motorscooter?!
Linea Recta
2017-08-04 16:59:58 UTC
Op TV hebben ze 't over een "motorscooter". Wat is dat nou weer voor iets?
In mijn tijd hadden alle scooters een motor! Of begin ik achter te lopen?
--
|\ /|
| \/ |@rk
\../
\/os
Pee Retinee
2017-08-04 17:06:06 UTC
Post by Linea Recta
Op TV hebben ze 't over een "motorscooter". Wat is dat nou weer voor iets?
In mijn tijd hadden alle scooters een motor! Of begin ik achter te lopen?
Beginnen?
Een motorscooter is wat we vroeger gewoon een scooter noemden:
een scootervormige motorfiets met meer dan 50 cc cilinderinhoud.
Het werd gecompliceerder met de intrede van de scootervormige
bromfiets met 50 cc motorinhoud, en nog gecompliceerder met de
intrede van de scootervormige snorfiets, ook 50 cc, maar op
25 km/u begrensd. Officieel althans...

|PR|
Linea Recta
2017-08-04 17:34:50 UTC
Post by Linea Recta
[...]
O, als ik die logica allemaal lees dan ben ik weer gerustgesteld :-)
Ik ben niet zo'n trend volger...
--
|\ /|
| \/ |@rk
\../
\/os
Izak van Langevelde
2017-08-04 17:06:40 UTC
Post by Linea Recta
Op TV hebben ze 't over een "motorscooter". Wat is dat nou weer voor iets?
In mijn tijd hadden alle scooters een motor! Of begin ik achter te lopen?
Ik ken nog de kinderscooter en de muppet...
Linea Recta
2017-08-04 17:37:27 UTC
Post by Linea Recta
Op TV hebben ze 't over een "motorscooter". Wat is dat nou weer voor iets?
In mijn tijd hadden alle scooters een motor! Of begin ik achter te lopen?
Ik ken nog de kinderscooter en de muppet...
Als je later groot bent krijg je een grote-mensen scooter.
--
|\ /|
| \/ |@rk
\../
\/os
Izak van Langevelde
2017-08-04 17:49:13 UTC
Post by Linea Recta
Post by Izak van Langevelde
Post by Linea Recta
[...]
Ik hoop het niet meer mee te maken.
O. Udeman
2017-08-04 19:51:59 UTC
Post by Linea Recta
Op TV hebben ze 't over een "motorscooter". Wat is dat nou weer voor iets?
In mijn tijd hadden alle scooters een motor! Of begin ik achter te lopen?
Zal wel een anglicisme zijn. Het Engelse woord 'scooter' betekent wat
wij een step noemen. Wat wij een scooter noemen, heet in Engeland
'motorscooter'.
joh

Ruud Harmsen
2017-08-05 06:15:58 UTC
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Geinig. Wist ik niet eens. Collins bevestigt het.
Linea Recta
2017-08-05 11:12:47 UTC
Post by Linea Recta
[...]
En dan te bedenken dat je tegenwoordig ook fietsen met motor hebt.
Natuurlijk noemen we dat geen 'motorfietsen', want dat zou te logisch zijn.
'Motorfietsen' bestaan wel, maar daar kun je dan weer niet mee fietsen.
What's in a name...
--
|\ /|
| \/ |@rk
\../
\/os
O. Udeman
2017-08-05 11:45:16 UTC
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
In het Engels wordt het woord 'motor' vaak gebruikt voor wat wij 'auto'
noemen. Een autoweg noemt men daar 'motorway'.
Ruud Harmsen
2017-08-07 07:49:20 UTC
Brits Engels dan vooral. Your way of the highway.
Pee Retinee
2017-08-05 11:53:16 UTC
Post by Linea Recta
En dan te bedenken dat je tegenwoordig ook fietsen met motor hebt.
Natuurlijk noemen we dat geen 'motorfietsen', want dat zou te
logisch zijn.
Het zou zelfs hoogst onlogisch zijn. Motorfietsen en motorscooters
worden *uitsluitend* door een motor aangedreven, bij fietsen gaat
het om een (elektrische) *hulpmotor*: elektrische ondersteuning.
Het zijn dus eo-fietsen.

2017-08-05 12:17:28 UTC
Post by Linea Recta
[...]
Want die ondersteuning komt van Hogerhand?
PM
2017-08-05 21:05:09 UTC
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Ja, en onze step heette vroeger 'autoped', wat weer uit het Frans lijkt
te komen.
Groet, Peter.
Maarten van Tilburg
Inderdaad. Er was ook niets automatisch aan, je moest echt ZELF pedaleren.
Flibsy
2017-08-05 21:47:27 UTC
Post by PM
Ja, en onze step heette vroeger 'autoped', wat weer uit het Frans lijkt
te komen.
Inderdaad. Er was ook niets automatisch aan, je moest echt ZELF pedaleren.
Hence AUTOped.
2017-08-06 08:30:10 UTC
Post by PM
Ja, en onze step heette vroeger 'autoped', wat weer uit het Frans
lijkt te komen.
Inderdaad. Er was ook niets automatisch aan, je moest echt ZELF pedaleren.
Hence AUTOped.
Dit in tegenstelling tot de fiets?
2017-08-06 08:29:35 UTC
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Hoe spraken jullie dat uit? Auwtooped? Otoped?
PM
2017-08-06 13:35:48 UTC
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Bij ons in Brabant kwam dat neer op de 'auw' klank...
Groet, Peter.
Maarten van Tilburg
Bij ons (Amsterdam) ook. Behalve door de kakkers.
O. Udeman
En wat mogen kakkers dan wel zijn?!
Maarten van Tilburg
Mensen met een hete aardappel in de keel, zegt je dat wel wat?
Izak van Langevelde
2017-08-06 17:22:59 UTC
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Willem Nijholt legde 'ns uit dat je auto hoort uit te spreken als oto,
omdat het van het Franse automobile komt. Daar heeft 'ie wel een punt
mee, hoewel dat nog niet betekent dat we dat dan tot in lengte van dagen
moeten volhouden.
O. Udeman
2017-08-06 17:38:35 UTC
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Het komt van het oud-Griekse woord 'autos' en helaas weet niemand hoe de
oude Grieken dat uitspraken.
Maarten van Tilburg
Ze hadden de banden niet moeten wissen.
Izak van Langevelde
2017-08-06 18:18:24 UTC
Post by O. Udeman
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Ik las 'wisselen' en snapte 'm niet...
2017-08-07 07:53:07 UTC
Post by O. Udeman
Het komt van het oud-Griekse woord 'autos' en helaas weet niemand hoe de
oude Grieken dat uitspraken.
Jawel hoor, dat is inmiddels namelijk heel nauwkeurig gereconstrueerd.
Zie Wikipedia. Wetenschappelijk niet omstreden.
O. Udeman
2017-08-06 17:59:47 UTC
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Kletsica. Het komt van het Griekse 'autos' dat 'zelf' betekent. Dus
zowel in de zin van zelf doen als in die van iets dat vanzelf gaat.
Izak van Langevelde
2017-08-06 18:02:05 UTC
Post by O. Udeman
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Maar komt het woord via automobile (fr) of hebben de Hollanders in een
creatieve bui zelf een woordje bedacht?
O. Udeman
2017-08-06 18:27:27 UTC
Post by O. Udeman
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Het zijn ongetwijfeld de klassieke Grieken niet geweest, want automobiel
is een soort potjes Grieks/Latijn: mobile/mobiel komt namelijk van het
Latijns woord mobilis. Het zal dus ongetwijfeld een relatief recent 19e
eeuws verzinsel zijn..
Ruud Harmsen
In modern heet een auto dan ook geen auto. Ben even vergeten hoe wel.
Ruud Harmsen
2017-08-07 07:52:06 UTC
[...]
En audio dan? Komt uiteindelijk allemaal uit het Grieks, waar het ooit
als [au], later [ay] en uiteindelijk [av] of [af] klonk resp, klinkt.
Symen
Dus ook otomatisch enz?
Izak van Langevelde
2017-08-12 10:58:09 UTC
Post by Symen
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Als dat uit het Frans komt, dan zou je zoiets kunnen stellen.
2017-08-13 08:35:12 UTC
Post by Symen
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
tisch is toch duits?
👾 pe 👾
Izak van Langevelde
2017-08-13 09:21:50 UTC
Post by Symen
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
In dat geval sla je de hakken tegen elkaar en steek je een vriendelijk
handje op...
2017-08-13 10:42:24 UTC
Post by Symen
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Tis maar wat er opgedischt wordt op den disch.
PM
2017-08-13 12:31:47 UTC
Post by Symen
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Ja, en in Italie doen ze tomaat in hun eten.
Groet, Peter.
O. Udeman
Iedereen moet toch kakken?
h@wig
2017-08-06 17:52:10 UTC
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by O. Udeman
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Een hoorbare hete aardappel is door de mand gevalen kouwe kak.
Post by O. Udeman
Iedereen moet toch kakken?
'Osm doet' dat op de plee. minder sjiek geachten gaan naar het toilet.
Zo is het ook met de uitspraak van oto/auwto.

https://www.trouw.nl/home/zeg-je-oto-of-auwto-~a861158e/
Ik zeg dus 'otopet' als product van mijn opvoeding. Excusez moi.

En een autoped is volgens mij alleen een step met luchtbanden.
PM
2017-08-06 18:47:33 UTC
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Post by PM
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
[...]
Ook bij gewoon steppen kwam er wel eens een auw klank voorbij.
Groet, Peter.
Maarten van Tilburg
Maar bij de eigen auto dan weer niet, want dat was "de wagen".
Pee Retinee
2017-08-07 06:45:25 UTC
Post by PM
Post by Maarten van Tilburg
Post by PM
Post by Izak van Langevelde
Hoe spraken jullie dat uit? Auwtooped? Otoped?
Bij ons in Brabant kwam dat neer op de 'auw' klank...
Bij ons (Amsterdam) ook. Behalve door de kakkers.
Ook bij gewoon steppen kwam er wel eens een auw klank voorbij.
Alleen bij een misstep.

👾 pe 👾
Ruud Harmsen
2017-08-07 07:50:33 UTC
Hoe spraken jullie dat uit? Auwtooped? Otoped?
Ootoopet. In mijn herinnering van toen ik vier of zo jaar oud was.
Ruud Harmsen
Ook heette een brommer juridisch 'fiets met hulpmotor'.
Marcel
2017-08-07 17:27:31 UTC
Post by Linea Recta
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
iets?
In mijn tijd hadden alle scooters een motor! Of begin ik
achter te
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
lopen?
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
zijn. 'Motorfietsen' bestaan wel, maar daar kun je dan weer niet
mee
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
fietsen. What's in a name...
Ook heette een brommer juridisch 'fiets met hulpmotor'.
En je moest er mee kunnen fietsen, anders werd het weer gezien als
een motorfiets.
Izak van Langevelde
2017-08-07 17:45:20 UTC
Post by Linea Recta
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
iets?
In mijn tijd hadden alle scooters een motor! Of begin ik
achter te
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
lopen?
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
zijn. 'Motorfietsen' bestaan wel, maar daar kun je dan weer niet
mee
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
fietsen. What's in a name...
Ook heette een brommer juridisch 'fiets met hulpmotor'.
En je moest er mee kunnen fietsen, anders werd het weer gezien als een
motorfiets.
Heeft wetgever dat wel 'ns geprobeerd?
O. Udeman
2017-08-07 17:51:22 UTC
Post by Linea Recta
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
iets?
In mijn tijd hadden alle scooters een motor! Of begin ik
achter te
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
lopen?
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
zijn. 'Motorfietsen' bestaan wel, maar daar kun je dan weer niet
mee
Post by Ruud Harmsen
fietsen. What's in a name...
Huh?
Izak van Langevelde
2017-08-07 18:26:03 UTC
Post by Linea Recta
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
iets?
In mijn tijd hadden alle scooters een motor! Of begin ik
achter te
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
lopen?
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
zijn. 'Motorfietsen' bestaan wel, maar daar kun je dan weer niet
mee
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
fietsen. What's in a name...
[...]
Heb je het zelf wel 'ns geprobeerd?
Fietsen met een brommer?
2017-08-07 22:21:32 UTC
Post by Linea Recta
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
Post by Linea Recta
iets?
In mijn tijd hadden alle scooters een motor! Of begin ik
achter te
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
Post by O. Udeman
lopen?
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
zijn. 'Motorfietsen' bestaan wel, maar daar kun je dan weer niet
mee
Post by Ruud Harmsen
Post by Linea Recta
fietsen. What's in a name...
[...]
Ja, ging wel.
👾 pe 👾
Ruud Harmsen
2017-08-08 06:58:04 UTC
Heeft wetgever dat wel 'ns geprobeerd?
Huh?
Heb je het zelf wel 'ns geprobeerd?
Fietsen met een brommer?
Ja, ging wel.
Bijme poegje moest je dan eerst die ene trapper weer in de fietsstand
klappen, en dan ging het ondoenlijk zwaar. Nooit gedaan dus.
J. J. Lodder
2017-08-05 07:29:51 UTC
Post by Linea Recta
Op TV hebben ze 't over een "motorscooter". Wat is dat nou weer voor iets?
In mijn tijd hadden alle scooters een motor! Of begin ik achter te lopen?
Simpel als je onthoudt dat je voor een 'motorscooter'
een motorrijbewijs nodig hebt.
Vroeger gewoon rijbewijs A,
maar dat is tegenwoordig
ook weer in categorieen opgesplitst,