aanbiedingen 'relevanter'?
Luuk
2017-12-10 14:51:56 UTC
Een bekende grootgrutter schreef mij:
We zien dat je jouw Persoonlijke Bonuskaart die bij ons bekend is, niet
meer gebruikt. Dat is jammer want zo loop je Persoonlijke
Bonusaanbiedingen mis. Deze worden namelijk elke week op jouw
Persoonlijke Bonuskaart geladen, geselecteerd op basis van je eerdere
aankopen. Dus gebruik je Bonuskaart ook als je niets in de Bonus koopt.
Zo worden je aanbiedingen steeds relevanter.

Maar:
Aanbiedingen zijn toch nooit relevant, tenzij je toevalig dat nodig hebt
(of wilt hebben) wat in de aanbieding is, maar dan zijn ze nog niet
relevant maar kan je we; dat wat je toch al nodig hebt iets voordeliger
in je bezit krijgen.
BugHunter
2017-12-10 15:11:20 UTC
Post by Luuk
[...]
Die bonuskaart zorgt ervoor dat ik er zo
weinig mogelijk koop. Ook bv met de klanten-
kaart van het kruidvat of gratis zegeltjes
bij het tanken. Je betaalt nl alles zelf. En
als je niet meedoet, doe je jezelf te kort.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Luuk
2017-12-10 15:40:53 UTC
Post by BugHunter
Post by Luuk
[...]
Hebben ze bij het kruidvat een klantenkaart dan?

En ik krijg alleen maar op donderdag 2 cent korting, maar geen
zegeltjes, bij het tanken.
BugHunter
2017-12-10 16:08:58 UTC
Post by Luuk
Post by BugHunter
Post by Luuk
[...]
Ja.

Dan tank je goed. Ik zou overal korting
willen ipv die achterlijke akties.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
VB
2017-12-10 18:12:24 UTC
Post by BugHunter
Post by Luuk
[...]
Dus als ze bij AH aan zegeltjes doen en een brood daar 1,10 kost, koop
jij het brood liever bij de Jumbo, die niet aan zegeltjes doen en waar
het brood 1,20 kost.
BugHunter
2017-12-10 19:05:28 UTC
Post by VB
Post by BugHunter
Post by Luuk
[...]
Daar kost dat brood 1,05. Het gaat erom dat
de bonusaanbiedingen worden betaald door zij
die geen bonuskaart hebben.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
VB
door hen
BugHunter
2017-12-10 19:21:19 UTC
Post by VB
Post by BugHunter
Post by VB
Post by BugHunter
Post by Luuk
[...]
ZIJ hebben geen bonuskaart. Of hullie.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
pe
2017-12-11 08:59:06 UTC
Post by BugHunter
Post by VB
Post by BugHunter
Post by VB
Post by BugHunter
Post by Luuk
[...]
door hen. Die geen bonuskaart hebben. Bijzin waarin die het onderwerp is.
Lijdende hoofdzin met bepaling door hen.
👾 pe 👾
Pee Retinee
2017-12-11 09:57:26 UTC
Post by Luuk
Aanbiedingen zijn toch nooit relevant, tenzij je toevalig
dat nodig hebt (of wilt hebben)
Dan ontgaat het je ten enenmale hoe marketing werkt: alleen
al het feit *dat* iets "in de aanbieding" is zorgt ervoor
dat hordes mensen het kopen. Koopjesbakken vlakbij de kassa
werken op dezelfde manier. Huismerken op ooghoogte idem.

|PR|
VB
2017-12-11 10:00:17 UTC
Post by Luuk
[...]
Ik dacht dat huismerken altijd laag stonden en de dure merken op
ooghoogte.
Jan van den Broek
2017-12-11 10:07:24 UTC
On 2017-12-11, VB <***@bakel.invalid> wrote:

[Schnipp]
Post by VB
Ik dacht dat huismerken altijd laag stonden en de dure merken op
ooghoogte.
Niet noodzakelijk, dat wat je wilt verkopen zet je op een prominente
plaats. Wanneer je op een duur merk nauwelijks marge hebt, maar op
het huismerk wel, dan zet je dat laatste meer in het zicht.
--
Jan v/d Broek
***@dds.nl
VB
2017-12-11 10:17:49 UTC
Post by Jan van den Broek
[Schnipp]
Post by VB
[...]
Komt het voor dat supermarkten nauwelijks marge hebben? Ik dacht dat
ze dan hewoon de ballenkijper wat strakker aandraaiden totdat de
fabrikant toegaf.
Pee Retinee
2017-12-11 11:12:53 UTC
dat wat je wilt verkopen zet je op een prominente plaats.
Wanneer je op een duur merk nauwelijks marge hebt, maar op
het huismerk wel, dan zet je dat laatste meer in het zicht.
Jij snapt het. Familie van Dirk zeker? :-)

|PR|
Jan van den Broek
2017-12-11 19:26:28 UTC
dat wat je wilt verkopen zet je op een prominente plaats.
Wanneer je op een duur merk nauwelijks marge hebt, maar op
het huismerk wel, dan zet je dat laatste meer in het zicht.
Jij snapt het. Familie van Dirk zeker? :-)
Nee, niet die Dirk. (En ook niets met autobanden)
--
Jan v/d Broek
***@dds.nl
VB
2017-12-11 20:43:26 UTC
dat wat je wilt verkopen zet je op een prominente plaats.
Wanneer je op een duur merk nauwelijks marge hebt, maar op
het huismerk wel, dan zet je dat laatste meer in het zicht.
Jij snapt het. Familie van Dirk zeker? :-)
Komen nieuwsgroepmannetjes wel eens in de supermarkt? Misschien na de
scheiding. Tijd voor onderzoek.
Jan van den Broek
2017-12-11 20:47:52 UTC
Post by VB
Post by Pee Retinee
[...]
Ik kom wel eens in een supermarkt, en ben niet gescheiden[1].

[1] Neem ik aan, mw. v/d Broek zit hier naast me, en kijkt niet boos.
--
Jan v/d Broek
***@dds.nl
Pee Retinee
2017-12-11 21:02:21 UTC
Post by Jan van den Broek
Post by VB
[...]
Dat zegt niets: "naast je zitten" impliceert nog niet dat
ze meeleest. Ware dat wel het geval, dan had je misschien
beter "nog niet gescheiden" kunnen schrijven.

|PR|
VB
Ok, maar ik bedoelde het ook meer in het algemeen :)
Ruud Harmsen
2017-12-12 16:41:55 UTC
Post by VB
Post by Pee Retinee
[...]
Bijna dagelijks, ik. En niet gescheiden, ook geen plannen. Zij ook
niet.
Luuk
2017-12-11 10:24:43 UTC
Post by Luuk
[...]
Maar, als ik dan die bak voorbij loop, wil ik toch niet aangesproken
worden door een medewerker met de opmerking "heeft u die bak met
fantastische aanbiedingen soms niet gezien"?
Pee Retinee
2017-12-11 11:16:19 UTC
Post by Luuk
Post by Pee Retinee
Post by Luuk
[...]
Daartoe loop je met een "NEE NEE" bordje voor je kop? :-)

2017-12-11 11:17:30 UTC
Post by Luuk
[...]
Wel relevant. Ze willen gewoon weten wat je zoal koopt om in te
schatten tot welke doelgroep je behoort. Als jonge moeder wil je zien
dat de Pampers goedkoper zijn dan normaal,of de potjes Olvarit. Niet de
Tena Lady of de Kukident Kleefpasta.
Pee Retinee
2017-12-11 11:45:17 UTC
[...]
Dat laatste lijkt me juist uiterst handig om ervoor te zorgen
dat klanten blijven plakken.

2017-12-11 13:27:58 UTC
Post by Luuk
[...]
Ik heb relevantie altijd gerelateerd aan zaken. Hierboven is het
persoonsgerelateerd en betekent het gewoon interessant of
aantrekkelijk. Relevant is een beetje een modewoord geworden; het
staat wel deftig en wetenschappelijk, vermoed ik.
2017-12-11 14:30:42 UTC
Post by Luuk
[...]
Relevant is tegenwoordig niet alleen ter zake dienend, maar een
synoniem voor 'er toe doen, van betekenis zijn'. En dat kan ook een
persoon zijn.
http://idity.nl/diensten/betekenis_ecourse/jij_doet_ertoe

Bovendien, de /aanbiedingen/ worden relevanter. Je zou zelfs nog kunnen
zeggen dat ze voor iemand 'ter zake dienend' zijn. En dan bedoel ik
niet de za(k)ken van de kruidenier maar van de beoogde klant.
Ruud Harmsen
2017-12-11 14:51:47 UTC
[...]
Zutreffend, zou je dat in het Duits kunnen noemen.
Luuk
2017-12-11 15:31:40 UTC
[...]
en 'en vigueur' in het Frans,
of 'sovelletaan' in het Fins,
of 'applicable' in het Fries

Maar dit alleen volgens Google, dus misschien is een relevantere
vertaling elders te vinden.
h@wig
2017-12-11 16:51:18 UTC
Post by Luuk
[...]
To the point, in het Engels.

Misschien is relevant van oorsprong een juridische term net als
'pertinent' in het Nederlands, dat ook twee betekenissen heeft waarvan
je niet onmiddelijk het verband ziet.

Relevant kan in het Frans namelijk, net als in het Spaans ook
'pertinent(e)' zijn, 'ter zake doende', letterlijk uit het Latijn. Al
weet ik niet zeker of het daar alleen een juridische term is.
.
En dan heb je nog 'ad rem', letterlijk 'bij de zaak'.

VD:
"1
·ter zake, gepast, dienstig
de thematiek die u aansnijdt, is ad rem
2
·
(van opmerkingen, met name mondelinge reacties) gevat, raak
2
·
ad rem zijn
gevat, snedig"

Daar is ook de betekenis verschoven van 'zakelijk' naar wat je van een
persoon kunt zeggen.
h@wig
2017-12-11 16:57:15 UTC
onmiddelijk het verband ziet.
onmiddellijk. (voordat Nieckq komt.)
VB
In het Frans Frans betekent relevant helemaal niet relevant.
Ruud Harmsen
2017-12-12 16:43:52 UTC
En dan heb je nog 'ad rem', letterlijk 'bij de zaak'.
"1
·ter zake, gepast, dienstig
de thematiek die u aansnijdt, is ad rem
Nederlands: in het geding.
·
2017-12-12 14:38:04 UTC
[...]
'/voor/ een persoon', bedoel je?
Post by ***@wig
http://idity.nl/diensten/betekenis_ecourse/jij_doet_ertoe
'Je mag er wezen'? 'Hoeraatje voor jezelf'?
Post by ***@wig
Bovendien, de /aanbiedingen/ worden relevanter. Je zou zelfs nog kunnen
zeggen dat ze voor iemand 'ter zake dienend' zijn. [...]
Dan zegt de relevantie meer over dat 'ter zake' dan over
'iemand'.

Wanneer iemand zegt: 'Voor mij is dat relevant' is er geen
discussie mogelijk. Over 'Voor dat onderzoek is dat relevant'
wel. Subjectiviteit vs. (streven naar) objectiviteit.
Je bent in de war met significant.
Rein
2017-12-12 14:38:05 UTC
Post by joh
Post by Rein
Post by Luuk
[...]
Nee. Maar dat is er ook een, ja.
2017-12-12 20:01:19 UTC
Post by joh
Post by Rein
Post by Luuk
[...]
Waar ik mij, in die categorie, geregeld aan erger is het gebruik van 'bewijslast' waar 'bewijs' wordt bedoeld. 'NRC-types', denk ik dan. Procentpunt, ook zoiets, waarschijnlijk vaker onjuist dan juist gebruikt.