enkel- of meervoud? Graag advies.
2018-06-12 09:01:36 UTC
De bla en bloe wordt goed benut of worden goed benut?
2018-06-12 09:39:53 UTC
Post by NNK
De bla en bloe wordt goed benut of worden goed benut?
Hoe kom je bij die vraag? Wanneer zou 'Jantje en Pietje' ooit
enkelvoud kunnen zijn?
2018-06-12 09:46:01 UTC
Post by NNK
De bla en bloe wordt goed benut of worden goed benut?
Hoe kom je bij die vraag?
O ja. Vlaag van verstandsverbijstering.
NNK
2018-06-12 09:51:49 UTC
Post by NNK
Post by Rein
Post by NNK
De bla en bloe wordt goed benut of worden goed benut?
Hoe kom je bij die vraag?
O ja. Vlaag van verstandsverbijstering.
Nou ja de zin was eigenlijk zo:

Dat de kennis en kunde van de medewerkers goed worden of wordt (?) benut.

Kennis en kunde voelt bij mij als hetzelfde.
Rein
2018-06-12 10:45:23 UTC
Post by NNK
Post by NNK
Post by Rein
Post by NNK
[...]
Dat heb ik nou bij 'een en een is twee' ;)
2018-06-12 13:36:39 UTC
Post by NNK
Post by NNK
Post by Rein
Post by NNK
[...]
Bij mij niet. Kennis is iets wat je met je verstand hebt geleerd en bij
kunde komt er lichamelijke vaardigheid aan te pas.

In jouw voorbeeld /worden/ dus.
Kennis: dat ze er verstand van hebben, kunde dat ze dat (of iets
anders) kunnen realiseren. Dat kan ook gewoon een aangeboren
handigheidje zijn.
Izak van Langevelde
2018-06-12 15:00:44 UTC
Bij mij niet. Kennis is iets wat je met je verstand hebt geleerd en bij
kunde komt er lichamelijke vaardigheid aan te pas.
Zoals wiskunde?
2018-06-12 15:30:52 UTC
Bij mij niet. Kennis is iets wat je met je verstand hebt geleerd en bij
kunde komt er lichamelijke vaardigheid aan te pas.
Zoals wiskunde?
Dat had net zo goed wisconst kunnen heten. Tis toch een kunstje? :)

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kunde

"De Middelnederlandse betekenis van conde, cunde was in eerste
instantie ‘bekendheid’ en ‘kennis’. Pas in het Nieuwnederlands ontstond
de huidige betekenis van kunde ‘bekwaamheid, vaardigheid’ en wordt het
woord vooral geassocieerd met kunnen in de betekenis ‘in staat zijn’".

Zo heb ik het geleerd: Kunde komt van kunnen, kennis van kennen.
Ik was al bang dat iemand aan kwam zetten met ...kunde, maar de
verklaring staat hierboven.
joh
2018-06-12 16:42:06 UTC
Bij mij niet. Kennis is iets wat je met je verstand hebt geleerd en bij
kunde komt er lichamelijke vaardigheid aan te pas.
Zoals wiskunde?
Dat gaat over het eind van de les, als het schoolbord weer leeg moet.
2018-06-12 16:38:12 UTC
Post by NNK
Kennis en kunde voelt bij mij als hetzelfde.
Om de drommel niet.
Kennis is geestelijke verworvenheid, verworden informatie,
aangeleerd begrip, enz.
Kunde is het vermogen die verworvenheid op bedreven wijze
toe te passen, lichamelijk of geestelijk.

Zo worden reden en oorzaak ook door elkaar gehaald.

2018-06-12 16:40:58 UTC
Post by NNK
[...]
|PR|
Jip & Janneke,
Bed & Breakfast, ...

Zou iemand eens een draadje over moeten starten.
h@wig
2018-06-12 17:02:34 UTC
Post by joh
Post by Pee Retinee
Post by NNK
Kennis en kunde voelt bij mij als hetzelfde.
Om de drommel niet.
Kennis is geestelijke verworvenheid, verworden informatie,
aangeleerd begrip, enz.
Bij de meesten is het wel verworden inderdaad.
Post by joh
Post by Pee Retinee
Kunde is het vermogen die verworvenheid op bedreven wijze
toe te passen, lichamelijk of geestelijk.
Zo worden reden en oorzaak ook door elkaar gehaald.
Jip & Janneke,
...zijn twee stripfiguren...
...is een begrip bij alle kinderen...
Post by joh
Bed & Breakfast, ...
...is een tv-programma...

...zijn logeergelegenheden...
Moet je doen.
Izak van Langevelde
2018-06-12 17:34:19 UTC
Post by joh
Jip & Janneke,
...zijn twee stripfiguren...
...is een begrip bij alle kinderen...
Ik zal er te oud voor zijn, in mijn tijd waren het geillustreeerde
verhalen...
Bart Dinnissen
2018-06-12 20:01:57 UTC
Post by joh
Jip & Janneke,
...zijn twee stripfiguren...
...is een begrip bij alle kinderen...
Ik zal er te oud voor zijn, in mijn tijd waren het geillustreeerde
verhalen...
Ik denk eerder dat ***@wig te jong is.
Maar u heeft gelijk.
Bart Dinnissen
Izak van Langevelde
2018-06-13 08:07:02 UTC
U wilt een wit voetje halen bij onze nestora?
2018-06-13 10:20:51 UTC
U wilt een wit voetje halen bij onze nestora?
Vanwege dat 'wicht' van die ouwe Van Kakel natuurlijk. Mijn hartelijke
dank :-)
joh
2018-06-12 17:50:39 UTC
Post by joh
Post by joh
Post by Pee Retinee
[...]
Post by joh
Bed & Breakfast, ...
...is een tv-programma...
...zijn logeergelegenheden...
is een logeergelegenheid.
Moet je doen.
h@wig
2018-06-12 20:08:46 UTC
Post by joh
Post by ***@wig
Post by joh
Jip & Janneke,
...zijn twee stripfiguren...
...is een begrip bij alle kinderen...
Post by joh
Bed & Breakfast, ...
...is een tv-programma...
...zijn logeergelegenheden...
is een logeergelegenheid.
Das waar. Bed and breakfast zijn twee woorden voor één begrip:)
VanB
En de kruimels dan?
Pee Retinee
2018-06-12 17:08:48 UTC
Kennis is geestelijke verworvenheid, verworden informatie,
verworven informatie - zo droevig is het nou ook weer niet ;-)

2018-06-12 17:39:29 UTC
Kennis is geestelijke verworvenheid, verworden informatie,
verworven informatie - zo droevig is het nou ook weer niet ;-)
|PR|
De een ze feworveneid bent de ander ze fedorveneid.
2018-06-12 17:38:07 UTC
Post by NNK
Post by NNK
Post by Rein
Post by NNK
[...]
Nee, joh. Kennis is wie je kan, en kunde is wat je ken.
Cohen
2018-06-12 09:51:27 UTC
Post by NNK
De bla en bloe wordt goed benut of worden goed benut?
Hoe kom je bij die vraag? Wanneer zou 'Jantje en Pietje' ooit
enkelvoud kunnen zijn?
Abstracte termen door minder abstracte termen vervangen inderdaad een
goed hulpmiddel. In dit geval bv. bla en bloe door hamer en spijker.
Cohen
Peter Smulders
2018-06-12 13:31:43 UTC
C & A
Pee Retinee
2018-06-12 16:34:25 UTC
Post by NNK
De bla en bloe wordt goed benut of worden goed benut?
Hoe kom je bij die vraag? Wanneer zou 'Jantje en Pietje' ooit
enkelvoud kunnen zijn?
C & A
V & D
P & C
Meer algemeen: een twee-eenheid.
Hamer en aambeeld.
Klok en klepel.

2018-06-12 17:38:07 UTC
Post by NNK
De bla en bloe wordt goed benut of worden goed benut?
Hoe kom je bij die vraag? Wanneer zou 'Jantje en Pietje' ooit
enkelvoud kunnen zijn?
C & A
In Hij was helemaal van zjjn Jantje en Pietje.
vanaf nu een gevleugelde uitrukking
niet dat het -voud daarbij iets uitmaakt
maar toch, niet dan?
2018-06-13 10:37:16 UTC
Post by NNK
De bla en bloe wordt goed benut of worden goed benut?
Hoe kom je bij die vraag? Wanneer zou 'Jantje en Pietje' ooit
enkelvoud kunnen zijn?
C & A
Vanwege die spaties houd ik het erop dat je het over Clemens en
August hebt.
2018-06-12 10:19:41 UTC
Post by NNK
De bla en bloe wordt goed benut of worden goed benut?
Als je ‘bla en bloe’ als 1 begrip kunt opvatten is enkelvoud prima. ‘Pais
en vree’, ‘brood en boter’ zijn voorbeelden daarvan.
2018-06-12 10:45:23 UTC
Post by NNK
De bla en bloe wordt goed benut of worden goed benut?
Als je 'bla en bloe' als 1 begrip kunt opvatten is enkelvoud prima. 'Pais
en vree', 'brood en boter' zijn voorbeelden daarvan.
'Brood en boter is niet even duur'?
VanB
2018-06-12 11:03:37 UTC
Post by NNK
De bla en bloe wordt goed benut of worden goed benut?
Als je 'bla en bloe' als 1 begrip kunt opvatten is enkelvoud prima. 'Pais
en vree', 'brood en boter' zijn voorbeelden daarvan.
'Brood en boter is niet even duur'?
Brood en boter smaakt lekker. Maar wel: Rein en van het padje zijn
synoniemen.
Rein
2018-06-12 13:48:52 UTC
Post by VanB
Post by Rein
Post by NNK
[...]
"Onverwacht gefrustreerd wendinkje." (VB)
VanB
2018-06-12 19:11:21 UTC
Post by VanB
Post by Rein
Post by NNK
[...]
Wat zei ik vroeger toch een leuke dingen. Ik moet dat weer eens
oppakken.
Rein
2018-06-13 10:37:16 UTC
Post by VanB
Post by Rein
Post by NNK
[...]
"als je citeert, sla ik het over." (VB)
2018-06-12 17:38:06 UTC
Post by NNK
De bla en bloe wordt goed benut of worden goed benut?
Wat is een bla en bloe?