Woord gezocht
2017-05-10 14:47:15 UTC
In diverse media kom je het nogal eens tegen: als er bij een artikel
een foto staat van een klas, college of activiteit, dan staan er vaak
alleen meisjes/vrouwen op of ze staan prominent op de voorgrond als
er ook jongens/mannen op staan.

Hoe noem je dat verschijnsel?
"seksistisch" is het niet: dat drukt een waardeoordeel uit,
waar hier geen sprake van is.
"sex sells" is het ook niet, want het gaat niet om erotiek
zoals bij reclame.
"gynaecocentrisch" zou toepasselijk zijn, ware het niet dat
het geen bestaand of archaïsch woord schijnt te zijn.

'lengteverschil'?
Izak van Langevelde
2017-05-10 15:00:19 UTC
[...]
Ik stel voor dat we er een nieuw woord voor verzinnen.
Ik dacht aan hsgdfjfbn...
m***@gmail.com
2017-05-10 15:14:00 UTC
[...]
Politiek correct? Policor? Met de achterliggende boodschap
"Kijk eens hoe vrouw- en/of (als gekleurde medemensen ook
prominent in beeld komen) diversiteitsvriendelijk wij het
aanpakken."

Maar het zijn intussen ook beladen begrippen, natuurlijk.
Izak van Langevelde
2017-05-10 15:16:05 UTC
[...]
In de reclamewereld wordt het wel aangeduid met VM (Visible Minorities).
Bij het ontwerpen van een reclamespotje kree gik 'ns te horen dat ik om
de VMs moest denken...
2017-05-12 08:47:17 UTC
Post by m***@gmail.com
Post by Pee Retinee
[...]
Weer een andere invulling van "politiek correct". Waar het noch over
politiek, noch over korrektheid ging. Is daar ook een woord voor?
👾 pe 👾
h@wig
2017-05-10 15:27:23 UTC
[...]
Galant?
Ja, dat drukt ook een waardeoordeel uit, maar het valt onder basale
beleefdheid: dames gaan voor.
Van Bakel

Van mij mogen ze ook voorgaan, maar erg geëmancipeerd klinkt dit niet.
h@wig
2017-05-10 19:17:44 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Ah, je probeert me uit de tent te lokken. OK. Ein Dame wird ich
nie...dus, 'schijt aan dronken naatje': Ik heb niks tegen hoffelijke
mannen.

http://www.beatrijs.com/waarom-gaan-dames-voor/

Van oorsprong is het eigenlijk 'vrouwen en kinderen eerst en heeft het
niets met etiquette te maken maar ter voorkoming van het uitsterven van
het menselijk ras, begrijp ik.

En verder:
"Alle conventionele egards van heren ten opzichte van dames zijn
afgeleid van dit aloude overlevingsprincipe. Voorbeelden zijn: de vrouw
als eerste door deuren laten gaan, jassen voor haar ophouden, vuurtjes
geven zodra zij een sigaret pakte, en de rekening in het restaurant
betalen. Hiermee drukt de man zijn eerbied uit voor de potentie van de
vrouw om nieuw leven voort te brengen".

Grappig, van die sigaret staat in de verleden tijd. Roken is not done
meer? En betalen in een restaurant is ook achterhaald.

In het geval van die foto zou ik het wel lomp vinden als de vrouwen
achteraan stonden. Dat heeft niks met emancipatie te maken. Misschien
is 'vrouwvriendelijk' het woord waar Pee Retinee niet op kon komen.
Van Bakel
2017-05-10 19:41:48 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Nee hoor. Ik schreef gewoon op wat ik dacht bij wat je zei.
Post by ***@wig
[...]
Gezien de huidige overbevolking moeten we de zaak dan nu omdraaien:
"Mannen eerst!" Die vrouwen, dat baart maar.
Post by ***@wig
[...]
Wat een onzin. Het komt voort uit het feit dat de man lichamelijk
sterker is.
Post by ***@wig
Grappig, van die sigaret staat in de verleden tijd. Roken is not done
meer? En betalen in een restaurant is ook achterhaald.
Ja, mijn vrouw betaalt altijd.
Post by ***@wig
In het geval van die foto zou ik het wel lomp vinden als de vrouwen
achteraan stonden. Dat heeft niks met emancipatie te maken. Misschien
is 'vrouwvriendelijk' het woord waar Pee Retinee niet op kon komen.
Vanwege het lengteverschil zou ik de (meeste) vrouwen ook vooraan
zetten. En omdat ik zo'n hoffelijke man ben natuurlijk.
h@wig
2017-05-10 20:15:26 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by ***@wig
[...]
Baarlijke nonsens:)
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Ja, want vrouwen kunnen niet eens een aansteker optillen.
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Grappig, van die sigaret staat in de verleden tijd. Roken is not done
meer? En betalen in een restaurant is ook achterhaald.
Ja, mijn vrouw betaalt altijd.
Dat moet ze van jou. Haha!
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Op veel groepsportretten staat men op een trap, dus lengte hoeft niks
uit te maken. Maar de dolgedraaide dolle-mina die boos werden als een
man een deur voor haar openhield is ook achterhaald. Sommige
verworvenheden moet je gewoon in stand houden, tot wederzijds genoegen.
En hoffelijk zijn vinden mannen ook prettig hoor ik wel eens. Zelf ben
ik altijd een heer in het verkeer.
Van Bakel
2017-05-10 20:33:12 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
"Ik ga deze vrouw een vuurtje geven want ik heb eerbied voor haar
potentie om nieuw leven voort te brengen." Ga toch fietsen :) Er zijn
trouwens zat vrouwen van wie ik hoop dat ze nooit nieuw leven zullen
voortbrengen.
Wel de voordelen, niet de nadelen. Zo kan ik het ook :)
h@wig
2017-05-10 20:50:19 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Die vrouw steek je per ongeluk heur haar in de hens:)

Maar er stond dan ook dat het /afgeleid/ was van dat
overleveringsprincipe. Geen idee hoe destijds gedacht werd. Allerlei
gedragingen tussen man en vrouw vinden hun oorsprong in oerinstinkten.
Zoals vuurmaken..
Maar ik kan er wel in mee gaan dat het was, van oorsprong dan, om 'het
zwakke geslacht' te beschermen. Dat dankzij de emancipatie en de
sportschool dat niet meer nodig is wil niet zeggen dat alle conventies
overboord moeten. Aardig zijn is niet aan mode onderhevig.
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Op veel groepsportretten staat men op een trap, dus lengte hoeft niks
uit te maken. Maar de dolgedraaide dolle-mina die boos werd als een
Ik ga onmiddellijk mijn man een vuurtje geven. Onee, hij rookt niet,
Van Bakel
2017-05-10 23:33:54 UTC
[...]
Ik denk dat ik eerder deuren openhoud en dergelijke op basis van
leeftijd dan op basis van geslacht. Maar ik ben thuis wel degene die
spinnen afvoert en dode ratten recyclet.
Post by ***@wig
Ik ga onmiddellijk mijn man een vuurtje geven. Onee, hij rookt niet,
Als je hem een beetje volgt, kun je af en toe een deur voor hem
openhouden.
Ruud Harmsen
2017-05-11 06:44:15 UTC
Post by Van Bakel
Ik denk dat ik eerder deuren openhoud en dergelijke op basis van
leeftijd dan op basis van geslacht. Maar ik ben thuis wel degene die
spinnen afvoert en dode ratten recyclet.
En de dode?
2017-05-11 15:22:08 UTC
Post by Van Bakel
Ik denk dat ik eerder deuren openhoud en dergelijke op basis van
leeftijd dan op basis van geslacht. Maar ik ben thuis wel degene die
spinnen afvoert en dode ratten recyclet.
En de dode?
Sorry, de levende. Nou heb ik hele grap verpest.
Van Bakel
De levende maak ik dood.
Ruud Harmsen
2017-05-12 07:24:09 UTC
Post by Van Bakel
Post by Van Bakel
[...]
Als je ze te pakken krijgt, maar daar zijn ze tegen geëvolueerd.
Van Bakel
Ik probeer mee te evolueren.
Ruud Harmsen
2017-05-12 09:38:46 UTC
Post by ***@wig
Ik ga onmiddellijk mijn man een vuurtje geven. Onee, hij rookt niet,
Als je hem een beetje volgt, kun je af en toe een deur voor hem
openhouden.
lol
Ik volg hem alleen op de trap.
Overigens, als ik google op groepsportretten zie ik vooral op
kabinetsfoto's met de koningin de vrouwen vooraan staan. De koningin
achter op een trapje zou wel geestig zijn, maar 'hoffelijk' is anders.
Op officiele foto's dus. Verder valt het wel mee. Als er al een
neutraal woord voor gezocht moet worden stel ik voor 'positieve
discriminatie'.
Izak van Langevelde
2017-05-12 10:07:03 UTC
Post by ***@wig
[...]
Een uitgelezen mogelijkheid de koningin ongestraft een trap te geven...
2017-05-12 21:54:37 UTC
Post by ***@wig
[...]
En dat zou geen knoeperd van een waardeoordeel inhouden?
Van Bakel
2017-05-12 22:15:52 UTC
Post by ***@wig
[...]
Het woord 'hoffelijk' heeft iets reactionairs. Iets van jaren '50 en
spruitjeslucht. Galant zijn voor de vrouwtjes.
h@wig
2017-05-13 06:44:27 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by ***@wig
[...]
'Hoffelijk' is een woord dat bij uitstek past bij het koningshuis dacht
ik nou net.
Post by Van Bakel
Iets van jaren '50 en
spruitjeslucht. Galant zijn voor de vrouwtjes.
Allemaal lief en aardig: netjes, beleefd of fatsoenlijk zou ook de
lading dekken, maar galant is net wat genuanceerder. Geen straattaal
nee. Wel in de categorie 'voorkomend, elegant, met egards behandelen'.
Je kunt er wel tegen zijn maar die woorden bestaan en het verschijnsel
ook.
Van Bakel
2017-05-13 07:13:18 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
O, het koningshuis. Dat is inderdaad een reactionair instituut. Ik
dacht dat je het over hoffelijkheid jegens vrouwen in het algemeen
had.
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
[...]
Heb je het nou over de koningin/prinses of over vrouwen in het
algemeen?
h@wig
2017-05-13 08:46:00 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
[...]
Over 'galant'. Dat ik als suggestie gaf aan de OP nav die groepsfoto's.
En dan heb ik het meer over mannen in het algemeen dan over vrouwen in
het bijzonder. Tegen een dikke boerentrien kun je ook galant zijn,
lijkt me.
Het lijket me vooral een eigenschap van mannen. 'Een galante vrouw'
klinkt merkwaardig.
Een ridderlijke vrouw ook. Maar ja, dat vinden geharnaste feministen
misschien weer niet.
Van Bakel
2017-05-13 09:16:58 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
[...]
Inderdaad.
Post by ***@wig
Een ridderlijke vrouw ook. Maar ja, dat vinden geharnaste feministen
misschien weer niet.
Ik zou eigenlijk geen voorbeeld kunnen bedenken van een ridderlijke
man.
h@wig
2017-05-13 10:44:29 UTC
Van Bakel:
[..]
Post by Van Bakel
Ik zou eigenlijk geen voorbeeld kunnen bedenken van een ridderlijke
man.
Ivanhoe?
Ik weet niet uit wat voor een tijdschrift dit komt, maar je kunt er
vast iets van leren. Ontdek de Floris in jezelf:))

https://exceptionalmen.nl/hoffelijkheid-het-ridderlijk-gedrag-van-een-gentleman/

en ja, ook vrouwen zouden 'galant' moeten zijn.

https://vrouw.nl/artikel/in-het-nieuws/16788/nederlandse-vrouwen-stellen-hoffelijkheid-nog-steeds-op-prijs

'Hoofs' ook zo'n ouderwets woord dat je zelden meer hoort maar dat wel
aanleiding was tot een synoniet, destijds. In de praehistorie, toen er
nog gelachen werd in nl.taal.

"Bloothoofs: Beleefd knikken naar de glazenwasser als je onder de
douche staat".
Izak van Langevelde
2017-05-13 10:58:46 UTC
[..]
Post by Van Bakel
Ik zou eigenlijk geen voorbeeld kunnen bedenken van een ridderlijke
man.
Ivanhoe?
Ivanwie?
Post by ***@wig
'Hoofs' ook zo'n ouderwets woord dat je zelden meer hoort maar dat wel
aanleiding was tot een synoniet, destijds. In de praehistorie, toen er
nog gelachen werd in nl.taal.
Ik ken het van de middelbare school, van het uurtje literatuur...
2017-05-13 11:55:38 UTC
[..]
Post by ***@wig
[...]
De taalverarming slaat toe. Gisteren stond in de NRC een verslag van
het eindexamen Nederlands. Een gymnasiaste bekloeg zich over woorden
waar ze nog noooooit van gehoord had. "Laatdunkend", "verkapte
borstklopperij" "apocalyptisch geschreeuw" (die laatste vond ze wel
grappig). Een klasgenote: "Nou, er werd gevraagd naar een drogreden.
Dat moest 'hellend vlak zijn', daar had ik nog nooit van gehoord en het
staat ook niet in onze examenbundel Nederlands".

Hebben ze nog wel een literatuuruurtje tegenwoordig en wordt er nog
gelezen anders dan de top 10 van de AKO-shop?

En net las ik dat een woord als geef een 'toelichting' voor het examen
VMBO ook niet mocht want dan 'werd er aan lampies gedacht'.
Over hellend vlak gesproken....
Izak van Langevelde
2017-05-13 12:07:18 UTC
En net las ik dat een woord als geef een 'toelichting' voor het examen
VMBO ook niet mocht want dan 'werd er aan lampies gedacht'.
Ik heb lang geleden 'ns tentamens opgesteld voor de Vreselijke
Universiteit. Een vraag met een toegepast verhaaltje werd afgeschoten
door een allochtone collega, want veel studenten hadden moeite met
Nederlandse teksten...
2017-05-13 12:30:23 UTC
[...]
Dacht dat de voertaal voor studierichtingen op jouw vakgebied allang
in het Engels was? Je was ICT-er als ik het goed heb.
Dit betrof een examen Nederlands waar aan de namen te zien niks
autochtoon aan was. Na het gym worden ze geacht naar een universiteit
te gaan en moeten ze een taalvaardigheid en woordenschat beheersen op
wetenschappelijk niveau. Je kunt het de leerlingen niet kwalijk nemen,
wel de school. Voor een MBO ligt dat genuanceerder. Die zitten al op
een hellend vlak:)
Izak van Langevelde
2017-05-13 13:57:54 UTC
[...]
Ik draai wat langer mee...
Nieckq
2017-05-13 13:01:49 UTC
Op 13-5-2017 om 13:55 schreef ***@wig:
De taalverarming slaat toe. Gisteren stond in de NRC een verslag van het
eindexamen Nederlands. Een gymnasiaste bekloeg zich over woorden waar ze
nog noooooit van gehoord had.µ
Taalvervlaamsing slaat ook toe. "bekloeg".

Nieckq
h@wig
2017-05-13 16:43:28 UTC
Post by Nieckq
[...]
Ja doeg, we hadden het hier over ouderwets Nederlands. Ironie is jou
vreemd.
Ruud Harmsen
2017-05-13 13:15:33 UTC
Een klasgenote: "Nou, er werd gevraagd naar een drogreden.
Dat moest 'hellend vlak zijn', daar had ik nog nooit van gehoord en het
staat ook niet in onze examenbundel Nederlands".
Een hellend vlak is toch geen drogreden?
Het hellend vlak-argument verwordt maar al te makkelijk tot drogreden!
Rein
2017-05-13 15:06:13 UTC
[...]
<https://nl.wikipedia.org/wiki/Argument_(logica)>

Onder "Onaanvaardbare (valse) argumenten > drogredenen':

<q>
• Argumenten van het hellend vlak
Voorbeeld: "Als we marihuana legaliseren, dan is de deur opengezet naar
de vrijgeving van heroïne, speed en wie weet wat voor gevaarlijke
middelen nog meer."[...]
• Dooddoeners;
Voorbeeld: "Het is nu eenmaal zo". [RH]
</>
Van Bakel
2017-05-13 11:07:02 UTC
[..]
Post by Van Bakel
[...]
Die tips... vreselijk :) Alsof ze uitleggen hoe je het best met je
huisdier om kunt gaan.
Post by ***@wig
en ja, ook vrouwen zouden 'galant' moeten zijn.
https://vrouw.nl/artikel/in-het-nieuws/16788/nederlandse-vrouwen-stellen-hoffelijkheid-nog-steeds-op-prijs
Emancipatie heeft in Nederland weinig opgeleverd. Vandaar dat we nog
nooit een vrouwelijke minister-president hebben gehad. Een land als
Pakistan gaat ons daarin voor.
Post by ***@wig
'Hoofs' ook zo'n ouderwets woord dat je zelden meer hoort maar dat wel
aanleiding was tot een synoniet, destijds. In de praehistorie, toen er
nog gelachen werd in nl.taal.
Is dat niet meer dan? De jarenlange vetes staan hier op een laag
pitje. Het getreiter van Rein levert weinig reactie meer op, behalve
Pavlov-reacties van de broers, natuurlijk. Pais en vree, toch?
h@wig
2017-05-13 11:32:18 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[..]
Post by Van Bakel
[...]
Er staat toch niet bij dat slaan niet helpt als ze ongehoorzaam is? Of
een knietje als ze tegen je opspringt?
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Dan ben je of heel jong, wat ik niet denk, of je bent geschiedkundig
niet op de hoogte hoe vrouwen nog niet zo lang geleden achtergesteld
werden alleen al op economisch gebied. Wat me ook onvoorstelbaar lijkt.
Mijn moeder werd ontslagen toen ze trouwde bv. Te veel voorbeelden om
op te noemen.
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Komt vast wel goed na deze provocerende opmerking, ha!
Post by Van Bakel
behalve
Pavlov-reacties van de broers, natuurlijk. Pais en vree, toch?
Nu het Vlaams gekrakeel stopt wordt het wel minder ja.

a) Ik vind Rein niet treiteren maar, noem het dan maar 'confrontreren'
en b) wordt er te weinig gelachen. Mensen als Woorddanser mis ik,
alhoewel ik Sietse ook geestig vind, maar minder talig.
Van Bakel
2017-05-13 11:55:28 UTC
Nu het Vlaams gekrakeel stopt wordt het wel minder ja.
Ik heb geen idee wat dat betekent.
Post by ***@wig
a) Ik vind Rein niet treiteren maar, noem het dan maar 'confrontreren'
en
Ik snap dat je iedereen te vriend wilt houden, maar dit is wel heel
onnozel.
Post by ***@wig
b) wordt er te weinig gelachen. Mensen als Woorddanser mis ik,
alhoewel ik Sietse ook geestig vind, maar minder talig.
Ik kan me Woorddanser wel herinneren, maar 'lachen' komt dan niet
meteen bij me op.
h@wig
2017-05-13 12:01:18 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Nu het Vlaams gekrakeel stopt wordt het wel minder ja.
Ik heb geen idee wat dat betekent.
Was het nog niet opgevallen dat de Belgen of zijn afgehaakt of niet
meer reageren op zijn vermeende beweringen over het Vlaams en over de
standaardtaal?
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
a) Ik vind Rein niet treiteren maar, noem het dan maar 'confrontreren'
en
Ik snap dat je iedereen te vriend wilt houden, maar dit is wel heel
onnozel.
Iedereen behalve Nieckq en jou dan toch zeker.
Je kunt het vervelend vinden of niet, maar Rein confronteert mensen met
hun eigen woorden. Niet altijd leuk, maar dan moet 'men' maar niet zo
tegenstrijdig zijn.
Hij was de reden dat ik hier bleef hangen.
Nieckq
2017-05-13 12:59:33 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
De Vlamingen hier zijn al zo'n 20 jaar lang
zwaar ondervertegenwoordigd hier.
Is jou dat nog niet opgevallen?

Nieckq
h@wig
2017-05-13 16:47:57 UTC
Post by Nieckq
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Dat zeg ik. Je hebt ze weggejaagd:)
De 10 jaar dat ik hier post heb ik Luc af zien haken, Marcel, Maurice
en nog een paar, allemaal vanwege het gevit op het Vlaams. En vanwege
persoonlijke aanvallen en verdachtmakingen.
Van Bakel
2017-05-13 17:20:49 UTC
Post by Nieckq
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Het waren dan ook alle 3 (alhoewel, welke Marcel is dat?) querulanten
met hele lange tenen. Zulke mensen lopen uiteindelijk altijd kwaad
weg.
Van Bakel
2017-05-13 17:17:31 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Nl-be is volgens mij gelijkwaardig aan nl-nl, of ze een standaardtaal
hebben of niet, maar mag iemand daar anders over denken?
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Wat een onzin. Hij citeert iets uit een andere context en doet dan
alsof hij daar iets mee aantoont. Hij weet wel beter, maar jij
blijkbaar niet :)
Hij is weg en jij bent er nog.
h@wig
2017-05-13 17:32:39 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Nee, ik ben een onnozel vrouwtje. Tegenstrijdigheid wordt vaak, niet
altijd, evident aangetoont. Hij heeft op mijn verzoek zich een jaar
ingehouden, dat dan weer wel.
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Hij is weg
Maar niet om mij.
Post by Van Bakel
en jij bent er nog.
Jammer, he.
Van Bakel
2017-05-13 17:45:54 UTC
Nee, ik ben een onnozel vrouwtje.
Zal ik dit eens te pas en te onpas gaan citeren en dan doen alsof je
het meent?
Post by ***@wig
Tegenstrijdigheid wordt vaak, niet
altijd, evident aangetoont. Hij heeft op mijn verzoek zich een jaar
ingehouden, dat dan weer wel.
Hij zal wel enig speciaal krediet bij je hebben.
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Hij was de reden dat ik hier bleef hangen.
Hij is weg
Maar niet om mij.
Je zegt dat je hier bleef vanwege hem. Nu is hij weg, maar jij bent er
nog. Niet dat ik je weg wil hebben, maar het heeft iets onlogisch.
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
en jij bent er nog.
Jammer, he.
Kleinigheidjes hou je toch.
h@wig
2017-05-13 18:30:00 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Nee, ik ben een onnozel vrouwtje.
Zal ik dit eens te pas en te onpas gaan citeren en dan doen alsof je
het meent?
Dat gelooft geen hond:) maar als je zegt dat het mijn eigen tekst is,
mij best.
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Tegenstrijdigheid wordt vaak, niet
altijd, evident aangetoont. Hij heeft op mijn verzoek zich een jaar
ingehouden, dat dan weer wel.
Hij zal wel enig speciaal krediet bij je hebben.
Net zoveel als Nieckq bij jou?
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Toen ik hier 10 jaar terug toevallig terechtkwam was hij de reden om
mee te gaan doen. Ik heb erg veel gelachen met hem, en met nog wel
meer mensen die vanwege het geruzie zeiden af te haken.
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
en jij bent er nog.
Jammer, he.
Kleinigheidjes hou je toch.
Grote monden ook:)
Van Bakel
2017-05-13 19:11:03 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Ja, je naam komt er tussen haakjes achter.
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Hij is geïnteresseerd in fr-fr, nl-nl en nl-be. Ik ook.
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Je kunt je erbuiten houden en je kunt personen of draden killfilen. Ik
denk dat er ook veel mensen verdwenen zijn omdat Usenet een beetje een
verouderd medium is.
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
en jij bent er nog.
Jammer, he.
Kleinigheidjes hou je toch.
Grote monden ook:)
Wie, waar!?
Izak van Langevelde
2017-05-13 17:59:57 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Zoudt U een verlenging kunnen regelen?
2017-05-13 13:17:03 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
https://exceptionalmen.nl/hoffelijkheid-het-ridderlijk-gedrag-van-een-gentleman/
Die tips... vreselijk :) Alsof ze uitleggen hoe je het best met je
huisdier om kunt gaan.
Iemand schreef toch laatste een succesvol boek over hoe mannen te
houden?
2017-05-13 13:48:06 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[..]
Post by Van Bakel
[...]
Ook daar is net een boek over verschenen, werd beproken in Pauw meen ik.
Het heet "Het houden van mannen" en de naam van de schrijfster heb ik
verdrongen.
Ruud Harmsen
2017-05-13 14:42:29 UTC
Ook daar is net een boek over verschenen, werd beproken in Pauw meen ik.
Het heet "Het houden van mannen" en de naam van de schrijfster heb ik
verdrongen.
Myrthe van der Meer, blijkt.
Van Bakel
2017-05-13 17:22:01 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[..]
Post by Van Bakel
[...]
Ja, over mannen kun je natuurlijk net zo denigrerend doen. Maar het
zal wel grappig bedoeld zijn geweest.
Maarten van Tilburg
2017-05-13 17:48:43 UTC
Post by Van Bakel
Post by Maarten van Tilburg
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[..]
Post by Van Bakel
[...]
Dat was het inderdaad ook. Het gaat dan ook nog eens over een
Vinex-wijk, dus je kan je lol op.
Rein
2017-05-13 15:06:13 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Verder komen jullie nooit, hè? Wedden dat ik ook van jullie
persconferentie word geweerd?
Van Bakel
:)
h@wig
2017-05-13 17:34:12 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Ik popel van nieuwgierigheid:)
Hij zag niet dat ik hem verdedigde.
Rein
2017-05-14 22:13:28 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Hoeveel omschrijvingen heb ik daar al niet van gegeven. Iets met
'boodschap vs boodschapper'? Iets met 'bezweren vs argumenteren'?
Iets met 'etiketteren'? Iets met 'ratio vs onderbuik'?
Rinkelt er al een belletje?
2017-05-13 15:06:12 UTC
Van Bakel <***@bakel.invalid> wrote:

[knip]
Post by Van Bakel
Het woord 'hoffelijk' heeft iets reactionairs. Iets van jaren '50 en
spruitjeslucht. Galant zijn voor de vrouwtjes.
"Weer iemand die denkt dat zijn mening een feit is. Wat
is dat toch voor een stel idioten hier" (VB)
Van Bakel
2017-05-13 17:32:53 UTC
Post by Van Bakel
Het woord 'hoffelijk' heeft iets reactionairs. Iets van jaren '50 en
spruitjeslucht. Galant zijn voor de vrouwtjes.
"Weer iemand die denkt dat zijn mening een feit is. Wat
is dat toch voor een stel idioten hier" (VB)
Zal ik speciaal voor jou in mijn signature zetten dat alles wat ik
zeg, slechts mijn mening is en niet per se de waarheid is? Of denk je
dat dat voor zich spreekt?
Rein
2017-05-14 13:04:50 UTC
Post by Van Bakel
Post by Rein
Post by Van Bakel
[...]
"Als je citeert, sla ik het over." (VB)

O jee, de context waarin stond dat dat maar op een bepaalde datum
en dan nog voor slechts drie uur gold, staat er niet bij. Wat
gemeen van me.

"Ik heb nog niet het stadium bereikt dat ik met mezelf in
discussie ga, dus ik sla die citaten vanje maar over." (VB)

O jee, doe 'k 't alweer.

Overigens: 'hoffelijk' niet zomaar met conservatief afdoen, maar
met 'reactionair', zijnde de uiterste vorm daarvan, vind ik op
zich al bespottelijk. En als VB zijn mening nog eens kracht
bijzet - heel wat anders dan beargumenteert - met "jaren '50 en
spruitjeslucht", is dat dermate suggestief dat het als een poging
tot waarheidsverkondiging gezien kan worden.
2017-05-14 15:54:56 UTC
[...]
Reintje zoekt een nieuwe happer, nu andere ex-happers zoals ik niet
meer op hem reageren. Zielig is dat. Een pester die een nieuw
slachtoffer zoekt. Hoe triest is dat?

Ga eens wat nuttigs doen, engerd, help een oud vrouwtje met oversteken
of zo. Of lees de Wikipedia over blauwe superreuzen en of die ja dan
nee supernova's kunnen worden. Daar ben ik nu mee bezig. Tot de
kinderen straks hier arriveren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypergiant
https://en.wikipedia.org/wiki/Sanduleak_-69%C2%B0_202
https://en.wikipedia.org/wiki/SN_1987A

Extreem interessant allemaal. Ooit gerealiseerd dat zulke sterren
(bijv. Betelgeuze, Rigel, van Orion) in de tijd van de dino's nog niet
bestonden? Want ze leven maar 10 tot 12 miljoen jaar.

Dat zo'n dinobeest naar
2017-05-14 20:12:39 UTC
[...]
de hemel keek en dan gewoon NIET Orion zag staan. Of wel Orion maar
zonder die twee opvallende sterren. Raar idee toch?
Van Bakel
Zit je weer aan de magic mushrooms?
Ruud Harmsen
2017-05-14 20:43:50 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Nee, nog nooit zoiets gebruikt en ook geen plannen.
Van Bakel
2017-05-14 18:56:02 UTC
[...]
Ach ja, ik druk me soms wat scherp uit. Daar wil een tere ziel nog wel
eens over vallen. Maar het blijft slechts een mening. Als ik ooit denk
dat ik alleen maar absolute waarheden verkondig, mogen de mensen met
witte jassen me komen halen.
h@wig
2017-05-13 06:53:50 UTC
Post by ***@wig
[...]
Een menselijk handelen beschrijven houdt al snel een waardeoordeel in,
maar je maak het niet neutraler door positief weg te laten,denk ik.
Bovendien zijn er veel mannen en vrouwen allergisch voor de term.
Rein
2017-05-13 15:06:12 UTC
[...]
Laten we ervan uitgaan dat 'discriminatie' een negatief
waardeoordeel inhoudt, anders zou er ook wel 'negatieve
discriminatie' bestaan en daar heb ik nog nooit van gehoord.
Nou kun je zeggen: met dat 'positieve' doe je 'discriminatie'
teniet en wordt het met elkaar neutraal, maar het blijft 'een
onderscheid maken op oneigenlijke gronden', dus waardeoordelend.
Neutraal zou zijn gewoon 'niet discrimineren'.
2017-05-13 17:25:19 UTC
[...]
Maar dat beschrijft het verschijnsel niet van die vrouwen vooraan op de
foto. Is dat een voorkeursbehandeling?
De fotograaf riep: allez, ik trek unne fotto,mannen achteraan, vrouwen
vooraan! De vrouwen worden dus voorgetrokken. Ze vervullen een
voortrekkersrol, dat is het.
Pee Retinee
2017-05-13 17:43:37 UTC
Maar dat beschrijft het verschijnsel niet van die vrouwen vooraan
op de foto. Is dat een voorkeursbehandeling?
In zekere zin wel, maar niet voor die vrouwen zelf, maar om ze
als middel te gebruiken voor een publicitair doel.
Post by ***@wig
De fotograaf riep: allez, ik trek unne fotto, mannen achteraan,
vrouwen vooraan!
Veel subtieler: de fotograaf kiest zijn standpunt zo dat er op
de voorgrond (of op de zogeheten "sterke punten") van een foto
"toevallig" (vrijwel) alleen maar vrouwen staan.
Post by ***@wig
De vrouwen worden dus voorgetrokken.
Gebruikt. Of misschien zelfs misbruikt, al is het dan niet in
de gebruikelijke betekenis van dat woord.
Post by ***@wig
Ze vervullen een voortrekkersrol, dat is het.
Aandachttrekkersrol. Of opleukrol.

2017-05-13 18:00:26 UTC
Post by ***@wig
Ze vervullen een voortrekkersrol, dat is het.
Aandachttrekkersrol. Of opleukrol.
Hebben ze dan nog steeds de funktie van pitspoes en model op de
motorkap van een auto? Dan moet er harder geemancipeerd worden.
Rein
2017-05-14 13:04:51 UTC
[...]
Dat was al afgehandeld: sekseselectiviteit, weet je nog?
2017-05-12 08:47:18 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Ik word ook geregeld de deur voor opengehouden en daar nooit boos om, of
het nou door een man, een vrouw, een kind, homo, hetero, of een
gehendikepte omgebouwde joodse mongoolse goeroe gaat.

(onjuiste maar populeire zinskestruksie omspres gebruikt,
tismaartotjeteffeweet, niet dan?)
👾 pe 👾
h@wig
Ja. Open deur:)
Izak van Langevelde
2017-05-12 08:57:20 UTC
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
Post by Van Bakel
Post by ***@wig
[...]
Anders hadden wij U de achterdeur opengehouden wegens gebrek aan
ontopicse taligheid...
2017-05-10 19:49:14 UTC
Ik heb niks tegen hoffelijke mannen.
Zelfs niet tegen mij?

(ev'ry inch a gentleman)
2017-05-10 19:51:49 UTC
Ik heb niks tegen hoffelijke mannen.
Zelfs niet tegen mij?
(ev'ry inch a gentleman)
Als jij niet oppast maak ik je het hof!
l-)
Izak van Langevelde
2017-05-10 20:08:13 UTC
Ik heb niks tegen hoffelijke mannen.
Zelfs niet tegen mij?
(ev'ry inch a gentleman)
Als jij niet oppast maak ik je het hof! l-)
Ik dacht dat Uw kinderen het huis al uit waren?
Ik bedoelde het als een dreigement.
Izak van Langevelde
2017-05-11 08:08:54 UTC
[...]
Dat begrijp ik, maar ik begrijp niet waarom om U mij als babysitter
ziet...
Bart Dinnissen
2017-05-10 20:03:04 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Juist wel, dacht ik.
Bart Dinnissen
🌴
2017-05-11 06:42:31 UTC
[...]
Doe ik altijd, heb ik zo geleerd. Mijn ouders kregen nog het vak
wellevendheid op de HBS. En dat hebben ze doorgegeven, niets mis mee.
Deur openhouden, voor laten gaan etc. Indien anders, dan vraag ik het.
Zoals bij het opgaan van de trap: zal ik voorgaan? Of als ik de weg ken
en de dame niet. Mag ik u even voor gaan? Kleine moeite en nooit fout.
--
₲ℝЄηƎη 💪⛵ḞИΣƘ

😇
Lachend gezicht met halo
Unicode: U+1F607, UTF-8: F0 9F 98 87
🌴
2017-05-11 06:45:41 UTC
Post by 🌴
[...]
Behalve als dr zo 'n teringwijf bij de kassa voor je staat en dr
boodschappen voor een heel weekeind staat te doen. Dan zeg ik altijd:
"Hee teringwijf, sta daar toch niet zo voor een heel weekeind je
boodschappen te doen!" dat dan weer wel.
--
₲ℝЄηƎη 💪⛵ḞИΣƘ

😇
Flibsy
2017-05-11 07:18:34 UTC
Post by 🌴
Post by 🌴
[...]
Oud achterhaald concept. Wij zitten al op een recenter achterhaald concept:
de zelfscankassa. Daar maakt het qua tijd niet uit of je een zakje
pepermunt of de boodschappen van een heel jaar afrekent.
2017-05-11 15:21:40 UTC
de zelfscankassa. Daar maakt het qua tijd niet uit of je een zakje
pepermunt of de boodschappen van een heel jaar afrekent.
Ja. Ook helemaal om, bij beide nabije.

Trouwens een raar woord, zelfscankassa, want DAAR moet je nou niet
zelf gaan staan scannen, dat houdt op.
2017-05-11 19:42:49 UTC
[...]
Jawel, je bonuskaart.
2017-05-12 07:23:29 UTC
[...]
O ja, dat wel. Bij de AH.

Maar in de Plus hoeft dat niet, daar hebben ze (bij ons filiaal dan,
in een nieuwere grotere werkt het anders; nog niet geprobeerd) een
hypbride systeem: anoniem zelfscanpistool, dat lever je dan in bij een
speciale kassa, waar de toch wel aanwezige kassadame afrekent. Gaat
wel ook heel snel dus, ook al heeft iemand een wagen vol. Tenzij de
periodiek-incidentele controle. Maar daarbij controleren ze niet
alles.
2017-05-11 07:53:34 UTC
[...]
Helaas is het nogal evident dat het daar niet om gaat. Meisjes/vrouwen
worden in deze context alleen maar gebruikt om een artikel op te leuken;
of beter: op te lekkeren. In zeker zin is het dus wel degelijk "sex sells',
maar dan zonder de erotiek van de reclame.

Dan noem je het toch opleukvrouwtjes.
Pee Retinee
2017-05-11 20:32:59 UTC
[...]
Daar komt het inderdaad wel op neer.

of WelStijl
Rein
2017-05-11 15:25:38 UTC
[...]
Sekseverdwazing. Bevalt mij het beste.
En anders sekseselectiviteit.
Nah... daar spreekt geen waardeoordeel uit?
Rein
2017-05-11 21:42:17 UTC
[...]
Ik neem aan dat je op het tweede woord doelt.
'Sekseselectiviteit' zegt wat er feitelijk gebeurt. Zo kun je
zonder een waardeoordeel te geven zeggen dat er op lengte, kleur
van de ogen, huidskleur, welstand of politieke gezindheid
geselecteerd is - gesteld natuurlijk dat dat zo is.
Vertel 's waarom er volgens jou wel van een waardeoordeel sprake
is?
2017-05-12 09:22:10 UTC
[..]
[...]
Klinkt me niet neutraal genoeg, zeker omdat ik al bevooroordeeld ben
vanwege het eerst genoemde 'verdwazing' dat jou het best bevalt.

Selectie op zich niet, maar selektief heeft, behalve bij selectieve
steekproef of bij akelige ziektes, al snel een negatieve betekenis.
"pfff... ben jij effe sekseselectief".

Hedwig, selectief verontwaardigd:)
pe
2017-05-12 08:47:18 UTC
[...]
Vaak staan er ook vooral mannen op. Is dat ook een verschijnsel en moet
daar ook een woord voor komen?
--
👾 pe 👾