golven
🌴
2017-05-17 09:53:16 UTC
-------------
Fractievoorzitter Bram van Liere: “Het leven van dieren wordt
ondergeschikt gemaakt aan een spelletje. Als je op die plek wil golven,
zorg dan voor een goed hek.”

------------

Ja en dan denk ik: een golf water, twee golven water. Het water in het
zwemparadijs gaat over 5 minuten golven. Maar Pietje pakt zijn tas met
clubs en gaat vanmiddag golfen. En gisteren heeft hij ook gegolfd. Dat
denk ik dan.

En de DVD denkt:

---------
Betekenis ' golf '

Je hebt gezocht op het woord: golf.

1golf (de; v(m); meervoud: golven) 1het op- en neergaan van water; ook
van geluid, licht: een golf van geweld een stroom van gewelddaden

2golf (de; v(m); meervoud: golven) 1wijde baai: de Golf van Mexico

3golf (het; o; meervoud: golfspelen) 1sport waarbij je met een stok een
balletje in een kuiltje moet slaan

gol·fen (golfte of golfde, heeft gegolft of gegolfd) 13golf spelen

gol·ven (golfde, heeft, is gegolfd) 1rijzen en dalen2stromen, vloeien3in
een golflijn lopen: golvend haar
-----

Gegolfd, gegolft, golfspelen als meervoud, maak er maar chocola van denk
ik vervolgens.
--
₲ℝЄηƎη 💪⛵ḞИΣƘ

😇
Lachend gezicht met halo
Unicode: U+1F607, UTF-8: F0 9F 98 87
h@wig
2017-05-17 11:46:44 UTC
Post by 🌴
-------------
[...]
En in mijn VD is het dan golf spelen. Twee woorden.
Heb altjd gedacht dat het allebei mocht, maar dat dan wel de uitpraak
anders is. In het Engels met de g van garçon en de f van flibsy, in het
Nederlands golluvu. Maar kennelijk is het officieel alleen met een f.
Tijd om het aan te passen, nu golven een volkssport is geworden.
Rein
2017-05-17 21:59:30 UTC
Post by 🌴
[...]
Waarom niet 'gegolft'?
Post by 🌴
---------
[...]
D'r zal wel een verklaring voor zijn, bv. de invloed van ww. die
op 'lven' eindigen (delven, kolven, kalven, zalven), tegenover
maar een enkele op 'lfen', maar correct lijkt me 'golfen, golfte,
gegolft'.