getweeds
Ralf Negennek
2018-05-23 08:00:25 UTC
AD:

--------------------------
Twee Tessen van Schijndel geboren op dezelfde dag, in dezelfde plaats en
met bijna dezelfde vader
--------------------------

Ik val over het feit dat ze niet twee Tess van SchijndelS schrijven.
Twee Karel de Onnozelaars. twee Piet Preciezen, twee koningin Maxima's
en twee Tess van Schijndels.

Kom te denken van het: twee Jansen en Janssens'? Of twee Jansen en
Janssens? Of toch twee Jansens en Janssens'?

Toch leuk om te lezen wel hier:

https://tinyurl.com/y98z3twx
Ralf Negennek
Izak van Langevelde
2018-05-23 09:06:37 UTC
Post by Ralf Negennek
--------------------------
Twee Tessen van Schijndel geboren op dezelfde dag, in dezelfde plaats en
met bijna dezelfde vader --------------------------
Ik val over het feit dat ze niet twee Tess van SchijndelS schrijven.
Ik vind 'bijna dezelfde vader' storender, alsof het weinig had gescheeld
of de man had beide kinderen verwekt...
2018-05-23 10:07:54 UTC
Post by Ralf Negennek
--------------------------
[...]
Wat de Tessjes betreft kan het misschien allebei wel, maar ik zou toch
schrijven twee Tessen van Schijndel. Net als twee pietjes-precies en
niet twee pietje-preciesen. En dan zou ik dáár nog steepjes tussen
zetten omdat het één begrip is.

Maar met 'jantje-lacht-en-jantje-huilt' wordt het ingewikkelder.
Twee jantjes-lachen-en-jantjes-huilen?
Twee jantjes-lacht-en-jantjes-huilt?
twee jantjes-lacht-en jantje-huilt? (daar zou ik voor kiezen)
Twee jantjes-lach-en-jantjes-huilen?
Twee jantje-lacht-en-jantje-huilen?
De laatste is analoog aan twee Tess van Schijndels. Dacht ik.
Post by Ralf Negennek
Kom te denken van het: twee Jansen en Janssens'? Of twee Jansen en Janssens?
Of toch twee Jansens en Janssens'?
Twee Jansen-en-Tilanussen. Daar is het duidelijk één begrip.
Twee Negennekken lijkt me ook duidelijk, maar twee Ralf Negennekken,
daar zou ik niet voor kiezen. Doe mij maar twee Ralfen Negennek.
Hiha!
Post by Ralf Negennek
https://tinyurl.com/y98z3twx
En dat die vaders zo op elkaar lijken!
VanB
2018-05-23 10:44:14 UTC
--------------------------
Post by Ralf Negennek
[...]
Twee Ralf Negenneks in mijn perceptie. Twee Hedwig Duchateaus ook.
Twee Van Bakels. Slechts één Rein, graag.
Izak van Langevelde
2018-05-23 11:03:36 UTC
Post by VanB
Twee Hedwig Duchateaus ook.
Hedwig Duchateaux, dan toch wel...
VanB
2018-05-23 11:26:29 UTC
Misschien is ze een Vlaamse: Hedwig Vandekastelen.
h@wig
2018-05-23 18:41:04 UTC
Ga jij me een beetje zitten verbuigen?
Izak van Langevelde
2018-05-23 19:44:07 UTC
Post by VanB
Twee Hedwig Duchateaus ook.
Hedwig Duchateaux, dan toch wel...
Ga jij me een beetje zitten verbuigen?
Ik zou niet durven, een vrouw met ruggengraat...
2018-05-24 07:05:48 UTC
Post by VanB
Twee Hedwig Duchateaus ook.
Hedwig Duchateaux, dan toch wel...
Ga jij me een beetje zitten verbuigen?
Hedwige Duchateusse. Dat is de subjonctief verleden tijd.

Privacy:
GDPR: http://rudhar.com/about/privacy/privsten.htm
AVG: http://rudhar.com/about/privacy/privstnl.htm
Pee Retinee
2018-05-24 10:37:15 UTC
Post by VanB
Twee Hedwig Duchateaus ook.
Hedwig Duchateaux, dan toch wel...
Ga jij me een beetje zitten verbuigen?
Ach, zolang je niet barst...

Maar laten we het eens vernederlandsen - dit is tenslotte nl.taal:
- Twee Hedwigs van Kasteel?
- Twee Hedwigen van Kasteel?
- Twee Hedwig van Kasteels?
- Twee Hedwig van Kastelen?

2018-05-23 18:39:52 UTC
VanB:
[...]
Post by VanB
Twee Ralf Negenneks in mijn perceptie. Twee Hedwig Duchateaus ook.
Dan zou ik een komma prefereren. Duchateau's. Omdat ik anders een x
mis.
Post by VanB
Twee Van Bakels.
Nog erger: twee Van Bakelen. Of Van Bakel in tweevoud.
Post by VanB
Slechts één Rein, graag.
Rein: bis bis graag.
VanB
2018-05-23 20:41:08 UTC
Post by VanB
Twee Ralf Negenneks in mijn perceptie. Twee Hedwig Duchateaus ook.
Dan zou ik een komma prefereren. Duchateau's. Omdat ik anders een x
mis.
Maar het Nederlandse meervoud is een s eraan vast. Zie chateau*,
cadeau etc.

*Accent circonflexe weggelaten want dat gaat maar kapot.
Post by ***@wig
Post by VanB
Twee Van Bakels.
Nog erger: twee Van Bakelen. Of Van Bakel in tweevoud.
Of twee Vans Bakel.
Post by ***@wig
Post by VanB
Slechts één Rein, graag.
Rein: bis bis graag.
Maar hij is me een partij off topic, joh!
h@wig
2018-05-23 21:49:49 UTC
Post by VanB
Post by VanB
[...]
Oja. Ik ben in de war met de tweede naamval. Duchateau's boek. Toch?
Post by ***@wig
Post by VanB
Twee Van Bakels.
Nog erger: twee Van Bakelen. Of Van Bakel in tweevoud.
Of twee Vans Bakel.
Hm. Dat spreek jij met een f uit he. Heb jij twee fans dan?
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Slechts één Rein, graag.
Rein: bis bis graag.
Maar hij is me een partij off topic, joh!
"Zal ik jou eens leren hoe je dat kunt negeren?"
:oÞ
VanB
2018-05-23 22:02:08 UTC
Post by VanB
Post by VanB
[...]
Ik dacht dat het dan ook vast moest, tenzij... Maar ik kan me niet
herinneren wat er na "tenzij" komt.
Post by ***@wig
Post by VanB
Twee Van Bakels.
Nog erger: twee Van Bakelen. Of Van Bakel in tweevoud.
Of twee Vans Bakel.
Hm. Dat spreek jij met een f uit he. Heb jij twee fans dan?
Misschien heb ik er veel meer onder nl.taal-lurkers. Je weet het niet.
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Slechts één Rein, graag.
Rein: bis bis graag.
Maar hij is me een partij off topic, joh!
"Zal ik jou eens leren hoe je dat kunt negeren?"
:oÞ
Dat doe ik ook af en toe. Met name als hij, acherm, niet verder komt
dan een citaat.
h@wig
2018-05-24 06:35:33 UTC
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by VanB
[...]
Tenzij je een rare uitspraak krijgt. Zoiets ?
Ik zoek het op:
https://onzetaal.nl/taaladvies/bezits-s-algemene-regels/

Officieel heb je gelijk. Oficieus heb ik gelijk.
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
[...]
Ik moet er soms erg om lachen zoals hij iemand met eigen woorden om de
oren wappert.
VanB
2018-05-24 06:56:48 UTC
Post by VanB
Post by ***@wig
[...]
Wel een beetje raar dat Onze Taal aankomt met "maar wat ons betreft".
Als we allemaal zo beginnen, is het einde zoek. Wat mij betreft is het
namelijk "Duchateau se boek".
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
[...]
Ik ook, 1 keer per jaar. Als hij het nou alleen die ene keer deed. Het
is een beetje als een komiek die 100 grappen maakt, omdat er dan vast
wel een leuke tussen zit.
Ruud Harmsen

h@wig
2018-05-24 08:32:55 UTC
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
[...]
Ze laten ons de vrije keus als we vinden dat de naam meer benadrukt
mag. Ben ik niet op tegen.

Maarrrrr...eronder staan voorbeelden zie ik nu, waar de 's /verplicht/
wordt bij namen op een enkel lange klinker, óók in het Nederlands*.
Bij nader inzien heb /ik/ officieel gelijk en zit jij fout:))

(Ruud! Even meelezen)

*"Duchateau's boek" is vergelijkbaar met "Arjo's prestatie".

Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
[...]
Tja. Tis confronterend he. En straks krijg ik de volle laag omdat ik
ooit zei niet achter iemands rug te kletsen. Alhoewel het positief in
zijn richting was, laat ik het hierbij..
VanB
2018-05-24 08:41:52 UTC
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
[...]
Heeft Onze Taal een officiële status? Anders ga ik ook wat zitten
vinden.
Post by ***@wig
[...]
Arjo's prestatie moet met een apostrof, omdat je het woord anders
verkeerd uitspreekt, namelijk met de o van rok. Duchateaus kun je niet
verkeerd uitspreken. Dat wordt nooit de o van rok. Dus is er geen
apostrof nodig. Duchateau is als Duchatoo is als Coutzee.
Post by ***@wig
Post by VanB
Nee, juist niet dus. Wat een rare conclusie.
h@wig
2018-05-24 09:11:35 UTC
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by ***@wig
[...]
Daar zit wat in, al hadden ze er dat expliciet bij mogen zeggen, bij
die voorbeelden. Als je niet weet dat je Nike als naikie uitspreekt heb
je er ook niet veel aan. Taaladvies is iig ruimdenkerder, dus dan
schaar ik me onder

"Dutrouxs misdaden Dutrouxs misdaden / Dutroux’s misdaden".
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
[...]
Voor degene die liever niet aan z/h eigen tekst wordt herinnerd is een
citaat confronterend. Het bezwaar is dat de kontekst soms geknipt
wordt, maar dat doe je nu met mijn tekst ook. Terwijl ik juist wilde
aangeven dat ze iig op /mij/ het bedoelde effekt hebben.
VanB
2018-05-24 09:20:37 UTC
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
[...]
Altijd zul je bedoelen.
Post by ***@wig
geknipt
wordt, maar dat doe je nu met mijn tekst ook. Terwijl ik juist wilde
aangeven dat ze iig op /mij/ het bedoelde effekt hebben.
Ik liet staan waar ik op reageerde.

Ik ga wat je nu zegt, over 5 jaar niet in een andere context herhalen
en dan doen alsof dat enige relevantie heeft. Al heeft het blijkbaar
toch enig nut, want ene Hedwig komt dan niet meer bij.
h@wig
Als jij 1 keer per jaar niet meer bijkomt is dat ook genoeg:)
Izak van Langevelde
2018-05-24 09:58:58 UTC
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by ***@wig
[...]
We kunnen er gevoeglijk vanuit gaan dat er niemand wil reanimeren?
2018-05-24 10:11:01 UTC
[..]
Als een van zijn twee fans het niet doet offer ik me wel op.
Izak van Langevelde
2018-05-24 11:09:25 UTC
[..]
Als jij 1 keer per jaar niet meer bijkomt is dat ook genoeg:)
We kunnen er gevoeglijk vanuit gaan dat er niemand wil reanimeren?
Als een van zijn twee fans het niet doet offer ik me wel op.
Dat moet dan maar, maar de AED blijf achter slot en grendel, begrepen?
VanB
Nou, van de christenen moet je het niet hebben.
Anonymous
2018-05-26 06:07:27 UTC
[..]
Als jij 1 keer per jaar niet meer bijkomt is dat ook genoeg:)
We kunnen er gevoeglijk vanuit gaan dat er niemand wil reanimeren?
Als een van zijn twee fans het niet doet offer ik me wel op.
Help! Ik word niet goed! Vlug, mond op mond beademing!
Nnk
Izak van Langevelde
2018-05-26 07:25:08 UTC
Post by Anonymous
Post by ***@wig
[..]
[...]
Laat ons beginnen met een afdoende harde thorax klap...
2018-05-29 10:16:28 UTC
Post by Anonymous
Post by ***@wig
[..]
[...]
Nee, dat mag een leek niet doen. Heb ik geleerd van ZHKH. En mond op
mond beademing mag ook niet gegeven worden door een vieze vent.
Tenminste, niet aan mij. Dus in geval van: ff gauw een modellenbureau
binnengaan, of een huishoudschool.
2018-05-29 10:49:12 UTC
Post by NNK
Post by Izak van Langevelde
Post by Anonymous
Post by ***@wig
[..]
[...]
Het risico op schade is te groot, vandaar mijn suggestie...
Post by NNK
Heb ik geleerd van ZHKH.
De wie?
Post by NNK
En mond op mond beademing mag ook niet gegeven worden door een vieze
vent. Tenminste, niet aan mij.
Lasagne, houdt U daar van?
Post by NNK
Dus in geval van: ff gauw een modellenbureau binnengaan,
of een huishoudschool.
Dan zit U straks onder de lippenstift of spinazie...
2018-05-29 11:57:29 UTC
Post by NNK
Post by Izak van Langevelde
Post by Anonymous
Post by ***@wig
[..]
[...]
Post by NNK
Heb ik geleerd van ZHKH.
De wie?
Zelf Hulp Kameraden Hulp. Je mag niks, alleen mond op mond beademing. Nog
niet eens hartmassage. Alleen als je door mocht studeren voor hospik, dan
leerde je dat.
Post by Izak van Langevelde
Post by NNK
En mond op mond beademing mag ook niet gegeven worden door een vieze
vent. Tenminste, niet aan mij.
Lasagne, houdt U daar van?
Ik wel. Maar het hangt er vanaf of er van af of ervan af hoe het
klaargemaakt en geserveerd wordt.
Post by Izak van Langevelde
Post by NNK
Dus in geval van: ff gauw een modellenbureau binnengaan,
of een huishoudschool.
Dan zit U straks onder de lippenstift of spinazie...
O, dat ongemak draag ik dan manmoedig. Doet me denken aan een mop. Dirty
mind ja, zal wel. Kent udie van die man die naar de dokter ging met een
paarse ring om zijn tampeloeris? Ik wel. Dr ging een man met een paarse
ring om zijn tampeloeris naar de dokter en werd geholpen voor 2700 euro.
Waren soort spataderen of zo. En dr ging een man naar de dokter met een
rode ring om zijn leuter, werd geholpen voor 9,95. Maar dat bleek
lippenstift.

-
2018-05-29 12:23:52 UTC
Post by Anonymous
Post by Izak van Langevelde
Post by NNK
Post by Izak van Langevelde
Post by Anonymous
[..]
Post by Izak van Langevelde
Post by NNK
[...]
Komt er een man bij de dokter. Zegt de dokter van "Zeg, wat doet U
eigenlijk met de zetpillen die ik U voorschrijf? Eet U ze soms op?" Valt
de man geïrriteerd uit: "Nee, ik stop ze in mijn reet, nou goed?"
2018-05-30 12:01:38 UTC
Post by NNK
Post by Izak van Langevelde
Post by Anonymous
Post by ***@wig
[..]
[...]
Post by NNK
Heb ik geleerd van ZHKH.
De wie?
Zelfbevrediging/kameradenhulp. O nee...

Zeker niet in dienst geweest?

VanB
<https://nl.wikipedia.org/wiki/Fabels_van_Aesopus#De_jongen_die_wolf_riep>
Rein
2018-05-24 18:11:34 UTC
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
"Zal ik jou eens leren hoe je dat kunt negeren?"
:ofi
[...]
Dansje erbij gedaan? Bezweringsteksten werken niet zonder; hoe
vaak moet ik jullie dat nou zeggen.
2018-05-24 17:11:50 UTC
(Ruud! Even meelezen)
*"Duchateau's boek" is vergelijkbaar met "Arjo's prestatie".
Nee, niet vergelijkbaar, want in het tweede gelijk zou een foute
uitspraak mogelijk zijn, en in het eerste niet. Als dat echt het
argument van Onze Taal is, dat snappen ze er niks van en zitten ze er
helemaal naast.
Post by ***@wig
https://onzetaal.nl/taaladvies/bezits-s-algemene-regels/
Precies wat ik zeg, dus, behalve dat ze er onder het motto "wat ons
betreft" zelf wat onzin bij verzonnen hebben. Maar daar heb ik en
hebben we niks mee te maken. Gewoon onzin en fout.

Dit zijn de regels en niks anders:
http://woordenlijst.org/leidraad/14

Of ik het met die regels eens ben, doet er niet toe: ik wil consequent
zijn.

VanB
2018-05-24 19:29:10 UTC
Post by ***@wig
[...]
Ja, het is wel handig als er één norm is. Of je je daar dan aan houdt,
moet je zelf weten. "Wat ons betreft"... pffft.
Flibsy
2018-05-24 08:30:39 UTC
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
Post by ***@wig
Post by VanB
[...]
Ook dat soort leugens is niet om te lachen.
2018-05-24 18:11:36 UTC
[knip over het edele citeerambacht]
Ik moet er soms erg om lachen zoals hij iemand met eigen woorden om de
oren wappert.
Ook dat soort leugens is niet om te lachen.
Altijd gedacht dat irrelevantie het ergste is dat men van een
citaat kan zeggen. Maar zie hier, deze wetenschapper lijkt een
geheel nieuwe eigenschap ontdekt te hebben: de leugen. Het
wachten - ga vooral door met ademhalen - is op publicatie van het
hele onderzoek.
2018-05-24 07:08:54 UTC
Post by VanB
Post by VanB
[...]
In het Engels wel. In het Nederlands niet.

Ruud Harmsen
2018-05-24 07:08:17 UTC
Post by VanB
Maar het Nederlandse meervoud is een s eraan vast. Zie chateau*,
cadeau etc.
*Accent circonflexe weggelaten want dat gaat maar kapot.
Hoezo? Château, châteû, ê, allemaal helemaal geen probleem hoor, in
2018.

VanB
2018-05-24 07:12:31 UTC
Post by VanB
[...]
Ik kan hem wel maken, maar als iemand me quote, gaat-ie kapot. En
indien niet altijd, dan toch vaak. Château.
Ruud Harmsen

VanB
2018-05-24 19:30:35 UTC
Post by VanB
Post by Ruud Harmsen
Post by VanB
[...]
Misschien dan alleen als iemand met zo'n slim telefoontje in de weer
is. Ik zie het echt vaak misgaan wanneer er gekwoot wordt.
Flibsy
2018-05-24 20:18:15 UTC
Post by VanB
Post by Ruud Harmsen
Post by VanB
Post by Ruud Harmsen
Post by VanB
[...]
NewsTap, vziw de enige news reader voor iOS, doet het perfect. Van apps op
Android weet ik het niet.

Wil het bij jou al een beetje lukken de emoji’s heel te houden?

😘😈
VanB
2018-05-24 20:26:05 UTC
Post by VanB
Post by Ruud Harmsen
Post by VanB
[...]
Ik wil ook niet zeggen dat de fout bij de telefoons ligt, alleen dat
er ergens een incompatibiliteit is. Ik zal er eens op letten wanneer
het precies misgaat.
Post by Flibsy
Wil het bij jou al een beetje lukken de emoji’s heel te houden?
??
Nee :) Emoji's, cyrillisch, Hebreeuws en zo worden bij mij allemaal
vraagtekens.
Flibsy
2018-05-25 03:58:13 UTC
Post by VanB
Post by Flibsy
Post by VanB
Post by Flibsy
Wil het bij jou al een beetje lukken de emoji’s heel te houden?
??
Nee :) Emoji's, cyrillisch, Hebreeuws en zo worden bij mij allemaal
vraagtekens.
Die fout ligt geheel aan uw zijde.
VanB
2018-05-25 05:26:57 UTC
Post by VanB
Post by Flibsy
Post by VanB
Post by Flibsy
[...]
Het komt zo zelden voor dat ik niet veel noodzaak zie om het op te
lossen. Zelfs Aangraafnek is gekalmeerd.
Flibsy
VanB
2018-05-25 06:38:04 UTC
Post by VanB
Post by Flibsy
Post by Flibsy
[...]
Quoi? Ik wil het best oplossen, maar ik weet niet hoe. Ik heb al eens
een of ander font geïnstalleerd, maar dat hielp niet.
Rein
2018-05-25 15:11:43 UTC
Post by VanB
Post by Flibsy
<https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/in-japan-het-land-van-oorsprong-zijn-de-emoji-s-alweer-uit~bdc429dd/>
2018-05-25 21:36:09 UTC
Post by VanB
Post by Flibsy
Post by VanB
Post by Flibsy
[...]
En daar staat dat men in Japan overgegaan is op andere plaatjes. Maar hoe
het in de rest van de wereld is ...
Nn k
Rein
2018-05-26 10:25:55 UTC
Post by Anonymous
Post by Rein
[...]
Begin ik bij Zuid-Korea. Daar is men afgestapt van die
priegeldingetjes die zonder loep nauwelijks van een fruitvliegje
te onderscheiden zijn. Men is overgegaan op fors. Dat is
natuurlijk net zo goed een begin van het einde, want wie wil er
nou de hele dag met zulke joekels lopen zeulen.

<http://krant.volkskrant.nl/#/paper> (pg. 11)
VanB
2018-05-26 10:34:19 UTC
Post by Anonymous
Post by Rein
[...]
Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar het zijn wel je eigen woorden,
Rein!
Rein
2018-05-26 13:45:21 UTC
Post by VanB
Post by Rein
Post by Anonymous
Post by Rein
[...]
"Ik zou al jouw op- en aanmerkingen een stuk serieuzer nemen als
ze werden ingegeven door de inhoud van posts en niet door de
afzender ervan." (VB)
2018-05-25 21:39:15 UTC
Post by VanB
Post by Flibsy
Post by VanB
Post by Flibsy
Post by VanB
Post by Flibsy
[...]
Ha! You ain't seen nothing yet! 🤪 🙋‍♂️
🎵И⏪
VanB
2018-05-25 21:48:47 UTC
Post by VanB
Post by Flibsy
Post by VanB
Post by Flibsy
Post by VanB
Post by Flibsy
[...]
Ha! You ain't seen nothing yet! ? ????
Dat klopt, alleen vraagtekens.
Ruud Harmsen
2018-05-24 07:06:55 UTC
Post by VanB
Twee Ralf Negenneks in mijn perceptie. Twee Hedwig Duchateaus ook.
Dan zou ik een komma prefereren. Duchateau's. Omdat ik anders een x
mis.
Prefereren staat een ieder vrij, maar volgens de Nederlandse
spellingsregels is dat fout. Het is zelfs geen Engels, denk ik.
Post by ***@wig
Post by VanB
Twee Van Bakels.
Nog erger: twee Van Bakelen. Of Van Bakel in tweevoud.
Post by VanB
Slechts één Rein, graag.
Rein: bis bis graag.

Rein
2018-05-24 18:11:35 UTC
Post by VanB
Post by ***@wig
--------------------------
Post by Ralf Negennek
[...]
Mooi, dat was het dan, want meer namen staan er niet in de
auteursregels bovenaan.
Post by VanB
/Slechts één Rein, graag.
Ah.
2018-05-23 10:52:42 UTC
Post by Ralf Negennek
--------------------------
[...]
Nou ik er over nadenk, iets wat ik zelden doe als het postjes betreft, dus
haleluja, kan er een verschil zitten in waar de nadruk op ligt. Op de voor-
of de achternaam.
Post by Ralf Negennek
Kom te denken van het: twee Jansen en Janssens'? Of twee Jansen en Janssens?
Of toch twee Jansens en Janssens'?
Twee Jansen-en-Tilanussen. Daar is het duidelijk één begrip.
Ja maar Jansen en Janssens zijn ook 1 begrip. Alleen hun snorpunten
verschillen.
Nn k
Izak van Langevelde
2018-05-23 11:04:37 UTC
Post by Anonymous
Post by ***@wig
Post by Ralf Negennek
[...]
Sterker nog, het zijn alleen hun snorpunten die verschillen!
Bart Dinnissen
Bart Dinnissen
Izak van Langevelde
Hij wist het meervoud van boem niet.
Ralf Negennek
2018-05-23 17:37:50 UTC
Post by Anonymous
Post by ***@wig
Post by Ralf Negennek
[...]
De benzine van .... denkdenk kweeniemeer. Zwarte rotsen in ieder geval.
Ralf Negennek
Jan van den Broek
2018-05-24 05:42:40 UTC
[Jansens en Janssens-schnipp]
Post by Ralf Negennek
BOEM!
De benzine van .... denkdenk kweeniemeer. Zwarte rotsen in ieder geval.
Simoen, "Het zwarte goud".
--
Jan v/d Broek
***@dds.nl
Ralf Negennek
2018-05-24 06:35:47 UTC
Post by Ralf Negennek
BOEM!
De benzine van .... denkdenk kweeniemeer. Zwarte rotsen in ieder geval.
Simoen, "Het zwarte goud".
Ha dank. Ik zat toch in de buurt. Was weer een reden om even die stapel
uit de kast te trekken. En een aangename avond te hebben.
Ralf Negennek
h@wig
2018-05-23 18:43:53 UTC
Post by Anonymous
Post by ***@wig
--------------------------
En dat je de een met twee essen schrijft en de ander met een.
Bart Dinnissen
2018-05-24 17:06:49 UTC
Post by Anonymous
Post by ***@wig
--------------------------
Post by Ralf Negennek
[...]
Aas, bees, cees, dees, ees, effen, gees, haas, ies, jees, kaas, ellen, emmen, ennen, oos, pees,
quus, erren, tees, uus, vees, wees, ixen, yen, zetten.

Er zitten best een paar leuke tussen :)
Post by ***@wig
schrijft en de ander met een.
Met een wat? Een punt?
Bart Dinnissen
Pee Retinee
2018-05-23 10:55:45 UTC
Post by Ralf Negennek
--------------------------
[...]
Dat begrip is sinds kort verboden, want het refereert aan de eveneens
verboden Zwarte Piet. Althans, volgens Wikipedia NL:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pietje_Precies

Ik val overigens meer over "de beiden in het roze gestoken Tessjes",
althans in taalkundige zin.

2018-05-23 11:16:20 UTC
[...]
Ik vrees dat de schrijver van dat artikel zich niet bezig heeft gehouden
met de wereld buiten het Sinterklaasjournaal

[..]
'Bei' en 'in het roze gestoken' geeft een akelige associatie?
Pee Retinee
2018-05-24 10:39:18 UTC
Ik val overigens meer over "de beiden in het roze gestoken Tessjes",
althans in taalkundige zin.
'Bei' en 'in het roze gestoken' geeft een akelige associatie?
Wat denk je van dat beideN ?

2018-05-23 11:02:37 UTC
--------------------------
Post by Ralf Negennek
[...]
Of een Ralf Achttiennek? Als een soort Cerberos?

Als kind, nog steeds eigenlijk, verwees ik naar mijn verzameling Suske en
Wiske albums als mijn 'Suskes en Wiskes' Wat vindt U daar van?
2018-05-23 11:19:26 UTC
--------------------------
Post by Ralf Negennek
[...]
Als kind, dat snap ik. Dan doe je maar wat.
Ralf Achttiennek
Izak van Langevelde
2018-05-23 11:21:50 UTC
Post by Anonymous
--------------------------
Post by Ralf Negennek
[...]
Hartverwarmend...
2018-05-23 18:55:42 UTC
Izak van Langevelde:
[..]
Post by Izak van Langevelde
Of een Ralf Achttiennek? Als een soort Cerberos?
Als hij er maar niet uit alle achtien tegelijk uit l...kletst.
En de Puks en Muks?
joh
Ook. Daarentegen Sjors & Sjimmies.
Izak van Langevelde
2018-05-23 20:19:12 UTC
Post by joh
--------------------------
Post by Ralf Negennek
[...]
Maar wel Jans, Jansen en de Kinderenen?
2018-05-24 03:41:00 UTC
Post by joh
--------------------------
Daar heb ik het liever niet over. Maar ik denk dat ik 'mijn Jan Jansen' zou zeggen. In enkelfout vallen de kinderen in het gebruik ook al weg.
joh
2018-05-24 03:47:44 UTC
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
Post by joh
--------------------------
Zoals hier eerder door mij verklaard heb ik geen Dick Bossen, maar bij deze neig ik er naar de parodieën, die ik wel heb, mijn Dick Bosschages te noemen.
Izak van Langevelde
2018-05-24 08:30:09 UTC
Post by joh
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
Post by joh
--------------------------
Post by Ralf Negennek
[...]
En dit terwijl Dick Bossen het nog wel tot werkwoord heeft geschopt?
2018-05-24 11:18:15 UTC
Post by joh
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
Post by joh
--------------------------
Post by Ralf Negennek
[...]
Die ken ik niet.
Moet opeens wel denken aan mijn moeder zaliger die de tv ging verzetten toen er iemand sprak over een vrouw met een dik bos hout voor de deur.
2018-05-24 12:24:43 UTC
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
Post by joh
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
Post by joh
--------------------------
Post by Ralf Negennek
[...]
Dick Bos was een stripheld uit de jaren '40 en '50, bekwaam in Jiu Jitsu,
in die tijd nog een curiositeit. Iemand met een slimme greep uitschakelen
heette 'Dick Bossen', een uitdrukking die ik ook in Canada nog tegenkwam.
2018-05-24 08:38:44 UTC
'Het gebruik van kinderen in enkelfout' zie ik als dubbelfout!
joh
2018-05-24 11:14:42 UTC
Die enkel betreft het aantal albi dat wij aan de orde hebben.
pe
2018-05-24 10:56:23 UTC
Post by Ralf Negennek
[...]
Ik vraag me af hoeveel komkommer het Genootschap van Secretarissen-Generaal
nodig heeft voor het jaarlijkse sponsordiner.
2018-05-24 11:08:13 UTC
Post by Ralf Negennek
[...]
Negen stuks per man, da's één voor elke lichaamsopening, en voor de dames
eentje extra.