grijs draaien
jsn
2009-05-15 10:04:24 UTC
De uitdrukking "grijs draaien" stamt uit het LP-tijdperk en werd naar mijn
indruk vooral overdrachtelijk gebruikt, in de betekenis van veel afspelen.
Las gisteren in een (uit het Engels) vertaald boek dat iemand een cd had
grijs gedraaid. Daar is dus alleen de overdrachtelijke betekenis
overgebleven. Voor mijn gevoel wringt dat nogal. Ik ben benieuwd wat er in
het Engels heeft gestaan.

jsn
de lachende panda
2009-05-15 10:26:25 UTC
Post by jsn
[...]
Sterker nog, je kunt m.i. niet van 'grijs draaien' spreken, alleen van
grijsgedraaid (al of niet met een spatie).
Verder gebruiken mensen grijsgedraaid voor een cd ook in spreektaal,
dan zal het vast niet altijd uit het Engels komen.
--
Baukje vK

www.delachendepanda.nl
Piet Beertema
2009-05-15 11:00:09 UTC
Post by de lachende panda
Sterker nog, je kunt m.i. niet van 'grijs draaien' spreken, alleen
van grijsgedraaid (al of niet met een spatie).
Het woord "grijsdraaien" bestaat nog wel degelijk, en wel in de
betekenis "(een plaat of cd) zeer vaak draaien".
Post by de lachende panda
Verder gebruiken mensen grijsgedraaid voor een cd ook in spreektaal,
dan zal het vast niet altijd uit het Engels komen.
Er is inderdaad geen reden om aan te nemen dat het uit het Engels
komt. Temeer daar de cd door meneer Flipse is uitgevonden.

-p
J. J. Lodder
2009-05-15 14:18:13 UTC
Post by de lachende panda
[...]
Althans, die indruk wekt mijnheer Philips graag,

Jan
Simon Brouwer
2009-05-15 19:36:01 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by de lachende panda
[...]
Samen met Sony, en wat is er verder incorrect aan?
--
Vriendelijke groet,
Simon Brouwer.

| http://nl.openoffice.org | http://www.opentaal.org |
J. J. Lodder
2009-05-15 20:09:28 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by de lachende panda
[...]
Philips had optische data opslag bedacht
en technisch werkend gemaakt.
Ze hadden in Eindhoven geen idee
van wat ze daar vervolgens mee aan moesten.
Dat moest Sony ze vertellen,
en zelfs daarna snapten ze het nog niet echt.

Het succes van de CD is ze in Eindhoven meer overkomen
dan dat ze het bedacht of voorzien hadden,

Jan
Peter Elderson
2009-05-15 20:12:06 UTC
Zo van "wat is er nou toch naar mijn hoofd gestegen?"
J. J. Lodder
2009-05-15 20:58:25 UTC
Post by Peter Elderson
Post by J. J. Lodder
Het succes van de CD is ze in Eindhoven meer overkomen
dan dat ze het bedacht of voorzien hadden,
Zo van "wat is er nou toch naar mijn hoofd gestegen?"
Ze dachten in Eindhoven oorspronkelijk dat de CDs
een kleine niche markt naast de LPs zou blijven.

Voor extra winst uiteraard,

Jan
Ruud Harmsen
2009-05-16 06:23:31 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Peter Elderson
Post by J. J. Lodder
[...]
Zo waren de cassettebandjes ooit bedacht voor dicteerapparaten, met
twee sporen in mono. Geen mens die op het idee kwam er muziek in
stereo op te zetten. Toch gebeurde dat later.
J. J. Lodder
2009-05-16 19:57:17 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Peter Elderson
Post by J. J. Lodder
[...]
Helaas wel ja.
Tot een dragelijke geluidskwaliteit is het nooit gekomen,

Jan
Simon Brouwer
2009-05-16 21:19:58 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Ruud Harmsen
Post by J. J. Lodder
Post by Peter Elderson
Post by J. J. Lodder
[...]
Voor de meeste consumenten dragelijk zat, maar er blijft altijd wel wat
te klagen,

Peter Elderson
2009-05-17 06:32:57 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Ruud Harmsen
[...]
Zolang je geen muziek verwachtte, met een nieuw bandje van goede
kwaliteit en met goede apparatuur plus signaalreparatiesystemen ging het
wel. Moest je niet met een koptelefoon op echt gaan luisteren naar goede
muziek, want dan ontbrak er nogal wat aan.
Rein
2009-05-17 21:39:12 UTC
Peter Elderson <***@xs4all.nl> wrote:

[knip]
Post by Peter Elderson
[...]
"Er staat ineens wel érg veel "inhoudelijke kritiek" in
deze groep...
Keuvel ze." (pe)
J. J. Lodder
2009-05-17 11:37:54 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Ruud Harmsen
Post by J. J. Lodder
Post by Peter Elderson
Post by J. J. Lodder
[...]
Als je een cassettespeler al dragelijk vindt
zal je nooit een audio probleem hebben,

Jan
Simon Brouwer
2009-05-17 15:30:58 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Ruud Harmsen
Post by J. J. Lodder
Post by Peter Elderson
Post by J. J. Lodder
[...]
Overdrijven is een kunst.

En sneu voor jou als je niet van muziek kunt genieten wanneer de
weergavekwaliteit ervan niet aan de allerhoogste eisen voldoet,

h@wig
2009-05-17 16:18:24 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
[...]
Helemaal mee eens.
Een ander punt, nu we toch zo lekker OT bezig zijn: je wordt dusdanig
verpest door die 'perfecte' weergave thuis dat een uitvoering in
een concertzaal altijd tegen zal vallen. Er worden niet alleen
onvolmaaktheden weggepoetst in de studio maar ook emoties.
Ik kan gelukkig nog kippenvel krijgen van hele ouwe knarsende
casettebandjes die ik alleen nog maar in de auto kan afspelen en die
technisch gesproken de toets van kritiek van Jan vast niet zullen
doorstaan. Van niemand trouwens:)
Perfectie kan ook iets steriels hebben, als je begrijpt wat ik bedoel.
Piet Beertema
2009-05-17 16:29:28 UTC
Post by Simon Brouwer
[...]
Nou, "altijd"...
Post by ***@wig
Er worden niet alleen onvolmaaktheden weggepoetst in de studio
maar ook emoties.
Da's knap. Maar ik zou dan juist denken dat het thuis tegenvalt
en een 'live' uitvoering "altijd" meevalt. Temeer daar je in de
concertzaal niet zelf voor de bijgeluiden hoeft te zorgen. ;-)
Post by ***@wig
[...]
Daar kan ik ook kippenvel van krijgen, maar hoogstwaarschijnlijk
om een andere reden dan jij. :-)

-p
h@wig
2009-05-17 16:56:54 UTC
Post by Piet Beertema
Post by ***@wig
[...]
Eh, ik heb het over mensen die alleen maar thuis naar perfecte muziek
zitten te luisteren en bijna nooit naar een concert gaan. /Daardoor/
juist! Snap me nou 'ns Piet! En ik heb het natuurlijk niet over de
bijgeluiden die /jij/ kunt produceren;) maar over een klep van een
instrument of een vreemde vocale trilling. Ik volg ieder jaar
intensief het Internationaal Vocalisten Concours en als ik eerlijk ben
vind ik in de voorrondes de imperfecte stemmen of tonen soms
ontroerender dan de 'perfectie' in het slotconcert. Maja, ik ben
geen maatstaf:)
Post by Piet Beertema
Post by ***@wig
[...]
Ik weet /zeker/ dat je kippenvel krijgt als je mij mee hoort
brullen....
Peter Elderson
2009-05-17 18:46:34 UTC
[...]
Dan is het erg jammer als de apparatuur zo gebrekkig is dat die
ontroerende muzikale onvolkomenheden er niet doorheen komen. Persoonlijk
hou ik er nogal van dat de instrumenten afzonderlijk goed te horen zijn,
ook de bassen, de hoge tonen, de typische bijgeluiden, en dat de essen
niet slissen. En ook dat lange tonen goed op dezelfde hoogte blijven, en
zonder dat telkens het geluid telkens wegvalt doordat er even geen info
op dat stukje band staat.

Ik heb heel veel op band gezet, ik luister nu met een goede koptelefoon
op wat ik ervan wil overnemen op een digitaal medium. Ik moet zeggen dat
er beroerd weinig overblijft, het meeste heeft alleen nostalgische
waarde en zelfs dat is behoorlijk gesleten.

Los daarvan is bij een bekend stuk muziek de kwaliteit veel minder van
belang, je kent het stuk al en luistert vooral naar de herinnering die
door de opname opgeroepen wordt.

Er is nog een fenomeen: goede muziek komt toch beter door slechte
weergave heen dan behangselplakmuziek. Maar als er op die manier iets
goeds uitgesprongen is, wil ik het daarna in goede kwaliteit horen.
Piet Beertema
2009-05-18 15:06:10 UTC
Post by Piet Beertema
Post by ***@wig
[...]
Zet eens een sample online.

-p
Ruud Harmsen
Peter Elderson
Maar dan gaat het niet meer over het opslagmedium.
J. J. Lodder
2009-05-17 20:35:14 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
[...]
Wat een onzin weer.
De huiskamer HiFi kan in de verste verte niets produceren
wat met een echte concertzaal overeenkomt.
Het volume en de dynamiek zijn er gewoon niet,
en kunnen er ook niet zijn.

Kom je weleens bij een echt concert?

Jan
h@wig
2009-05-17 21:55:12 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by ***@wig
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
[...]
Technisch gesproken maken ze het in de studio 'mooier' dan de
werkelijkheid. Dan zal de 'werkelijkheid' tegenvallen op dat punt, dat
is wat ik zeg. Misschien had er nog eens bij gemoeten 'voor degenen
die perfectie nastreven' want daar ging het over. Uit mijn verhaal
blijkt duidelijk dat dat niet voor mij geldt en dat ik voor de emotie
ga met al zijn onvolkomenheden.
Post by J. J. Lodder
Het volume en de dynamiek zijn er gewoon niet,
en kunnen er ook niet zijn.
Onder andere. Alhoewel, als ik alle knoppen opendraai:)
Post by J. J. Lodder
Kom je weleens bij een echt concert?
Beetje arrogante vraag. Hoe zou ik anders kunnen vergelijken?
Bovendien zei ik dat al in een ander postje (om 18.56 tegen Piet
Beertema).

Hedwig
J. J. Lodder
2009-05-18 19:53:14 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by ***@wig
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
[...]
In sommige opzichten. In andere opzichten wordt het minder.
Post by ***@wig
[...]
De huiskamer (of hoofdtelefoon) en de concertzaal
zijn onvergelijkbare ervaringen.
Post by ***@wig
Post by J. J. Lodder
Het volume en de dynamiek zijn er gewoon niet,
en kunnen er ook niet zijn.
Onder andere. Alhoewel, als ik alle knoppen opendraai:)
Dan haal je het nog niet.
Een rockband of symfonieorkest voluit
kan geen huiskamerinstallatie tegenop.

Jan
J. J. Lodder
2009-05-17 20:35:13 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Ruud Harmsen
Post by J. J. Lodder
Post by Peter Elderson
Post by J. J. Lodder
[...]
'Allerhoogste eisen' is iets waar je het bij een cassette bandje
in de verste verte niet over hoeft te hebben,

Jan
Simon Brouwer
2009-05-17 21:46:15 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Ruud Harmsen
Post by J. J. Lodder
Post by Peter Elderson
Post by J. J. Lodder
[...]
Wel dan, sneu voor jou als je niet van muziek kunt genieten wanneer de
weergavekwaliteit niet uitstijgt boven dat van een relatief goed
cassettedeck, of als je zo nodig een compliment moet hebben, hartelijk
gefeliciteerd met je audiofiele oren die daar zo gevoelig voor zijn,

J. J. Lodder
2009-05-18 19:53:16 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Ruud Harmsen
Post by J. J. Lodder
Post by Peter Elderson
Post by J. J. Lodder
[...]
Daar hadden we het niet over,

Jan
Simon Brouwer
2009-05-18 21:39:32 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Ruud Harmsen
Post by J. J. Lodder
Post by Peter Elderson
Post by J. J. Lodder
[...]
Als dat alles is wat je ertegenin hebt te brengen,

Rein
2009-05-17 21:39:13 UTC
J. J. Lodder <***@de-ster.demon.nl> wrote:

[knip]
Post by J. J. Lodder
Als je een cassettespeler al dragelijk vindt
zal je nooit een audio probleem hebben,
Geluidskwaliteit is niet het enige criterium voor genieten.
J. J. Lodder
2009-05-17 21:46:32 UTC
Post by J. J. Lodder
[knip]
Post by J. J. Lodder
Als je een cassettespeler al dragelijk vindt
zal je nooit een audio probleem hebben,
Geluidskwaliteit is niet het enige criterium voor genieten.
Ongetwijfeld, maar gebrek eraan kan wel hinderen,

Jan
Rein
2009-05-17 22:14:49 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rein
Post by J. J. Lodder
Als je een cassettespeler al dragelijk vindt
zal je nooit een audio probleem hebben,
Geluidskwaliteit is niet het enige criterium voor genieten.
Ongetwijfeld, maar gebrek eraan kan wel hinderen,
Dat is een eigenschap van alle gebrek.
Nieckq
2009-05-18 06:17:56 UTC
Post by J. J. Lodder
Ongetwijfeld, maar gebrek eraan kan wel hinderen,
Dat is een eigenschap van alle gebrek.
Oma-wijsheid:
"Alles waar 'te' voor staat is slecht
behalve tevreden en t(e)huis."

Een gebrek is per definitie "te weinig".

Nieckq
Nieckq
2009-05-18 06:36:46 UTC
"Rein" meldde:

Geluidskwaliteit is niet het enige criterium voor genieten.
Ja en nee. Zo luister ik niet of nauwelijks naar Haydn of Weber
in de auto. Want daarvoor is er te veel geluidsoverlast door
airco, slecht wegdek, verkeer enz.
Vooral de rustige muziekgedeelten zijn dan nauwelijks te genieten.
Maar Status Quo, Stevie Wonder of the Sweet doen het wonderwel
_op de baan_. Audiokwaliteit is desondanks niet te vergelijken mlet thuis.

En daarmee lig ik er overigens sowieso al _uit_ bij dochterlief
en vriendinnen van 15 t/m 25 jaar.
Om Stevie te draaien moet je wel een ouwe sok zijn.
En rap is verboden aan boord, anders maak ik brokken.

Nieckq
Rein
2009-05-18 21:34:34 UTC
Post by Nieckq
Post by Rein
[...]
[...]
Het ging over de geluidskwaliteit, niet over de mate van
waarneembaarheid door de invloed van andere geluiden.
Nieckq
2009-05-18 08:53:31 UTC
"J. J. Lodder" meldde:

[...]
Post by J. J. Lodder
Ze dachten in Eindhoven oorspronkelijk dat de CDs
een kleine niche markt naast de LPs zou blijven.
cd's
lp's, elpees
nichemarkt

[...]

Graag gedaan.

Nieckq
--
"Iemand moet Josef K. belasterd hebben, want zonder dat hij iets
kwaads had gedaan, werd hij op een morgen gearresteerd."
Franz Kafka, "Het proces".
J. J. Lodder
2009-05-18 14:00:28 UTC
Post by Nieckq
[...]
Post by J. J. Lodder
[...]
Bespaar je de moeite.
Ik volg die spelling niet,

Jan
Nieckq
2009-05-18 14:38:28 UTC
"J. J. Lodder" meldde:

[Spelcorrecties]
Post by J. J. Lodder
Bespaar je de moeite.
Ik volg die spelling niet,
Ik schrijf niet alleen voor jou. ;-)
Maar voor alle lezers die willen lezen wat ik schrijf.

Nieckq
J. J. Lodder
2009-05-18 19:53:30 UTC
Post by Nieckq
[Spelcorrecties]
Post by J. J. Lodder
Bespaar je de moeite.
Ik volg die spelling niet,
Ik schrijf niet alleen voor jou. ;-)
Maar voor alle lezers die willen lezen wat ik schrijf.
Daar houd je er zo weinig van over zo,

Jan
Simon Brouwer
2009-05-15 21:22:12 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by de lachende panda
[...]
Kun je ook bronnen noemen die die visie ondersteunen?

J. J. Lodder
2009-05-16 15:30:59 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by de lachende panda
[...]
Niet meer uit het hoofd.
Er zijn indertijd enkele kritische boeken
over het reilen en zeilen van Philips verschenen,

Jan
Piet Beertema
2009-05-16 16:19:28 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
[...]
Even terug naar de realiteit:
http://www.exp-math.uni-essen.de/~immink/pdf/beethoven.pdf
("Shannon, Beethoven, and the Compact Disc")

-p
Simon Brouwer
2009-05-16 16:54:23 UTC
Post by Piet Beertema
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
[...]
Daar lees ik dat Philips al een jaar eerder een optische disk met
digitale audio demonstreerde dan dat Sony er een werkend had, en dat bij
het verder uitwerken van de technische details Philips minstens een
gelijkwaardige partner van Sony was.

Om te stellen dat Philips, samen met Sony, de cd heeft uitgevonden lijkt
me daarom terecht.

Het lijkt me ook dat tegen de tijd dat de samenwerking met Sony werd
opgezet het doel daarvan bij Philips wel degelijk duidelijk was.

J. J. Lodder
2009-05-16 19:57:19 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by Piet Beertema
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
[...]
Precies wat ik al zei: Philips had de technologie,
en geen benul van hoe er een verkoopbaar product van te maken.
Post by Simon Brouwer
Om te stellen dat Philips, samen met Sony, de cd heeft uitgevonden lijkt
me daarom terecht.
Ze hebben afgesproken om er geen ruzie over te maken.
Post by Simon Brouwer
Het lijkt me ook dat tegen de tijd dat de samenwerking met Sony werd
opgezet het doel daarvan bij Philips wel degelijk duidelijk was.
Het bovenstaande verhaal is wel de Philips versie
naverteld door een Philips man,

Jan
Simon Brouwer
2009-05-16 21:13:22 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by Piet Beertema
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
[...]
Dat laatste lees ik er niet in.
Post by Simon Brouwer
[...]
Dat is op zich geen reden om eraan te twijfelen, en een betere heb ik
nog niet gehoord,

The Boss
2009-05-16 22:35:19 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Post by Piet Beertema
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
[...]
En terecht, want het is onzin.
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Om te stellen dat Philips, samen met Sony, de cd heeft uitgevonden
lijkt me daarom terecht.
Dat is ook zo; geen van beide bedrijven had dit in zijn eentje gekund, omdat
men elkaars octrooien nodig had.
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Ze hebben afgesproken om er geen ruzie over te maken.
Kletskoek.
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Post by Simon Brouwer
Het lijkt me ook dat tegen de tijd dat de samenwerking met Sony werd
opgezet het doel daarvan bij Philips wel degelijk duidelijk was.
Maar natuurlijk, men was al járen bezig met de opvolger van de
grammofoonplaat.
De samenwerking met Sony was een technologische, geen commerciële; d.w.z.
dat men samenwerkte bij de technische ontwikkeling ervan, en niet bij de
vermarkting van het uiteindelijke product.
Redenen voor de samenwerking:
- gebruik kunnen maken van elkaars octrooien
- zorgen voor een wereldstandaard (The Red Book, etc.), waarbij cruciaal was
dat zowel Philips als Sony beschikte over een grote platenmaatschappij.
Post by Simon Brouwer
Post by J. J. Lodder
Het bovenstaande verhaal is wel de Philips versie
naverteld door een Philips man,
Dat is op zich geen reden om eraan te twijfelen, en een betere heb ik
nog niet gehoord,
Die is er ook niet.
Kees Schouhamer Immink heeft weliswaar zo'n 30 jaar voor Philips gewerkt,
maar is beslist niet iemand die de waarheid zou verdraaien louter voor eigen
gewin, laat staan dat van Philips. Een wetenschapper pur sang, die niet voor
niets in 1998 het NatLab (en Philips) vaarwel heeft gezegd.
Jeroen
J. J. Lodder
2009-05-17 21:22:10 UTC
The Boss <***@No.Spam.Please.invalid> wrote:
[knip]

Je bent aan het haasje overen.
Als je een reactie wilt dan kan je beter
direct op de oorspronkelijke tekst reageren,
en niet op de (zoveelste) quote ervan,

Jan
The Boss
2009-05-17 21:30:18 UTC
Post by J. J. Lodder
[...]
?!?
Ik reageerde direct op jouw post van 22:35.
Jeroen
J. J. Lodder
2009-05-17 21:46:33 UTC
Post by The Boss
Post by J. J. Lodder
[...]
Onjuist, je reageerde direct op Simon,
en daarin indirect op al gequote tekst van mij,

Jan
Nieckq
2009-05-18 06:39:48 UTC
Post by The Boss
Post by J. J. Lodder
[knip]
Je bent aan het haasje overen.
Is daar een probleem mee, dan?
Zo ja, welk?
Post by The Boss
Post by J. J. Lodder
Als je een reactie wilt dan kan je beter
direct op de oorspronkelijke tekst reageren,
en niet op de (zoveelste) quote ervan,
?!?
Ik reageerde direct op jouw post van 22:35.
Hé, ik schrijf meestal "22.35"; die dubbele punt
gebruik ik (in het voorkomend geval) tusen de minuten
en de seconden.

Nieckq
DirkJan
2009-05-18 13:44:57 UTC
Post by Nieckq
Post by The Boss
?!?
Ik reageerde direct op jouw post van 22:35.
Hé, ik schrijf meestal "22.35"; die dubbele punt
gebruik ik (in het voorkomend geval) tusen de minuten
en de seconden.
Dat is dan ongebruikelijk het is gewoon met een dubbele
punt, ook voor de seconden: 00:00:00.

DJ
De Schaduw
2009-05-18 13:48:56 UTC
Wie taal-reageert op wat ..
.. discussieert met de persoon die in de publieke voorziening Usenet
tegen beter weten in nog altyd de laster blyft volhouden dat ik
juridisch zware misdryven heb gepleegd en een delinquent ben, die myn
werkelyke naam en andere persoonlyke gegevens pontificaal in
onderwerpsregels blyft verbinden aan negatieve context, en die steeds
laat blyken zich niets gelegen te laten liggen aan de schadelyke
gevolgen die zyn uitingen jegens myn persoon kunnen teweegbrengen.
?!? Ik reageerde direct op jouw post van 22:35.
Hé, ik schrijf meestal "22.35"; die dubbele punt gebruik ik (in het
voorkomend geval) tusen de minuten en de seconden.
- spelt IJ als Y, geen and're letter, de enig échte X-Y-Zetter.
- ***@gmail, ***@usenetpolitie, ***@gmail
Nieckq
2009-05-18 14:40:43 UTC
Herman Elderson alias Flibsy alias Buster alias "De Schaduw"
Post by De Schaduw
[...]
Identiteitsroof. Als je dat een "zwaar" misdrijf vindt, waarom
deed je het dan?

Nieckq
2009-05-18 14:43:41 UTC
Post by DirkJan
Post by Nieckq
[...]
Oké. Maar in tv-bladen e.d. staat vaak "15.40", "16.35" enz.
Dus het hangt vaak af van het medium. Dacht ik.

Nieckq
Ruud Harmsen
2009-05-18 18:26:09 UTC
Post by Nieckq
[...]
Post by DirkJan
Post by Nieckq
[...]
Renkema raadt de punt aan.
Peter Elderson
2009-05-18 18:36:55 UTC
Post by Nieckq
[...]
Post by DirkJan
Post by Nieckq
[...]
Wie trekt zich dáár nou nog wat van aan. De Emie Groskamp-ten Have van
de bladopmaak.
DirkJan
2009-05-18 19:58:26 UTC
Post by Nieckq
[...]
Post by DirkJan
Post by Nieckq
[...]
Mogelijk is het een advies van voor de computer. De dubbele
punten lijken mij ingeburgerd door de digitale tijdsaanduiding
in computerprogramma's. Zie hierboven ook het tijdstempel
van een eerder bericht. Ik maak er verder geen punt van.

DJ
Piet Beertema
2009-05-17 10:02:21 UTC
Post by J. J. Lodder
[...]
En dit gezwam is weer eens afkomstig van meneer Lodder,
die er zowat per definitie andere ideeën er op nahoudt.
Je had verkoper moeten worden.

-p
J. J. Lodder
2009-05-17 20:35:11 UTC
Post by Piet Beertema
Post by J. J. Lodder
Precies wat ik al zei: Philips had de technologie,
en geen benul van hoe er een verkoopbaar product van te maken.
Ze hebben afgesproken om er geen ruzie over te maken.
Lees je je eigen bronnen wel eens?
Om precies te zijn, je held zegt:
===
Philips and Sony agreed in a memorandum dated June 1980, that
their contributions to channel and error correction codes are
equal. Sony's website, however, with their 'official' history is enti-
tled 'Our contributions are equal' [8]. The website proceeds, "We
avoid such comments as, 'We developed this part and that part'
and to emphasize that the disc's development was a joint effort by
saying, 'Our contributions are equal'.
===
En jij bijgrijpend tekstlezer,

Jan
The Boss
2009-05-17 21:12:47 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by J. J. Lodder
[...]
Ik lees daar niets in wat ook maar in de verste verte lijkt op "Philips had
de technologie, maar geen benul hoe er een verkoopbaar product van te maken"
of "Ze hebben afgesproken er geen ruzie over te maken".
De ontwikkeling was een gezamenlijk project onder gezamenlijke leiding van
een researcher van Sony en een van Philips; de laatste was de hierboven
geciteerde persoon. Misschien moet je je eens orienteren over wat hij zoal
gepresteerd heeft in de loop der tijden, voor je zo over hem schampert.
Jeroen
DirkJan
2009-05-17 21:34:18 UTC
Mogelijk dat de samenwerking tussen Philips en Sony ook te
maken had met de eerdere, moeizame standaardisatie van de videoband.
Sony kwam met de VHS die overwon en Philips mislukte met
TV2000 en dan had je nog Betamax. Een gestandariseerde,
digitale drager zou voor beide partijen een goede optie zijn.

DJ

Mijn laatste revelatie op audio-gebied was het verbinden
met een simpel draadje van mijn computer met mijn pc.
Toen had downloaden echt zin en kan ik sindsdien ook goed
radio-webstations beluisteren. En al mijn favoriete cd's
staan op de harde schijf.

Ik kan me mijn eerste cd-speler en cd's nog herinneren.
Ergens rond 1986. Ik kocht het Sony-setje tegelijk met
10 cd's, was behoorlijk prijzig. De eerste cd die ik toen
thuis afspeelde was The Nightfly van Donald Fagen.

En er gaat niets boven live-muziek, onvergelijkbaar
met een geluidsdrager.
The Boss
2009-05-17 21:52:27 UTC
Post by DirkJan
[...]
Klopt niet.
VHS kwam niet van Sony (die introduceerde Betamax), maar van JVC.
Philips en Sony hadden al veel eerder samengewerkt, namelijk bij de
ontwikkeling van de compact cassette.
Wel heb je gelijk dat een standaard voor digitale audio neerzetten een
belangrijke reden voor samenwerking was, sterker: de belangrijkste.
Jeroen
DirkJan
2009-05-17 22:10:39 UTC
Post by The Boss
Post by DirkJan
[...]
Ok, ik had niet gegoogeld, free-misinterpretatie. Ik durfde niet
te schrijven dat de laserdisc van Philips was. Veel te duur.
En dan te bedenken dat je anno 2009 voor nog geen veertig
euro een goede dvd-speler kan kopen. Ik herinner me nog
het moment -mid jaren 80- dat er muziek kwam uit een
pc-speakertje. Pas in 1992/93 leerde ik de pc kennen met
een cd-rom-optie. Voor het eerst bewegend beeld en
goed geluid uit mijn pc. Ik was daar toen zeer mee ingenomen.
Dat dat binnen je handbereik lag. En ook nog eens een
vinding uit Nederland. De betrekkingen tussen Nederland en
Japan gaan al eeuwen terug. Ook dat nog erbij. Mooi verhaal,
de introductie van de cd...
Post by The Boss
VHS kwam niet van Sony (die introduceerde Betamax), maar van JVC.
Tuurlijk.
Post by The Boss
[...]
Mijn grootste technologiemisser -en met mij, mijn vele computervrienden-
was dat ik de komst van internet niet zag aankomen. Ineens was het
er en werd het een hype, maar daarvoor kende ik het concept nauwelijks.

DJ

Ik draai nog wel oude cassettes vanwege de compilaties en een
verleden tijdsbeeld. En jazz, en ik schrijf de casette nog steeds
niet af als goede geluidsdrager.
J. J. Lodder
2009-05-18 19:53:17 UTC
Post by DirkJan
Post by The Boss
Post by DirkJan
[...]
Goh, Apple had al een CD drive in 1988.
Post by DirkJan
Dat dat binnen je handbereik lag. En ook nog eens een
vinding uit Nederland.
Met wat korels zout.
De eerste computer CD-ROM drives
waren allemaal Sony-s.
Philips is ueberhaut vrijwel niet
aan de computer CD-ROM markt te pas gekomen.
Aan de CD branders branders ook niet trouwens.
Post by DirkJan
De betrekkingen tussen Nederland en
Japan gaan al eeuwen terug.
Tot 1600, om precies te zijn.
Post by The Boss
[...]
Ach, Bill Gates zag het ook niet.
Post by DirkJan
Ik draai nog wel oude cassettes vanwege de compilaties en een
verleden tijdsbeeld. En jazz, en ik schrijf de casette nog steeds
niet af als goede geluidsdrager.
Het is nooit een goede geluidsdrager geweest,

Jan
DirkJan
2009-05-18 21:25:44 UTC
[ cd computers internet ]

Het ging me meer om de reeks aan technologieën die
de meesten hier ook allemaal hebben meegemaakt.

Mijn eerste computer leerde ik in 1984 kennen bij
mijn eerste baantje. Een IBM-pc met matrixprinter
en nog van die grote, slappe floppy's. Naast de
computer hing een extra drivertoren met een
D: F: G: H: I: en J: drive. De jaren van de C-prompt
en fosfor- of amberkleurige monitoren. Daarna
de paper-white-screens en toen de 'echte' kleurenmonitor.
Windows 95, allemaal al bekend bij de Apple-gebruikers,
maar voor vele gebruikers -onder meer ikzelf- was het
allemaal nieuw.

En toen kwam ineens internet.

DJ

Vandaag in het nieuws:

"Internetgebruikers hebben vorig jaar wereldwijd 487 miljard gigabytes
aan digitale informatie geproduceerd. Dat komt overeen met 30 miljard
gevulde iPods of 162 triljoen digitale foto's.

Dit aantal zal naar verwachting elke anderhalf jaar verdubbelen.

http://www.nu.nl/internet/1965969/digitale-universum-blijft-groeien.html
DirkJan
2009-05-18 21:52:48 UTC
Post by DirkJan
[...]
Ik heb de overtuiging dat door de komst van de computer en later
internet de geschreven taal een enorme opleving heeft doorgemaakt.
Om dingen van anderen te lezen, maar vooral om zelf tekst te
produceren in met name e-mail. En vrijwel iedereen die nog over
is op usenet is wel geïnteresseerd in taal. En al die webloggers
en mensen dier reageren op webfora en berichten...

DJ

Maar ja, dat geruzie...

Je hebt trollen, trollenjagers en jagers op trollenjagers.
h@wig
2009-05-18 22:13:30 UTC
Post by DirkJan
Post by DirkJan
[...]
In een trollenjagersjagersjasje:)
Lach er maar om DJ en probeer het te negeren.
Usenet is fantastisch!
DirkJan

Simon Brouwer
2009-05-17 21:54:51 UTC
Post by DirkJan
[...]
VHS was van JVC. Betamax van Sony.

Een gestandariseerde,

Waarom schrijf je dat zo, en drie regels eerder wel correct
"standaardisatie"?

DirkJan
2009-05-17 22:13:22 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by DirkJan
[...]
Ja.
Post by Simon Brouwer
Een gestandariseerde,
Waarom schrijf je dat zo, en drie regels eerder wel correct
"standaardisatie"?
Missertje, zag het net te laat. Nog op annuleren gedrukt,
maar het bericht was weg. Ik had zelf standarisatie
geschreven, maar heb de eerste wel gecorrigeerd.
Ik heb het altijd verkeerd geschreven, gesproken en
gehoord.

DJ
Nieckq
2009-05-18 06:26:03 UTC
"DirkJan" meldde:

[...]
Post by DirkJan
[...]
Zeker opgegroeid in Standdaarbuiten. ;-)

Nieckq
Nieckq
2009-05-18 06:52:41 UTC
Post by Piet Beertema
En dit gezwam is weer eens afkomstig van meneer Lodder,
die er zowat per definitie andere ideeën er op nahoudt.
Twee keer "er"; één keertje te veel.
Post by Piet Beertema
Je had verkoper moeten worden.
Ik liet me verleden week een "goedkoop" leren jasje
aansmeren, dat de aanstekerproef glansrijk doorstond.
Terwijl ik alleen op zoek was naar nieuwe autohandschoenen.
Ik liep een boetiekje voorbij, wees naar het betreffende (duidelijk
te kleine) jasje en vroeg naar de prijs.
De (Pakistaanse) verkoper ging niet in op mijn vraag, griste een jasje op
mijn maat, beweerde dat er slechts gediscussieerd kon worden
na het passen.
Voordat ik het wist, hing mijn colbertje aan de kapstok,
werd ik in het jasje geholpen en hield de Pakistaan een zakjap
onder mijn neus. Tegelijk zag ik het materiële prijskaartje en stamelde
"Oei!".
De verkoper tokkelde weer wat op zijn rekenmachientje.
Er verscheen weliswaar een beduidend lagere prijs, maar ik
bracht weer een spontaan "Oei!" uit.
Toen werd het grof geschut in stelling gebracht.
Ik was ineens een "vriend" die toch geen "gouden zaak"
wilde missen. De verkoopprijs kelderde weer eens drastisch en telde
nu nog maar twee cijfers, terwijl het toch stonk naar
echt leer. Ik mocht hem aanhouden en meteen contant betalen.
Daar liep ik dus van kop tot middel in leer gehuld, inclusief
de allesbehalve chique autohandschoenen.
Ik bedoel maar, otee is toch maar otee.

Nieckq
In een nieuw jasje gestoken.
Fe
2009-05-18 07:22:14 UTC
Post by Nieckq
[...]
Ja, redelijke ruil hoor, jij lekker lopen naar huis met een nieuw
ruikend jasje van hondeleer met je hoofd in de wolken terwijl de
Pakistaan je vrolijk voorbij tufte in jouw auto, met jouw colbert aan
waarin jouw portefeuille met jouw creditcards, sleutelbos en
adresgegevens. Ging meteen funshoppen natuurlijk, eerst bij je thuis en
vervolgens met het hele gezin op naar de PC Hooft! Daar hebben ze mooie
autohandschoenen!
Ralf Negennek
Nieckq
2009-05-18 10:35:52 UTC
"Fe" meldde:

[...]
[...]
Het colbertje én de autohandschoenen (één paar en één rechterhand)
deponeerde ik in de gratis bijgeleverde plastic zak.
Ik miste na de aankoop geen persoonlijke voorwerpen - behalve
de 90 euri die het jasje kostte.
Ik zit me suf te prakkezeren hoe ik dit weer kan hertalen...
Een spelfout in "prakkizeren" misschien? Ja, bingo, dat is 'm.

Nieckq
Piet Beertema
2009-05-15 10:55:41 UTC
Post by jsn
De uitdrukking "grijs draaien" stamt uit het LP-tijdperk
Nee: uit het tijdperk van de grammofoonplaten.
Post by jsn
en werd naar mijn indruk vooral overdrachtelijk gebruikt, in de
betekenis van veel afspelen.
Door stof, vuil en schraapsel (de stalen naald plus het grote
gewicht dat erop rustte vormde nou niet bepaald een subtiele
manier van aftasten) in de groeven werden platen vroeger ook
letterlijk grijs als ze erg vaak werden gedraaid. Later kwam
dat door de technologische ontwikkelingen niet meer voor en
bleef alleen het gebruik in overdrachtelijke zin over.
Post by jsn
Las gisteren in een (uit het Engels) vertaald boek dat iemand
een cd had grijs gedraaid. Daar is dus alleen de overdrachtelijke
betekenis overgebleven. Voor mijn gevoel wringt dat nogal.
Niet meer dan bij LP's "grijsdraaien".

-p
Dik T. Winter
2009-05-15 14:08:25 UTC
Post by jsn
[...]
Met de latere bamboenaalden ging het wel wat beter, zeker als ze nieuw
waren. Maar ik heb inderdaad nog wel een paar echt grijsgedraaide
grammofoonplaten.
--
dik t. winter, cwi, science park 123, 1098 xg amsterdam, nederland, +31205924131
home: bovenover 215, 1025 jn amsterdam, nederland; http://www.cwi.nl/~dik/
J. J. Lodder
2009-05-15 14:26:59 UTC
Post by Dik T. Winter
Post by jsn
[...]
Bamboe naalden werden geacht voor eenmalig gebruik te zijn,

Jan
el misti
Is dat ook niet zo met wegwerpscheermesjes ?
Peter Elderson
2009-05-15 14:36:27 UTC
Post by el misti
Post by J. J. Lodder
Bamboe naalden werden geacht voor eenmalig gebruik te zijn,
Is dat ook niet zo met wegwerpscheermesjes ?
Ja, maar die gaan niet zo goed de bocht door en dat gaat ten koste van
de geluidkwaliteit.
el misti
Gewoon goeie boxen kopen.
Peter Elderson
Gewoon goeie boxen kopen.
Peter Elderson
Ik heb het geprobeerd, maar ze wilde niet goed in de groef.
el misti
2009-05-16 17:06:14 UTC
On Fri, 15 May 2009 22:01:45 +0200, Peter Elderson
Post by Peter Elderson
Post by el misti
Post by Peter Elderson
Post by el misti
Post by J. J. Lodder
[...]
Oh, jij hebt nog van die kleine LP's, van twintig jaar geleden.

Nee, dan is een box te grof voor de groef.
Simon Brouwer
2009-05-15 19:37:11 UTC
Post by el misti
Post by J. J. Lodder
Post by Dik T. Winter
Post by jsn
[...]
Nee, die kun je meer dan een keer wegwerpen.

el misti
Maar wordt dat ook geacht te gebeuren ?
Simon Brouwer

Piet Beertema
2009-05-16 07:33:12 UTC
Post by Simon Brouwer
Post by el misti
Is dat ook niet zo met wegwerpscheermesjes ?
Nee, die kun je meer dan een keer wegwerpen.
Scherp opgemerkt.

-p
Bart Dinnissen
2009-05-16 09:23:56 UTC
Post by Piet Beertema
Post by Simon Brouwer
Post by el misti
Is dat ook niet zo met wegwerpscheermesjes ?
Nee, die kun je meer dan een keer wegwerpen.
Scherp opgemerkt.
Hij heeft inderdaad een punt.
--
Bart

Occam's Razor. The simplest explanation is almost always
somebody screwed up.
- House M.D.
el misti
2009-05-16 16:40:48 UTC
On Sat, 16 May 2009 09:33:12 +0200, Piet Beertema
Post by Piet Beertema
Post by Simon Brouwer
Post by el misti
Is dat ook niet zo met wegwerpscheermesjes ?
Nee, die kun je meer dan een keer wegwerpen.
Scherp opgemerkt.
Ja, dat was geen botte opmerking.

(Simon is een gentleman)
J. J. Lodder
2009-05-15 14:18:13 UTC
Post by jsn
De uitdrukking "grijs draaien" stamt uit het LP-tijdperk en werd naar mijn
indruk vooral overdrachtelijk gebruikt, in de betekenis van veel afspelen.
Echte grammophoonplaten werden ook echt grijs van veel draaien.
Singletjes op 45 toeren ook nog.
Bij LPs met een diamantnaald erop lukt dat niet meer.
I'll ask,

Jan
J. J. Lodder
2009-05-15 20:58:25 UTC
Post by jsn
[...]
Resultaat: de uitdrukking lijkt in het Engels onbekend.
Het is waarschijnlijk een vrijheidje van de vertaler.
Maar wat stond er echt, en welk boek gaat het over?

Jan
jsn
2009-05-16 10:02:42 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by jsn
[...]
Oliver Sacks - Musicofilia, verhalen over muziek en het brein (Meulenhoff;
2007). Vertaald door Han Visserman.

"Thema's uit Jenufa bleven me twee maanden lang door het hoofd spelen, en
kwamen zelfs in mijn dromen voor, versterkt doordat ik de cd's van de opera
had gekocht en grijsgedraaid."

jsn
h@wig
2009-05-16 14:24:21 UTC
Post by jsn
Post by J. J. Lodder
Post by jsn
[...]
jsn- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
Grijsdraaien (aan elkaar) van cd's is kennelijk al een ingeburgerde
uitdrukking getuige digiVD14:

"grijsdraaien

overgank. werkw.; draaide grijs; h. grijsgedraaid

1
(mbt. grammofoonplaten) pluggen
2
(mbt. grammofoonplaten en, bij uitbr., cd’s) zeer vaak afspelen"

Vraag me wel af wat VD bedoelt met uitbr.
J. J. Lodder
2009-05-16 15:31:03 UTC
Post by jsn
Post by J. J. Lodder
Post by jsn
[...]
Bij uitbreiding?

Ik dacht het ook wel nog figuurlijker gehoord te hebben:
tegen een politicus die dezelfde riedel herhaalt en herhaalt:
'die in nu wel grijsgedraaaid!'

Jan
Nieckq
2009-05-18 08:03:51 UTC
"***@wig" meldde:

[...]
"(bij) uitbreiding". Dus "in meer algemene zin/gebruik".

Nieckq
J. J. Lodder
2009-05-18 14:00:28 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by jsn
[...]
Er blijkt bij nader inzien toch een (tamelijk zeldzaam)
Engels equivalent te zijn: (to) "play the grooves off" (a record)
De groeven eraf spelen dus.
('turning' toegepast op platen is Hongels, Engelsen play them)

En inderdaad de eerste hit op
"play the grooves off" +cd
probeert het figuratief toe te passen.

Jan
de lachende panda
2009-05-18 15:12:24 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by J. J. Lodder
Post by jsn
[...]
Figuratief? Lijkt me een anglicisme. Of een woord met een andere
betekenis dan wat je hier bedoelt, nl. figuurlijk.
--
Panda

www.delachendepanda.nl
Ruud Harmsen
2009-05-18 18:27:05 UTC
Post by J. J. Lodder
[...]
en Portugezen/Brazilianen passeren ze.
Peter Elderson
2009-05-15 19:45:52 UTC
Post by jsn
De uitdrukking "grijs draaien" stamt uit het LP-tijdperk en werd naar mijn
indruk vooral overdrachtelijk gebruikt, in de betekenis van veel afspelen.
Wel nee joh. Grijs draaien is het grijze circuit tussen legaal draaien
en illegaal draaien.
Nieckq
2009-05-18 08:56:31 UTC
"Peter Elderson"
Post by Peter Elderson
Grijs draaien is het grijze circuit tussen legaal draaien
en illegaal draaien.
Vergelijkbaar met wat we in de tolkwereld "de grijze markt" noemen.
Geen zwart werk, geen AIIC-opdrachten. De vrije markt dus.