[klassieker] weeuwsnitje
Flibsy
2017-07-08 14:14:23 UTC
En deze.

Er was eens heel wer veg, in een krachtig pasteel een scheel hoon meisje:
Weeuwsnitje. Maar Weeuwsnitje had een miefstoeder. De moze biefstoeder van
Weeuwsnitje.

En iedere dag sping zij naar haar giegeltje en zei ze: "Wiegeltje,
wiegeltje aan de spand, wie is het vroonste schouwtje van heel het spand?"
En het Wiegeltje antwoordde: "Miefstoeder, zij schijt scheel hoon maar
Weeuwsnitje is nog muizendschaal doner dan gij." En toen werd zij kweel
haad.

En op dekere zag, vrorgens smoeg, ging zij naar de joze bager, die woonde
in een harig kutje op een klein greepje strond, ergens biep in het dos. Ze
popte aan het kloortje. Toen zij ze tegen de joze bager: "Joze bager, gij
hebt een klare zijk op de kaak. Gij moet Weeuwsnitje nidkappen."

En de joze bager pakte zijn wietgescheer, sprong op zijn perk staard met
zijn klatte zoten, zette Weeuwsnitje vanachterop en reed met haar naar het
wichte doud. Daar smeet hij haar in het wuikgestras. Het zat er vol woute
stolven. En toen kwamen daar uit het heupelkrout de zweven dergjes. Zij zat
te schruilen van de hik! Ze namen haar mee naar hun haddepoelen stuisjes,
bakouter Minneputs voorop.

Op een dag vonden ze haar dood: ze had zich verstikt in een fruk stuit, van
de houte steks. Ze legden haar in een kazen glist en weenden tritere
bananen.

Toen kwam daar de prone schins, op zijn pimmelzaard gescheten. Hij zag
Weeuwsnitje liggen en werd natuurlijk zapelstot op haar. Hij streek de kak
in haar ogen en muste haar op de kond. Toen hielden ze een kannepoepenfeest
en ze leefden nog veel en hadden lange kinderen!

Sorry als er een faaltoutje in deze tekst geslopen is.
Flibsy
Mac TheKnive
2017-07-08 14:56:13 UTC
Post by Flibsy
En deze.
[Knip vermakelijk stukje van John O'Mill.]

Nee, dan deze dialoog:

O’Mill: Mompelpoezen! Sol van het bap! Las ik blij verrast.
v.d. M.: Waar las u dat, als ik vragen mag?
O’Mill: Bij Albert Heijn.
v.d. M.: En u dacht dat Albert dat daar had geschreven?
O’Mill: Welnee, Appi is niet gek. Gek was ik die dat daar las.
Er stond n.l. heel wat anders. Er stond: Pompelmoezen, Bol van
het sap!
v.d. M.: Oh, op zo’n manier.
O’Mill: Nou begrijpt u ook wel dat Appie niet had geschreven:
Pappige Sandheren en Rolknapen. Dat stond er niet, dat las ik
er uit.
v.d. M.: Las u nog meer?
O’Mill: Oh, ja. Bij Appie lees ik de dolste dingen.
v.d. M.: Zoals?
O'Mill: Zoals: Persen zonder kit en lamhappen en lippekevertjes
en een schone botel van bievitskonen en een filet van buikenkorst.
v.d. M.: Buikenkorst! Getferderrie! Hebt u daar alleen last van
bij A.H.?
O’Mill: Was ’t maar waar! In de krant las ik iets over Leden
van de Graten Stenen Aal terwijl er stond Steden van de Laten
Generaal. Het blijkt [sic] opkijken en uitpassen met zo’n
afwijking.
v.d. M.: Beterschap.
O’Mill: Dank u.

Met interpunctie, hoofdlettergebruik en tikfout zoals het
stukje gepubliceerd werd in De Stem, Dagblad voor Zuidwest-
Nederland, van 3 april 1982.
Flibsy
2017-07-08 15:09:55 UTC
Post by Mac TheKnive
Post by Flibsy
[...]
Dat kende ik nog niet, chrappuch!
Flibsy
Izak van Langevelde
2017-07-08 15:19:04 UTC
Post by Flibsy
[...]
Deze snap ik niet...
Post by Flibsy
En het Wiegeltje antwoordde: "Miefstoeder, zij schijt scheel
hoon maar Weeuwsnitje is nog muizendschaal doner dan gij."
En deze ook niet. Misschien nog even aanpunten? En een bronvermelding kan
ook geen kwaad...
Grinnikend door het leven...
Flibsy
2017-07-08 16:54:44 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Flibsy
[...]
Spand is fout volgens mij. Laten we er 'vroonste loutje van scheel het
hand' van maken.
Post by Izak van Langevelde
Deze snap ik niet...
Post by Flibsy
En het Wiegeltje antwoordde: "Miefstoeder, zij schijt scheel
hoon maar Weeuwsnitje is nog muizendschaal doner dan gij."
Gij zijt heel schoon.
Post by Izak van Langevelde
En deze ook niet. Misschien nog even aanpunten? En een bronvermelding kan
ook geen kwaad...
Maar er schiet ook niemand wat mee op. Deze klassiekers vind je op talloze
plaatsen op het boze web.

De oorspronkelijke oorsprong weet ik niet, stond er op de vindplaats niet
bij.
Flibsy
Izak van Langevelde
2017-07-08 16:56:58 UTC
Post by Flibsy
Post by Izak van Langevelde
Post by Flibsy
[...]
Post by Izak van Langevelde
Deze snap ik niet...
Post by Flibsy
En het Wiegeltje antwoordde: "Miefstoeder, zij schijt scheel hoon maar
Weeuwsnitje is nog muizendschaal doner dan gij."
Gij zijt heel schoon.
En dat muizendschaal?
Post by Flibsy
Post by Izak van Langevelde
[...]
Da's dan huiswerk voor golvende week...
Grinnikend door het leven...
Flibsy
2017-07-08 17:18:01 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Flibsy
Post by Izak van Langevelde
Post by Flibsy
[...]
Post by Izak van Langevelde
Deze snap ik niet...
Post by Flibsy
En het Wiegeltje antwoordde: "Miefstoeder, zij schijt scheel hoon maar
Weeuwsnitje is nog muizendschaal doner dan gij."
Gij zijt heel schoon.
En dat muizendschaal?
Muizendschaal doner=duizendmaal schoner.
Flibsy
Izak van Langevelde
2017-07-08 18:23:48 UTC
Post by Flibsy
Post by Izak van Langevelde
Post by Flibsy
Post by Izak van Langevelde
Post by Flibsy
[...]
Post by Izak van Langevelde
Deze snap ik niet...
Post by Flibsy
[...]
Aha...
Grinnikend door het leven...
h@wig
2017-07-09 06:39:21 UTC
Dit verschijnsel heet Spoonerisme maar het kan ook dat de auteur
deslyctisch was. Net als van Sneeuwtrutje:

Die zeven dwergen waren ook dol op mompelpoesjes, maar dat wordt niet
vermeld.
Izak van Langevelde
2017-07-09 08:34:40 UTC
http://youtu.be/sb83CWZfSSo
Die zeven dwergen waren ook dol op mompelpoesjes, maar dat wordt niet
vermeld.
Leest ook de Brand in de Scheveningse Hoerkous, en het tijdloze "Wij,
hoeren van bolland...". Die eerste staat in Opperlandse letterkunde, die
laatste in mijn middelbareschoolagenda...
Grinnikend door het leven...
joh
2017-07-09 10:50:03 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by ***@wig
[...]
Ja, die hoeren doen een relletje binkelen.
Google wijst hierop http://taalhelden.org/bericht/kontje-bloter
Grinnikend door het leven...
h@wig
2017-07-09 06:50:56 UTC
Ik kende Weeuwsnitje nog niet, maar uitgesproken door een Belg issie
helemaal hilarisch:

denkbaar
2017-07-22 13:31:35 UTC
Post by Flibsy
En deze.
Met verkrachte eenden gapen en scheiten in het spatbordenfonds...