Engelse ziekte
👺 👼🏻
2018-03-06 13:09:31 UTC
Voor mij is deze site niet relevant, maar je komt al surfend wel eens
ergens en dan blijf je wel eens hangen. Ja, ook op nette. Zo kwam ik op:

https://www.lvnl.nl/werken-bij-lvnl/veel-gestelde-vragen

Kolere zeg. Over de Engelse ziekte gesproken.
N n k
Flibsy
2018-03-06 16:29:32 UTC
Post by 👺 👼🏻
Voor mij is deze site niet relevant, maar je komt al surfend wel eens
https://www.lvnl.nl/werken-bij-lvnl/veel-gestelde-vragen
Heb je ook on gestelde vragen?
2018-03-06 16:32:26 UTC
Post by 👺 👼🏻
Voor mij is deze site niet relevant, maar je komt al surfend wel eens
https://www.lvnl.nl/werken-bij-lvnl/veel-gestelde-vragen
Heb je ook on gestelde vragen?
Oud raadsel: 't Is rood en het hangt in de klas?
2018-03-06 16:42:57 UTC
Post by 👺 👼🏻
Voor mij is deze site niet relevant, maar je komt al surfend wel eens
https://www.lvnl.nl/werken-bij-lvnl/veel-gestelde-vragen
Heb je ook on gestelde vragen?
Oud raadsel: 't Is rood en het hangt in de klas?
Ik kan me er iets bij bedenken. Maar ik kennum zo: het hangt aan de muur,
't tikt en 't menstrueert: dat is zo'n kutklokje van de HEMA.
Afnel Grenen
Izak van Langevelde
2018-03-06 17:48:11 UTC
Post by Anonymous
Post by 👺 👼🏻
[...]
Die ken ik als "Het hangt aan de muur, het tikt en het is harig"
Die is conjunctuurgevoelig gebleken.
Anonymous
2018-03-06 16:47:56 UTC
Post by 👺 👼🏻
Voor mij is deze site niet relevant, maar je komt al surfend wel eens
https://www.lvnl.nl/werken-bij-lvnl/veel-gestelde-vragen
Heb je ook on gestelde vragen?
Interessante vraag ... 🤔
Post by Flibsy
Post by 👺 👼🏻
Kolere zeg. Over de Engelse ziekte gesproken.
Verderop hebben ze het over groundcontrol, wat IMHO nou juist weer wel los
zou moeten wegens Engels, en over een selectie psycholoog, vmbo diploma en
instroom eisen.
Afnel Grenen
BugHunter
2018-03-06 16:49:59 UTC
Post by 👺 👼🏻
Voor mij is deze site niet relevant, maar je komt al surfend wel eens
https://www.lvnl.nl/werken-bij-lvnl/veel-gestelde-vragen
Heb je ook on gestelde vragen?
't Is rood en wit en loopt in de wei.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Ruud Harmsen
2018-03-06 18:14:05 UTC
Post by 👺 👼🏻
Voor mij is deze site niet relevant, maar je komt al surfend wel eens
https://www.lvnl.nl/werken-bij-lvnl/veel-gestelde-vragen
Kolere zeg. Over de Engelse ziekte gesproken.
Where have you it about? Ik zie op die voorpagina geen enkele los
schrijving!
2018-03-06 18:18:08 UTC
Post by 👺 👼🏻
[...]
Een ernstig gavel van stropopperij dus, en dat is strafbaar, net als
landloperij en stroperijpraktijken.
2018-03-06 21:19:45 UTC
Post by 👺 👼🏻
[...]
Geval. Maar goed. Ik hoop dat ze zorgvuldiger zijn met hun
selectieprocedures dan met hun geschrijf.
Afnel Grenen
Alex Plantema
2018-03-06 20:25:44 UTC
Where have you it about? Ik zie op die voorpagina geen enkele los
schrijving!
Er staat Doe de luchtverkeersleider check!
Alex.
Ruud Harmsen
2018-03-07 07:04:05 UTC
Post by Alex Plantema
Post by Ruud Harmsen
Where have you it about? Ik zie op die voorpagina geen enkele los
schrijving!
Er staat Doe de luchtverkeersleider check!
Niet gezien. Het correcte ' luchtverkeersleiderscheck' is redelijk
onleesbaar, maar zou ik in voorkomende gavellen wel gebruiken, en dat
is dan weer een tantje bette, of iets dat er op, erop, lijkt.

Gedoe allemaal.
2018-03-07 07:19:43 UTC
Post by Alex Plantema
Post by Ruud Harmsen
[...]
Dan kan het niet correct zijn.
VB
Hoe zou jij het schrijven?
Flibsy
2018-03-07 10:46:42 UTC
Post by VB
Post by Alex Plantema
Post by Ruud Harmsen
[...]
Daar gaat het niet om, maar omdat jij het bent: luchtverkeersleiders-check.

Geschreven tekst moet prettig leesbaar zijn, dus niet (redelijk)
onleesbaar. Interpunctie, strepies, spaties, koppelteken, cursivering,
trema’s, ze dienen allemaal de leesbaarheid.
VB
Ja en een strepie mag, geloof ik, zelfs officieel altijd.
Flibsy
2018-03-07 18:49:45 UTC
Post by VB
Post by Flibsy
Post by VB
Post by Alex Plantema
Post by Ruud Harmsen
[...]
Zoals met zoveel zou je in de spelling zo min mogelijk exact moeten
regelen, vind ik. Wel regels, maar vooral benadrukken dat teksten
geschreven zijn om gelezen en begrepen te worden, en dat die functie vóór
alles gaat.
Alle regels dienen uiteindelijk precies diezelfde functie, maar als die
regels desondanks leiden tot onleesbaarheid, mag er van mij zelfs een
niet-officiële spatie ingevoegd worden. Dan is burgerlijke ongehoorzaamheid
gerechtvaardigd. Desnoods met hand en tand te verdedigen met petities op
Facebook, of referenda, of viral filmpjes op YouTube, te delen op Twitter,
Facebook, instagram en alle sociale media die er maar te vinden zijn: wij,
het Nederlandsche volk, pikken het niet langer!

Maar ik dwaal af.
VB
2018-03-07 19:06:26 UTC
Post by VB
Post by Flibsy
Post by VB
Post by Alex Plantema
Post by Ruud Harmsen
[...]
Maar voor werkdoeleinden wil ik ook een standaard die officieel goed
is. Zodat ik geen gezeik krijg. Als ik "een aantal mensen zijn"
schrijf, kan ik gezeik krijgen. Als ik "een aantal mensen is" schrijf
niet. Dat is handig om te weten. Terwijl ik het allebei goed vind.
Flibsy
2018-03-07 19:22:03 UTC
VB <***@bakel.invalid> wrote:

[enorreme knip]
Post by VB
[...]
Dat betwijfel ik. Waren beide opties hedentendage niet beide officieel
toegestaan? En is de zeikkans voor ‘is’ niet groter dan voor ‘zijn’,
opheden?

Of hangt de zeikkans vooral af van de onderkringeltjes van msWord seku
spellingcheckerfaciliteiten?
VB
2018-03-07 20:03:48 UTC
[enorreme knip]
Post by VB
[...]
Het is maar welke autoriteit je volgt. Onze Taal vindt beide goed,
maar https://www.schrijvenonline.org/ zegt:

"Het woord 'aantal' is enkelvoud. In zinnen met 'het aantal' moet de
persoonsvorm daarom ook in het enkelvoud staan, ongeacht of het woord
dat daarna komt in het meervoud staat."
Post by Flibsy
Of hangt de zeikkans vooral af van de onderkringeltjes van msWord seku
spellingcheckerfaciliteiten?
Het zit meer in stijl. Van mij mag je schrijven "Selecteer de
bestanden en sleep ze naar een map". Maar ik kan dan horen: "Je mag
met 'ze' alleen verwijzen naar mensen."
Flibsy
2018-03-07 21:01:36 UTC
Post by VB
Post by Flibsy
[enorreme knip]
Post by VB
[...]
Eh.. het ging toch om ‘officieel’? Daarmee bedoel je dan toch Taalunie?
Post by Flibsy
[...]
Huh? Nooit van gehoord. Wat voor über-zeikers werk jij mee/voor?
VB
2018-03-07 21:38:29 UTC
Post by VB
Het is maar welke autoriteit je volgt. Onze Taal vindt beide goed,
Eh.. het ging toch om ‘officieel’? Daarmee bedoel je dan toch Taalunie?
De Taalunie zegt me weinig, maar als ik om mijn gelijk te bewijzen,
naar Onze Taal, Renkema, woordenlijst.org of zoiets kan verwijzen, zit
ik goed.
Post by VB
[...]
:) Die zitten er inderdaad tussen. Dus schrijf ik "Selecteer de bestanden en sleep deze naar een map". Een beetje stijf, maar veilig.

Zo schrijf ik ook "Als de beslissingen worden genomen" en niet "Als de
beslissingen genomen worden". Want je hebt erbij die het voltooid
deelwoord per se achteraan willen.
h@wig
2018-03-07 22:14:37 UTC
Post by VB
[...]
[..]

Dat leek me zo onwaarschijnlijk dat ik het opgezocht heb.
Verwijzen met 'ze' mag best als het om zaken gaat. Je bent in de war
met 'zij'.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/939/zij_ze_verwijzing_naar_zaken
VB
2018-03-07 22:28:38 UTC
Post by VB
[...]
Niet al deze regeltjes komen van taalinstanties. Sommige zijn
huisstijl, afspraak, voorkeur etc.
VB
2018-03-07 23:21:34 UTC
Post by VB
Post by ***@wig
Post by VB
Post by Flibsy
Post by VB
[...]
Dat zou alleen voor spelling mogen gelden. Als de opdrachtgever wil
afwijken van de ANS-regeltjes zou ik ze er wel op wijzen. Misschien
hebben ze ergens een klok horen luiden en zijn ze je dankbaar:)
Ze passen alle officiële regels wel toe, maar een huisstijl voegt daar
nog wat eigen regels aan toe ivm consistentie en zo.
Flibsy
2018-03-07 23:12:22 UTC
Post by VB
Post by VB
[...]
Tsja, de Taalunie gaat over officieel hoor. Woordenlijst.org is Taalunie,
de anderen niet, die zijn dus niet ‘officieel’.

Maar het is wel handig diverse autoriteiten te hebben, dan kun je zo’n
überzeiker platslaan met degene die jouw keuze valideert.
Post by VB
Post by VB
[...]
Die voorbeelden verraden iets over de leeftijd van de überzeikers.
VB
2018-03-07 23:29:19 UTC
Post by VB
[...]
O, ok, Taalunie geldt ook dan. Maar met Onze Taal etc kun je ook
aankomen.
Post by Flibsy
Maar het is wel handig diverse autoriteiten te hebben, dan kun je zo’n
überzeiker platslaan met degene die jouw keuze valideert.
Ja, dan kun je op zijn minst aantonen dat iets bespreekbaar is en niet
zwart-wit.
Post by Flibsy
Post by VB
[...]
Veel van dit soort dingen staan in huisstijlgidsen, dus ook een
beginnende editor zal zich eraan houden. En als ik de rol van editor
heb, doe ik het ook enigszins. Ik ga alleen niet klagen dat de tekst
niet deugde, want persoonlijk vind ik het onbelangrijk.
Flibsy
2018-03-07 23:34:27 UTC
Post by VB
Post by Flibsy
Post by VB
[...]
Als huisstijlgidsen de door jou genoemde regels voorschrijven zegt dat iets
over de leeftijd van die gidsen seku de samenstellers van die gidsen.

Ik snap je hoor.
VB
Ja, die gidsen zijn vaak al ouder.
pe
2018-03-08 06:37:22 UTC
Post by VB
Post by Flibsy
Post by VB
[...]
Je wil niet weten hoe vaak het om een machinegeschreven schoeversregeltje
gaat.
2018-03-08 06:55:54 UTC
[...]
DAT MAAK IK ZELF WEL UIT, JA!

Hoe vaak dan?
2018-03-08 14:42:08 UTC
[...]
13 van de 23 keer, plus of min pi.
2018-03-08 15:21:29 UTC
[...]
Wat onnauwkeurig nu weer.
VB
Ik wil dat best weten, maar ik heb zelf nog nooit die indruk gehad.
Dirk T. Verbeek
2018-03-08 12:58:26 UTC
Post by VB
Post by VB
[...]
Pff ja Überzeikers.

De huisstijl van ons bedrijf is alles in het Engels.
Dus ik blij met mijn huidige baas van Indiase komaf en de vorige die
Canadees en woordblind was :)
Rein
2018-03-08 16:01:04 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Flibsy
Die voorbeelden verraden iets over de leeftijd van de überzeikers.
Pff ja Überzeikers.
De huisstijl van ons bedrijf is alles in het Engels.
Dat lijkt me meer een motto dan een huisstijl.
Post by Dirk T. Verbeek
Dus ik blij met mijn huidige baas van Indiase komaf en de vorige die
Canadees en woordblind was :)
Ik bespeur hier een gretigheid zich op het gebied van
taalvaardigheid immer te verbeteren.
2018-03-08 16:01:04 UTC
Post by VB
[...]
"En dat je meent daar vanuit je ivoren torentje altijd iets
hooghartigs over te moeten zeggen.
Het heeft iets dwangmatigs." (Fl/HE/etc)
2018-03-07 09:28:41 UTC
Post by Alex Plantema
Post by Ruud Harmsen
[...]
In die gevallen is het toegestaan om een - te plaatsen, als dat de
duidelijkheid vergroot. Maar een spatie aanbrengen, neen, dat wordt niet
getolereerd.
Afnel Grenen
VB
In-derdaad.
Anonymous
2018-03-07 09:33:23 UTC
Post by Alex Plantema
Post by Ruud Harmsen
[...]
In het wild kom ik net tegen: eeuw-wisseling. Dit nu is weer overdreven,
eeuwwisseling is prima leesbaar.

Zie
https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/er-is-nu-nog-maar-een-topclub~a4351963/
Afnel Grenen
Rein
2018-03-07 11:26:55 UTC
Anonymous <***@invalid.invalid> wrote:

[knip]
Post by Anonymous
In het wild kom ik net tegen: eeuw-wisseling. Dit nu is weer overdreven,
eeuwwisseling is prima leesbaar.
Laatst stond in de krant 'ochtendskiklasje'. Dat lees je niet in
een keer goed, ik niet althans. Maar dat lijkt me nog geen reden
om het anders te spellen. Ik word liever op het verkeerde been
gezet door zorgvuldigheid dan door slordigheid.
2018-03-07 09:31:37 UTC
Post by Alex Plantema
Post by Ruud Harmsen
Where have you it about? Ik zie op die voorpagina geen enkele los
schrijving!
Er staat Doe de luchtverkeersleider check!
En dat zou Doedeluchtverkeersleidercheck moeten wezen?
2018-03-07 12:15:41 UTC
Post by Alex Plantema
Post by Ruud Harmsen
Where have you it about? Ik zie op die voorpagina geen enkele los
schrijving!
Er staat Doe de luchtverkeersleider check!
En dat zou Doedeluchtverkeersleidercheck moeten wezen?
Doe de Doedeluchtverkeersleiderscheck check.
iMark
2018-03-31 07:37:29 UTC
Het valt dan weer mee dat ze niet op zijn naar een lucht verkeersleider.
Pee Retinee

2018-03-31 14:08:43 UTC
Post by iMark
Post by 👺 👼🏻
[...]
Hoeveel vragen waren het dan?
Jep
2018-04-18 19:53:41 UTC
Post by iMark
Post by 👺 👼🏻
[...]
De vorige gebruikte geen deodorant dus die hangt er nog.
--
groet! Jan

't Zal iets met geheugenplaatsen zijn. (c)hvl