Schabouwelijk
VanB
2018-05-10 22:44:11 UTC
"[Ze zong in] schabouwelijk Engels."

<https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/10/songfestival-2e-halve-finale-uitslag/>

Ik kom dit woord voor het eerst tegen, maar als je het met een harde G
en een harde OU uitspreekt, kun je bijna al raden wat het betekent:

<http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/schabouwelijk>
Ruud Harmsen
2018-05-11 06:52:09 UTC
Post by VanB
"[Ze zong in] schabouwelijk Engels."
<https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/10/songfestival-2e-halve-finale-uitslag/>
Ik kom dit woord voor het eerst tegen, maar als je het met een harde G
Hoe wou je het met een zachte g uitspreken, wat versta je daaronder en
waarom is de hardheid relevant?
Wat is een harde ou?
Post by VanB
<http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/schabouwelijk>
Is het Vlaams? Ik dacht ook Nederlands, al is het wat verouderd nu.
Mac TheKnive
2018-05-11 07:25:12 UTC
Post by VanB
<http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/schabouwelijk>
Is het Vlaams? Ik dacht ook Nederlands, al is het wat verouderd nu.
Ook bekend in het zuidelijke deel van Nederland, naar het schijnt.
http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M062155

Boven de Moerdijk wordt 'in schabouw staan' wellicht wel begrepen
door mensen die vertrouwd zijn met het molenaarsjargon.

de Volkskrant - 7-4-2017:
"Schabouw
Sylvia Witteman heeft het juist als zij stelt dat 'schabouw zetten' van
de molenwieken dient als rouwstand (V, 6 april). Er zijn diverse wiekenstanden, die elk een signaal zijn. Bij de rouwstand staan de
wieken (bij vooraanzicht en linksom draaiend) net door de 45 graden
heen. De onderste wiek staat ca. 22,5 graden voorbij de loodlijn
vanuit de molenas naar onder en wijst naar rechtsonder.
De stand die Sylvia als een + aanduidt, waarin de onderste wiek
verticaal staat, betekent dat de molen voor korte tijd buiten
bedrijf is. Bij de ×-stand is de molen langere tijd buiten bedrijf.
Dit alles met ongedekte wieken. Als de molen in de ×-stand is
stil gezet met bedekte wieken, dan is dit een oproep om snel naar
de molen te komen, oftewel een noodsignaal.
John Krabbendam, Bussum"
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/maak-dierenwelzijn-zichtbaar~b27fad0b/
VanB
2018-05-11 07:26:32 UTC
Post by VanB
[...]
Ik dacht aan een Hollands stadsaccent, bijvoorbeeld.
Post by Ruud Harmsen
Wat is een harde ou?
Haags misschien?
Post by Ruud Harmsen
Post by VanB
<http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/schabouwelijk>
Is het Vlaams? Ik dacht ook Nederlands, al is het wat verouderd nu.
Ik kende het niet, maar ik zag dat het woord in nl.taal al een paar
keer gevallen is.