ache maar leut het
Pakkie Boem
2018-03-17 22:25:02 UTC
Telegraaf:

-------
Volgens de Hagenaar komen dan de meest vreselijke verhalen los. „Sommigen
hebben het de afgelopen half jaar wel vier keer meegemaakt dat hun bus werd
leeggeroofd. Dat is dan een hard gelach als je als kleine hardwerkende
ondernemer een paar centen wil verdienen.”
--------
🎵И⏪
VB
Zou de Hagenaar een de-meisje-die Nederlander zijn?
h@wig
2018-03-18 05:39:29 UTC
Post by VB
Post by Pakkie Boem
-------
[...]
Die Hagenaar heet Kees Brölman en die sprak het uit met ch ipv met een
g dagt je?
Ik denk dat we naar de journalist moeten kijken, ene Marcel van den
Eng. Die ook schrijft "bij invallen in meerdere huizen in Den Haag
heeft de politie een grote partij gereedschap gevonden dat vermoedelijk
gestolen is". Googel hem en je ziet een jongen, zo blank als de top der
duinen. Dus hou je donkerbruine vermoedens maar voor je.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1801732/honderden-stuks-gestolen-gereedschap-aangetroffen
VB
2018-03-18 07:03:52 UTC
Post by VB
Post by Pakkie Boem
-------
[...]
Meteen weer de Surinamers erbijhalen. Dat is zooo makkelijk. Ik dacht
eigenlijk meer aan een lichtgetinte.
h@wig
2018-03-18 12:59:05 UTC
Post by VB
Post by ***@wig
Post by VB
Post by Pakkie Boem
-------
[...]
lol We hebben je wel herkend hoor, Sylvanus van Bakel.
Psies. Foute gedachte dus.
VB
2018-03-18 18:56:44 UTC
Post by VB
Post by ***@wig
Post by VB
Post by Pakkie Boem
-------
[...]
Sylvanus?
Post by ***@wig
Post by VB
Ik dacht eigenlijk meer aan een lichtgetinte.
Psies. Foute gedachte dus.
Die praten vaak zo. En Jeroen Pauw ook. De voorhoede van taalkundige
ontwikkeling schaft het onzijdig reeds af.
h@wig
2018-03-18 19:20:43 UTC
Post by VB
Post by ***@wig
Post by VB
Post by ***@wig
Post by VB
Post by Pakkie Boem
-------
[...]
De opa van Sylvana Simons. Vooruit, een jonger stiefbroertje:)
Post by VB
Post by ***@wig
Post by VB
Ik dacht eigenlijk meer aan een lichtgetinte.
Psies. Foute gedachte dus.
Die praten vaak zo.
Klopt. Specifiek Marrokaans. Maar daar was hier duidelijk geen sprake
van.
Post by VB
En Jeroen Pauw ook. De voorhoede van taalkundige
ontwikkeling schaft het onzijdig reeds af.
Is dat zo? Daar zal ik eens op gaan letten. Hij is wel lichtgetint
soms. Te vaak op wintersport en onder de zonnebank wsch. En krullen
heeft hij ook (nog). En al die vrouwen........
VB
2018-03-18 19:39:36 UTC
Post by VB
Post by ***@wig
Post by VB
Post by ***@wig
Post by VB
Post by Pakkie Boem
-------
[...]
O ja natuurlijk :)
Post by ***@wig
Post by VB
Post by ***@wig
Post by VB
[...]
Ik sta dan ook gecorrigeerd.
Ja, die vrouwen. Misschien gaat er te weinig bloed naar zijn hersenen.
Ruud Harmsen
2018-03-19 06:54:14 UTC
Post by VB
Die praten vaak zo. En Jeroen Pauw ook. De voorhoede van taalkundige
ontwikkeling schaft het onzijdig reeds af.
Het verschil tussen 'de' en 'het' wordt door vrijwel iedereen wel
vastgehouden. Maar om er ook correct met 'die' en 'dat' naar te
verwijzen, dat is wel (mijn hele leven al, geleidelijk) aan slijtage
onderhevig. Alles wordt steeds meer 'die'.
Pakkie Boem
'n nekregelfan
Ruud Harmsen
2018-03-19 08:00:43 UTC
Post by VB
[...]
In sommige kringe wat nie weet hoeët hoort wel ja.
VB
2018-03-19 08:11:05 UTC
Post by VB
[...]
Ik zou niet raar opkijken als een meneer met een Marokkaanse
achtergrond (is dat zo goed?) "de meisje" zou zeggen.
Rein
2018-03-19 10:05:44 UTC
VB <***@bakel.invalid> wrote:

[knip]
Post by VB
Ik zou niet raar opkijken als een meneer met een Marokkaanse
achtergrond (is dat zo goed?) "de meisje" zou zeggen.
'Bij een meneer met een IJslandse achtergrond kunnen we dat
uitsluiten, nietwaar.'
VB
2018-03-19 10:20:51 UTC
Post by VB
Ik zou niet raar opkijken als een meneer met een Marokkaanse
achtergrond (is dat zo goed?) "de meisje" zou zeggen.
'Bij een meneer met een IJslandse achtergrond kunnen we dat
uitsluiten, nietwaar.'
We hebben in Nederland te weinig mensen met een IJslandse achtergrond
om iets algemeens te zeggen over hun gebruik van het Nederlands.

Toch bedankt voor je politiek-correcte bijdrage.

Ruud Harmsen
2018-03-18 09:17:12 UTC
Post by VB
Post by Pakkie Boem
-------
[...]
Dat maakt in deze positie niet uit, gelach en gelag klinken altijd
precies hetzelfde. D.w.z. door eindverstemlozing beide gelach, maar
omdat hier meteen erna een klinker volgt, zullen veel sprekers bij
vlot doorpraten in de context gelag zeggen, in beide betekenissen.
h@wig
2018-03-18 13:02:03 UTC
Post by VB
Post by Pakkie Boem
-------
[...]
Da bedoel ik. Dat je het die Kees niet kwalijk kunt nemen hoe zijn
'gelag' in de krant kwam.
Pee Retinee
2018-03-18 12:03:59 UTC
Post by VB
Post by Pakkie Boem
[...]
Of een de-mensen-wiens?
Ik denk dat we naar de journalist moeten kijken, ene Marcel van den Eng.
Nomen est...
Die ook schrijft "bij invallen in meerdere huizen in Den Haag heeft de
politie een grote partij gereedschap gevonden dat vermoedelijk gestolen is".
Weinig mis mee. Ik neem althans aan dat het niet gaat over een partij
die in één keer als geheel is gestolen, maar over gereedschap dat in
meerdere "sessies" is gestolen.
Googel hem en je ziet een jongen, zo blank als de top der duinen.
Zonder helm?

2018-03-18 12:53:06 UTC
[..]
Post by Pee Retinee
[...]
"een partij gereedschap dat in meerdere sessies is gestolen"?
Goed mis dan.
Wat ik dan weer apart vind dat je wel kunt zeggen 'een hoop gereedschap
dat [..]'
Met de helm geboren.
pe
2018-03-18 13:25:13 UTC
[..]
Post by Pee Retinee
[...]
Gereedschap dat gestolen is. Maakt niet of er het, een hoop of een partij
voor staat.
2018-03-18 14:24:01 UTC
[..]
Post by Pee Retinee
[...]
Jij richt je op gereedschap, ik op die grote partij die onderdeel van
het onderwerp is.
Na 'verschillende soorten gereedschap' of na 'tientallen stuks
gereedschap' komt ook geen /dat/ maar een meervoud: 'die gestolen
zijn'. Wat er vóór gereedschap staat is kennelijk relevant.

Een aantal mensen denkt daar anders over.
pe
2018-03-18 15:15:01 UTC
[..]
Post by Pee Retinee
[...]
Het is een bijzin. Je kan een bijzin bij hoop of aantal of tientallen
maken, of je kan een bijzin bij gereedschap maken. Kan dus allebei. Dat is
hier niet fout, want past bij de bijzin bij gereedschap, ongeacht wat
ervoor staat.
2018-03-18 17:26:47 UTC
[..]
Post by Pee Retinee
[...]
Dit moet even bij me bezinken:)

Enfin.

Het is de beruchte 'een aantal heeft/hebben-diskussie. En dan beroep ik
me op Renkema, die zegt dat als er een bijv.nw voor staat, wat hier het
geval is (een /grote/ partij gereedschap is vergelijkbaar met een groot
aantal auto's) een enkelvoud moet volgen..

https://www.schrijfwijzer.nl/top_taalvragen/7_een_aantal_mensen_hebbenheeft

[..]

"Als het accent meer ligt op het geheel dan op de afzonderlijke
eenheden, is het enkelvoud gebruikelijker. In een zin als Een aantal
auto's is van de weg gehaald is aantal en niet auto's de kern. Het gaat
om het aantal auto's als geheel en niet om de afzonderlijke auto's. In
zo'n constructie hoort het enkelvoud. En alleen het enkelvoud is juist
als er bij aantal nog een woord staat: Het stijgende aantal auto's
baart de regering grote zorgen.
Als het accent ligt op de afzonderlijke eenheden, is het meervoud goed
te verdedigen. In een zin als Door het slechte weer zijn een aantal
belangrijke wedstrijden afgelast is wedstrijden de kern. Het woord
aantal heeft in deze zin de betekenis van enkele, en dan is het
meervoud 'logischer'."

Tot zover Renkema.
"Een grote partij gereedschap dat gestolen is". Zeg het nou eens
hardop, pe. Mijn haren schieten uit de krul!
Luuk
2018-03-18 17:53:26 UTC
een aantal belangrijke wedstrijden
Maar wedstrijden, zeker als het om voetbal gaat, zijn niet belangrijk.

En in die zin "Door het slechte weer zijn een aantal belangrijke
wedstrijden afgelast"

Dan kan die 'aantal belangrijke wedstrijden' toch ook als één worden gezien?

Er word hier niet over 1, of andere, specifieke wedstrijd medegedeeld,
maar over dat ze allemaal afgelast zijn.

Als laatste, die Nederlanders die wel voetbal kijken weten sowieso niet
of afgelast dan met een 'd' of een 't' geschreven moet worden.
h@wig
2018-03-18 19:09:02 UTC
Post by Luuk
een aantal belangrijke wedstrijden
Maar wedstrijden, zeker als het om voetbal gaat, zijn niet belangrijk.
Dat is een filosofische benadering. Als het gaat om
kampioenschap/degradatie/kwalifikatie of promotie zijn ze het wel. Voor
spelers, sponsors, toeschouwers, vrijwilligers, de economie (als het
over nationale teams gaat) en de hond die al dan niet mee mag naar de
hei. Er zijn ook nog vriendschappelijke wedstrijden en die er niet meer
toe doen omdat er niks meer op het spel staat. Joh!
Post by Luuk
[...]
Behalve die wél doorgaan dan. De weersomstandigheden zijn niet overal
hetzelfde.
Je houdt niet van voetbal, denk ik:)
pe
2018-03-18 20:54:31 UTC
[..]
Post by Pee Retinee
[...]
Juist niet. Het gaat hier alleen om waar de bijzin bij hoort. Een bijzin
bij gereedschap hoort met dat te beginnen.
Post by ***@wig
[...]
Dat geldt voor de persoonsvorm van de zin waar het aantal door Renkema
verplicht als onderwerp gezien wordt. (Volstrekt antiek maar wordt nog
steeds vereerd door fanatieke aanhangers.)

Ook bij Renkema geldt de stijlregel niet voor een bijzin; die heeft een
eigen onderwerp. Dat kan enkelvoud zijn of meervoud, afhankelijk van waar
de bijzin betrekking op heeft. Als het gaat over een aantal mensen, kan de
bijzin bij aantal horen; dan verwijs je me dat en daarbij hoort dan weer
een enkelvoudige persoonsvorm. Als de bijzin bij mensen hoort, verwijs je
met die en een meervoudsvorm.
Post by ***@wig
[...]
Gereedschap dat gestolen is. Uitstekend geformuleerd. Een partij ... die
gestolen is. Ook prima. Aan dat of die hoor je meteen waar de bijzin
bijhoort.
2018-03-18 21:12:36 UTC
[..]
Post by ***@wig
[...]
Je typt me de woorden helemaal uit het toetsenbord.
***@ke ***@t, ***@wig ;-)
2018-03-18 22:33:37 UTC
[..]
Post by Pee Retinee
[...]
Ik denk van wel. Zie wat Renkema over dat adjektief zegt.
Post by ***@wig
[...]
Nou?
Post by pe
Gereedschap dat gestolen is. Uitstekend geformuleerd. Een partij ... die
gestolen is. Ook prima.
Zo wel, ja. Maar zo staat het er niet. Er staat een grote partij [..]
dat gestolen is. Net zo vreemd als: een enorme groep meisjes dat
ontvoerd werd zijn weer vrijgelaten.
Post by pe
Aan dat of die hoor je meteen waar de bijzin
bijhoort.
Op het moment dat er van nog meer adjektieven sprake is komt het woord
massa/partij in het centrum te staan en slaat daar de bijzin op.

Ik vind Renkema het helder verwoorden en ik snap echt niet waarom jij
(en Wugi) de overeenkomst van 'een grote partij' of 'een massa' met
'een aantal' niet ziet. Op het moment dat er van nog meer adjektieven
sprake is maakt, dat partij, of massa, of aantal centraal gesteld wordt
in de zin. Wat Renkema de kern noemt. En waardoor de bijzin dáár op
betrekking heeft.

Prima om het antiek te vinden maar dat is geen argument. Er zijn heel
veel taalregels waar mensen zich niet (meer) aan houden. Dat maakt de
regel niet ineens korrekt.
pe
2018-03-18 22:47:29 UTC
[..]
Post by ***@wig
Net zo vreemd als: een enorme groep meisjes dat
ontvoerd werd zijn weer vrijgelaten.
Meisjes die ontvoerd zijn. Ook goed: Een groep die ontvoerd is. Het
onderwerp van de bijzin richt zich naar het woord waar het een bijzin bij
is. De persoonsvorm van de bijzin richt zich naar het onderwerp van de
bijzin.
Aan dat of die hoor je meteen waar de bijzin
bijhoort.
Op het moment dat er van nog meer adjektieven sprake is komt het woord
massa/partij in het centrum te staan en slaat daar de bijzin op.
Het is een keuze van de spreker waar zhij een bijzin bij nodig vindt.
Post by ***@wig
[...]
Renkema heeft het hierbij niet over bijzinnen, maar over het onderwerp en
de persoonsvorm binnen een hoofdzin.
Post by ***@wig
Prima om het antiek te vinden maar dat is geen argument. Er zijn heel
veel taalregels waar mensen zich niet (meer) aan houden. Dat maakt de
regel niet ineens korrekt.
Dat mensen zich er er niet aan houden maakt de regel niet korrekt? Huh?

Het is een stijlregel, door velen ten onrechte tot taalregel gepromoveerd.
Maar in dit geval dus niet van toepassing, wegens bijzin met eigen
onderwerp.
2018-03-18 22:55:12 UTC
[..]
Post by ***@wig
[...]
/Hun/ nieuw bedachte regel uiteraard.
Post by pe
Het is een stijlregel, door velen ten onrechte tot taalregel gepromoveerd.
Maar in dit geval dus niet van toepassing, wegens bijzin met eigen
onderwerp.
Het is een keus. De zinnen die ik als voorbeeld gaf krijg jij uit je
pen? Je gaf geen antwoord... Is dat instemming? Ander taalgevoel dan.
pe
2018-03-18 23:24:41 UTC
[..]
Post by ***@wig
[...]
Een meervoudig onderwerp met de meervouds-persoonsvorm kombineren, dat
lijkt me niet echt een nieuw bedachte regel. maar in dit geval dus niet van
toepassing.
[...]
Je hebt goede voorbeelden gegeven en verkeerde. Ik heb bijpassend
gereageerd.
Peter Smulders
2018-03-18 23:29:54 UTC
Zo wel, ja. Maar zo staat het er niet. Er staat een grote partij [..]
dat gestolen is. Net zo vreemd als: een enorme groep meisjes dat
ontvoerd werd zijn weer vrijgelaten.
Het gaat over "gereedschap dat gestolen is" en daar een grote partij
van. Met haakjes wordt het meteen duidelijk.
een grote partij [ gereedschap dat gestolen is ]
Fraai is het niet, dat geef ik toe.
Een normaal mens zou schrijven "een grote partij gestolen gereedschap".
h@wig
2018-03-19 06:28:50 UTC
[...]
Jawel, er is gereedschap gestolen. Niet wat hamers en een boor, maar
een grote partij gereedschap. Die combi maakt het lastig omdat het een
keuze afdwingt, het gereedschap /dat/ of de partij /die/. Voor mij is
'die grote partij' cruciaal en bepaalt het betrekkelijk vnw.
Fraai is het niet, dat geef ik toe.
Een normaal mens zou schrijven "een grote partij gestolen gereedschap".
Maak die zin eens af: "....../dat/ werd teruggevonden door de
politie". Of toch maar /die/ omdat je je richt naar 'een grote partij'
en niet naar het gestolen gereedschap?
pe
2018-03-19 06:59:03 UTC
[...]
Kan allebei en aan die of dat zie je of hoor je waar de schrijvert dan wel
sprekert aan denkt.
Dan kies ik voor fraai:)
VB
2018-03-19 08:58:41 UTC
Post by Peter Smulders
[...]
Ik ook. "dat" mag hier technisch correct zijn, maar fraai vind ik het
niet.
Peter Smulders
2018-03-19 09:39:54 UTC
Post by Peter Smulders
[...]
Makkie. Nu is het natuurlijk "die" omdat de politie die partij in zijn
geheel terugvond. Maar het stelen ging niet als gehele partij ineens,
maar in een groot aantal afleveringen.
Flibsy
2018-03-19 07:18:30 UTC
Post by Peter Smulders
Post by ***@wig
[...]
Die formulering is /anders/, en maakt de mens die hem hanteert niet
normaler.
De keuze tussen bijvoeglijk naamwoord, bijzin of zelfs aparte zin wordt
vaak gemaakt, en in veel gevallen valt de keuze op de bijzin.
2018-03-18 21:31:28 UTC
[..]
Post by Pee Retinee
[...]
Zelfs een missdrijf.
Post by ***@wig
Wat ik dan weer apart vind dat je wel kunt zeggen 'een hoop gereedschap
dat [..]'
Dat kan *ook* prima, ja.

2018-03-18 13:17:05 UTC
Ik denk dat we naar de journalist moeten kijken, ene Marcel van den Eng.
Nomen est...
Hij ziet het anders ruim:

"Voor Museum Voorlinden in Wassenaar wordt geen strobreed in de weg
gelegd voor het legaliseren van een parkeerterrein".

Hij heeft de pech dat al zijn teksten te googelen zijn, "de
communicatiespecialist zonder poespas". Terwijl het me geen onaardige
jongen lijkt.

https://journa.com/marcel-van-den-eng