Zuid-Amerika
2017-04-26 19:06:20 UTC
Zojuist gehoord in DWDD, ene Eric Dijkstra die net terug komt uit
Zuid-Amerika. Cuba en Californie, zo verduidelijkt hij.
Van Bakel
2017-04-26 19:22:40 UTC
Zojuist gehoord in DWDD, ene Eric Dijkstra die net terug komt uit
Zuid-Amerika. Cuba en Californie, zo verduidelijkt hij.
Wij noemen de Verenigde Staten 'Amerika'. Californië ligt in het
zuiden daarvan. Californië ligt dus in Zuid-Amerika.
antoon
2017-04-26 22:00:52 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Nou nee. Zuid-Amerika ligt dichtbij Antartica.

Overigens ligt Nederland op het oostelijk halfrond, evenals Alaska.

Verbeter me.
--
Antoon
Nou ja, witte gij veul?
Van Bakel
2017-04-26 22:07:34 UTC
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Maar jij bedoelt het continent Zuid-Amerika. Ik bedoelde het zuiden
van Amerika: Zuid-Amerika.

(...)
antoon
2017-04-26 22:19:46 UTC
Post by Van Bakel
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Dat had die Eric Dijkstra dus in eerste instantie duidelijker kunnen
uitdrukken, maar dat heeft hij in tweede instantie, sprekend, ook
gedaan: "Cuba en California, zo verduidelijkt hij".
--
Antoon
Ik bedoel maar.
antoon
2017-04-26 22:23:10 UTC
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Hoewel: Cuba hoort ook niet echt bij de Verenigde Staten.
--
Antoon
Nouw witte't zelf!
Maarten van Tilburg
2017-04-26 22:25:58 UTC
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by antoon
[...]
Cuba, zo is mij geleerd, is ongeveer Midden-Amerika, en Californie is
niet eens in het zuiden van Noord-Amerika.
Voor velen zal Zuid-Amerika eerder Latijns-Amerika heten, mag van mij
hoor. Dan is Cuba Latijns en Californie niet.

Wat je ook zegt, het is gewoon niet goed.
antoon
2017-04-26 22:42:47 UTC
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Ik had het ook anders gezegd, als ik tenminste niet dezelfde fout had
gemaakt.
--
Antoon
Ge moet nie alles gelove, wa'k oe zeg!
Maarten van Tilburg
2017-04-26 22:57:54 UTC
Post by antoon
Post by Maarten van Tilburg
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by antoon
[...]
De "fout", danwel verspreking (ik wil niet te frikkerig doen) zat eerder
bij Matthijs van Nieuwkerk dan bij die "tafelheer". Hij werd
aangekondigd door de kampioen snelspreken als ¨terugkeren uit Zuid-Amerika".
Dat was dus geen Zuid-Amerika, bleek al meteen. Verder geen ramp hoor,
maar ik vraag me dan wel eens af waarom dat soort waninformatie
onweersproken op de buis moet komen.
Net zoals ik niet begrijp waarom er 100000 woorden per minuut moeten
worden uitgebraakt, waarvan de helft niet goed begrepen wordt. Ligt aan
mij, en wellicht de leeftijd.
Van Bakel
2017-04-26 22:57:25 UTC
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by antoon
[...]
Ahum, Californië grenst aan Mexico.
Post by Maarten van Tilburg
Voor velen zal Zuid-Amerika eerder Latijns-Amerika heten, mag van mij
hoor.
Huh? Argentinië ligt in Latijns-Amerika?
Post by Maarten van Tilburg
Dan is Cuba Latijns en Californie niet.
Wat ik ook zeg? Wat een deprimerend idee.
Maarten van Tilburg
2017-04-26 23:09:02 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by antoon
[...]
Het uiterste zuidpuntje grenst aan het uiterste noordpuntje van Mexico.
Kijk nog eens op een kaart ofzo.
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Voor velen zal Zuid-Amerika eerder Latijns-Amerika heten, mag van mij
hoor.
Huh? Argentinië ligt in Latijns-Amerika?
Ja.
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Dan is Cuba Latijns en Californie niet.
Inderdaad. Californië ligt in het zuiden van Amerika.
Nee, je bent in de war met Texas ed.
Als je onzin zegt wel ja.
Van Bakel
2017-04-26 23:14:26 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Dat zeg ik. Het grenst aan Mexico en uiteraard aan het noorden van
Mexico.
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Voor velen zal Zuid-Amerika eerder Latijns-Amerika heten, mag van mij
hoor.
Huh? Argentinië ligt in Latijns-Amerika?
Ja.
Je hebt gelijk. Ik was in de war met Midden-Amerika.
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Dan is Cuba Latijns en Californie niet.
Inderdaad. Californië ligt in het zuiden van Amerika.
Nee, je bent in de war met Texas ed.
Californië, Texas, Florida, allemaal in het zuiden. Californië is wel
lang en loopt door tot het midden. Noord-Brabant is Zuid-Nederland,
ook al loopt Limburg een stuk verder naar het zuiden door.
Maarten van Tilburg
2017-04-27 02:02:01 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Het is maar hoe je het bekijkt denk ik. Ik weet niet beter dan dat
Californie wordt gerekend tot West-Coast.
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Latijns-Amerika zijn alle landen in de Amerika´s waar in hoofdzaak
Spaans of Portugees (=latino) wordt gesproken. Ik weet niet zeker of dit
de officiele definitie is, maar zo vat ik dat op. Dat loopt dus van
Mexico tot Antarctica. (Er zijn wel een paar enclaves, b.v. Suriname en
beide Guiana´s maar die lijken geen gewicht te hebben)

Of de Caraiben daar ook onder vallen is weer een andere vraag.
Van Bakel
2017-04-27 02:37:55 UTC
Post by Van Bakel
Dat zeg ik. Het grenst aan Mexico en uiteraard aan het noorden van
Mexico.
Het is maar hoe je het bekijkt denk ik. Ik weet niet beter dan dat
Californie wordt gerekend tot West-Coast.
Zeker, maar het is wel lekker warm.
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
[...]
Volgens Wikipedia omvat het "ruwweg Midden- en Zuid-Amerika", maar op
het kaartje dat ze erbij doen, rekenen ze Mexico inderdaad ook mee en
de Caraïben geloof ik ook. Suriname etc. laten ze erbuiten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Latijns-Amerika
Sietse Vliegen
2017-04-30 18:13:40 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
O, op die fiets. Zoals in Nederland bij de weerberichten: Het oosten
van het land is zonder Limburg en Groningen, aan de kust is van
Zeeland tot Den Helder, het Noorden is zonder Texel en Zeeland moet
smeken om ergens bij te horen. Het Westen let het minste op, het
Zuiden gooit de Zeeuwen er meteen uit, zouden ze het ooit proberen.
Maar gaat dat in de VS ook zo bij de noordelijke staten? Dat die geen
kustlijn mogen hebben? Wat een kutstreek zeg. Arm, arm Alaska!
--
Sietse
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
Sietse Vliegen
2017-04-30 18:16:40 UTC
Post by Sietse Vliegen
Maar gaat dat in de VS ook zo bij de noordelijke staten? Dat die geen
kustlijn mogen hebben? Wat een kutstreek zeg. Arm, arm Alaska!
Sorry dat ik me zo liet gaan. Het moet natuurlijk kuststreek zijn.
Maar bij zo'n tongbreker kan het iedereen overkomen.
Sietse Vliegen
2017-04-30 18:05:43 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Dan is Cuba Latijns en Californie niet.
Inderdaad. Californië ligt in het zuiden van Amerika.
Nee, je bent in de war met Texas ed.
Nou je het zegt: in Californië heten heel veel negers geen "Boy". En
ze hebben daar homo's rechten gegeven alsof het godvrezende
KKK-fanaten zijn. Dus ik begin nu toch te twijfelen. Maar het grenst
nergens aan Canada. Geen woestijnen maar ook geen elanden. Man man,
wat maak je het moeilijk. Nou, dan zal het wel Mid-West zijn. Of
Mid-East of Mid-Mid. Hahaa! daar zit ik altijd goed mee. Yuk yuk ;-)
Sietse
Sietse Vliegen
2017-04-30 17:56:03 UTC
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by antoon
[...]
Californië nog niet? Ik hoorde laatst van wel. Hoe dan ook, veel
scheelt het niet. Grappig trouwens, dat Latino's nooit Italiaans
sprekenden zijn. En helemaal, dat Latino's soms Hispanics zijn, maar
nooit Portugesics. Telt Cajun trouwens als Latijns-Amerikaans?
Amerikaans of Amerikaanders? Of alleen maar als Romaanse taal?
Canadees sla ik over, ik heb een vriendin met een Franse achtergrond,
en die krijgt migraine van de klanken. Terecht, het is oerlelijk.
Bijna zo erg als Mireille Matthieu die Duits zingt.
Bovendien is Canada welvarender dan een US Amerikaan nog kan
verkroppen, van een buurland waar ze onverstaanbaar praten in plaats
van Koloniaals. En waar ze niet eens een Statue de Liberté hebben.
--
Sietse
Maarten van Tilburg
2017-05-01 00:36:36 UTC
Post by Sietse Vliegen
Post by Maarten van Tilburg
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by antoon
[...]
Nooit? Dat weet ik niet zo zeker. Maar dat er verschillende meningen
zijn is zeker. Ik meende dat latino slaat op van het Latijn afgeleide
talen, en daar valt Portugees (en Italiaans, zelfs Frans eigenlijk) wel
degelijk onder. Maar ik denk inderdaad niet dat Fransen latino zijn.

Verder is er natuurlijk zoiets als hispanic, tenminste in het land van
Trump. Dat zou alleen Spaans sprekend zijn, dus daar vallen de
Brazilianen af als het om Zuid-Amerika gaat (ik bedoel dus, dit om de
eerdere misverstanden te voorkomen, niet Zuid-Noord-Amerika. Noch het
zuiden van de VS). Ingewikkeld hoor.
Van Bakel
Is de definitie niet dat je veel bonen moet eten ("beaner")?
Maarten van Tilburg
2017-05-01 00:51:06 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Sietse Vliegen
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Ik zou het niet weten. Daar word je flatulent van, maar een Romaanse
tongval is dat niet.
Van Bakel
2017-05-01 01:37:33 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Sietse Vliegen
Post by Maarten van Tilburg
[...]
O, het is een Mexicaan:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=beaner

Lijkt me racistisch.
Sietse Vliegen
2017-05-01 03:35:08 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Sietse Vliegen
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Etnistisch wel. Spaghettivreter is toch ook niet racistisch? Het wordt
wel heel erg opgerekt, dat woord. Dijsselbloem schiet uit over te
kwistige EU-landen, en omdat die grosso modo zuidelijker liggen dan de
meer spaarzame, noemen die limbo's in het kwadraat hem racistisch. Nog
even en het beveiligen van de scheepvaart tegen piraten is racistisch,
of de aanpak van mafia-godfathers.

Trump heeft daar trouwens wat op gevonden: die schoffeert per dag weer
een nieuwe groep. Zo kan ik het ook: "Hoezo, racist? Toevallig dit
keer Chinezen, maar voor mij zijn alle spleetogen gelijk hoor. En niet
minder dan roetmoppen. Wel anders, minder lui. Maar die zijn weer niet
zo achterbaks" Helemaal erg is trouwens de term "white trash".
Veelzeggend en toch met maar twee woorden.
--
Sietse
Sietse
Sietse Vliegen
2017-05-01 02:58:56 UTC
Post by Sietse Vliegen
Post by Maarten van Tilburg
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by antoon
[...]
Ooit heeft iemand "Latijns Amerika" bedacht, als term voor zeg maar
alles ten beneden de grens tussen de VS en Mexico. Daar was (en is)
geen land bij met Italiaans als voertaal (mafia-enclaves misschien,
maar dat zijn geen landen, en er wonen ook uitgezogen
niet-italiaans-sprekenden).

Wikipedia:

"Latijns-Amerika is een regio op het Amerikaanse continent waar
Romaanse talen worden gesproken. Het omvat ruwweg Midden- en
Zuid-Amerika. Latijns-Amerika wordt normaliter onderscheiden van
Anglo-Amerika, een regio op het Amerikaanse continent waar Engels
wordt gesproken."

Klopt niet met hun uitleg even verder:
"Definitie
Als Latijns-Amerika taalkundig wordt gedefinieerd wordt doorgaans het
deel van Amerika bedoeld dat een Romaanse taal (Spaans, Portugees en
Frans) als voertaal heeft."

Vanwege dat Frans in Canada (en Louisiana). En dat nog wel terwijl die
iemand Napoleon was, wederom volgens diezelfde Wikipedia.
Post by Maarten van Tilburg
Maar ik denk inderdaad niet dat Fransen latino zijn.
Latino's zijn dacht ik VS'ers die Spaans of Portugees spreken, en
misschien wel alleen Spaans. Illegalen meegerekend. Dat alles niet
volgens logica, maar in de USA-volksmond.
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Dat his- lijkt me een hoofdpijnpunt, als ze het Nederlandse volkslied
horen, bijv. als daar schaatskampioenschappen plaatsvinden. Dat wij de
kooohohohohooning van Zuid- en Middenamerika altijd geëerd hebben, ook
toen daar nog alleen native American talen, en `hier en daar opkomend
kanongebulder door de bewoners verstaan werden.
Sietse
Izak van Langevelde
2017-05-04 17:23:52 UTC
Post by Sietse Vliegen
Ooit heeft iemand "Latijns Amerika" bedacht, als term voor zeg maar
alles ten beneden de grens tussen de VS en Mexico.
De andere kant van De Muur, een soort Oost-Duitsland...
2017-05-04 18:22:23 UTC
Post by Sietse Vliegen
Ooit heeft iemand "Latijns Amerika" bedacht, als term voor zeg maar
alles ten beneden de grens tussen de VS en Mexico.
De andere kant van De Muur, een soort Oost-Duitsland...
Vrij naar Orwell: Alle Amerikanen zijn Amerikanen, maar sommige
Amerikanen zijn meer Amerikaans dan andere Amerikanen.

Daarom moet je er een muur omheen zetten, anders is het onderscheid niet
duidelijk. Te hopen valt dat Trudeau besluit een fikse muur aan zijn
zuidgrens te bouwen op kosten van de V.S., en alle handelsverdragen
opzegt. Gewoon uithongeren en afsluiten van alle contacten, net zolang
ze tot bezinning komen en weer een gewoon land worden.
Van Bakel
2017-05-04 18:26:54 UTC
Post by Sietse Vliegen
[...]
Kroegpraat. Als Trudy dat doet, wie heeft er dan het grootste
probleem? De VS of Canada?
Maarten van Tilburg
2017-05-04 18:53:09 UTC
Post by Van Bakel
Post by Sietse Vliegen
[...]
Het was maar een grap hoor, je moet niet alles serieus nemen.

Maar om je vraag te beantwoorden: Canada zal heus niet verhongeren als
de grens dicht gaat. Ik geloof er niks van. Ik geloof ook niet in
bavianerig imponeergedrag van een ongeletterde, die op niets anders uit
is dan zijn eigen ego strelen.
Zojuist (breaking news) vernomen dat Trump een nieuwe poging kan wagen
om Obamacare om zeep te helpen. Ditmaal met steun van de partij, die
zich ook niets gelegen laat liggen aan de kleine man. Het nieuwe plan is
zo mogelijk nog slechter dan het vorige, maar wat dondert het. Als de
belasting voor de rijken (i.c. Trump) maar verlaagt kan worden.
Van Bakel
2017-05-04 19:07:38 UTC
Post by Van Bakel
Post by Sietse Vliegen
[...]
Ok.
Post by Maarten van Tilburg
Maar om je vraag te beantwoorden: Canada zal heus niet verhongeren als
de grens dicht gaat.
Nee, maar het zou net zoiets zijn als wanneer dit tussen Nederland en
Duitsland zou gebeuren. Het zou Nederland veel harder raken.
Post by Maarten van Tilburg
Ik geloof er niks van. Ik geloof ook niet in
bavianerig imponeergedrag van een ongeletterde, die op niets anders uit
is dan zijn eigen ego strelen.
Vreselijke vent, ja.
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Zouden al die domme kleine mensjes die op Trump gestemd hebben, nog
steeds denken dat hij voor hen opkomt?
Maarten van Tilburg
2017-05-04 20:25:43 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
verlaagD

toch?
Post by Van Bakel
Zouden al die domme kleine mensjes die op Trump gestemd hebben, nog
steeds denken dat hij voor hen opkomt?
Dat is maar naar welke TV zender ze kijken, lijkt het wel. Ik weet niet
hoe FOX het tegenwoordig doet, maar zijn "approval rate" is zeer laag.
Maar net als die gigantische massa mensen die hij waarnam bij de
inhuldiging blaast hij zijn eigen vermeende successen (de meeste gewoon
verzonnen) op tot buitenproporties. En veel mensen geloven dat ook nog
schijnt het, of vinden het op zijn minst wel geinig.

Dat het domme en/of kleine mensjes zijn schijn je niet te mogen zeggen,
dat heb ik (en Hillary natuurlijk) een keer gedaan en toen vielen er
bepaalde mensen over mij heen. Maar toch lijkt me de aanname dat de
Trumpfans minder begaafd zijn niet geheel onterecht, net zoals de Brexit
gelovers, of mensen die Nederland uit de Euro willen.
We moeten afwachten wat er zondag gebeurt in Frankrijk, maar het
populisme is natuurlijk nog lang niet verslagen.

Een beetje terug naar taal: ik zag een advertentie voor
onkruidvermijdend voegmiddel. Wat zou dat zijn?

Voegmiddel heb ik niet direct nodig, maar dat vermijden van onkruid wel,
als het niet chemisch is tenminste. Wat ik ook zaai in mijn moestuintje,
geheel volgens de instructies en seizoentabel, het enige wat echt goed
opkomt is wat ik NIET heb gezaaid. Deprimerend.
Van Bakel
2017-05-04 22:22:13 UTC
[...]
Ik las bij CNN geloof ik dat Trump het presidentschap tegen vindt
vallen en dat hij zijn oude leven mist. Ik vraag me af of hij de 4
jaar vol gaat maken. Als ik stinkend rijk was, zou ik wel relaxtere
manieren weten om mijn oude dag door te brengen.
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Le Pen kan haast niet winnen, al zei men dat van Trump ook.
"Fatsoenlijke" politici moeten de aanhangers van populisten voldoende
serieus nemen om ze bij de populisten weg te halen. Dat betekent:
ophouden met politieke correctheid en wegkijken.
Post by Maarten van Tilburg
Een beetje terug naar taal: ik zag een advertentie voor
onkruidvermijdend voegmiddel. Wat zou dat zijn?
Is dat voor tussen tegels?
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Ik ken het probleem, maar op zijn minst zou het allebei op moeten
komen.
pe
2017-05-07 11:45:42 UTC
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Ik hoop dat politici korrekt blijven, er wordt juist teveel inkorrekt
geroeptoeterd zonder echt te kijken.
👾 pe 👾
pe
2017-05-07 11:45:42 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Muurtje om je tuin zetten?
👾 pe 👾
Maarten van Tilburg
2017-05-09 13:52:44 UTC
[...]
De muur (laat het verkleinwoord maar weg) staat er al sinds het huis
werd gebouwd, en dat moet toch minstens 30 jaar geleden zijn.

Hoe dat het onkruid tegen moet houden, of moet vermijden zelfs, ontgaat
me. Daar is geen kruid tegen gewassen. Kruit ook niet.

Het is ook wel een beeje rare naam, vind ik, onkruid. Het slaat op
plantjes die je niet wilt, maar dat klopt niet helemaal. Veel van die
plantjes vind ik prima, zolang ze maar mijn eigen aanplant niet geheel
overwoekeren. Bananen bijvoorbeeld zijn bijna niet uit te moorden.
Sietse Vliegen
2017-05-09 01:33:47 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Ik zag er een paar op YouTube reageren, o.a. op Daily Show
afleveringen waar Trump te kakken gezet werd, puur door zeperds en BS
met de werkelijkheid te vergelijken. In een vlot tempo, geamuseerde
presentatoren.. zeg maar Arjen Lubach maar dan elke dag.

Trumpfans kunnen daar niks mee, maar dat niks doen ze online door
iedereen die Trump op de hak neemt een smartass te noemen. De ironie
ervan ontgaat ze kennelijk, of ze hebben het altijd al letterlijk
genomen .. Logisch voor mensen die dat wel snappen, en ironie niet.

Trumpfans zijn dat niet omdat ze er beter van denken te worden, maar
om zijn hekel aan feiten, logica en interletewelen. Maakt niet uit wat
'ie doet of zegt, als de liberals het maar erg vinden. Er bestaan
mensen - buiten instellingen wonend - die wel weten dat er een boel
mensen intelligenter zijn dan zij, maar denken het zoiets is als snel
reageren bij stoelendans. Als een smartass Trump te kakken zet, is dat
in hun ogen een jochie wint bij stoelendans en stomme dikzak zegt
tegen die kids die er altijd het eerst uit liggen. Ze ziet het toch
met eigen ogen, bv in de Daily Show? Met z'n allen hun held uitlachen.
Lekker samen iets snappen en lachen. Om dombo's uit te sluiten.

Als zulke fans toch twijfels krijgen, bijv. omdat hun moeder doodgaat
door het slopen van de zorg, dan gooit Trum nog wat bibliotheken en
een universiteit plat en hij is weer hun man.
Sietse
Sietse Vliegen
2017-05-09 00:02:19 UTC
Post by Van Bakel
Post by Sietse Vliegen
[...]
Dat is allemaal nodig om Mexico te laten betalen voor die muur. Dat
doen ze pas als ze er zelf behoefte aan hebben. Dat doen wij toch ook
als we een tuinmuur willen op kosten van de buren? Een paar
wooncontainers, een zomer RB&B tuig erin, en die muur staat er! Voor
Trump is het nog makkelijker, die sloopt wat er aan fatstoen is tot
beneden Mexiaans peil, en laat een menselijke tsunami los waar voor de
doodseskaders niet tegen te schieten valt.
Sietse
👺👼🏻
2017-05-05 12:04:57 UTC
Post by Sietse Vliegen
[...]
O? Dus muren bouwen en uithongeren vind jij een prima middel om iets bij je
buren af te dwingen? Staat genoteerd.

En verder blablablabla. De Mexicaanse muur staat er grotendeels allang.
Muur, prikkeldraad, bewapende grenspolitie, drones, de hele mikmak. Obama
weet je wel, die vóór Trump president was. Nog niet zo heel lang geleden.
Die Obama, die de president was die de meeste Mexicanen ooit heeft
uitgezet. 2.5 miljoen. Dus.
₲ℝЄηƎη 💪⛵ḞИΣƘ
Maarten van Tilburg
2017-05-05 18:52:57 UTC
Post by 👺👼🏻
Post by Sietse Vliegen
[...]
Het was cynisch bedoeld. Niet dat het me wat uitmaakt wat jij noteert
over wat ik allemaal zou vinden, maar het zou dus het tegendeel kunnen
zijn.

Als je er even over nadenkt komt dit in de wereldpolitiek wel vaker
voor. Het heet dan "economische sancties", dus geen fysieke muur maar
een denkbeeldige.
Het helpt over het algemeen net zo min als echte muren, of hekwerken.
Post by 👺👼🏻
[...]
Die heeft vast niet alleen Mexicanen uitgezet. Illegalen vast wel, want
nu we het toch over Zuid-Amerika hadden: daar bestaat in het algemeen de
indruk dat de VS het land van melk en honing is waar je heen moet als je
nog een beetje een kans wilt maken te delen in de weelde. En als dat
niet met een green card kan, dan maar illegaal.

In het algemeen, dat geldt b.v. ook voor Europa, zijn mensen en
regeringen niet blij met mensen die voor een habbekrats willen werken in
tijden van economische problemen en hoge werkloosheid.

Het ene land maakt zich drukker over illegalen dan het andere. Brazilie
bijvoorbeeld heeft wel vrij weinig mogelijkheden om aan een visum te
komen, maar uiteindelijk (zoals met vrijwel alle wetten) controleert men
het niet of nauwelijks. Maar waarom behoorlijk veel westerlingen daaruit
concluderen dat je daar WEL illegaal mag verblijven en werken (hoewel,
digitale nomaden proberen dat zoveel mogelijk te vermijden) als zijnde
"wereldburgers" en daar rabiate tegenstanders van zijn in omgekeerde
richting ontgaat me.
Van Bakel
2017-05-05 19:37:46 UTC
In het algemeen, dat geldt b.v. ook voor Europa, zijn mensen en
regeringen niet blij met mensen die voor een habbekrats willen werken in
tijden van economische problemen en hoge werkloosheid.
In Amerika heeft men altijd mensen gehad die die voor een habbekrats
willen werken. Dat is een reden waarom buitenlanders in de VS sneller
een zinnig bestaan voor zichzelf opbouwen dan in Nederland. Ze vinden
makkelijk een slecht betaalde baan. Elk nadeel hep se voordeel.
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Hé, nou gaat het ineens toch weer over foute westerlingen die
vervelend doen tegen arme Brazilianen.
Maarten van Tilburg
2017-05-05 21:30:50 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Of dat zinnig of zinvol is waag ik te betwijfelen. Maar hoe dan ook ben
je duidelijk de gastarbeiders van vroeger, en meer recent de
tomatenplukkers, champignonrapers en aspergestekers vergeten. O, en de
bouwvakkers uit Oost-Europa. Allemaal geen groot probleem als het
economisch voor de wind gaat, maar wel als het wat minder gaat en er te
veel mensen werkloos raken.
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Nee, daar gaat het niet echt over. Het gaat over mensen met een
voortijdig zwitserlevengevoel.
Van Bakel
2017-05-05 22:03:47 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Ik ook. Ik zeg alleen dat het, naast nadelen, ook voordelen heeft. Als
je werk hebt, zul je minder snel een fundibaard laten staan.
Als die mensen uitgebuit worden is dat toch altijd een probleem?
Sietse Vliegen
2017-05-08 23:14:07 UTC
Post by Sietse Vliegen
[...]
Kijk, zo sluw is die Trump. Uithongeren, dat is precies wat hij wil.
Die kan lekker achterover leunen. Heb jij z'n leunstoel al betaald?
Sietse
Sietse Vliegen
2017-05-08 23:09:06 UTC
Post by Sietse Vliegen
Ooit heeft iemand "Latijns Amerika" bedacht, als term voor zeg maar
alles ten beneden de grens tussen de VS en Mexico.
De andere kant van De Muur, een soort Oost-Duitsland...
Een paar regels verder stond wie het was, die de term bedacht. Grenzen
intersseerden hem niet zo. En die grens waarschijnlijk helemaal niet.
Sietse
Sietse Vliegen
2017-04-30 17:43:59 UTC
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Is die Dijkstra zelf Amerikaan? Of kan hij alleen de ë niet zeggen?
Dat laatste is makkelijk te testen: je begint over wintersport, en als
hij dan skian zegt, is het inderdaad een spraakgebrek. Skian op z'n
Nederlands dan. Je weet wel, die Oosterse taal. Niet zoals in Ian, die
Westerse Ier.
Sietse
Sietse Vliegen
2017-04-30 17:39:01 UTC
Post by Van Bakel
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Jessus, die Yanks hebben gewoon een Amerika gesticht binnen Amerika!
Erger dan een staat binnen de staat. Tuig is het, die Amerikaanders.
Maar ook sukkels, ze spreken daar nog steeds Koloniaals.
Sietse
Sietse Vliegen
2017-04-30 17:34:12 UTC
Post by antoon
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Ahum...
Post by antoon
Verbeter me.
Nou, vooruit dan: voorzover er een oostelijk halfrond bestaat, ligt
Nederland daar inderdaad op. Mooie vraag trouwens, op feestjes:
"Noem een land, op het oostelijk halfrond, waar de officiele voertaal
Nederlands is. Met gasten boven de 70 geef ik je 90% kans op Indonesië
en 95% op Nederlands Nieuw-Guinea. Is de oudste nog geen 40, dan wordt
het "Gewoon even op Facebook kijken", en tijd voor ein letztes Glas im
Steh'n. Ken uw Karl May! (of zijn broer Vos van Reinaerde, daar wil ik
afwezen).
Sietse
HdB
Graag, want op mijn wereldbol/-kaart ligt Alaska toch echt ten oosten van de 180-gradenmeridiaan, en dus op het westelijk halfrond (tenminste, ten opzichte van de 0-graden- oftewel Greenwichmeridiaan).
Sietse Vliegen
2017-04-30 17:26:10 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Naar het schijnt ligt het onderhand ook in Latijns-Amerika.
Sietse
Izak van Langevelde
2017-05-04 17:22:48 UTC
Post by Sietse Vliegen
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Het is een staat in Mexico (voluit: Baja California)
Sietse Vliegen
2017-05-09 02:01:48 UTC
Post by Sietse Vliegen
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Net weer iets voor Yanks: elke buitenlandse plaats- of streeknaam
hebben ze ook in de USA. Behalve héél misschien, een Drenthe met daar
een Amerika in. Maar ik ben er niet gerust op.
Sietse
Sietse Vliegen
2017-04-30 17:24:56 UTC
Zojuist gehoord in DWDD, ene Eric Dijkstra die net terug komt uit
Zuid-Amerika. Cuba en Californie, zo verduidelijkt hij.
Wedden dat ze daar Amerikaans als voertaal hebben?
Sietse
Maarten van Tilburg
2017-05-01 00:41:32 UTC
Post by Sietse Vliegen
Post by Maarten van Tilburg
Zojuist gehoord in DWDD, ene Eric Dijkstra die net terug komt uit
Zuid-Amerika. Cuba en Californie, zo verduidelijkt hij.
Wedden dat ze daar Amerikaans als voertaal hebben?
In DWDD? Mogelijk, als die Klöpping weer eens langskomt vrij zeker, maar
die lijkt het tegenwoordig te druk te hebben.
Wat is dat precies voor taal eigenlijk? Dat gebrabbel dat Trump uitstoot?
Sietse Vliegen
2017-05-01 03:08:37 UTC
Post by Sietse Vliegen
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Een zuidelijk stuk van een continent mag zijn taal naar het hele
werelddeel noemen. Afrikaans bijvoorbeeld. Ketterij tegen die regel
wordt tot ver buiten dat werelddeel, zelfs hier, met kracht bestreden!

Siamese tweeling-continenten worden niet vrijgesteld van deze ijzeren
wet, want dat zou oogluikend tolereren zijn van vervloekte ketterij.
--
Sietse