bijzonder lange zinnen Gerard Reve
Swiebertje
2006-10-08 08:41:14 UTC
Kan iemand me helpen , extra lange zinnen uit het werk van Gerard Reve te
vinden? De langste mij bekende zin bestaat uit 258 woorden.
--
groetjes GILBERT
Het ziet er naar uit dat je zelf moet blijven tellen. Richt je anders
woordfrequenties.
2006-10-08 13:29:36 UTC
Post by Swiebertje
[...]
Misschien wel aardig om die zin even van het net te plukken:

"Met een zekere weemoed denk ik aan andere feesten, die hier eens
gehouden zijn: dat van werkelijk wel een jaar of drie geleden, toen
Oofi, op het feest van jaar jaardag, hartje zomer, omtrent drie uur
smorgens, midden in het feestgedruis, in een hoogst patetiese geste (
net als ‘werkers’ die te veel Russiese films hebben gezien, bij een door
de politie onder vuur genomen straatdemonstratie, dat met hun overhemd
doen) een fraaie, roze hemdjurk van voren, als de voorhang van een
Tempel, integraal in tweeën scheurde, waarna haar schaamte slechts
verhuld kon worden door twee vriendinnen, die haar snel met mantels
bedekten en afvoerden naar een kamertje waar een bed stond met slechts
een lege matras erop, en waar ik haar, voortdurend omvallend, probeerde
te troosten door haar de Ware Natuur Gods uit te leggen, terwijl zij in
haar kleding een of ander geheim papier probeerde te vinden, en waar,
ter chaperonnering, elke vijf minuten even zorgzame als wantrouwende
vriendinnen binnenkwamen; van welk feest ik, bij het allereerste,
schemerige ochtendkrieken, mij uitsluitend op de zon oriënterend, dwars
door villatuinen, lege zwembassins, rietpercelen en weilanden waar
paarden en hoornvee aan mij kwamen ruiken zonder mij kwaad te doen, er
in slaagde de rijksweg te bereiken, onderweg een wit, houten bord op een
paal waargenomen hebbend welks opschrift WERKDROGER 11, of een tekst van
gelijke strekking, mij tot op deze dag is blijven intrigeren; waarna een
met aluminium beklede vleesauto uit Herenveen, op weg naar het abattoir
van Amsterdam, mij meenam, zodat ik al om zeven uur thuis was."

Gerard Kornelis van het Reve in Op Weg Naar Het Einde Amsterdam
1963 p.50, 51

Had Reve niet "smorgens" maar "'s morgens" geschreven, dan waren het
wellicht 259 woorden geweest. Ik heb het niet nageteld.
Peter Alaca
2006-10-08 14:50:41 UTC
Post by Swiebertje
[...]
Vreemd, als ik met Word tel, kom ik inderdaad tot 258
woorden, met OO Writer tot 257, met AbiWord tot 256,
en met NoteTab tot 255.
p.a.
Peter Smulders
2006-10-08 16:19:21 UTC
Post by Peter Alaca
Post by Swiebertje
[...]
Als je ieder woord op een aparte regel schrijft (koud kunstje voor vi) zie je
dat het er 257 zijn. Waarbij smorgens als één woord gerekend is.
Peter Alaca
2006-10-08 16:42:13 UTC
"Peter Alaca" schreef
Post by Peter Alaca
Post by Swiebertje
[...]
257?
Het wordt steeds vreemder. Als ik ieder woord op
een aparte regel schrijf (koud kunstje voor NT door
elke spatie te vervangen door ^P), zie je dat het er,
na 257 vervangingen en regelnummering, wel degelijk
258 zijn.
(Desalnietemin blijft Text Statistics stug volhouden
dat het er 255 zijn)
p.a.
Peter Smulders
2006-10-08 19:25:45 UTC
Post by Peter Alaca
"Peter Alaca" schreef
Post by Peter Alaca
Post by Swiebertje
[...]
Tja, maar ik had dan ook dat ene woord dat alleen uit een linkerhaakje '('
bestond niet meegeteld.
Peter Alaca
2006-10-09 06:14:37 UTC
Post by Peter Smulders
Post by Peter Alaca
"Peter Alaca" schreef
Post by Peter Alaca
Post by Swiebertje
[...]
Er is geen apart woord dat uit een linkerhaakje bestaat.
p.a.
Peter Elderson
2006-10-09 07:04:47 UTC
Verdorie, moet ik al mijn tellingen en overzichten gaan herzien.
Peter Smulders
2006-10-09 07:48:08 UTC
Post by Peter Alaca
Post by Peter Smulders
Post by Peter Alaca
"Peter Alaca" schreef
Post by Peter Alaca
Post by Swiebertje
[...]
Men neme te tekst zoals ie hier een paar posts terug staat, of die op
http://gerardreve.web-log.nl/gerardreve/2006/09/de_langste_zin_.html
vervange alle spaties door 'einde-regel', hale eventuele lege regels weg,
en er ontstaat een file van 258 regels. Maar wat staat op regel 47?
46 geste
47 (
48 net

Trouwens, dit hele debat is futiel, want ik zie ik op bovengenoemde site,
vlak onder deze zin:

"Ik las daarna een nog langere zin (bestaand uit 47 regels; de vorige zin
bestond uit 28 regels):
de beschrijving van een ander feest: het feest van een "naamloze bassist"
ter ere van een "andere naamloze boes"

t.z.t. zal ik deze zin ook eens opschrijven.

Gerard Kornelis van het Reve in Op weg naar het Einde Amsterdam 1963 p. 51,
52"
Peter Alaca
2006-10-09 10:09:34 UTC
Post by Peter Smulders
Post by Peter Alaca
Post by Peter Smulders
Post by Peter Alaca
"Peter Alaca" schreef
Post by Peter Alaca
Post by Swiebertje
[...]
Ja, je heb gelijk. Sorry. Er stond dus ten onrechte
een spatie achter die '('.
Ik neem aan dat dat oorspronkelijk niet het geval was.

Maar het blijft raar dat verschillende tekstverwerkers
met verschillende tellingen komen.
Misschien wordt soms dat losse haakje niet meegeteld
of misschien wel haakjes in het algemeen, en in ieder
geval rekenen AbiWord en NoteTab cijfers niet mee.
Post by Peter Smulders
[...]
Maar misschien is dit een goede les voor de
Microsoft haters, want alleen Word (en de
Works-versie) telden er 258. Hoewel je er
natuurlijk over kunt twisten of je een getal wel
als woord mag rekenen.
--
p.a.

alleen.