mutatie
2018-05-23 10:21:40 UTC
https://nl.wikipedia.org/wiki/Consonantmutatie

Heel onvolledig, frequente verschijnselen in Nederlands/Vlaams (en
dialect) helemaal genegeerd.

A-che maar leut hebt.
Dat ze komen > da se komen.
Niet gezien > nie chezien.
Dat het goed was > "daddet" goed was (sommigen: davvet goed was).
Hij heeft het gezegd > hij "heevet" gezegd.
'k weet het niet > 'k "weeget" nie.
Doe het, maar doe het goed! > Doeget, ma doeget choe.

En assimilatie:
Op de bank > obde bank.
Tot dan > toddan/ tottan.
Zakdoek > zaQdoek.
2018-05-23 10:59:02 UTC
Post by wugi
Zakdoek > zaQdoek.
Die kende ik nog niet, hoe spreek je dat zo ongeveer uit?
2018-05-23 11:02:26 UTC
Post by wugi
Op de bank > obde bank.
Tot dan > toddan/ tottan.
Zakdoek > zaQdoek.
Hier beter bekend als zaddoek.

2018-05-23 11:21:01 UTC
Op de bank > obde bank. Tot dan > toddan/ tottan.
Zakdoek > zaQdoek.
Hier beter bekend als zaddoek.
Gevalletje 'bedeus is bedobd'?
VanB
2018-05-23 11:28:45 UTC
Ik dacht dat de Z (en de V) afgeschaft was in het nl-nl.
Ruud Harmsen
2018-05-23 16:33:12 UTC
Post by VanB
Post by Pee Retinee
Post by wugi
Op de bank > obde bank.
Tot dan > toddan/ tottan.
Zakdoek > zaQdoek.
Hier beter bekend als zaddoek.
Ik dacht dat de Z (en de V) afgeschaft was in het nl-nl.
Dat denk je dan verkeerd.

Privacy:
GDPR: http://rudhar.com/about/privacy/privsten.htm
AVG: http://rudhar.com/about/privacy/privstnl.htm
VanB
In mijn nl-nl wel. Aanstellerij.
Ruud Harmsen
2018-05-24 07:12:25 UTC
Post by VanB
Post by Ruud Harmsen
Post by VanB
Post by Pee Retinee
Post by wugi
[...]
Onzin. Mensen met alleen s en f zijn een kleine minderheid. Hooguit
10%, als het geen 5% is. Wel zijn die relatief vaak te horen op de
radio, diskjockey is een populair beroep. Dat vertekent.

VanB
2018-05-24 07:22:25 UTC
Post by VanB
Post by Ruud Harmsen
Post by VanB
Post by Pee Retinee
Post by wugi
[...]
Volgens mij is het regionaal. Ik ken wat Nijmeegse Limburgers en als
die het Nijmeegs nadoen, beginnen ze met de z als een s en de v als
een f uit te spreken. Amsterdammers doen geloof ik ook niet aan de z
en de v.
Izak van Langevelde
2018-05-24 08:31:58 UTC
Post by VanB
Post by Ruud Harmsen
Post by VanB
Post by Pee Retinee
[...]
Antillianen en Surinamers doen er ook niet aan...
VanB
Ja, inderdaad.
Izak van Langevelde
2018-05-24 09:57:56 UTC
Post by VanB
Post by Izak van Langevelde
Post by VanB
Post by VanB
Post by Ruud Harmsen
Post by VanB
Post by Pee Retinee
[...]
Bij NoordAfrikanen iz het weer anderzom...
2018-05-24 17:05:28 UTC
Post by VanB
[...]
En Friezen, niet aan het begin, wel (heel erg) in het midden.

pe
2018-05-23 11:36:59 UTC
Post by wugi
[...]
Optebank