Eenheidsworst
2017-05-04 20:17:24 UTC
Er zijn van die woorden die iedereen kent als een bepaald begrip maar
die van oorsprong een wel heel letterlijke betekenis hebben. Vandaag
kwam ik er eentje tegen: eenheidsworst. Kende ik alleen als 'veel van
hetzelfde' maar die worst heeft echt bestaan. Bedacht in WO1 toen,
ondanks dat Nederland neutraal was, de overheid bepaalde wat en hoeveel
vlees er in een worst mocht zitten.
Daar werden natuurlijk spotliedjes liedjes over gemaakt: "Een jonge
meid at vroeger niks, / Werd als een plank zoo mager. / Maar nou d’r
eenheidsworstjes zijn / Nou vrijt ze met een slager.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/24/eenheidsworst-1359873-a204858

Leuk om te lezen, er gaat een wereld(oorlog) voor me open. Alleen het
regeringsbrood mis ik als voorbeeld.

Of wisten jullie dat allemaal al?
Bart Dinnissen
2017-05-04 20:39:10 UTC
[...]
En is niet meer zo mager?
Post by ***@wig
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/24/eenheidsworst-1359873-a204858
Leuk om te lezen, er gaat een wereld(oorlog) voor me open. Alleen het
regeringsbrood mis ik als voorbeeld.
Is ook zo'n voorgeschreven produkt, ja ...
Post by ***@wig
Of wisten jullie dat allemaal al?
Nee :)
Bart Dinnissen
Izak van Langevelde
2017-05-05 09:21:24 UTC
Post by Bart Dinnissen
Post by ***@wig
Of wisten jullie dat allemaal al?
Nee :)
Wellus (maar ik weet dan ook vreselijk veel)
2017-05-04 20:43:29 UTC
[...]
Nee, dat wist ik zeker niet, maar de eerste wereldoorlog is dan ook 100
jaar geleden, ruwweg.

Overigens verbaas ik me een beetje over de ingredienten. In worst zit
toch geen 100% vlees?
Van Bakel
2017-05-04 22:34:18 UTC
[...]
Nou, ik heb ooit gehoord dat Hema-worsten gemaakt worden van 100%
ijsberenlul.
wugi
2017-05-05 10:25:04 UTC
Post by Van Bakel
Nou, ik heb ooit gehoord dat Hema-worsten gemaakt worden van 100%
ijsberenlul.
Dat herinnert me aan de blaag over een ontevreden klant van een
restaurant. Hij besloot zijn klachtenbrief aan de zaakvoerder met:
"En dat zou allemaal zo erg niet zijn als uw worsten maar een menselijke
afmeting hadden!"
Van Bakel
Dat kan een aantal dingen betekenen.
Izak van Langevelde
2017-05-05 09:21:57 UTC
Overigens verbaas ik me een beetje over de ingredienten. In worst zit
toch geen 100% vlees?
Toen hadden ze nog geen E-nummers...
🌴
2017-05-11 06:53:15 UTC
Overigens verbaas ik me een beetje over de ingredienten. In worst zit
toch geen 100% vlees?
Kom te denken van het. Ratelband werd gefilmd toen hij, als
zelfverklaard vegetariër, een kroket haalde bij de Haphoek, Roggestraat
Arnhem, waar hij dus eigenaar van is. Toen de verslaggever hem daarop
wees, was zijn antwoord: "ach man, er zit toch totaal geen vlees in die
dingen."
--
₲ℝЄηƎη 💪⛵ḞИΣƘ

😇
Lachend gezicht met halo
Unicode: U+1F607, UTF-8: F0 9F 98 87
Van Bakel
2017-05-11 07:35:57 UTC
Post by 🌴
Post by Maarten van Tilburg
[...]
In de Markant, Perfekt, Plus en Beckers rundvleeskroketten treft de
Consumentenbond zelfs maar 1,5 gram vlees aan, in plaats van de 10,5
gram die het etiket belooft.
<https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2015/vlees-in-rundvleeskroketten-ver-te-zoeken>

Laat die 1,5 gram er dan uit, dan kunnen vegetariërs ze ook eten.
🌴
2017-05-11 08:33:22 UTC
Post by Van Bakel
Post by 🌴
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Maar de salpicon is sowieso van vlees- of kippenbouillon gemaakt en die
zal wel niet meetellen kwa vlees. Ja domme fabrikanten, maken ze
groentecroquetjes en stoppen ze er gelatine in. Zelfs de in
garnalencroquetjes zit meestal gelatine. Als we veggies te eten krijgen
die wel vis eten, gebruik ik garnalenbouillon en agar-agar in de
croquetjes, dat gaat prima. Recept: op youtube, zoeken naar Holtkamp of
de absolute topper: Peter Goossens.
--
₲ℝЄηƎη 💪⛵ḞИΣƘ

😇
Van Bakel
2017-05-11 09:20:40 UTC
Post by 🌴
Post by Van Bakel
Post by 🌴
Post by Maarten van Tilburg
[...]
O ja, dan houdt het op qua vegetarisch.
Ja, prima voor pescotariërs.
Ruud Harmsen
2017-05-11 15:23:36 UTC
Post by Van Bakel
Post by 🌴
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Zit wat in. Eh, zit er niet in, dus, dan.
2017-05-05 09:20:16 UTC
Leuk om te lezen, er gaat een wereld(oorlog) voor me open. Alleen het
regeringsbrood mis ik als voorbeeld.
Dat ken ik als oorlogsbrood, met bijbehorend liedje:
Posthuma z'n vrouw is dood
Ze is gestikt in het oorlogsbrood
Hup zei die, hup zei da,
Hup zei Posthuma

Althans, zo placht mijn goede vader het te zingen.
Op http://speelmuziek.liederenbank.nl/?page=view&id=16395&v=3 staat het
wat uitgebreider...
👺👼🏻
2017-05-05 10:22:35 UTC
[...]
Tmeeste wel ja. Alleen die liedjes niet.
₲ℝЄηƎη 💪⛵ḞИΣƘ
Sietse Vliegen
2017-05-09 05:11:10 UTC
[...]
Morbide humor, dat mag ik wel. WO1, nu heel gewoon, maar hoe wisten ze
toen al dat er nog een WO2 zou komen?
Post by ***@wig
ondanks dat Nederland neutraal was, de overheid bepaalde wat en hoeveel
vlees er in een worst mocht zitten.
Laat me raden: een gram of 14, 18? Ik begin iets ergs te vermoeden..
Post by ***@wig
Daar werden natuurlijk spotliedjes liedjes over gemaakt: "Een jonge
meid at vroeger niks, / Werd als een plank zoo mager. / Maar nou d’r
eenheidsworstjes zijn / Nou vrijt ze met een slager.”
Ja dus. Het geheime wapen, voorloper van de dodelijke mop. De
Gaaikema-linie. Om de neutraliteit te verdedigen. Dat werkte, je wou
hier als soldaat nog niet dood gevonden worden.
Post by ***@wig
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/24/eenheidsworst-1359873-a204858
Leuk om te lezen, er gaat een wereld(oorlog) voor me open. Alleen het
regeringsbrood mis ik als voorbeeld.
Of wisten jullie dat allemaal al?
Nee, ik althans niet. Misschien onder het tapijt geveegd? Niet handig,
dan krijg je allerlei complottheorieën over zo'n naam. Die dan ook
weer onder het tapijt moeten. Dus die negetieve klank zal wel door
iets anders komen. Hadden ze misschien een soort Youp van 't Hek?

--

Sietse

separatisten er waren vast separatisten. en paniek. Zoiets moet het
geweest zijn, want er hoefde geen koningslied te komen.
Izak van Langevelde
2017-05-09 10:06:04 UTC
Post by Sietse Vliegen
Post by ***@wig
[...]