Nieuw Koningslied
Van Bakel
2017-03-11 09:33:04 UTC
De koning wordt 50 en we krijgen een nieuw Koningslied. Dat roept de
volgende vragen op:

Wie is Coot van Doesburgh?
Zou het deze keer grammaticaal goed komen?
Zullen de Broers weer uit volle borst meezingen?
Wanneer krijgen we een republiek?
Ruud Harmsen
2017-03-11 20:11:12 UTC
Post by Van Bakel
Wie is Coot van Doesburgh?
Je wil serieus hier komen melden dat je dat niet weet? Ga je schamen!
Van Bakel
2017-03-11 20:28:25 UTC
Post by Van Bakel
Wie is Coot van Doesburgh?
Je wil serieus hier komen melden dat je dat niet weet? Ga je schamen!
Ik las ergens dat ze (ze toch?) teksten schrijft voor Paul de Leeuw.
Als dat haar claim to fame is, hoef ik verder geloof ik niet zoveel
over haar te weten.
BugHunter
2017-03-11 20:34:54 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
[...]
+1
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Ruud Harmsen
2017-03-11 20:40:26 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
[...]
Ze doet nog wel iets meer. O.a. vertalen van Engelse musicals wat
donders moeilijk is.
Van Bakel
2017-03-11 20:56:18 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
[...]
Ja, maar musicals... musicals... Is er een ergere amusementsvorm? Maar
goed, dat vertaalwerk kan dan nog wel moeilijk zijn, ja.
Rudolpho
2017-03-13 07:56:50 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
[...]
Ze kan de hulp van Roy inroepen :-)
--
Rudolpho
Carpe diem
Van Bakel
Roy Donders, wie is dat?
Sietse Vliegen
2017-04-16 23:28:36 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
[...]
Vooral als dat in het Nyang'i of Wolof moet. En dat is te hopen,
anders komt het gevaarlijk dicht bij verstaanbaar. Dus zet 'm op Coot!
Sietse
Ruud Harmsen
2017-04-17 06:02:23 UTC
Post by Sietse Vliegen
Post by Ruud Harmsen
[...]
O ja. https://en.wikipedia.org/wiki/Nyangia_language . Lastig
inderdaad.
Rudolpho
Carpe diem
Sietse Vliegen
2017-04-16 23:42:49 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
[...]
Ja, maar je moet wel onthouden _dat_ je niet meer hoeft te weten. Want
als je dat vergeet... nee, daar moet je natuurlijk niet aan denken!

Alleen hoe doe je dat? Ik zoek een hacker, die namens die Coot het
vergeet-recht opeist bij Google. Dat werkt echt, ik las dat .. nou een
BN'er die het zat was, helemaal niet meer te goegelen is. Hij speelde
in een soap, en zat altijd in quiz-panels enzo. Die is het dus gelukt.
Sietse
Pee Retinee
2017-03-13 09:30:06 UTC
Post by Van Bakel
Wie is Coot van Doesburgh?
Je wil serieus hier komen melden dat je dat niet weet? Ga je schamen!
Ik kende de naam evenmin, wel Coot van de Bie. Ik zie echter
geen readen om me voor een van beide feiten te schamen.

2017-03-13 11:24:03 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Koot dan altijd.

Ze heeft een hele staat van dienst, die mij ook ontgaan is.
Krijgen we nog diskussie over de oubollige tekst of denken we 'alles
beter dan het vorige Koningslied'?

Cootje is al druk bezig met inzingen.

🌴
2017-03-13 13:07:31 UTC
Post by Van Bakel
[...]
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/aa/CootvanDoesburgh.jpg
Kotsziek was ik toen van die nono's met hun kritiek op de tekst van dat
lied. Zo zat er een taalneuker op tv te beweren dat "de dag die je wist
dat zou komen" fout Nederlands was. Nee lulhannes. Het is gewoon
alledaagse (spreek)taal. Steek je bleekneus eens buiten de deur. En
waarom was er geen kritiek op het lied dabbedabbedoedabbeda da da da da
da da da da da da doed da van de Swingle Singers. Is dat wel Nederlands
of Frans? En al die rapteksten tegenwoordig? En Ha6 met zijn proza?
Ozewiezewozekristalla? En wie zegt eigenlijk dat de tekst van een lied
correct Nederlands moet zijn?
--
😇
Lachend gezicht met halo
Unicode: U+1F607, UTF-8: F0 9F 98 87
Izak van Langevelde
2017-03-13 13:40:52 UTC
Post by 🌴
Ozewiezewozekristalla?
Dat is volgens sommigen een Creools dooplied, van origine...
Van Bakel
2017-03-13 18:19:11 UTC
Post by 🌴
Post by ***@wig
[...]
We moeten dat hele koningshuis met vervroegd pensioen sturen en
accepteren dat de Middeleeuwen voorbij zijn. Je bent toch volkomen
seniel als je zo'n truttig liedje voor die man gaat zitten schrijven.
En dan moet hij ook nog doen alsof hij dat leuk vindt. Nou, alleen als
hijzelf ook seniel is.
Sietse Vliegen
2017-04-17 01:31:26 UTC
Post by 🌴
Post by Van Bakel
[...]
Je was niet de enige, die taalneukende nono's hadden een gevoelige
snaar geraakt bij sommigen, en werden door anderen niet begrepen.
Post by 🌴
op tv te beweren dat "de dag die je wist
dat zou komen" fout Nederlands was. Nee lulhannes. Het is gewoon
alledaagse (spreek)taal.
Het is wel degelijk fout. En ja, niet kloppende zinnen zijn alledaags
in de spreektaal. Maar spreektaal is niet voorbereid, dus daar worden
heel andere eisen aan gesteld. De norm is dan: zolang je het begrijpt,
mag het fout zijn, en als je het niet snapt laat je dat merken.
Maar als jij alledaagse spreektaal in een lied prima vindt, had die
zin dus ook mogen zijn:

"De dag hè? De dag om te.. nou, die dag dat jij... ik bedoel je wist
natuurlijk best dattie.. o, sorry even m'n rits dichtdoen. Waar was
ik? O, die dag is vandaag. Ja, echt! Die is eindelijk hier. Ja en ook
bij mij thuis hahahaha! Maar we zijn.. kijk uit voor die bus! Pfff...
hier. OK, wie heeft de tekst? Wel opletten hoor!
Post by 🌴
Ozewiezewozekristalla? En wie zegt eigenlijk dat de tekst van een lied
correct Nederlands moet zijn?
OK, ik ben om. Hier een vorstelijki lied, heel geschikt voor de de
vijftigste verjaardag van een koning, die het vorige de neus uitkomt:

Het vertalen zal niet veel tijd kosten. De melodie mag wel wat
alledaagser als je het mij vraagt. En vooral langzamer.
Sietse
👺👼🏻
2017-04-17 22:15:37 UTC
Post by Sietse Vliegen

http://youtu.be/ednKK8GlvwI
Het vertalen zal niet veel tijd kosten. De melodie mag wel wat
alledaagser als je het mij vraagt. En vooral langzamer.
Pleurt ff deze oude koe terug zeg.
--
₲ℝЄηƎη 💪⛵ḞИΣƘr
Sietse Vliegen
2017-04-18 02:17:17 UTC
Post by 👺👼🏻
Post by Sietse Vliegen

Post by 🌴
[...]
Ja, vijftig. Je zou het niet zeggen, zo jong van geest nog.

Pas nu begrijp ik hoe goed dat lied was: ben je er klaar voor, kun je
dat ooit zijn. Het is allemaal zo persoonlijk, zo openhartig, wat er
allemaal met ons allen gedeeld werd. Maar ook juist samenkwam, en één
werd. Verlate dankbaarheid vervult me. Ik was er nog niet klaar voor.
Sietse
Rein
2017-03-13 22:49:56 UTC
Post by Van Bakel
[...]
<q>
Lang zal hij leven, gelukkig en goed
Dan doen wij ook met wat durf en wat moed
Hoe we ook onderling allen verschillen
Ieder kan helpen bij wat wij graag willen
Dan is er niemand meer werk'lijk alleen
Eén voor ons allen en allen voor één.
Als we na kijken, ook werkelijk zien
Als we naast horen ook luist'ren misschien
En dan begrijpen en stoppen met haten
Als we dan lachen en eindelijk praten
Dan komt 't goed, dus geef me je hand
En loop met me mee door dit prachtige land.
Een plaats om te leven voor ons allemaal
Wij spreken tenslotte dezelfde taal.
[...]
</>

<http://oranjebond.nl/content/uploads/2017/03/0.-Lied-voor-de-Koning-tekst-1.pdf>

Voorwaar een van-dik-hout-zaagt-men-plankentekst, maar dat kun je
verwachten van een Koningslied.

Ik heb alleen moeite met:
"Lang zal hij leven, gelukkig en goed
Dan doen wij ook met wat durf en wat moed"

De eerste regel lijkt me de uitdrukking van een wens; de tweede
kan ik daar niet goed mee rijmen; die wringt wat. 'Doen' slaat op
lang zullen leven?
Van Bakel
2017-03-13 23:03:00 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Het is echt van een tenenkrommend kleuterniveau en bevestigt mijn idee
dat een monarchie bedoeld is voor de domste gemene deler van een land.
Zo'n WA weet dat, is zelf vast geen domme klus, maar moet zijn hele
leven een hersendood toneelstukje opvoeren.
Post by Rein
[...]
Het heeft de kwaliteit van een inderhaast in elkaar geflanst
Sinterklaasrijm.
🌴
2017-04-19 13:01:48 UTC
Post by Van Bakel
Het is echt van een tenenkrommend kleuterniveau
Het heeft de kwaliteit van een inderhaast in elkaar geflanst
Sinterklaasrijm.
Ja de Geweldige Nationale Dichter Bakel, die zijn sporen voornamelijk
verdient door het afscheiden van kleuterpostjes over politiek in nl.taal
zou het natuurlijk veel beter hebben gedaan dan Ali B, rapper Bollebof,
Daphne Deckers, Fouradi, Lange Frans, Guus Meeuwis, Kraantje Pappie,
Gers Pardoel en Jack Poels.
--
₲ℝЄηƎη 💪⛵ḞИΣƘ

😇
Van Bakel
2017-04-19 19:55:59 UTC
Post by 🌴
Post by Van Bakel
[...]
Hoe noem jij dat ook weer? "Met twee benen erin?" En ruim een maand
later? Heeft dit al die tijd in jou zitten borrelen?
h@wig
2017-03-13 23:18:18 UTC
Post by Van Bakel
[...]
/dan/? Ik zou zeggen /dat/ doen wij ook. Of 'dan doen wij dat ook',
goed leven met durf en wat moed.
Post by Rein
De eerste regel lijkt me de uitdrukking van een wens; de tweede
kan ik daar niet goed mee rijmen; die wringt wat. 'Doen' slaat op
lang zullen leven?
Ik zou denken op 'goed'. Lang en gelukkig leven heb je zelf minder in
de hand.
Het lied barst van de goeie bedoelingen, zeg maar.
Peter Smulders
2017-03-14 00:43:57 UTC
Post by Rein
[...]
"dan doen wij ook mee met wat durf en wat moed"
maakt onze voorzanger er van

klopt beter, maar je vraagt je wel af wie zoiets bedenkt en waarom.
h@wig
2017-03-14 06:43:53 UTC
Post by Rein
[...]
http://youtu.be/fDZXQ1NpvjQ
klopt beter, maar je vraagt je wel af wie zoiets bedenkt en waarom.
Zingt niet makkelijk mee lijkt me. Gelukkig verlangt niemand dat van
mij want het is echt een draak zeg. Ook qua melodie. En ja, dat zal het
zijn: de kranten hebben de tekst niet allemaal korrekt weergegeven.
Inmiddels zie ik jouw versie wel.

Enfin. "We zullen maar lachen en eindelijk praten, dan komt het wel
goed".
Ze doen maar.
Peter Smulders
2017-03-14 08:33:14 UTC
Post by Rein
[...]
Ja, all onze normen en waarden en Nederlandse identiteit moesten in een
coupletje gepropt worden, dat levert natuuurlijk iets krampachtigs.
Na die laatste regel
Eén voor ons allen en allen voor één
weet je niet hoe snel je naar het dichtstbijzijnde teiltje moet lopen.
Dacht ff dat het uit het Feijenoordlied gejat was, maar het komt
godbetert uit de vierdaagse.
Van Bakel
Ik vind het zwaar Kloot van Doesburgh!
Sietse Vliegen
2017-04-17 14:53:00 UTC
Post by Rein
[...]
Het moet gewoon in een andere taal. Dan kan de ergste draak van een
tekst. Dat was zo erg met Twarres en Wêr bisto. Op Fries sprekenden
na vond mijn omgeving het meestal prachtig. Al weer wat jaartjes
terug was dat. Maar de tekst is erg. Heel erg. In het begin gaat het
nog, maar zo tegen de helft wordt het vreselijk.

Met vertaling, u bent gewaarschuwd!
Van Bakel
2017-03-13 23:28:34 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Ik mis 'de dag dat je wist dat zal kwamen'. Wil dat zeggen dat dit het
nieuwe koningslied is?
🌴
2017-04-19 12:55:49 UTC
[...]
Dat doen kom je wel meer tegen in een wat merkwaardige context. Zoals
bij Ha6: "Wij houden van Orahanje, om zijn daden en zijn doen."
--
₲ℝЄηƎη 💪⛵ḞИΣƘ

😇
Pee Retinee
2017-03-14 10:02:09 UTC
Krijgen we nog diskussie over de oubollige tekst of denken
we 'alles beter dan het vorige Koningslied'?
Niets is beter dan het vorige Koningslied.
Niets is beter dan wel Koningslied dan ook.
Letterlijk niets.
Weg met die kulkoek.

2017-03-13 12:59:49 UTC
Mon, 13 Mar 2017 10:30:06 +0100: Pee Retinee
Post by Van Bakel
Wie is Coot van Doesburgh?
Je wil serieus hier komen melden dat je dat niet weet? Ga je schamen!
Ik kende de naam evenmin, wel Coot van de Bie.
Dat is met een K. Heel anders.
Rein
2017-03-13 22:49:57 UTC
Post by Van Bakel
Wie is Coot van Doesburgh?
Je wil serieus hier komen melden dat je dat niet weet? Ga je schamen!
Ik kende de naam evenmin, wel Coot van de Bie.
Dat is met een K. Heel anders.
Ach ja, waarom zou je de eerder geposte berichten even lezen,
nietwaar. Hoewel, het kan net zo goed dat je die wel gelezen
hebt.
2017-03-14 08:52:13 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Zeik niet.

En nee, die had ik niet gelezen en die waren er toen ook nog niet. Ga
jij nou maar lekker verder met je metrisch-zwakke rijmelarijen, daar
ben je goed in.
2017-03-14 22:48:52 UTC
[...]
"Foute houding. De opmerking is terecht, maar je mag de poster
niet. Dus reageer je lullig." (RH)
Post by Ruud Harmsen
En nee, die had ik niet gelezen en die waren er toen ook nog niet./
Ik had de eerdere posting met dezelfde correctie al zo'n twee uur
binnen voor de jouwe. Weet ik verder veel hoe dat zit; ik heb ook
niet beweerd dat het om die geurvlagdwang van je ging.
Post by Ruud Harmsen
/Ga
jij nou maar lekker verder met je metrisch-zwakke rijmelarijen, daar
ben je goed in.
Net zoals onlangs met Nieckq, die alleen zei je links niet te
openen, en vergeet die posting uit 2000 niet, ben je wegens
rabiate rancu niet in staat je tot het aan de orde gestelde te
beperken. Terwijl het toch heel gemakkelijk is: Gewoon. Doen.
2017-03-15 07:59:11 UTC
[...]
De opmerking is niet terecht, de poster IS een notoire zeikerd, dus
eventuele anti- of sympathieën voor deszelven doen niet ter zake.
En nee, die had ik niet gelezen en die waren er toen ook nog niet./
Ik had de eerdere posting met dezelfde correctie al zo'n twee uur
binnen voor de jouwe.
Lees iets over usenettechniek, usenetpropagatie en
usenetleesprogramma's.
Post by Rein
Weet ik verder veel hoe dat zit; ik heb ook
niet beweerd dat het om die geurvlagdwang van je ging.
Interesseert me niet wat je allemaal beweert.
2017-03-15 23:10:37 UTC
[...]
Driewerf ah.

Weet ik verder veel hoe dat zit; ik heb ook
niet beweerd dat het om die geurvlagdwang van je ging.
Interesseert me niet wat je allemaal beweert.
Weet ik toch. Dat ferme plonken bijvoorbeeld, snel gevolgd door
stiekem ontplonken, en opnieuw en opnieuw en opnieuw en opnieuw
en opnieuw en opnieuw heb ik ook nooit gezien als wijzend op
onbedwingbare nieuwsgierigheid. Dat zijn gymnastiekoefeningen.

Feico
2017-03-15 10:45:32 UTC
Post by Van Bakel
Wie is Coot van Doesburgh?
Je wil serieus hier komen melden dat je dat niet weet? Ga je schamen!
Ik wil dat ook wel. Nooit van Coot gehoord.
Feico
Izak van Langevelde
2017-03-15 12:58:13 UTC
Post by Feico
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
Wie is Coot van Doesburgh?
Je wil serieus hier komen melden dat je dat niet weet? Ga je schamen!
Ik wil dat ook wel. Nooit van Coot gehoord.
En Koos Speenhoff, kent U die?
Jan van den Broek
2017-03-15 16:04:44 UTC
Post by Feico
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
Wie is Coot van Doesburgh?
Je wil serieus hier komen melden dat je dat niet weet? Ga je schamen!
Ik wil dat ook wel. Nooit van Coot gehoord.
En Koos Speenhoff, kent U die?
Dat was toch de rijdende rechter uit "Blik op de weg"?
--
Jan v/d Broek
***@dds.nl
Izak van Langevelde
Sietse Vliegen
2017-04-17 00:33:47 UTC
Post by Van Bakel
Wie is Coot van Doesburgh?
Je wil serieus hier komen melden dat je dat niet weet? Ga je schamen!
Ik had ook nog nooit van Coot gehoord(*) maar ik ga dat niet melden.
Of nee, niet maar, maar dus. Logisch . En toch zei ik "maar". Zo sterk
is de groepsdruk in nl.taal dus. Mag het asjeblieft een tandje minder?
Dit soort praat kost mij elke keer een MON'er (**), en daar ben ik
zuinig op. Maar wat doe je ertegen? Zet ze op de rode lijst, kreeg ik
als tip. Ja, leuk hoor! Met rode inkt zeker, in het pikkedonker?

(*) Doesburg wel, als plaatsnaam.
(**) Mij Onbekende Nederlanders.
Sietse
Ruud Harmsen
2017-04-17 06:03:29 UTC
Post by Sietse Vliegen
k had ook nog nooit van Coot gehoord(*) maar ik ga dat niet melden.
Of nee, niet maar, maar dus. Logisch . En toch zei ik "maar". Zo sterk
is de groepsdruk in nl.taal dus. Mag het asjeblieft een tandje minder?
’t Is erg. ’t Zou verboden moeten worden.
2017-04-17 12:01:27 UTC
Post by Sietse Vliegen
[...]
Zo zie je maar weer dat je niet per se op kantoor hoeft te zitten
om steeds opnieuw met de afgelebberdste soort kantoorhumor aan te
komen.
2017-04-18 07:33:03 UTC
Post by Sietse Vliegen
[...]
Voeling houden met de maatschappij. Zouden meer mensen moeten doen.
2017-04-19 09:09:13 UTC
Post by Sietse Vliegen
[...]
Het nieuwe volkslied moet niet aan een bepaalde koning of koningin gebonden
zijn, en ook niet aan geslacht, huidskleur, religie, afkomst en seksuele
voorkeur. Het moet bovendien goed meebrulbaar en meemummelbaar zijn.
Eikehout is eikehoutstijl lijkt me heel geschikt. Melodie en tikkie
aanpassen, frasering en dynamische opbouw zo houden.

Als begin stel ik voor:

Orahanje, Orahanje, de kleur van Nederland
Wij gaan ervoor Orahanje, ons mooie waterland
👾 pe 👾
Van Bakel
Ik moet je teleurstellen: Hazes is niet meer.
pe
2017-04-19 17:06:51 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Niks mee te maken. Alhoewel, kwa mietevorming wel gunstig.
👾 pe 👾
🌴
2017-04-26 08:11:44 UTC
Post by Sietse Vliegen
[...]
Ik stond laatst op de tramhalte ... Nou vooruit, een leuke dan:

---------
A backpacker is traveling through Ireland when it starts to rain. He
decides to wait out the storm in a nearby pub. The only other person at
the bar is an older man staring at his drink. After a few moments of
silence the man turns to the backpacker and says in a thick Irish accent:

"You see this bar? I built this bar with my own bare hands. I cut down
every tree and made the lumber myself. I toiled away through the wind
and cold, but do they call me McGreggor the bar builder? No."

He continued "Do you see that stone wall out there? I built that wall
with my own bare hands. I found every stone and placed them just right
through the rain and the mud, but do they call me McGreggor the wall
builder? No."

"Do ya see that pier out there on the lake? I built that pier with my
own bare hands, driving each piling deep into ground so that it would
last a lifetime. Do they call me McGreggor the pier builder? No. But ya
fuck one goat.."
--
₲ℝЄηƎη 💪⛵ḞИΣƘ

😇