Kleurrijk wart-wit
2018-01-27 11:25:50 UTC
In de krant vandaag een recensie over dit boekje:
http://www.devriesboeken.nl/boeken/regionalia-algemeen/haarlem-geschiedenis/nl/swartboek-witte-heerenstraat-rieks-swarte-2000000153247/
De kop boven de recensie: "Swarte schrijft over kleurrijke dames
in Witte Heerenstraat".

De beschrijving lezend val ik over "onderaardse tunnel" en vraag
ik me af of het begrip "bovenaardse tunnel" uberhaupt bestaat.

2018-01-27 11:38:33 UTC
Post by Pee Retinee
[...]
Een tunnel op de maan, bijvoorbeeld...
De Coentunnel. Als die nog die naam mag hebben.
Maarten van Tilburg
Die mag niet eens meer bestaan, afbreken die hap.
Pee Retinee
2018-01-27 14:55:35 UTC
[...]
De Coentunnel.
Dat is, net als veel andere tunnels, een "onderwaterse tunnel",
en dat reken ik ook tot "onderaards". Temeer daar ze allemaal
diep in de grond onder het bovenliggende water zitten.
Post by ***@wig
Als die nog die naam mag hebben.
Voor het geval dat niet meer mag is er al een tweede aangelegd.

Overigens: het lijkt wel of de kritiek op de vroegere "helden"
iets van de laatste tijd is. Niets is echter minder waar:
http://fwillems.antenna.nl/nl/nest/inhoud.html

2018-01-27 15:51:56 UTC
[...]
Googel eens op 'bovengrondse tunnels'. Meestal bovenaards lelijk:)
Aha, tunnelvisie.

En deze dan:

[..]
Pee Retinee
2018-01-28 10:14:38 UTC
Dat is, net als veel andere tunnels, een "onderwaterse tunnel",
en dat reken ik ook tot "onderaards". Temeer daar ze allemaal
diep in de grond onder het bovenliggende water zitten
Aha, tunnelvisie.
Vooral dat tweede gedeelte.
Post by ***@wig
http://www.a2maastricht.nl/data/fotos/alg/id19171/x0y23w706h280cw1905ch755_ft19171.jpg
Weer die A2. En hij past ruim op een A4'tje.

Bij de Zuidas in Amsterdam is sprake geweest van een half-verdiept
aanleggen van weg en spoor, maar dat werd dan wel weer aangeduid
als "bovengrondse tunnel".

Hier nog een bovengrondse tunnel:
https://www.bunnybunch.nl/forums/topic/81305-het-maken-van-een-konijnenparadijs-in-een-kleine-tuin/

2018-01-27 12:07:21 UTC
[...]
|PR|
Niet gebruikelijk om het zo te noemen, maar er bestaan veel tunnels die
niet onderaards zijn.
👾 pe 👾
J. J. Lodder
2018-01-27 13:06:15 UTC
Post by Pee Retinee
[...]
Onderweg in Frankrijk heb ik er weleens eentje gezien.
Ze noemen het daar een 'tranchee couverte'.
Dit
<https://www.yvelines.fr/2015/11/04/tranchee-couverte-fin-dune-1ere-etap
e-de-construction>
is er eentje voor hij gecouverteerd werd.
En dit is er eentje die af is
<https://files1.structurae.de/files/photos/64/autoroute_a20_tranchee_de_
la_garenne/a20_tranchee_couverte_de_la_garenne_135_m.jpg>

Jan
Pee Retinee
2018-01-27 15:05:08 UTC
[...]
Misschien bestaat zoiets toch: de Leidsche Rijntunnel in de A2.
Volgens Wikipedia ligt die "boven het oorspronkelijke maaiveld".
Feitelijk is het dus alleen maar een overkapping of overkluizing
van de weg, en om dat nou een tunnel te noemen...
Maar later wordt daar een wijk overheen gebouwd en dan ligt hij
wel weer ondergronds. Maar ook al ligt hij dan nog steeds boven
het *oorspronkelijke maaiveld*, het lijkt me nog geen reden om
hem als "bovenaardse tunnel" aan te duiden.