Geslachtshybridisatie?
Add Reply
Entrop
2017-05-16 14:14:35 UTC
Het is inmiddels bijna standaard geworden om taalkundig géén feminiene
vormen te gebruiken als het om dames gaat: verkoper en geen verkoopster
meer, etc. De taalkundige ellende daarbij is dat je regelmatig gedwongen
wordt tot constructies als dame/heer, zijn/haar, hem/haar etc.

Het zou daarom prettig zijn als we die zouden kunnen vervangen door in
dezen enkelvoudige hybride woorden. Taalkundige geslachtshybridisatie
derhalve.

Om wat te noemen, je zou van dame/heer "deer" kunnen maken:
"Geachte deer" in plaats van "Geachte dame/heer".

Het woord lijkt natuurlijk veel op "deern" en is daarom wellicht minder
gelukkig. Maar mogelijk een eerste poging voor taalscheppers en
-vernieuwers?

Antro
Izak van Langevelde
2017-05-16 14:36:06 UTC
Post by Entrop
Het is inmiddels bijna standaard geworden om taalkundig géén feminiene
vormen te gebruiken als het om dames gaat: verkoper en geen verkoopster
meer, etc.
O nee? Da's niet mijn ervaring...
Entrop
2017-05-16 15:37:19 UTC
Post by Entrop
Het is inmiddels bijna standaard geworden om taalkundig géén feminiene
vormen te gebruiken als het om dames gaat: verkoper en geen verkoopster
meer, etc.
O nee? Da's niet mijn ervaring...
Uitzonderingen bevestigen de regel...

Nogmaals, de taalkundige ellende daarbij is dus dat je regelmatig
[...]

Het woord lijkt natuurlijk veel op "deern" en is daarom wellicht wat
minder gelukkig. Maar mogelijk een eerste poging ten behoeve van
taalscheppers en -vernieuwers?

Antro
Jep
2017-05-19 10:24:05 UTC
Het is inmiddels bijna standaard geworden om taalkundig g????n feminiene
[...]
Heb je het nu over geschreven taal, zoals in stukjes 'over'?
Bij mijn weten heb je het nog steeds over verkoopsters en verkopers
als je erover praat.
Qua mensbeleving is het fijn om dat onderscheid erin te houden.

Al zullen er vast wel (pseudo)Engelstalige benamingen voor zijn.
--
groet! Jan

't Zal iets met geheugenplaatsen zijn. (c)hvl
h@wig
2017-05-19 11:40:36 UTC
Post by Jep
[...]
L.S.
Deern doet denken aan deerniswekkend en ik heb de associatie met de
deerhunter. Maar dat ligt aan mij. 'Geachte dame' lijkt me ook niet
eens de juiste aanschrijfvorm. Wel geachte mevrouw, bij voorkeur met de
achternaam. Dan zou het worden 'geachte hemuf' of zoiets. Als je niet
weet wie je precies aanspreekt is L.S een optie. In Engeland hebben ze
er het genderneutrale 'Mx' voor bedacht.
Anonieme post verdwijnt sowieso snel in de prullenbak.
Post by Jep
[...]
Hoe hoger het beroep in aanzien staat hoe minder dat je de vrouwelijke
vorm ziet. De gemeentesecretaris is hier een vrouw met ballen, en zou
balen van 'gemeentesecretaresse'. En er zijn verkoopsters en
salesmanagers. Wil je die laatste ook verkoopster noemen?
Entrop
2017-05-19 15:12:38 UTC
Het is inmiddels bijna standaard geworden om taalkundig geen
Post by Jep
[...]
Ik bedoel inderdaad verkopers in grote bedrijven, idem inkopers. Andere
voorbeelden waarbij veelal geen feminiene vormen worden gebruikt door
dames: adviseur, directeur van een bedrijf, ingenieur, agent, consulent,
vertegenwoordiger, medewerker, fotograaf, kortom, voorbeelden te over.

Gebruik je als man wel de feminiene vormen daarvan dan voelen veel dames
zich gediscrimineerd.

Daarbij zou bijgevolg taalkundige geslachtshybridisatie van de
aangegeven man/vrouw-constructies tot enkelvoudige hybride woorden
prettig zijn.

Ik noemde "deer" voor dame/heer c.q. mevrouw/mijnheer. Daar is heel veel
op aan te merken, maar ik gaf al aan dat het een wat minder gelukkig
voorbeeld was. Slechts een aansporing ten behoeve van taalvernieuwers en
-scheppers.

Entro
Pee Retinee
2017-05-19 16:59:12 UTC
Post by Entrop
Post by ***@wig
[...]
Is "vrouwelijke fotograaf" dan minder discriminerend dan "fotografe"?
Of misschien juist *meer* discriminerend? Misschien dat juist daarom
beroemdheden als Eva Besnyö, Dana Lixenberg en Diane Arbus wel degelijk
als "fotografe" worden aangeduid.
En "agente" en "medewerkster" zijn toch volkomen ingeburgerde vormen
zonder discriminatoir te zijn?

|PR|
Entrop
2017-05-19 17:27:56 UTC
Post by Entrop
Post by ***@wig
[...]
(?!)
Taalkundige geslachtshybridisatie van de aangegeven
man/vrouw-constructies tot enkelvoudige hybride woorden zou prettig zijn.

Jep
2017-05-20 11:21:01 UTC
Post by Entrop
Post by ***@wig
[...]
beroemdheden als Eva Besny??, Dana Lixenberg en Diane Arbus wel degelijk
als "fotografe" worden aangeduid.
Zij zijn er terecht trots op vrouw te zijn en goed in wat ze doen.
Voor hen is het een eretitel die ze het etiket 'kunstenaar' bespaart.
Of dat ook voor een willekeurige portretfotografe geldt, ik weet het niet.
Misschien zetten overijverige feministes ons in een spagaat met dergelijke
dingen, als het als denigrerend wordt gevoeld over een agente te praten.
Ik zal eentje in het wild aanspreken als agent.
Post by Pee Retinee
En "agente" en "medewerkster" zijn toch volkomen ingeburgerde vormen
zonder discriminatoir te zijn?
|PR|
Bij over hen praten wel, of ze het prettig vinden zo aangesproken te worden?

Rein
2017-05-19 22:07:17 UTC
Post by Entrop
[...]
[knip]
Post by Entrop
[...]
- Je zet gewoon overal 'm/v' achter.

zijn m/v
haar m/v
hem m/v
Geachte heer m/v
enzovoort. Grapje.

- Of je voegt een clausule toe met een voorbehoud ter zake
wanneer je niet weet of de directeur een man of een vrouw is. En
dan gok je op het een óf het ander.

Overigens zie ik die 'taalkundige ellende' niet.
Jep
2017-05-20 11:12:52 UTC
Post by Entrop
[...]
dan gok je op het een ?f het ander.
Overigens zie ik die 'taalkundige ellende' niet.
Ik wel. Hoe heet een mannelijke secretaresse?
Het is lastig dat het niet mogelijk is iemand als, bijvoorbeeld vrouwelijk
architect aan te spreken terwijl ze toch echt allebei is.
Ben ik seksistisch omdat ik onderscheid maak tussen vrouwen en mannen?
Hoe heet een vrouwelijke arts.

Ik vind het prettig om verkoopster of verkoopster te kunnen zeggen.

Ruud Harmsen
2017-05-20 19:06:44 UTC
- Je zet gewoon overal 'm/v' achter.
zijn m/v
haar m/v
hem m/v
Geachte heer m/v
enzovoort. Grapje.
Zoals ik vanmiddag tegen mijn vrouw zei toen we allebei ons moverende
inkopen hadden gedaan: we staan allebei weer ons mannetje m/v.
BugHunter
2017-05-20 19:16:41 UTC
[...]
Lieve Heer (m/v) doe mij een lol....
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Van Bakel
Doe je dan wel eens inkopen die jou niet moveren?
Jep
2017-05-20 19:57:59 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Doen jullie onder elkaar wel eens berichten, niet bedoeld te irriteren?

Van Bakel
2017-05-20 20:01:36 UTC
Post by Jep
Post by Van Bakel
[...]
Kan het ook zijn dat jij al heel snel iets irritant vindt? Nieuws,
politici, supermarkten, Usenet-berichtjes...
Jep
2017-05-20 20:25:50 UTC
Post by Van Bakel
Post by Jep
Post by Van Bakel
[...]
Met mij valt het reuze mee, door er geen aandacht aan te besteden heb ik
mn ergernissen meestal onder controle.
Wat betreft de standaard nl.taal rellen, ik doe pijltje naar beneden enter.

Van Bakel
Rellen, valt toch wel mee?
Jep
2017-05-20 22:07:49 UTC
Post by Van Bakel
Post by Jep
Post by Van Bakel
Post by Jep
Post by Van Bakel
[...]
Soms wordt er erger getreiterd, beschuldigd, gezogen, teruggepest, gehapt,
soms is het rustiger.
Maar het is altijd aanwezig, hoe onderhuids ook.
Men moet er plezier in hebben, al lijkt het nogal eens eerder het tegendeel.
Hoe kon het anders al zovele jaren doorgaan.
Want wat is er makkelijker dan negeren wat of wie je niet bevalt.

Tja, misschien is het wel het bestaansrecht van nl.taal, een van de
allerlaatste groepen waarin geschreven wordt.
Dat zou betekenen dat de ontopic schrijfsels bijkomende ruis zijn en het
gezanik de inhoud.

BugHunter
2017-05-20 22:20:43 UTC
Post by Jep
Post by Van Bakel
Post by Jep
Post by Van Bakel
Post by Jep
Post by Van Bakel
[...]
Ze vinden het heerlijk. Maar smaken
verschillen.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Van Bakel
2017-05-20 22:24:25 UTC
Post by BugHunter
Post by Jep
Post by Van Bakel
Post by Jep
[...]
Wie zijn 'ze'? Afgezien van Rein wordt er weinig meer geklierd. En
happen is niet verplicht.
BugHunter
2017-05-20 22:31:27 UTC
Post by Van Bakel
Post by BugHunter
Post by Jep
Post by Van Bakel
Post by Jep
[...]
Net zoals een godsdienstwaanzinnige niet
weet wat godsdienstwaanzin is weten 'ze'
niet wie 'ze' zijn.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
------------///-----------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Van Bakel
Vertel het me dan.
Ruud Harmsen
2017-05-21 06:55:37 UTC
Post by Van Bakel
[...]
Gaat erom dat in dit ene onze doeleinden anders waren.
2017-05-20 22:10:48 UTC
[...]
Moverende inkopen, wat zijn dat?
👾 pe 👾
Ruud Harmsen
2017-05-21 06:56:52 UTC
[...]
Ons moverend. Is anders.
2017-05-21 08:38:02 UTC
[...]
Ze hebben allebei een fiets gekocht...
Jep
2017-05-21 21:55:15 UTC
[...]
Ons moverende inkopen, valt te zien als bloemrijk taalgebruik.
Met opzet een tikkeltje tegendraads. Dat is wel leuk, vinnik.

pe
2017-05-21 22:54:22 UTC
Post by Jep
[...]
Ik zie er geen bloem in, letterlijk noch figuurlijk. Bloemrijk taalgebruik
moet wel bloemrijk zijn.
👾 pe 👾
Izak van Langevelde
2017-05-22 07:59:13 UTC
Post by Jep
[...]
Zelfrijzend bakmeel, vermoed ik...
Jep
2017-05-22 08:20:30 UTC
Post by Jep
[...]
Mooie taartjes mee te bakken.

pe
2017-05-22 16:09:23 UTC
Post by Jep
Post by Jep
[...]
Nu begint het inderdaad bloemrijk te worden....
👾 pe 👾
h@wig
Eerder melig.
Bart Dinnissen
2017-05-22 20:50:55 UTC
Post by Jep
Post by Jep
[...]
Beetje droog postje, dit.
Bart Dinnissen
Maarten van Tilburg
Je moet je meel droog houden.
Izak van Langevelde
2017-05-23 08:23:26 UTC
Post by Bart Dinnissen
Post by Jep
Post by Jep
[...]
Wat stuiven we leuk, hè?
Bart Dinnissen
2017-05-23 16:38:27 UTC
Post by Bart Dinnissen
Post by Jep
Post by Jep
[...]
Zijt gij het, Lawrence of Arabia?
Bart Dinnissen
Izak van Langevelde
2017-05-23 17:04:12 UTC
On 23 May 2017 08:23:26 GMT, in nl.taal Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Post by Bart Dinnissen
Neen, ik ben een andere droogkloot...
Viagra en een vibrator?
Izak van Langevelde
2017-05-22 07:58:42 UTC
Post by joh
[...]
Een strapon en een opblaaspop...
Jep
2017-05-20 11:06:11 UTC
Post by Jep
[...]
Secretaresse is een ander beroep dan secretaris, dus voor een mannelijke
secretaresse moet een andere funktienaam bestaan.
Een vrouwelijke secretaris kun je onmogelijk secretaresse noemen.
Secretaresses zijn volgens mij ondersteunende managers van een directeur
of zo iemand, het is een dienend beroep en misschien dat zodoende het bijna
altijd vrouwen zijn.
Secretaris ben je over het algemeen lijkt mij, zelfstandig in bijvoorbeeld
een bestuur. Een veel hoger gewaardeerde organisator terwijl de verantwoor-
delijkheid van een secretaresse ook veelomvattend kan zijn.
Afgaand op verhalen van mijn ex, had de directeur waar zij voor werkte
zijn werk niet kunnen doen zonder haar. Toch was ze geen hoogbetaalde
manager. Ze heeft wel funkties gehad die wel zeer goed betaalden, maar dat
was geen secretaressewerk en om de commerciele werksfeer vond ze het niks.
Post by ***@wig
En er zijn verkoopsters en
salesmanagers. Wil je die laatste ook verkoopster noemen?
Salesmanager. Ik zou dat vermoedelijk een hoofdverkoopster noemen.
Of, winkelchef, afhankelijk van hoe ze zich presenteert.
Het maakt verschil of ik het over haar heb, of tegen haar wil praten.
Maar ja, in supermarkten, textielsupers en voordeeldrogisten enzovoorts
is er meestal niemand om aan te spreken.
Wat dat betreft is de Jumbo de uitzondering, daar zijn de jongens en meisjes
die de vakken vullen aanspreekbaar. Beleefd en bereidwillig iets uit te leggen.
Maar bij Lidl (wat ze zelf uitspreken als 'lieddul') moet je er een grommerige
onderbaas voor lastig vallen, als zhij in hoog tempo door de winkel beent.
Het hoort overduidelijk niet bij hz werk om mijn vragen te beantwoorden.
Vakkenvullers zijn er ook wel maar te druk bezig met elektrische palletwagens
nergens tegenaan te rijden, die kun je niet vragen of lidl ansjovis heeft.
Afgezien daarvan, weet ik wel wat ik waar kan vinden, maar als ik iets wil
vragen ligt dat bij Lidl een stuk lastiger.

Men gelieve het zelf maar uit te zoeken, u kunt bij de kassa betalen.
Via een voorgeprogrammeerde stem wordt almaar door de winkel geblazen bij
welke kassa je niet meer terecht kunt en welke open gaat.
"Kassa zes gaat open, u kunt uw boodschappen alvast op de band leggen.
Dit is een PIN kassa, u kunt alleen met uw pinpas betalen."
Bis, evenzolang als het wachten op de kassajongen/meid duurt.

Ik zou gillend gek worden van almaar die herhalingen als ik er zou werken.
Nu al moet ik moeite doen mn irritatie te negeren.
Als klant voel ik me behandeld alsof ik een onderdeel ben van hun verkoop-
processen en de laatste keer dat ik naar binnen keek bij mezelf was ik nog
geen robot geworden.
Gelukkig hoef ik het niet te hebben van winkelen, als ik er plezier in heb
dan is het van de wandeling en van leuke andere mensen.
Bijna altijd haal ik per fiets mijn boodschappen en ben daar vlot vanaf.

Van Bakel
2017-05-20 11:12:07 UTC
Wat doe je er dan mee?
Jep
2017-05-20 19:49:08 UTC
Post by Van Bakel
Post by Jep
Bijna altijd haal ik per fiets mijn boodschappen en ben daar vlot vanaf.
Wat doe je er dan mee?
Archiveren onder 'afgehandeld'.
En opeten/drinken. Behalve de flesjes en verpakkingen.

Ruud Harmsen
2017-05-20 19:11:13 UTC
Post by Jep
"Kassa zes gaat
VOOR U
Essentieel verschil.
Rein
2017-05-21 14:37:42 UTC
Post by Jep
"Kassa zes gaat
VOOR U
Post by Jep
open, u kunt uw boodschappen alvast op de band leggen.
Essentieel verschil.
'Essentieel' nog wel.
Voor wie zou die kassa anders opengaan.
2017-05-21 17:11:16 UTC
Post by Jep
"Kassa zes gaat
VOOR U
Post by Jep
open, u kunt uw boodschappen alvast op de band leggen.
Essentieel verschil.
'Essentieel' nog wel.
Voor wie zou die kassa anders opengaan.
Zo, je hebt je dagelijkse kick weer binnen.

Zeikerd.
2017-05-23 21:50:53 UTC
Post by Jep
"Kassa zes gaat
VOOR U
Post by Jep
open, u kunt uw boodschappen alvast op de band leggen.
Essentieel verschil.
Deze reactie van rudhar is handvest- en nettiquetteconform: talig
en geen onvertogen woord.
'Essentieel' nog wel.
Voor wie zou die kassa anders opengaan.
Van deze reactie van mij kan hetzelfde gezegd worden.

Maar dan.
Toe maar, Flip. Geneer je niet; het is niet de bedoeling, maar je
Post by Flibsy
Zo, je hebt je dagelijkse kick weer binnen.
Zeikerd.
"Je hebt schijt aan het handvest, schijt aan de medetalers."
(Fl/HE/etc)
2017-05-23 22:35:15 UTC
Post by Jep
"Kassa zes gaat
VOOR U
Post by Flibsy
Zo, je hebt je dagelijkse kick weer binnen.
Zeikerd.
"Je hebt schijt aan het handvest, schijt aan de medetalers."
(Fl/HE/etc)
Zijkertje doet huiliehuilie.
👾 pe 👾
Ruud Harmsen
2017-05-24 05:15:32 UTC
Post by Jep
"Kassa zes gaat
VOOR U
Post by Jep
[...]
Je mist het punt: de klantgerichtheid.
2017-05-24 22:00:56 UTC
Post by Jep
"Kassa zes gaat
VOOR U
Post by Jep
open, u kunt uw boodschappen alvast op de band leggen.
Essentieel verschil.
'Essentieel' nog wel.
Voor wie zou die kassa anders opengaan.
Je mist het punt: de klantgerichtheid.
Tuurlijk, joh; dat blijkt (jou) duidelijk uit mijn reactie,
nietwaar.
Net zoals ik "Tue, 23 May 2017 23:50:53 +0200:" ook zou missen
omdat dat nergens in de headers te vinden is. Hoe de postings van
de meeste anderen keurig in de groepslijst op ouderdom
gerangschikt staan is me een raadsel. Maar daar zal ook wel iets
mis mee zijn, want alleen zoals jij het doet is het goed.

"Soms kom ik op besluiten terug. Alleen vastgeroesten doen
dat nooit." (RH)

2017-05-20 19:10:17 UTC
Post by Jep
[...]
In 'onze' Lidl, althans die van onze vorige woonplaats (de nieuwe
heeft er geen) is dat niet de ervaring.
Jep

Ruud Harmsen
2017-05-21 06:58:16 UTC
Post by Jep
Post by Ruud Harmsen
Post by Jep
[...]
Dat ze heel vriendelijk antwoord geven, mensen zonodig de hele winkel
doorleiden en echt hun best doen. Net als in alle andere supermarkten.

Wellicht bend U in de warde met de Aldi? Aldi en Lidl zijn echt niet
meer hetzelfde.
Jep
2017-05-21 21:46:45 UTC
2017-05-22 07:01:01 UTC
Vreemd genoeg hebben de twee Aldi's hier in de buurt allebei sterk het
karakter van buurtwinkels, misschien omdat er oudere mensen in de
kassa zitten die hun vaste klanten kennen en dat is voor mij ook zo;
ik weet in de Aldi wie daar werken en wie daarvan leuke mensen zijn.
Terwijl bij Lidl, dat in hoog tempo wisselende jonge meiden en jongens zijn.
Van onze Lidl valt me juist op dat die NIET als enige supermarkt het
beleid "17 is al te oud voeren". Het mag niet officieel, maar die
andere doen dat in de praktijk wel. Zeker 's avonds en in het weekend.
Is uiteraard het gevolg van het minimumjeugdloon. Maar hoe moet het
wel?
Entrop
2017-05-20 13:00:00 UTC
Post by Entrop
Het is inmiddels bijna standaard geworden om taalkundig géén feminiene
vormen te gebruiken
Het is evident dat ik het primair over schriftelijke notificaties heb,
zoals brieven, e-mails, geschriften enz. Ik citeer: "De taalkundige
ellende daarbij is dat je [in je responsie] regelmatig genoopt wordt tot
taalconstructies als dame/heer, zijn/haar, hem/haar etc."

2017-05-20 16:44:23 UTC
Post by Entrop
Post by Entrop
[...]
Tis heel erg. Dat niemand daar nou s wat van zegt!
👾 pe 👾
Pee Retinee
2017-05-20 17:30:05 UTC
Post by Entrop
[...]
En wat precies is daar ellendig aan?
Is een taalconstructie als "lera(a)r(en)" ook ellendig?

2017-05-20 18:13:23 UTC
Post by Entrop
Post by Entrop
[...]
Evident? Als je gedachten kan lezen misschien. Maar gelukkig zijn jouw
gedachten niet openbaar toegankelijk.
--
👾 pe 👾