Fire and fury
2017-08-09 14:05:03 UTC
[nl.taal toegevoegd]
De 'fire and fury' waarmee Donald Trump richting Noord-Korea dreigt als
dat land niet stopt met zijn bedreigingen, wordt overal in de media
vertaald als 'vuur en woede'.
Verzin iets beters.
Van Sjoerd kwam niks. Ik ben totaal van fantasie gespeend, dus gaan we
nl.taal, dat vol zit met fantasierijke posters, maar eens vragen.
Volgens mij is dat een knullige vertaling. 'Fire and fury' als geheel
is een uitdrukking die zoiets als 'vuur en vlam' betekent.
Maar wie het beter weet mag het zeggen.
Het is gewoon een gangbare combinatie die lekker allitereert
en die voor vanalles en nogwat gebruikt wordt..
It's a wargame
<http://www.fireandfury.com/>
a book
<https://www.amazon.com/Fire-Fury-Bombing-Germany-1942-1945/dp/045123008
6>
een film
<http://www.imdb.com/title/tt1318867/>
een song
<https://www.azlyrics.com/lyrics/skillet/fireandfury.html>
een bordspel, en vast nog wel een heleboel meer.
Kortom, Trump roept gewooon iets wat lekker bekt,
Sjoerd
2017-08-09 16:42:15 UTC
[...]
Ik had het niet begrepen als een verzoek aan mij. Volgens mij bestaat
er geen zuivere vertaling voor, maar 'hevig geweld' zou er het dichtst
bij komen.
Rein
2017-08-10 10:38:00 UTC
[nl.taal.engels verwijderd]
De 'fire and fury' waarmee Donald Trump richting Noord-Korea
dreigt als dat land niet stopt met zijn bedreigingen, wordt overal
in de media vertaald als 'vuur en woede'.
Verzin iets beters.
[...]
[...] Volgens mij bestaat
er geen zuivere vertaling voor, maar 'hevig geweld' zou er het dichtst
bij komen.
Als er íéts dichtbij komt, lijkt het me wel gewoon 'vuur en
furie'. Met 'hevig geweld' ga je qua vertalen een onnodige stap
verder: 'vuur en furie' heeft dat al in zich.
Ik zag het vanmorgen in de Volkskrant ook met 'vuur en furie'
vertaald staan.
Van Bakel
Dat lijkt mij ook het beste. Je houdt ook de gezellige alliteratie.
Flibsy
2017-08-10 11:45:50 UTC
Post by Van Bakel
Post by Rein
[nl.taal.engels verwijderd]
[...]
Nou nee. Ja, als dat vuur assimileert met een voorliggende stemloze
medeklinker, maar anders niet, bij mij.
Van Bakel
2017-08-10 11:54:16 UTC
Post by Van Bakel
Post by Rein
[nl.taal.engels verwijderd]
[...]
Ok, in de regio Rotterdam allitereert het niet, maar in de regio's
Amsterdam en Nijmegen wel.
Sjoerd
2017-08-11 10:06:26 UTC
... Volkskrant ...
Lees jij de Volkskrant nog? Ik herinner me de cartoon van Volendammers
met Hitlersnorren, alleen maar omdat naar verhouding veel Volendammers
op de PVV hadden gestemd. Er waren Volendammers die hun abonnement op de
Volkskrant verontwaardigd hebben opgezegd.

www.parool.nl/amsterdam/cartoonist-blijft-achter-volendamse-hitler-staan~a4466251/

Ook ik vind dit toch wel zo iets verschrikkelijk doms, dat ik niets
meer van die krant moet hebben.

De Volkskrant is een leugenachtig propagandablad van de elite, die ons
land op slinkse wijze probeert te islamiseren.
Pee Retinee
2017-08-11 10:28:02 UTC
<KNIP>
[...]
Over dom gesproken...

|PR|
Sjoerd
2017-08-11 10:48:30 UTC
<KNIP>
[...]
Je kunt kritiek hebben op de formulering, maar inhoudelijk is het maar
al te waar. Probeer het maar eens intelligenter te verwoorden.
Maarten van Tilburg
2017-08-11 12:01:59 UTC
Post by Sjoerd
Post by Pee Retinee
<KNIP>
[...]
Intelligenter? Dat is onmogelijk. Gewoon: je blaat onzin.
Mijn mening natuurlijk.
pe
2017-08-11 18:11:29 UTC
Post by Sjoerd
Post by Pee Retinee
<KNIP>
[...]
Heb ik net gedaan, idioot
👾 pe 👾
Sjoerd
Volgens mij ben jij niet goed snik.
pe
2017-08-11 20:16:00 UTC
Post by Sjoerd
Post by pe
Post by Sjoerd
Post by Pee Retinee
<KNIP>
[...]
Je bent een idioot, want je kletst de grootste flauwekul na zonder te
(willen) begrijpen wat een idiote kulkoek het is.
👾 pe 👾
Van Bakel
Wees het met mij eens, anders scheld ik je uit!
pe
2017-08-11 22:25:40 UTC
Post by Van Bakel
Post by pe
Post by Sjoerd
Post by Pee Retinee
<KNIP>
[...]
Gaat het niet over, sukkel.
👾 pe 👾
Van Bakel
2017-08-11 22:28:29 UTC
Post by Van Bakel
Post by pe
Post by Sjoerd
Post by Pee Retinee
<KNIP>
[...]
Jij bent het ook niet met mij eens. Even denken... idioot had ik al
gehad... o ja... sukkel!
pe
2017-08-11 23:14:49 UTC
Post by Van Bakel
Post by pe
Post by Van Bakel
Post by pe
Post by Sjoerd
Post by Pee Retinee
<KNIP>
[...]
Je bent te dom om door te hebben dat het niet over eens zijn ging. Sukkel
dus. Net iets minder stom dan die andere idioot, maar nog steeds.
👾 pe 👾
Izak van Langevelde
2017-08-11 10:49:14 UTC
<KNIP>
[...]
Gun die jongen zijn eigen mening...
Van Bakel
Dat vinden ze haske moeilijk...
Ruud Harmsen
2017-08-12 10:04:44 UTC
Post by Van Bakel
Post by Izak van Langevelde
Gun die jongen zijn eigen mening...
Dat vinden ze haske moeilijk...
Even voor de taalvorsers uit 2467, die dit na een mogelijk lastige
conversie terugvinden en weten te vertalen naar Unicode 87.0: met
"haske" bedoelt bijdrager Van Bakel het woord 'hartstikke' -- dat weer
een gemarkeerd woord is: alleen in Nederland gebruikelijk, in
Vlaanderen verafschuwd, omdat ze daar nog wel de letterlijke betekenis
schijnen te begrijpen, die ik als Hollander als kind (1955-1965) nooit
geleerd of doorzien heb: hart-stikke, het hart krijgt geen zuurstof
meer, een hartinfarct dus -- zo spreken we dat bij snel spreken
namelijk uit. Hartstikke - hatstkke - haske.

Dat je ’t effe weet. Jullie waren er natuurlijk vast zelf ook wel
achtergekomen, maar zo is het makkelijker en gaat ’t effe sneller.
Toch? Graag gedaan, uw toegewijde
Van Bakel
Echt waar? Kloten van witvis! En nou?
Ruud Harmsen
2017-08-12 16:21:35 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Geen idee wat je bedoelt. Communicatie was in 2017 ook al niet altijd
makkelijk, mensen!
Rasta Robert
2017-08-15 12:00:33 UTC
Post by Van Bakel
Post by Izak van Langevelde
[...]
Leuk gefantaseerde etymologie, maar het lijkt onjuist, op de etymologiebank
is te vinden dat het van "(bi) hartste(e)ke(n) dood" afkomt, dood door het
doorsteken van het hart, morsdood. Leter verbreedde de betekenis tot een
versterkend woord, gelijkwaardig aan 'helemaal', 'totaal', 'compleet',
'volslagen', 'uiterst'.

<http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/hartstikke>
Ruud Harmsen
2017-08-15 17:41:05 UTC
Post by Rasta Robert
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
Post by Izak van Langevelde
[...]
OK! Niet MIJN fantasie overigens, ik had het van horen zeggen.
Inderdaad veel plausibeler!
J. J. Lodder
2017-08-12 09:16:15 UTC
<KNIP>
[...]
Maar natuuurlijk. Maar doet hij dat ook?

Jan
Van Bakel
2017-08-12 09:28:40 UTC
Post by J. J. Lodder
<KNIP>
[...]
Als je hier je mening geeft, zoals hij deed, en je vervolgens door 5
schuimbekkende politiek-correcten wordt besprongen, is dat even niet
het moment om hen hun (hun hun?) mening te gunnen.
J. J. Lodder
2017-08-12 19:15:04 UTC
Post by Van Bakel
Post by J. J. Lodder
<KNIP>
[...]
Ach so. Jij dus ook niet,

Jan
Maarten van Tilburg
2017-08-12 20:28:10 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Van Bakel
Post by J. J. Lodder
<KNIP>
[...]
Dat mogen alleen politiek-correcten niet. Een mening dient vooral heel
oncorrect en extreem te zijn, om niet te zeggen onzinnig en
niet-onderbouwd. Gewoon de mening van de Grote Lijder rondtoeteren, dat
hoort zo in onze kringen. Tegenspraak wordt niet geduld.
Van Bakel
En zo raakt Momfer de Mol steeds verder van het padje.
Rein
2017-08-11 14:56:48 UTC
Post by Sjoerd
[...]
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar op het journaal gisteren
(radio of tv; weet ik niet meer) hadden ze het ook over 'vuur en
furie'.
Sjoerd
2017-08-11 16:48:57 UTC
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar op het journaal gisteren
(radio of tv; weet ik niet meer) hadden ze het ook over 'vuur en
furie'.
Hier een screenshot uit het journaal van eergisteren, je ziet hier de
vertaling van 'They will be met with fire and fury'.

Mogelijk hebben ze zich mijn kritiek inmiddels aangetrokken? :-)
Dirk T. Verbeek
2017-08-11 15:42:59 UTC
Post by Sjoerd
De Volkskrant is een leugenachtig propagandablad van de elite,
Dat de Volkskrant een bepaald soort (vaak beter opgeleide) lezers trekt
is wel zeker.
Dat het mijn krant niet is is ook zeker.
Dat het jouw krant niet is zal wel komen omdat ze geen Volk en Vaderland
zijn.
Post by Sjoerd
die ons land op slinkse wijze probeert te islamiseren.
Maar om deze door jou bestempelde 'elite' ervan te betichten dat ze
enige religie bevoordelen is te maf voor woorden :)
Sjoerd
2017-08-11 17:15:23 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Sjoerd
[...]
Ik kom bepaald niet uit de rechtse hoek. Ben al bijna vijftig jaar lid
van de VPRO, heb jarenlang de Volkskrant gelezen en was een PvdA-man in
hart en nieren. Maar toen die Wouter Bos met zijn Generaal Pardon aan
kwam zetten, heb ik me vol afgrijzen van de PvdA afgekeerd en ben op de
PVV gaan stemmen.
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Sjoerd
die ons land op slinkse wijze probeert te islamiseren.
Maar om deze door jou bestempelde 'elite' ervan te betichten dat ze
enige religie bevoordelen is te maf voor woorden :)
De PVV wordt zeer ten onrechte geassocieerd met extreem rechts,
racisme, discriminatie, xenofobie, populisme, onderbuikgevoelens en al
die flauwekul meer. Zo snoert de elite de critici de mond en laat ze
moslims binnenstromen in zulke aantallen dat de samenleving er door
verandert. Als je daar van baalt, dan ben je niet per definitie rechts;
juist vooral vanuit links zijn er goeie redenen om dit met lede ogen
aan te zien.

En ik lees er zo veel berichten over. Een paar voorbeelden.

'Amsterdam: dom, achterlijk en naïef'
http://joostniemoller.nl/2017/08/amsterdam-dom-achterlijk-en-naief/

'Martin Bosma in de Kamer: ‘Oorspronkelijke Nederlanders zijn
tweederangs burgers.’ Dom gegniffel.'
http://joostniemoller.nl/2017/06/martin-bosma-kamer-oorspronkelijke-nederlanders-tweederangs-burgers-dom-gegniffel/

'Volkskrant associeert Thierry Baudet in bruine geur. De linkse
methode.'
http://joostniemoller.nl/2017/05/volkskrant-associeert-thierry-baudet-bruine-geur-linkse-methode/

'Asielzoeker messteekt Zweedse serveerster in haar gezicht toen hem
werd gevraagd om te betalen voor het bier' (Maar daar mag je niets van
zeggen!! Want dan ben je een racist.)
https://fenixx.org/2017/08/09/asielzoeker-stak-met-mes-zweedse-serveerster-in-haar-gezicht-toen-hem-werd-gevraagd-om-te-betalen-voor-het-bier/

'Radicaal-links slaat helemaal door: ‘Witten hebben geen recht van
spreken over slavernij en discriminatie!’
www.dagelijksestandaard.nl/2017/08/radicaal-links-slaat-helemaal-door-witten-hebben-geen-recht-van-spreken-over-slavernij-en-discriminatie/
Pee Retinee
2017-08-11 19:08:45 UTC
en ben op de PVV gaan stemmen.
Door je taalgebruik was dat al 100% voorspelbaar.
De PVV wordt zeer ten onrechte geassocieerd met extreem rechts,
racisme, discriminatie, xenofobie, populisme, onderbuikgevoelens
en al die flauwekul meer.
Je bedoelt dat de harde argumenten daarvoor niet in je
straatje te pas komen.
https://universonline.nl/wp-content/uploads/2012/01/BA-Thesis-Henk-Bovekerk.pdf
Maar goed, je zoekt het maar uit met je fascistenclubje.
f'up naar nl.politiek want met taal heeft het niks te maken.
En *PLOINK*

|PR|
Sjoerd
2017-08-11 19:40:07 UTC
https://universonline.nl/wp-content/uploads/2012/01/BA-Thesis-Henk-Bovekerk.pdf
Bij gebrek aan ook maar het geringste greintje inlevings- en
inschattingsvermogen en begrip voor de situatie probeert de auteur puur
verstandelijk naar een bepaald standpunt toe te kletsen.

Dit is typisch de beruchte 'wetenschap zonder geweten'.
Zwaar waardeloos.

Ik zou er graag verder over discussiëren - maar niet met jou.
Post by Pee Retinee
*PLOINK*
Hèhè, wat een opluchting.
Ruud Harmsen
2017-08-11 20:48:59 UTC
Post by Sjoerd
Maar toen die Wouter Bos met zijn Generaal Pardon aan
kwam zetten, heb ik me vol afgrijzen van de PvdA afgekeerd en ben op de
PVV gaan stemmen.
Want dat kinderen zomaar hun leven zouden mogen voortzetten, zoals ze
gewend waren, o gruwel, dat gaat te ver. Toch?

Wat een zieke geest. De haat is nu bon ton. Misschien wordt het over
1500 jaar weer iets beter in de wereld.
Sjoerd
2017-08-12 09:27:46 UTC
[...]
Tja Ruud, menslievendheid en zo, allemaal goed en wel, maar er spelen
zo veel meer dingen mee dan alleen dat. Met 'haat' heeft het totaal
niets te maken.
Ruud Harmsen
2017-08-12 10:08:18 UTC
Post by Sjoerd
Post by Ruud Harmsen
[...]
Met vreemdelingenhaat, jawel. Haat tegen alles en iedereen wat anders
is dan jijzelf. Echt wel. Dat zit in iedereen en dat is natuurlijk en
onvermijdelijk: http://rudhar.com/politics/viapace/nl.htm .

Dat is ook niet erg. Maar dat je het niet inziet en niet erkent en er
niet tegen waakt, DAT is wel erg. Dat bedoel ik met "de haat is nu bon
ton".

Denk daar maar eens over na.
Van Bakel
2017-08-12 09:39:31 UTC
Post by Sjoerd
[...]
Haat is veel meer bon ton in de moslimwereld dan in het westen. Vraag
in Egypte eens wat ze daar op school leren over joden. Dáár is haat
pas bon ton. Maar goed, dit komt toch niet door het filter.
Ruud Harmsen
2017-08-12 10:11:16 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Post by Sjoerd
[...]
Ook, vast wel. Het maakt me niet uit wie het doet, want het zit van
nature in iedereen. Door de evolutie erin gekomen, vanuit het
overlevingsinstinct. Dus NOOIT weg te krijgen. We moeten het dus ook
niet weg willen halen, maar wel BEHEERSEN en CONTROLEREN, om de
walgelijke uitwassen (nazisme, Stalin hongersnoden, Rwanda,
Joegoslavië, Syrië, noem maar op) te voorkomen. Al die dingen komen
namelijk door DIEZELFDE oorzaak.
Van Bakel
Wilders?
Ruud Harmsen
2017-08-12 16:20:46 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
[...]
Nee, lul, dat zei ik niet.
2017-08-12 18:56:09 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
[...]
Gewoon niet meer lezen en zeker niet op reageren. Er is niets aan
verloren en een zegen voor de zielerust.

Bovendien zie ik het nu alleen maar omdat je er zinloos op reageert en
de provocatieve opmerking nog quote ook. Zo hou je trollen in stand.
Van Bakel
2017-08-12 20:00:19 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
[...]
Als je Maarten de waarheid vertelt, ga je zijn killfile in. Zo kan
zo'n filter werken. Mag niet! Bestaat niet! Is niet!
Van Bakel
2017-08-12 20:01:24 UTC
Post by Van Bakel
Post by Ruud Harmsen
Post by Van Bakel
[...]
De slechtheid van de mens? Bijvoorbeeld dat hij/zij homo's, vrouwen en
joden discrimineert?
Ruud Harmsen
2017-08-11 20:49:40 UTC
Post by Sjoerd
'Asielzoeker messteekt Zweedse serveerster in haar gezicht toen hem
werd gevraagd om te betalen voor het bier' (Maar daar mag je niets van
zeggen!! Want dan ben je een racist.)
Flikker toch een end op met die eeuwige leugens man.
2017-08-11 21:38:03 UTC
Post by Sjoerd
[...]
Afgezien daarvan, messteekt? Wat een raar werkwoord zo.

En dan: zijn asielzoekers een ras? Of is dat "racist" gewoon een dom
scheldwoord dat vrijwel overal op past waar je niks van mag zeggen. Of
juist wel. Doet het er nog toe van WIE je dat niet mag? IK denk het.

In ieder geval geen moslim, die in Tsunami´s over ons heen komen (over
jullie dan, ze zwemmen nog niet ver genoeg om mij te bereiken) want die
drinken naar verluidt geen bier.
(vraag: is het hier verluid of verluidt, ik weet het even niet)
Van Bakel
2017-08-11 21:42:12 UTC
ik weet het even niet
MvT vat zichzelf bondig samen.
Ruud Harmsen
2017-08-12 10:12:56 UTC
Fri, 11 Aug 2017 18:38:03 -0300: Maarten van Tilburg
[...]
'Men' beweert dat 'verluid' ook verdedigbaar is, maar dat is onzin,
alleen 'verluidt' is juist en de rest is voor analphabetn. Dat het
maar duidelijk is.
Van Bakel
2017-08-12 10:21:46 UTC
[...]
Nou ben ik soms ook wel kritisch "op" Maarten, maar hij is geen
analfabeet.
Dirk T. Verbeek
2017-08-15 19:06:43 UTC
Post by Sjoerd
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Sjoerd
[...]
Die combinatie van Socialisme en Nationalisme is niet nieuw maar wel
gevaarlijk. Je verrast me niet.
Post by Sjoerd
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Sjoerd
[...]
Pas op, de PVV is slechts een speeltje van ene Geert Wilders en hij is
op een rijke sponsor na helemaal alleen.
Het probleem met hem en zijn privé partij de PVV is het aantal mensen
dat slaafs achter hem aanloopt.
Stuk voor stuk mensen met of een gebrek aan zelfvertrouwen of een
perverse wens op zijn rug mee te liften naar een leuke politieke baan.
Post by Sjoerd
[...]
Berichten die met enige zorg bij elkaar gezocht zijn.
Het is dat waarvan men de alt-right beweging in Amerika beschuldigt, het
leven in een cocon waarbinnen andersdenkenden niet meer binnenkomen en
dus niet meer (schijnen te) bestaan.
Van Bakel
Dat heb je in andere politieke partijen gelukkig niet. Hahahahaha.
Van Bakel
2017-08-11 20:58:31 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Sjoerd
[...]
"Jij bent het niet met mij eens. Dat kan maar één ding betekenen:
Vieze fascist!"

Zo rollen intoleranten.
pe
👾 pe 👾
Sjoerd
Jouw geest is duidelijk compleet verwrongen.
pe
2017-08-11 20:16:01 UTC
Post by Sjoerd
Post by pe
Post by Sjoerd
[...]
Duidelijk? Voor een idioot zoals jij misschien. Stommere opmerkingen dan de
jouwe zal je zelden tegenkomen, en dat is niet voor het eerst. Idioot.
👾 pe 👾
Sjoerd
2017-08-11 20:29:06 UTC
... kwek kwek
Van Bakel
2017-08-11 21:02:00 UTC
Post by Sjoerd
Post by pe
Post by Sjoerd
[...]
Duidelijk? Voor een idioot
We zijn weer thuis.

Gun die vent zijn mening, zelfs als het -o gruwel- de jouwe niet is.
pe
2017-08-11 22:25:40 UTC
Post by Van Bakel
Post by pe
Post by Sjoerd
Post by pe
opmerkingen dan de
jouwe zal je zelden tegenkomen, en dat is niet voor het eerst. Idioot.
We zijn weer thuis.
Gun die vent zijn mening, zelfs als het -o gruwel- de jouwe niet is.
Je mag een mening hebben, zelfs als het om het slaafs nabrabbelen van
idioterieën gaat. En dan mag ik zeggen dat het idioot is. Je mag ook keer
op keer laten blijken hoe stom je bent, en dan mag ik dat weer zeggen. Dat
is mijn mening, en iedereen met voldoende verstand kan die volgen. Mocht
het je nog niet helemaal duidelijk zijn: Sjoerd is gewoon een stomme
idioot. En ja, dat durf ik zomaar hardop te zeggen.
👾 pe 👾
Van Bakel
Je moet nog "bruinhemd" zeggen.
pe
👾 pe 👾
Van Bakel
Nee, bruinhemd, zeg ik toch. Komt-ie met sukkel en trol aanzetten...
Rein
2017-08-12 11:17:39 UTC
Post by Sjoerd
[...]
pe: "Nee, degene die met schelden, hakken, beledigen en
dergelijke begint roept de gevolgen op."

Rein: "'...behalve wanneer ik het ben die begint met schelden,
hakken, beledigen en dergelijke...'"

pe: "Dat gebeurt nooit."
Van Bakel
If Onderbuik > Hersens then Schelden
pe
👾 pe 👾
Van Bakel
2017-08-11 20:55:15 UTC
Post by Sjoerd
[...]
Die cartoon komt uit de linkse onderbuik. Dat is net zo'n verderfelijk
vat vol intolerantie als de rechtse.
Stockholmsyndroom.
Jan van den Broek
2017-08-12 06:55:35 UTC
[F'up-To: nl.media.krant]

On 2017-08-11, Sjoerd <***@xx.invalid> wrote:

[Schnipp]
Post by Sjoerd
De Volkskrant is een leugenachtig propagandablad van de elite, die ons
land op slinkse wijze probeert te islamiseren.
Sjoerd is niet bang om genuanceerd over te komen. Al lijkt het mij stug
dat iemand deze nonsens serieus neemt.

[Een volgende poster mag met de geijkte Joop Visser-quote komen]
--
Jan v/d Broek
***@dds.nl
Van Bakel
2017-08-12 08:46:00 UTC
Post by Jan van den Broek
[F'up-To: nl.media.krant]
[Schnipp]
Post by Sjoerd
[...]
Dat geldt ook voor de Bruinhemd-roepers, maar je stond zeker op het
punt daar ook wat van te zeggen.
pe
2017-08-13 08:35:13 UTC
Post by Jan van den Broek
[...]