verdiende loon
2018-06-12 19:41:19 UTC
<https://www.ad.nl/buitenland/topadviseur-trump-biedt-excuses-aan-voor-ongepaste-opmerking-over-trudeau~af498b7b/>

" ... zijn excuses aangeboden voor zijn uitspraak dat de Canadese premier
Justin Trudeau 'een speciale plek in de hel verdiend'"

2018-06-12 19:45:39 UTC
On Tue, 12 Jun 2018 19:41:19 +0000, Anonymous wrote:

> [...]
>
> " ... zijn excuses aangeboden voor zijn uitspraak dat de Canadese
> premier Justin Trudeau 'een speciale plek in de hel verdiend'"

De afdeling typfouten!

2018-06-13 08:38:54 UTC
Op 12/06/2018 om 21:41 schreef Anonymous:
> [...]
>
> " ... zijn excuses aangeboden voor zijn uitspraak dat de Canadese premier
> Justin Trudeau 'een speciale plek in de hel verdiend'"

Waarom is het eigenlijk verdienste ipv verdiente, dienst ipv diente?

2018-06-13 09:21:01 UTC
wugi wrote:
> Waarom is het eigenlijk verdienste ipv verdiente

WNT:

VERDIENST(E), ... De thans alleen gangbare vorm met ausl. -e is ofwel te beschouwen
als een combinatorische variant van het klankwettige verdienst of als een contaminatie
van verdienst met verdiente.

VERDIENTE, ... In den loop van de 16de eeuw is dit woord, dat in het mnl. het meest
gangbare was, verdrongen door verdienste.

2018-06-13 10:55:53 UTC
Pee Retinee :

> [...]

> VERDIENTE, ... In den loop van de 16de eeuw is dit woord, dat in het mnl. het
> meest gangbare was, verdrongen door verdienste.

Zijn daar nog meer voorbeelden van of is het iets unieks?
Ik dacht aan kunst/kunnen/kunde of is dat niet klankwettig genoeg?
Anonymous
2018-06-13 12:09:40 UTC
***@wig <***@planet.nl> wrote:
> Pee Retinee :

> Zijn daar nog meer voorbeelden van of is het iets unieks?
> Ik dacht aan kunst/kunnen/kunde of is dat niet klankwettig genoeg?

Aanhaak: ik zag dat het volt. deelw. van spuitgieten gespuitgiet is. Wat
staat en kinkt dat gek. Maar zo leer je steeds wat bij (alhoewel
spuitgegoten ook wel gebruikt wordt, vanwege gegoten ijzer.)

2018-06-13 13:39:16 UTC
Anonymous:
[..]
> Aanhaak: ik zag dat het volt. deelw. van spuitgieten gespuitgiet is. Wat
> staat en kinkt dat gek. Maar zo leer je steeds wat bij (alhoewel
> spuitgegoten ook wel gebruikt wordt, vanwege gegoten ijzer.)

Gek ja. "Hij spuitgiette" klinkt ook krom. Toch is het goed.
Niet dat het mijn hobby is, maar ik stiet laatst op "ze hadden
gegangbangd". "Ze gangden bang" klinkt nog enger. Ik heb weleens bang
op de gang gestaan maar altijd in het nette.
Izak van Langevelde
2018-06-13 14:19:36 UTC
On Wed, 13 Jun 2018 15:39:16 +0200, ***@wig wrote:

> [...]
> gegangbangd". "Ze gangden bang" klinkt nog enger. Ik heb weleens bang
> op de gang gestaan maar altijd in het nette.

En stofzuigen, hoe zit het daar mee? Hij stofzoog? Hij zuigde stof?
Stofzuigde?

2018-06-13 14:39:46 UTC
Izak van Langevelde <***@xs4all.nl> wrote:

> En stofzuigen, hoe zit het daar mee? Hij stofzoog? Hij zuigde stof?
> Stofzuigde?

Ja das n bekende. Als je dat gemanipuleer met die machine bedoelt, is het
hij heeft gestofzuigerd. Analoog aan gezaagd, gehamerd. Mar je kunt ook met
een rietje in je neus stof opzuigen, en dan is het hij zoog stof.

2018-06-16 09:37:03 UTC
Anonymous <***@invalid.invalid> wrote:
> Izak van Langevelde <***@xs4all.nl> wrote:

[knip]

> Ja das n bekende. Als je dat gemanipuleer met die machine bedoelt, is het
> hij heeft gestofzuigerd. [...]

Gestofzuigd.

2018-06-16 09:52:33 UTC
Rein <***@request.nl.invalid> wrote:

> [knip]

> Gestofzuigd.

Gestofzuigerd staat ook in het Groene Boekje en is logischer als het om het
manipuleren met dat machien gaat. Stofzuigen kan je ook op tig andere
manieren, stofzuigeren niet. En het is analoog aan gehamerd en gezaagd.

2018-06-16 10:02:42 UTC
> [...]
> manipuleren met dat machien gaat. Stofzuigen kan je ook op tig andere
> manieren, stofzuigeren niet. En het is analoog aan gehamerd en gezaagd.

Gezagerd?

2018-06-16 10:46:34 UTC
pe <***@pe.pe> wrote:

> Gezagerd?

Zaag gezaagd
Stofzuiger gestofzuigerd

2018-06-16 12:30:12 UTC
Anonymous <***@invalid.invalid> wrote:

Niks ervan. Stofzuigen is wat je met een stofzuiger doet. Al het
andere is stof zuigen.

> Zaag gezaagd
> Stofzuiger gestofzuigerd

Zaag.
Werkw.: zagen. Volt.deelw.: gezaagd

Volgens Groene Boekje:
Stofzuiger.
Werkw.1: stofzuigen. Volt.deelw.: gestofzuigd
Werkw.2: stofzuigeren. Volt.deelw.: gestofzuigerd

Er bestaan kennelijk twee werkwoorden voor wat je met een
stofzuiger doet. Meer is het niet. De logica die jij erachter
zoekt sucks.

VanB
2018-06-16 19:18:55 UTC
***@request.nl.invalid (Rein) wrote:

> [...]
>
>Er bestaan kennelijk twee werkwoorden voor wat je met een
>stofzuiger doet. Meer is het niet. De logica die jij erachter

Doe effe normaal, hé! Niet op de man, geen steek onder water, geen uit
de context gerukt citaat... gaan we nou krijgen!
NNK
2018-06-16 23:32:40 UTC
Op 16-6-2018 om 14:30 schreef Rein:

> [...]
>
> Er bestaan kennelijk twee werkwoorden voor wat je met een
> stofzuiger doet. Meer is het niet. De logica die jij erachter

Waarom?

2018-06-17 13:27:17 UTC
NNK <***@invalid> wrote:

[knip]

De functie van dat machien, wat je er dus mee wilt, is niet het
manipuleren ermee, maar het opzuigen van stof en ander klein
vuil. Het vervangen van de stofzak, het verwisselen van een
hulpstuk, e.d. kun je desnoods 'manipuleren met dat machien'
noemen, maar dat staat wel ten dienste van de functie. Wanneer je
kiest voor 'stofzuigeren' is dat niet 'logischer', maar een
persoonlijke voorkeur.

Hier ga je steeds niet op in.

[knip]

> Waarom?

Zie hierboven.

BugHunter
2018-06-16 14:00:31 UTC
Anonymous <***@invalid.invalid> schreef op Za 16 Jun 2018 om 10:46:

> Zaag gezaagd
> Stofzuiger gestofzuigerd

Zagen gezaagd
Stofzuigen gestofzuigd

--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
NNK
2018-06-16 23:34:33 UTC
Op 16-6-2018 om 16:00 schreef BugHunter:

> Zagen gezaagd
> Stofzuigen gestofzuigd

Stofzuigen doe je ook met je neus. Of met een rietje.

BugHunter
2018-06-16 23:36:32 UTC
NNK <***@invalid> schreef op Zo 17 Jun 2018 om 01:34:

> Stofzuigen doe je ook met je neus. Of met een rietje.

Mag je helemaal zelf weten. Of coke.

--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
wugi
2018-06-17 08:48:08 UTC
Op 17/06/2018 om 1:34 schreef NNK:

> Stofzuigen doe je ook met je neus. Of met een rietje.

Ik geloof niet dat iemand stofzuigt met zijn neus of met een rietje. Wel
stof zuigt. Stof zuigen dus.

2018-06-17 11:33:46 UTC
wugi <***@brol.be> wrote:

> Ik geloof niet dat iemand stofzuigt met zijn neus of met een rietje.

Wat jij wel of niet gelooft is niet interessant. Feit is dat het kán. Maar
stofzuigeren kan je alleen met een stofzuiger.

2018-06-17 13:04:17 UTC
Op 17/06/2018 om 13:33 schreef Anonymous:

> Wat jij wel of niet gelooft is niet interessant. Feit is dat het kán. Maar
> stofzuigeren kan je alleen met een stofzuiger.

En gij gelooft dat!

2018-06-17 13:17:31 UTC
wugi <***@brol.be> wrote:

> En gij gelooft dat!

Stofzuigeren is bewerken met een stofzuiger. Het voordeel van dit woord is
dat het zich niet beperkt tot stof, je kan er van alles mee bewerken,
inklusief poerdonpaaltjes en waakfauna.

2018-06-16 10:08:00 UTC
Op 16/06/2018 om 11:52 schreef Anonymous:

> Gestofzuigerd staat ook in het Groene Boekje en is logischer als het om het
> manipuleren met dat machien gaat. Stofzuigen kan je ook op tig andere

Stof zuigen, bedoel je.

> manieren, stofzuigeren niet. En het is analoog aan gehamerd en gezaagd.

Mixen met een mixer. Niet mixeren tenzij met een mixerer (we zijn
vertrokken: ererer, erereren, erererer, ...)

2018-06-16 10:46:35 UTC
wugi <***@brol.be> wrote:

> Stof zuigen, bedoel je.

> Mixen met een mixer. Niet mixeren tenzij met een mixerer (we zijn
> vertrokken: ererer, erereren, erererer, ...)

Dat is buitenlands

2018-06-13 19:30:25 UTC
***@wig wrote:

> Gek ja. "Hij spuitgiette" klinkt ook krom. Toch is het goed.

Die discussie is al aan de gang sinds "spuitgieten" als Nederlands
woord bestaat. Met "hercoderen" hebben we ook zoiets gehad, terwijl
er over "geboekstaafd" nooit discussie is geweest.
Overigens is "spuitgieten" een vreemde aanduiding, omdat "gieten"
op een vrije uitloop van het materiaal duidt, terwijl het proces
berust op inpersen van het materiaal, "spuitpersen" dus.

2018-06-17 08:28:54 UTC
Pee Retinee wrote:

> Die discussie is al aan de gang sinds "spuitgieten" als Nederlands
> woord bestaat.

Ik kwam het weer eens tegen in ondertiteling: "gespuitgiet". Het deed
pijn aan de ogen.

Volgens OT worden nieuwe werkwoorden altijd zwak vervoegd.
Maar dan denk ik aan eigentijdse metaalbewerkingen zoals lasersnijden,
plasmasnijden, watersnijden. Dat zou dan gelasersnijd, geplasmasnijd,
gewatersnijd worden? Niet te geloven toch. En zeker niet te pruimen.
Dan toch liever lasergesneden, plasmagesneden, watergesneden, en dus
ook spuitgegoten. Gelukkig "mag" dat laatste van OT.

2018-06-17 11:14:01 UTC
Pee Retinee bracht volgend idée uit :

> [...]
> op een vrije uitloop van het materiaal duidt, terwijl het proces
> berust op inpersen van het materiaal, "spuitpersen" dus.

Het woord dekt de lading niet. Spuitpersen doe je zó.

https://www.youtube.com/watch?v=bqvatK-n6TE

Dit soort vaktermen ken ik niet in het Nederlands. 'Designers' noemen
spuitgieten 'compression molding'.
Pee Retinee
2018-06-17 16:48:41 UTC
***@wig wrote:
> Dit soort vaktermen ken ik niet in het Nederlands.
> 'Designers' noemen spuitgieten 'compression molding'.

injection molding
compression molding is een andere techniek

2018-06-13 15:25:49 UTC
Op 13/06/2018 om 12:55 schreef ***@wig:
> Pee Retinee :

Mijn Vandaal kiest voor de contaminatie.

> Zijn daar nog meer voorbeelden van of is het iets unieks?
> Ik dacht aan kunst/kunnen/kunde of is dat niet klankwettig genoeg?

Vangst, winst, komst.
? diefst(al). Kennelijk dief-stal < D., maar quid 'contaminatie'?
Verder zie ik indogermaanse ww., zonder het -st- partikel, achter
herfst, hengst, angst, gerst, worst, vest.
Dan dus al een oude woordvormer.