The Lemon Twigs
2017-07-02 18:18:53 UTC
Geweldig dit!

The Lemon Twigs

Met dank aan Hans Bekker van De Platenkast:
https://www.facebook.com/groups/387018601365058/permalink/1449381448462096/
2017-07-02 18:49:54 UTC

Glastonbury
2017-07-02 22:36:27 UTC
http://youtu.be/8h0fo-kd2sE
Glastonbury
Jammer. helaas gaat deze groep er niet over.

Maar afgezien daarvan: leuke festivalmuziek, goed gebracht, maar wat is
er nou eigenlijk verandert sinds Kralingen of Woodstock?

Nou hoor ik al weer iemand in de coulissen minachtend roepen, dat
vroeger alles beter was volgens mij. Dan heeft hij nog gelijk ook in dit
geval.

Want eerlijk is eerlijk. Pete Townhend kan ook (nog steeds) al springend
gitaar spelen, heeft betere melodietjes bedacht dan dit en laten we het
dan maar niet over de tekst hebben.
Dat met een kopstemmetje zingen is ook niet nieuw, Eddy&Flo (de Turtles)
konden dat ook, al verafschuwde ik hun wrochtsels. Maar bij Zappa werkte
het, vanwege het absurdisme, wat hier dus ontbreekt voorzover ik kan
waarnemen.

Maar dat zal allemaal dus wel niet gezegd mogen worden, een vorm van
politieke correctheid.
Van Bakel
2017-07-02 22:49:56 UTC
http://youtu.be/8h0fo-kd2sE
Glastonbury
Jammer. helaas gaat deze groep er niet over.
Zo erg vind je dat niet, want je gaat er vrolijk op door.
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Opa haalt herinneringen op en hé, vroeger was alles beter! Dat heeft
niets met politieke (in)correctheid te maken, lijkt mij.
Maarten van Tilburg
2017-07-03 00:47:23 UTC
Post by Van Bakel
http://youtu.be/8h0fo-kd2sE
Glastonbury
Jammer. helaas gaat deze groep er niet over.
Zo erg vind je dat niet, want je gaat er vrolijk op door.
Jij dus ook. Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie is de grootste
spiegelaar van het land.
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Nee, dat klopt. Maar volgens jouw eigen non-definitie (iets waarover
niet gesproken mag worden) dus weer wel. Zo zie je maar, dat zuuiver
definieren wel degelijk zin heeft.
Van Bakel
2017-07-03 01:29:11 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Maar ik zei er dan ook niets van.
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Op mij kun je rekenen.
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
[...]
Ik heb het al zo vaak gedefinieerd. En mijn definitie is de gangbare.
En jullie kennen die ook. Ik weet dus niet waarom jullie steeds maar
om mijn definitie vragen. Daar geweest, dat gedaan, heb het T-shirt.
Maarten van Tilburg
2017-07-03 15:15:27 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
[...]
Maar wel van mij, dus.
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
Opa haalt herinneringen op en hé, vroeger was alles beter! Dat heeft
niets met politieke (in)correctheid te maken, lijkt mij.
Je generaliseert en beledigt. Dat ALLES vroeger beter zou zijn is een
interpretatie van mijn woorden, die ik nooit heb geschreven, Zelfs niet
in de populaire muziek.

Wat ik WEL beweer, en beweerde, is dat niet ALLES wat nieuw en modern is
BETER is. Onder het motto: niet elke verandereing is een verbetering.

Met andere woorden: je legt mij woorden in de mond om er lekker op in te
hakken. Het gaat kennelijk om het hakken, niet om de inhoud, want "daar
zeg je niets over".

Dan de belediging. IK ben inderdaad opa, 5 maal inmiddels, maar dat
betekent niet dat mijn geestelijke vermogens zijn afgenomen. Het
betekent ook niet, dat menen die (nog) geen opa zijn meer recht van
spreken hebben. Ik vat het op als leeftijdsdiscriminatie.
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Wie zijn die "jullie" nou opeens weer. Je bent met mij in gesprek, dat
is een enkelvoud. Of doe je nu ook aan kliekjesdenken?

Maar hoe dan ook: jouw reactie was er een die duidelijk elementen heeft
dat mijn mening niet mag, volgens jou. Argumenten daarvoor geef je niet.
Van Bakel
2017-07-03 19:41:53 UTC
(knip)
[...]
Je hoort muziek van nu en begint over Pete Townshend en Frank Zappa en
dat die beter waren. Als jij een kop koffie krijgt, begin je dan ook
van "Niet slecht, maar in 1967 heb ik een kopje koffie gedronken dat
toch beduidend beter smaakte"?
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Ik zeg niet dat je vermogens zijn afgenomen, maar dat je qua muziek in
het verleden lijkt te leven. Ik denk trouwens dat iedereen in nl.taal
opa of oma kan zijn qua leeftijd. 50+, zeg maar.
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Jij bent niet de enige die steeds om mijn definitie vraagt.
Alles mag. Ik mag ook commentaar hebben op jouw mening. Toch?
Maarten van Tilburg
2017-07-03 20:31:35 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
(knip)
[...]
Wat een rare vergelijking.

Wat is nou eigenlijk je punt? Is vooruitgang en ontwikkeling verboden,
of slecht? En schreef ik eigenlijk wel dat Pete en Frank wel BETER
waren? Heb je eigenlijk wel gelezen wat ik schreef, of ga je nu weer
interpreteren?
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Dat doet volgens mij iedereen wel een beetje. In ieder geval is iedereen
het produkt van de vele ervaringen van vroeger. Je leeft niet alleen in
het heden, zondeer enige kennis van het verleden, Jij vast ook niet.

Dus wederom een veronderstelde eigenschap van mij, die je zonder
argumant opplakt en er dan op gaat schieten. Vraag: sinds wanneeer is
opleiding en ervaring een slechte zaak?

Post by Van Bakel
opa of oma kan zijn qua leeftijd. 50+, zeg maar.
Vast wel. Maar de kwalificatie "opa" opplakken is echt wat ander dan opa
ZIJN. Net als bij de boerengaten, op zich is met een dorp in de
provincie niets mis, maar iemand een boer noemen is echt niet waardevrij.
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Dan zal het wel meerder mensen onduidelijk zijn wat he bedoelt5. Maar je
hanteert die term even zo vrolijk elke keer weer, dus het zal wel iets
betekenen. Ik vermoed minder vlijend, want dat wekt wel die indruk.
Niet als dat commentaal uit niet meer bestaat dan "opa".
Van Bakel
2017-07-03 21:46:04 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Als ik Abba hoor, denk ik niet meteen "De Beach Boys schreven betere
kleuterdeuntjes".
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
Dus wederom een veronderstelde eigenschap van mij, die je zonder
argumant opplakt en er dan op gaat schieten. Vraag: sinds wanneeer is
opleiding en ervaring een slechte zaak?
Dat zeg ik helemaal niet.
Post by Van Bakel
[...]
Het was ook niet waardevrij bedoeld.
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
[...]
Je weet best wat het betekent. Wegkijken, de feiten niet benoemen, de
werkelijkheid door een filter bekijken. De bekende riedel.
En dat mag jij dan weer zeggen. Goed systeem.
Maarten van Tilburg
2017-07-03 22:02:25 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
[...]
Dat zou dan ook heel raar zijn. Beide schreven namelijk geen
"kleuterdeuntjes" (wat dat dan ook moge zijn, ik weet niet wat de
definitie daarvan is).

Overigens meen ik te weten, dat beiden in ongeveer dezelfde tijd actief
waren, dus wat dat met de huidige tijd te maken zou hebben, of een
duidelijk tijdsverschil, ontgaat mij geheel. Tenzij JIJ in het verleden
leeft, ik weet het allemaal niet meer. Rare discussie zo.
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
Dus wederom een veronderstelde eigenschap van mij, die je zonder
argumant opplakt en er dan op gaat schieten. Vraag: sinds wanneeer is
opleiding en ervaring een slechte zaak?
Dat zeg ik helemaal niet.
Het was een vraag. Wat je zei is dat "in het verleden leven" slecht is,
ik vat dat op als "vergeet alles van het verleden" en dat is dan volgens
mij weggooien van ervarigsfeiten, op zijn minst.
Post by Van Bakel
[...]
Precies. En? Wat is dan de waarde?
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
[...]
En zo gebruikte ik het ook.
Precies.
Van Bakel
2017-07-03 22:14:51 UTC
Dat zou dan ook heel raar zijn. Beide schreven namelijk geen
"kleuterdeuntjes" (wat dat dan ook moge zijn, ik weet niet wat de
definitie daarvan is).
Abba wel, vind ik. Van de Beach Boys probeer ik al heel lang de waarde
te ontdekken, maar verder dan "geinig deuntje" kom ik nooit.
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Er zal wel wat overlap zijn, maar de Beach Boys waren grofweg voor
mijn tijd en Abba niet. Maar vervang Abba anders door K3 in de
vergelijking.
Post by Maarten van Tilburg
Het was een vraag. Wat je zei is dat "in het verleden leven" slecht is,
ik vat dat op als "vergeet alles van het verleden" en dat is dan volgens
mij weggooien van ervarigsfeiten, op zijn minst.
"Vergeet alles van het verleden" is veel extremer dan "leef niet in
het verleden". Vind ik dan.
Post by Maarten van Tilburg
Precies. En? Wat is dan de waarde?
De vroeger-was-alles-beter-houding. Er wordt nu net zo veel goeie
muziek gemaakt als vroeger. Maar als je in de 50, 60, 70 bent, is het
moeilijker die te vinden, qua waarschijnlijk veranderde levensstijl.
Van de andere kant kun je nu via internet overal bij.
Ruud Harmsen
Van Bakel
2017-07-04 06:45:39 UTC
Wat een gezeur allemaal. Ik hoopte dat dit een leuke draad zou worden
toen ik die startte.
Heb je dat vaak dat een draad niet geheel volgens jouw wensen
verloopt?
Nieckq
2017-07-04 06:55:50 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Wat een gezeur allemaal. Ik hoopte dat dit een leuke draad zou worden
toen ik die startte.
Heb je dat vaak dat een draad niet geheel volgens jouw wensen
verloopt?
Ach, het leven kan soms hard zijn voor tere zielen.

Nieckq
Ruud Harmsen
Dirk T. Verbeek
2017-07-06 18:17:32 UTC
Inderdaad, het is de afgelopen 20-30 jaar een eretitel geworden.
Nieckq
2017-07-06 18:54:27 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
op zich is met een dorp in de provincie niets mis, maar iemand een
boer noemen is echt niet waardevrij.
Maar van iemand veronderstellen dat-ie van Nova Zembla komt,
daartegen heb je kennelijk geen bezwaar.
Nieckq
Maarten van Tilburg
2017-07-06 21:21:46 UTC
Post by Nieckq
op zich is met een dorp in de provincie niets mis, maar iemand een
boer noemen is echt niet waardevrij.
Maar van iemand veronderstellen dat-ie van Nova Zembla komt,
daartegen heb je kennelijk geen bezwaar.
Inderdaad. Dat klopt. Iemand een inwoner van Nova Zembla noemen is niet
denigrerend.

pe
2017-07-02 23:38:26 UTC
[...]
Politiek? Korrekt? Waar?
👾 pe 👾
Ruud Harmsen
2017-07-03 07:40:33 UTC
Sun, 2 Jul 2017 19:36:27 -0300: Maarten van Tilburg
Post by Maarten van Tilburg
Want eerlijk is eerlijk. Pete Townhend kan ook (nog steeds) al springend
gitaar spelen, heeft betere melodietjes bedacht dan dit en laten we het
dan maar niet over de tekst hebben.
Zoiets zei op Facebook iemand ook. Het zou minder goed zijn dan de
vele inspiratiebronnen die er overduidelijk zijn. Maar ik vind het
eerlijk gezegd beter. Ik hoorde toevallig diezelfde avond een stukje
Beach Boys en dat sterkte me in die mening. Ik ben echt erg
enthousiast over deze groep. Die bassiste is ook erg goed. De
toetsenist waarschijnlijk ook maar dat kan ik minder goed beoordelen.
Post by Maarten van Tilburg
Dat met een kopstemmetje zingen is ook niet nieuw, Eddy&Flo (de Turtles)
konden dat ook, al verafschuwde ik hun wrochtsels.
Nieuw zijn ze niet, maar er gebeurt voortdurend iets en alles klopt,
en daar hou ik van.
Post by Maarten van Tilburg
Maar bij Zappa werkte
het, vanwege het absurdisme, wat hier dus ontbreekt voorzover ik kan
waarnemen.
Zappa heb ik nooit veel aan gevonden.
Post by Maarten van Tilburg
Maar dat zal allemaal dus wel niet gezegd mogen worden, een vorm van
politieke correctheid.
Hoezo mag er iets niet? Alles mag. Meningen zeker.
Van Bakel
2017-07-03 08:27:21 UTC
Post by Maarten van Tilburg
Maar dat zal allemaal dus wel niet gezegd mogen worden, een vorm van
politieke correctheid.
Hoezo mag er iets niet? Alles mag. Meningen zeker.
Ok, dan. Ik vind het wel leuk klinken. Stel je voor dat je alle muziek
van nu met veertig jaar geleden moet vergelijken.
Maarten van Tilburg
2017-07-03 19:11:56 UTC
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Geheel verschillende stijlen kan je uiteraard moeilijk vergelijken.
Afgezien van het springen is de speelstijl van Townshend heel anders, en
zijn liedjes ook. Dat maakt de stijl en de compositie van deze band niet
minder, uiteraard. Maar ik blijf bij mijn mening dat ik niet echt
geboeid raakte door de melodie of de tekst van het nummer in dat youtube
filmpje. Goed uitgevoerd, goede show, goede musici denk ik (al zie ik de
rest niet) maar net niet boeiend genoeg om verder te onderzoeken.
Post by Ruud Harmsen
Ik hoorde toevallig diezelfde avond een stukje
Beach Boys en dat sterkte me in die mening.
De BB is een ander verhaal. Ik hoop dat je dan refereert aan de ongein
van "California Girls" etc, en niet aan de absolute topcomposities als
"God Only Knows" (dat ik zo prachtig vind dat ik dat alvast zou
uitkiezen als begrafenismuziek, ook al is dat hier ongebruikelijk). Een
van de kenmerken daarvan is meerstemmigheid, soms bijna polyfoon. en dat
mis ik bij deze band toch wel. Of ik heb het gemist.
Post by Ruud Harmsen
Ik ben echt erg
enthousiast over deze groep. Die bassiste is ook erg goed. De
toetsenist waarschijnlijk ook maar dat kan ik minder goed beoordelen.
Dat kan ik uit het beluisteren van 1 nummer ook niet zeggen. Ik zag
triuwens alleen de gitarist/zanger.
[...]
Ik geef toe dat het geen eis is om vernieuwend te zijn.
Maar bij Zappa werkte
het, vanwege het absurdisme, wat hier dus ontbreekt voorzover ik kan
waarnemen.
Zappa heb ik nooit veel aan gevonden.
Zijn muziekjes op zich niet. Maar als je even beter luistert zitten de
composities vaak vol met verwijzingen naar (door hem verafschuwde)
top-10 songs en tekstueel met maatschappijkritiek. En dat allemaal op
zeer komische (en absurdistische) manier, altans, dat vind ik.

Je wordt ook vaak afgeleid met Amerikanismen (wat is Howard Johnson´s ?)
maar afgezien daarvan is het heel leuk om naar te luisteren,
bijvoorbeeld het "hoorspel" Billy The Mountain. Hier het origineel
(live)

Maar dat zal allemaal dus wel niet gezegd mogen worden, een vorm van
politieke correctheid.
Hoezo mag er iets niet? Alles mag. Meningen zeker.
Van jou wel. :)