wie kent het gezegde?
Lisa
2005-07-04 19:47:25 UTC
Hallo,
Is het ergens met boter en suiker intrappen of is het ergens met boter en
suiker intuinen?
Ben het even kwijt wie komt met de oplossing?
Lisa
Peer Mankpoot
2005-07-04 20:32:45 UTC
Post by Lisa
Is het ergens met boter en suiker intrappen of is het ergens met boter en
suiker intuinen?
Ben het even kwijt wie komt met de oplossing?
Ik ken geen van beide.

Ik ken wel "ze gingen d'r met boter en suiker in" = "ze leden een grote
nederlaag".

"Intrappen" en "intuinen" kunnen synoniemen zijn, waarbij intuinen voor
mijn gevoel wat sterker is dan intrappen. Ik kan me wel voorstellen b.v.
"ergens met open open intrappen/-tuinen", maar nix met boter en suiker.
Kamer op poten
Jeroen van den Broek
2005-07-04 20:45:45 UTC
Post by Peer Mankpoot
Post by Lisa
[...]
(ik neem aan dat je met open oGen bedoelt) ;-)
verder: "Met beide benen"

Jeroen
Peer Mankpoot
2005-07-04 20:59:48 UTC
ja
pixel
Ik ken 'm als: "ze werden met boter en suiker ingemaakt"
Peer Mankpoot
2005-07-05 20:03:28 UTC
Post by pixel
Post by Peer Mankpoot
Post by Lisa
[...]
Ja, ken ik ook. Zelfde betekenis als "ze gingen d'r met boter en suiker
in".
Syrdax
2005-07-05 20:08:40 UTC
Post by Peer Mankpoot
Post by pixel
Post by Peer Mankpoot
Post by Lisa
[...]
Als slagerijtolk werd mij met klem verzocht om de synonieme uitdrukking
'in de pan hakken' te gebruiken.

S.
Dr.Ruud
2005-07-05 20:42:13 UTC
Post by Syrdax
Post by Peer Mankpoot
Post by pixel
Post by Peer Mankpoot
Post by Lisa
[...]
Zo'n klem met van die immens scherpe punten?
Affijn, Ruud
Lisa
2005-07-06 21:47:00 UTC
Post by Syrdax
Post by Peer Mankpoot
Post by pixel
Post by Peer Mankpoot
Post by Lisa
[...]
Mij lijkt dat als je ergens met boter en suiker intuint, je meer ergens toe
verleid werd.
De pan ingehakt worden heeft denk ik toch een iets andere klank.
Lisa
Alaca
2005-07-06 23:49:34 UTC
"Syrdax" schreef
Post by Syrdax
Post by Peer Mankpoot
Post by pixel
Post by Peer Mankpoot
Post by Lisa
[...]
Ja, 'chop, chop' tegenover 'sop, sop'
P.A.
Paul
2005-07-07 06:25:20 UTC
Post by Lisa
[...]
We gingen erheen om ze te knippen en scheren. En het was een makkie. Ze
gingen er met boter en suiker in.

Gisteren weer eens Lijmen/Het Been zitten kijken :-)

grt. Paul
E Tolstoj
2005-07-07 09:29:13 UTC
Post by pixel
Ik ken 'm als: "ze werden met boter en suiker ingemaakt"
Maar dat is geen gezegde meer - dat is de praktijk van de dag in de
conserveer-industrie.
PvO
2005-07-07 22:31:36 UTC
Post by E Tolstoj
Post by pixel
Ik ken 'm als: "ze werden met boter en suiker ingemaakt"
Maar dat is geen gezegde meer - dat is de praktijk van de dag in de
conserveer-industrie.
Juist.
De conserveer-industrie.
Da's (lame-effe-denke):
- Alle verzamelde restauratoren van kunstvoorwerpen in Nederland?
- Alle verzamelde cosmetisch chirurgen in Nederland?
- Alle verzamelde medewerkers van Monumentenzorg?

....of zoiets?
PaulO
E Tolstoj
2005-07-08 08:35:53 UTC
Post by PvO
De conserveer-industrie.
- Alle verzamelde restauratoren van kunstvoorwerpen in Nederland?
- Alle verzamelde cosmetisch chirurgen in Nederland?
- Alle verzamelde medewerkers van Monumentenzorg?
....of zoiets?
Zoiets ja. Of misschien betekent conserveren wel con-serveren,
met "con" als "samen" (zoals bij concelebreren) of als "onder" (zoals bij
conrector)
onderopslaan dus, of samenopdienen.

E Tolstoj
Christa
2005-07-08 08:49:09 UTC
Post by E Tolstoj
Zoiets ja. Of misschien betekent conserveren wel con-serveren,
met "con" als "samen" (zoals bij concelebreren) of als "onder" (zoals bij
conrector)
onderopslaan dus, of samenopdienen.
Ik serveer Con nooit. Dat zou hij niet op prijs stellen.
Toch is 'r kauw jonger
E Tolstoj
2005-07-08 09:23:28 UTC
Conservatief?
PvO
2005-07-08 10:40:30 UTC
Post by E Tolstoj
Post by Christa
Ik serveer Con nooit. Dat zou hij niet op prijs stellen.
Conservatief?
Inside joke.... haar man heet Con.
:-)
PaulO
E Tolstoj
2005-07-08 12:35:07 UTC
Post by PvO
Post by E Tolstoj
Post by Christa
Ik serveer Con nooit. Dat zou hij niet op prijs stellen.
Conservatief?
Inside joke.... haar man heet Con.
:-)
Ah... en ik maar denken dat haar man die kauw was waar ze het altijd over
heeft...
Peter Elderson
Conserveert Uw Vader En Uw Moeder....
Christa
2005-07-08 20:30:13 UTC
Post by E Tolstoj
Post by PvO
Inside joke.... haar man heet Con.
:-)
Ah... en ik maar denken dat haar man die kauw was waar ze het altijd over
heeft...
<g>

Christa Jonkergouw -> en toch is 'r kauw jonger -> mevrah en meneer
Kâh... Maar meneer Kâh heet helemaal geen Jonkergouw. Maar wel Con.
--
Toch is 'r kauw jonger