WNT e.a. beter doorzoekbaar
Ruud Harmsen
2018-04-10 14:27:43 UTC
Goed nieuws:
Het Woordenboek der Nederlandsche taal, en andere historische
woordenboeken waaronder een van het Fries, is nu bereikbaar via een
modernere en snellere interface, via http://gtb.ivdnt.org .
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Ruud Harmsen
2018-04-10 14:30:07 UTC
Post by Ruud Harmsen
Het Woordenboek der Nederlandsche taal, en andere historische
woordenboeken waaronder een van het Fries, is nu bereikbaar via een
modernere en snellere interface, via http://gtb.ivdnt.org .
Al weer iets wat we zonder Facebook niet geweten hadden:
https://www.facebook.com/groups/vrttaal/permalink/1299710770131062/
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
joh
Ik verneem het net via usenet.
Ruud Harmsen
2018-04-11 12:47:41 UTC
Post by joh
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
[...]
Dankzij mij. Ik ben de schakel tussen de moderniteit en de
stokoudheid.
joh
Facebook is de moderniteit? Jij bent vast stokoud.
VB
2018-04-11 23:27:50 UTC
Post by joh
Post by Ruud Harmsen
Post by joh
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
[...]
Ja, Facebook is voor geezers. Zodra wij weten wat jongeren gebruiken,
gebruiken ze het al niet meer.
Dirk T. Verbeek
Dus de stokoudheid is naïef genoeg om een Facebook inschrijving te hebben.
Pee Retinee
2018-04-12 09:10:19 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by joh
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
[...]
*RH's* stokoudheid. :-)

Geen idee wat daar op Faecesbook staat, en ik zie ook geen enkele reden
om daar te gaan kijken. Maar ik heb RH helemaal niet nodig: de links
http://gtb.inl.nl/?owner=WNT en http://gtb.inl.nl/?owner=WNT die in mijn
bookmarks staan werken nog steeds en ze geven, zonder redirect naar een
andere site, meteen de nieuwe interface.

Overigens is die nieuwe site heel goed nieuws. Want daarmee is de forse
klus voltooid om van Flash af te komen, en zodoende ook van een stukje
afhankelijkheid van browsers die de Flash plugin nog ondersteunen.

|PR|
VB
2018-04-12 09:22:36 UTC
Post by Pee Retinee
Post by Dirk T. Verbeek
[...]
Een stukje afhankelijkheid. Ik ga helemaal terug in de tijd. Een
stukje nostalgie.
Ruud Harmsen
2018-04-14 09:05:03 UTC
Post by VB
Post by Pee Retinee
[...]
Nescape draaien binnen DosBox 0.74 en dan Win3.11 opstarten. Cool!
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Jep
2018-04-14 18:51:52 UTC
Post by Ruud Harmsen
Post by VB
Post by Pee Retinee
[...]
Dus een potje crashen dat het een lieve lust is.

Is u ook opgevallen dat het tv-programma Nieuwsuur zo zot
'gestyled' was met die grote schermen die telkens een erectie kregen,
als de presentator (v/m/o/a) ertegen ging praten?
En dat het logo niet eens gejat maar regelrecht gekopieerd is van het oude
Netscape?
De witte vreemd gevormde toonbanken in het rond met houten plakplastic
vind ik ook al van zo'n.. aparte smaak getuigen.
--
groet! Jan

't Zal iets met geheugenplaatsen zijn. (c)hvl
Ruud Harmsen
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Jep
2018-04-14 20:19:18 UTC
Post by Ruud Harmsen
Post by Jep
Post by Ruud Harmsen
Post by VB
Post by Pee Retinee
[...]
Oh. Daar heb k wat aan, weet nog niet wat.

Ruud Harmsen
2018-04-14 09:04:04 UTC
Thu, 12 Apr 2018 11:10:19 +0200: Pee Retinee
Post by Pee Retinee
Overigens is die nieuwe site heel goed nieuws. Want daarmee is de forse
klus voltooid om van Flash af te komen, en zodoende ook van een stukje
afhankelijkheid van browsers die de Flash plugin nog ondersteunen.
Ja. Ik heb Flash altijd een onding gevonden, en eens ruzie gehad met
mensen zichzelf als erg deskundig zagen en mijn site als vooroorlogs,
en die Flash juist aanbevalen. Ironisch.
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Flibsy
2018-04-14 09:19:08 UTC
Post by Ruud Harmsen
en die Flash juist aanbevalen.
Aanbeval, aanbevalen, het heeft me nooit lekker gezeten.
Flibsy
Ruud Harmsen
2018-04-14 10:16:33 UTC
Post by Flibsy
Post by Ruud Harmsen
en die Flash juist aanbevalen.
Aanbeval, aanbevalen, het heeft me nooit lekker gezeten.
Ik twijfelde ook. Aanbevielen? Aanbevolen? Aanrieden? Aanbeveelden?
Beter vonden!
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Flibsy
2018-04-14 10:41:34 UTC
Post by Ruud Harmsen
Post by Flibsy
Post by Ruud Harmsen
en die Flash juist aanbevalen.
Aanbeval, aanbevalen, het heeft me nooit lekker gezeten.
Ik twijfelde ook. Aanbevielen? Aanbevolen? Aanrieden? Aanbeveelden?
Beter vonden!
Aanbevelen-aanbeval-aanbevolen.

Geen enkele verledentijdsvariant doet het lekker in mijn PTG.
Flibsy
Ruud Harmsen
2018-04-14 12:37:47 UTC
Post by Flibsy
Post by Ruud Harmsen
Post by Flibsy
Post by Ruud Harmsen
[...]
Voel ik ook zo. Wordt nooit gebruikt, is geen native vorm voor.
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Flibsy
2018-04-14 12:55:09 UTC
Post by Ruud Harmsen
Post by Flibsy
Post by Ruud Harmsen
Post by Flibsy
Post by Ruud Harmsen
[...]
Het irritante is dat het best wel gangbaar is, ook in v.t. Velen gebruiken
zonder bedenken ‘bevool’ als verledentijdsvorm, en ik zou willen dat ik die
bedachteloosheid ook had.

Problemen, problemen.
Flibsy
wugi
2018-04-15 16:21:16 UTC
Post by Flibsy
Post by Ruud Harmsen
Post by Flibsy
Post by Ruud Harmsen
Post by Flibsy
Post by Ruud Harmsen
[...]
Veel kennissen hebben me nooit verholen dat die zelden gebruikte
vt-vormen ze best vervolen, pardon, vervalen.
guido wugi
wugi
guido wugi
Ruud Harmsen
2018-04-15 07:23:04 UTC
Post by wugi
Post by Ruud Harmsen
Post by Flibsy
Post by Ruud Harmsen
[...]
Dagvaardigden.

Recommanderen.
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Jep
2018-04-15 15:22:55 UTC
Post by wugi
Post by Ruud Harmsen
Post by Flibsy
Post by Ruud Harmsen
[...]
Aanbebeeldigen.
Maar, het beste klinkt me,
'aanbeveelden'.
Zit 'm er misschien in dat het afgeleid is van 'bevelen'.

Wiktionary;
stamtijd
onbepaalde wijs aanbevelen
verleden tijd beval aan
voltooid deelwoord aanbevolen

Aanbevolen klinkt ook wel goed maar toch wel merkwaardig.

Jep
2018-04-14 19:11:35 UTC
Post by Pee Retinee
[...]
Toen het pas verscheen, vond ik het miraculeus wat je er allemaal
mee kon maken. Filmpjes die piepklein qua grootte waren, en toch prachtig
afspelen, de vector-tekeningen die je eindeloos kon manipuleren, hoe je
moeiteloos allerlei interactieve effecten kon inbouwen.
Er zijn kunstenaars ermee geweest met prachtige websites, zeer creatief.

Totdat Macromedia, of Adobe besloot om de beruchte Flash supercookies door
ieders strot te stampen, u weet het misschien, de cookies die bijna niet
te verwijderen waren, onzichtbaar voor de surfer en helemaal niet te
vermijden.

Misschien dat die cookies Flash zo onveilig gemaakt hebben dat het onmogelijk
werd voor het bedrijf om te 'downgraden' naar een ongevaarlijke versie.
In de 'ratrace' tussen beveiligers en de hackers houden de laatste altijd
het initiatief.
Voor mij zit er ook logica in, dat zoveel 'executable' mogelijkheden op het
Web, evenzoveel gevaar opleveren. Flash moet een monsterlijk beest geweest
zijn qua mogelijkheden.
Het lijkt nu definitief op de vuilnisbelt te liggen.

Ruud Harmsen
2018-04-14 20:14:06 UTC
Post by Jep
[...]
HTML5? Kweteret fijne niefan.
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Jep
2018-04-14 20:47:20 UTC
Post by Ruud Harmsen
Post by Jep
[...]
Dat heeft wel aardig wat van Flash overgenomen, maar lang niet alles.
Ook ik kan het niet overzien, maar HTML 5 en CSS 3 zijn een grote vooruitgang
t.o.v de vorige versies, in grafische en in interactieve mogelijkheden.
Youtube heeft lang op Flash geleund maar werkt nu met HTML 5, bijvoorbeeld.
Javascript kan ook nogal wat maar is, naar mijn idee veel moeilijker omdat het
veel meer naar programmeren neigt. Omdat het zo'n krachtige scripttaal is, is
het ook inherent, onveilig.
Om het maar niet over PHP en mySQL te hebben, daarbij heb je programmeurs
nodig. Dat zijn daggik ook programmeertalen, maar komen uit de opensource,
Linux hoek en daar wordt zeer actief op beveiliging gelet. Dat zijn de jongens
die iets kunnen.
HTML en CSS volgen 'web-wide' standaarden en zijn ook wereldwijd gestandaar-
diseerd door, ik meen het WWW Consortium en zullen dus niet zulke giga
lekken hebben.

Flash is eigendom van Adobe en dus 'closed source'. Niemand buiten Adobe
weet wat er in de code staat.
Het had om die reden nooit zoveel gebruikt moeten worden.

Dit is ook de reden dat Google nooit zo machtig had moeten worden, ze zijn
zo rijk dat ze niet meer weten te verzinnen waarin ze het kunnen investeren.
Bedenk eens hoe snel Google Earth en vervolgens Streetview 'uitgerold' is,
en hoeveel geld daarin zit.
Uiteindelijk zijn er maar twee mensen die er aan de touwtjes trekken, Larry
Page enneeh..
als die het nou plotseling in de hersenpan slaat..?
De bedrijfspolitiek heeft lang bestaan uit 'don't be evil'. Dat zegt me veel.
Zeker als je bedenkt dat ieder bedrijf om 1 reden bestaat. Geld.

Misschien dat je nu dat gezever en gedraai van Mark Zuckerberg anders ziet?
Idealistisch. Jaja.

VBakel
2018-04-14 21:04:51 UTC
Post by Jep
Post by Ruud Harmsen
[...]
Daar heb je weer zo'n rare komma. De scripttaal is namelijk niet
inherent en onveilig, maar inherent onveilig.
Jep
2018-04-14 23:38:22 UTC
Post by VBakel
zo'n rare komma.
Kut u dergelijke handelingen binnenskamers houden alstublieft.
--
groet! Jan

't Zal iets met geheugenplaatsen zijn. (c)hdvl
VBakel
2018-04-15 00:06:11 UTC
nl.taal, waar zou dat bij voorkeur over gaan? Je mag 3 keer raden.
Jep
2018-04-15 09:01:00 UTC
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
zo'n rare komma.
Kut u dergelijke handelingen binnenskamers houden alstublieft.
nl.taal, waar zou dat bij voorkeur over gaan? Je mag 3 keer raden.
Denkt u daarbij aan gedroomde theorie of aan de praktische invulling van de
werkelijkheid (van welke aard dan ook)?
Aan waarover u vindt dat uw eigen postings moeten gaan of gaat het
uitsluitend over die van anderen?
Naar wiens voorkeur?

VBakel
Schrijf je dat allemaal zonder gebruik van geestverruimende middelen?
Jep
2018-04-15 13:51:11 UTC
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Vragen beantwoorden met een vraag, wat zegt dat over u. Ik zou het onbeschoft
van mezelf vinden als hier een vraagteken ipv een punt had gestaan.

Uw kant van de zaak zou kunnen zijn, dat u antwoorden weet.
En zodoende meer duidelijkheid schept over wat u wilt weten.

U bent geen kwismeester, wist u dat al.
Mocht u denken sportcommentator te zijn maar dan zonder sport, dat klopt
evenmin.

VBakel
Duidelijk verruimende middelen. Goed, man.
Jep
2018-04-15 22:07:49 UTC
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Mogelijk denk je aan bewustzijnsver-engende middelen. Of -vernauwende.
Er zijn ook -veranderende maar ik ben nog geen tegengekomen die meer
ruimte geven.
De meeste zullen voornamelijk afstompen, alcohol voorop.

Toch wel virtuoos ontweken, hoor. Jammer genoeg wel met een jijbak.
Helpt het dat het gelijksoortig is aan een Tu quoque?

Speciaal voor u, wiktionary;

jijbak een drogreden, een spottende of beschuldigende opmerking als
antwoord op een andere opmerking

Ik vind jamaarjij's en omkeringen als 'watjezegtbenjezelf' er ook bij
horen.
Hoe terecht die laatste ook kunnen zijn, de spreker bedenkt er niet bij
dat het dan ook over zichzelf gaat.

VBakel
Je doet niet anders.
Jep

Jep
2018-04-16 10:10:46 UTC
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Ik heb onlangs een radicaal andere denkwereld ontdekt, een ontdekking
die mij meer goeds oplevert dan ik zou kunnen vertellen.
Een belangrijke hulp voor mij is dat ik nu, bij alles waarbij ik met
anderen te maken heb, me de vraag stel: hoe komt wat ik nu zeg of doe,
bij de ander over.
Welke rol geef ik de ander en welke bedeel ik mezelf toe.

Ik ben m'n leven lang bezig geweest met anderen en alles psychologiseren
zonder dat het me iets goeds opleverde dat over mij ging, maar de
benadering hierboven zorgde er.. eindelijk.. voor dat ik nu snap
wat ik in werkelijkheid deed.

Contact, een ander 'zien' en vooral: waarderen maakt haarhem snappen
overbodig.

Ruud Harmsen
2018-04-16 12:44:23 UTC
Post by Jep
[...]
Boeiend. En dat meen ik echt (het woord wordt ook geringschattend
gebruikt).
Jep
2018-04-16 16:39:58 UTC
Post by Ruud Harmsen
Post by Jep
[...]
Ben blij dat je hier positief op reageert, Ruud.

Izak van Langevelde
Grinnikend door het leven...
VBakel
Ja, maar het kan haast niet.
Rein
2018-04-15 11:50:26 UTC
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
zo'n rare komma.
Kut u dergelijke handelingen binnenskamers houden alstublieft.
nl.taal, waar zou dat bij voorkeur over gaan? Je mag 3 keer raden.
Da's een lastige.

Politieke correctheid?
Drijfveren van opponenten?
Geestelijke staat van opponenten?
<
VBakel
2018-04-15 11:53:05 UTC
Post by Rein
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Over andere dingen dan taal praten is één ding. Dat doet iedereen
hier. Maar protesteren als iemand iets taligs te berde brengt, is heel
vreemd in een nieuwsgroep over taal. Maar dat wist jij ook wel.
Rein
2018-04-15 13:30:06 UTC
Post by VBakel
Post by Rein
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
zo'n rare komma.
Kut u dergelijke handelingen binnenskamers houden alstublieft.
Dat eerste woordje valt me nu pas op.
Post by VBakel
Post by Rein
Post by VBakel
[...]
--------------------------
VB:
O ja, 'naar' kan ook.

Rein:
Het wachten is op 'richting'.

VB:
In jouw geval op 'inrichting'.
--------------------------

Toegegeven: dit was geen protest van jou - maar godbetert een
toespeling omtrent mijn geestelijke staat (de derde genoemde).
Post by VBakel
/Maar dat wist jij ook wel.
En hier zie ik een relatie met de tweede genoemde.
<
VBakel
2018-04-15 21:10:13 UTC
Post by Rein
Post by VBakel
Post by Rein
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
zo'n rare komma.
Kut u dergelijke handelingen binnenskamers houden alstublieft.
Dat eerste woordje valt me nu pas op.
Ik zei er niks over, wat maar beter bleek ook, want zijn komma lag al
gevoelig.
Post by Rein
Post by VBakel
Post by Rein
Post by VBakel
[...]
Dat was een grapje, Rein. Grapjes zijn dingen die -als ze werken- tot
gevolg hebben dat je mondhoeken wat uit elkaar gaan en dat je in
extreme gevallen zelfs kakelgeluiden maakt.
Rein
2018-04-16 10:35:12 UTC
[knip]
Post by Rein
--------------------------
O ja, 'naar' kan ook.
Het wachten is op 'richting'.
In jouw geval op 'inrichting'.
--------------------------
Toegegeven: dit was geen protest van jou - maar godbetert een
toespeling omtrent mijn geestelijke staat (de derde genoemde).
Dat was een grapje, Rein. [...]
"Dat zeggen ze allemaal." (VB)

<https://edition.cnn.com/2018/02/06/politics/treason-donald-trump-joking/index.html>
<
VBakel
2018-04-16 11:46:24 UTC
Post by Rein
[knip]
Post by Rein
--------------------------
O ja, 'naar' kan ook.
Het wachten is op 'richting'.
In jouw geval op 'inrichting'.
--------------------------
Nam jij het echt serieus? Ik geloof er niks van.
Rein
2018-04-16 14:43:36 UTC
Post by VBakel
Post by Rein
Post by Rein
--------------------------
O ja, 'naar' kan ook.
Het wachten is op 'richting'.
In jouw geval op 'inrichting'.
--------------------------
[...]
'Drijfveren van opponenten'.
<
Jep
2018-04-15 14:52:31 UTC
Post by Rein
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Sjemig, Rein. Spijkers op de kop. Dat ik dit van jou mag meemaken.
En dan ook nog eens zo kernachtigtalig geformuleerd.
Over andere dingen dan taal praten is ??n ding. Dat doet iedereen
hier. Maar protesteren als iemand iets taligs te berde brengt, is heel
vreemd in een nieuwsgroep over taal. Maar dat wist jij ook wel.
Verwarring tussen de begrippen 'taal bedrijven' en 'kommaneuken'?

Rein
2018-04-16 10:35:11 UTC
Post by Jep
Post by Rein
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
[...]
[...]
Je knipte zodanig dat je niet meer kon zien dat het niet om
'kommaneuken' ging. Je 'bedreef wartaal', juist door die komma
van jou.
<
Jep
2018-04-16 12:50:56 UTC
Post by Rein
Post by Jep
Post by Rein
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Zullen we nu eens lekker met z'n allen van mening verschillen?
Met fijn veel klontjes adhominem erdoor, dat maakt er altijd zo'n
mooie hutspot van.

Wel graag ophouden voordat het op foeteren en schelden uitdraait.

Gaatiedan. Ah joh, daar heeft iemand anders in zitten knippen.
Klopt niks van want je leest alleen maar wat je lezen wil.
En dat doe je nou altijd.

Rein
2018-04-16 14:43:37 UTC
Jep <***@jep-z11.xs4all.nl> wrote:

[knip]
Post by Rein
[...]
Oorspronkelijke zin van Jep:

"Omdat het zo'n krachtige scripttaal is, is het ook inherent,
onveilig."

VB's reactie daarop:

"Daar heb je weer zo'n rare komma. De scripttaal is namelijk niet
inherent en onveilig, maar inherent onveilig."

Integraal gekopieerde posting van Jep waarop te zien is wat hij
daarvan liet staan:

-------------------------------

<
Jep
2018-04-16 16:34:29 UTC
Post by Rein
[knip]
Post by Rein
[...]
:) :) :)
Zo ken ik je weer, Rein.
Mn woorden uit z'n verband, namelijk de conversatie gerukt tegen me gebruiken.
Soortgelijk aan wat je mij verweet, namelijk selectief knippen.

Je archief van knipsels moet indrukwekkend zijn, en je geheugen fabuleus.
Of, misschien heb je een relationele, goed doorzoekbare database aangelegd?

VBakel
2018-04-16 17:37:16 UTC
Post by Jep
Post by Rein
[knip]
Post by Rein
[...]
Dat deed je zelf. Rein zet hierboven je woorden toch weer IN hun
verband?
Jep
2018-04-16 18:58:47 UTC
Post by VBakel
Post by Jep
Post by Rein
[knip]
Post by Rein
[...]
Ah ja, geweldig. Is er nog iemand in de zaal die er z'n zegje over wil doen?
Sluit u zich maar aan, in een wanordelijke rij alstublieft. Het best lijkt me
door elkaar te gaan roepen.

Jep
2018-04-16 19:15:38 UTC
Post by VBakel
Post by Jep
Post by Rein
[knip]
Post by Rein
[...]
Het antwoord is: nee.
Hij kwootte enkel 1 zin van mij en liet die niet in het verband van mijn
posting, bovendien haalt hij een stukje van de conversatie uit het verband
van het geheel.
Verder haalt hij het uit z'n verband door er een onterechte konklusie mee
te suggereren, de zijne en die w�l te laten staan, bovenaan zelfs.
U mag zelf weten welke dat is en u mag ook zelf weten of u dezulks herkent
zoals ik het zie.

Tjonge. Ik ga toch eens advocaat worden. Maar eerst weer koffie.
Maken, en opdrinken.

VBakel
2018-04-16 19:42:32 UTC
Post by Jep
[...]
te suggereren, de zijne en die wèl te laten staan, bovenaan zelfs.
U mag zelf weten welke dat is en u mag ook zelf weten of u dezulks herkent
zoals ik het zie.
Het ging maar over een komma, hoor. Het was niet als zware kritiek
bedoeld.
Jep
2018-04-16 21:05:10 UTC
Post by VBakel
Post by Jep
[...]
Dat valt in de categorie 'te laat' want er is een soort rechtszaak over
ontstaan waarin Rein de rol van officier van justitie nam vermengd met
die van advocaat van de duivel.
Wie de rechter zou moeten wezen, ach wat doet het er toe.
Dergelijks vult de ng wel heel leuk.

Het was toch allemaal alleen maar talig bedoeld, dus hoezo heeft u het
over kritiek? Daar hebben we het toch NOOIT over?

VBakel
2018-04-16 21:28:36 UTC
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Je reageert nogal extreem. Ik vroeg me af of dat komt doordat je
kritiek meende te bespeuren en daar niet tegen kunt.
Jep
2018-04-16 23:27:47 UTC
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Beste heer van Bakel.
Ik lees en schrijf hier weer eens voor mn lol en dat gaat prima.
Het is dus niet nodig me altijd serieus te nemen want dat ben ik niet altijd.
Toch dank voor de betrokkenheid.

VBakel
Ja ja, maar ondertussen.
pe
2018-04-17 07:36:06 UTC
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Het lijkt simpel, maar er komt best nog veel kijken bij de
kaskomkommerteelt. Die dingen plukken zichzelf niet, bijvoorbeeld.
pe
Jep
2018-04-17 09:44:00 UTC
Post by pe
Het lijkt simpel, maar er komt best nog veel kijken bij de
kaskomkommerteelt. Die dingen plukken zichzelf niet, bijvoorbeeld.
Hoe zit dat nou met die kaskomers?
Misschien een geschikte nieuwe naam voor Facebook nu het zo plots afgedankt is.
Openheid voor alles, immers.

BugHunter
2018-04-17 17:18:26 UTC
Post by pe
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Niemand plukt ze.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
pe
2018-04-17 17:24:20 UTC
Post by BugHunter
Post by pe
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Kijk, daar heb jenet al
pe
Jep
2018-04-17 07:50:42 UTC
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Poeh poe, tjonge jonge, gossie nou hee ;)
--
groet! Jan

't Is groen en het kwaakt? Een kikker. Lekker makkelijk.
Jep
2018-04-17 08:32:53 UTC
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Mocht u de indruk hebben dat ik u of iets hier in nltaal niet serieus neem,
goeie kans dat dat klopt.

Wat zou een Nederlandse tegenhanger zijn voor
'I'm just pulling your leg'?

Het is grappig als het om iets gaat dat de betrokkene (nog) niet
(helemaal) snapt.
Nog leuker is het als het gaat om iets dat de aanhetbeengetrokkene
liever niet wil weten (maar ik wel!).
Het proces van zachtjes indalen, dwarrelen of plots vallen van een
dubbeltje kan reuze de moeite waard zijn.
Ikzelf hou van iets nieuws leren dus als het mij gebeurt kan ik daar
evengoed om grinniken.

En 't is wel zo prettig als het een vriendelijk soort geplaag is.

Naast de plastic soep vind ik een overdaad aan negativiteit en sarcasme
en geharrewar om een ander vliegen af te vangen, ego-oorlogen dus,
ellende waar we beter niet in terecht kunnen komen.
En evenmin, om met beroerde politici te spreken "moeten willen".
Maar waarvan het bijna ondenkbaar is dat we ermee ophouden.
Het valt niet weg te denken, negeren maakt het een erger probleem.

Ach, misschien is geharrewar juist de inhoud van ons leven.
Wie zei ook weer; het leven is veel te kort, oervervelend en dan ga je dood?
Ik in elk geval. U ziet het.

Rein
2018-04-17 10:53:54 UTC
Post by Jep
Post by Rein
Post by Rein
[...]
Getver.
Post by Jep
Mn woorden uit z'n verband, namelijk de conversatie gerukt tegen me
gebruiken. Soortgelijk aan wat je mij verweet, namelijk selectief
knippen.
Selectie op basis van relevantie lijkt me niet de misdadigste
vorm van selecteren. Dat is wat VB deed: hij zag een zin met fout
kommagebruik en om dat te laten zien, haalde hij die zin
rukkenderwijs aan uit de kostelijke context van de
levenswijsheden van Jep. Niks mis mee. Pas daarna ging het
Jepsgewijs mis.
Post by Jep
Je archief van knipsels [...]
Ja ja, al goed.
<
Jep
2018-04-17 19:06:05 UTC
Post by Rein
Post by Jep
:) :) :)
Zo ken ik je weer, Rein.
Getver.
[...]
Post by Jep
Je archief van knipsels [...]
Ja ja, al goed.
Iets ging mis? Ik vond 't grappig, en nog steeds.
Bijna ontroerend hoe je het voor VB opneemt want zowel jij als hij hebben
een grote portie gelijk.

Fijn dat je me levenswijsheid toedicht.
Die je mogelijk, gezien het getver en wegknippen weinig bevalt.
Ik denk dat ik snap hoezo, maar het zal je evenmin bevallen
daarover te weten.

Maar toch een wijsheidje uit de losse pols;
hoe meer commentaar, hoe meer & soortgelijk je over jezelf vertelt.
Maar dan tussen de woorden door, zegmaar verborgen taal.
Daarin bestaat alleen een grammatica en betekenis als je die ziet.
Aan jou wat je mij laat weten.

Rein
2018-04-17 21:40:34 UTC
Post by Jep
Post by Rein
Post by Jep
:) :) :)
Zo ken ik je weer, Rein.
Getver.
Post by Jep
Je archief van knipsels [...]
Ja ja, al goed.
Iets ging mis? Ik vond 't grappig, en nog steeds.
Bijna ontroerend hoe je het voor VB opneemt [...]
Dezelfde persoonsgerelateerde, dus inherent inhoudsversjterende
denktrant als in:
"Mn woorden uit z'n verband, namelijk de conversatie gerukt TEGEN
ME gebruiken." (Jp) [hoofdletters zijn van mij]
<
Jep
2018-04-17 22:28:15 UTC
Post by Rein
Dezelfde persoonsgerelateerde, dus inherent inhoudsversjterende
"Mn woorden uit z'n verband, namelijk de conversatie gerukt TEGEN
ME gebruiken." (Jp) [hoofdletters zijn van mij]
Wat was er nou mis? Of; is?
Nou maar hopen, niet 'blijft'.

Met zoveel geknip blijft er weinig inhoud over. Maar daar schijn je toch
al ontevreden over te zijn dus dan zal dat wel naar je zin zijn.
Daarom heb ik daarbij eventjes geholpen.

Misschien, als we hier voldoende in vorderen, verdwijnt onze 'discussie'
in een typografisch vacu�m.

pe
2018-04-14 21:46:10 UTC
Post by Jep
Post by Ruud Harmsen
Post by Jep
[...]
Dat is allemaal onzin, want MySQLis géén programmeertaal. Ha!
pe
Jep
2018-04-14 23:34:44 UTC
Post by Jep
Post by Ruud Harmsen
Post by Jep
[...]
Dat is allemaal onzin, want MySQLis g????n programmeertaal. Ha!
Overzichtelijke wereld heeft u daar.

Ruud Harmsen
2018-04-15 07:26:16 UTC
Post by pe
Post by Jep
Misschien dat je nu dat gezever en gedraai van Mark Zuckerberg anders ziet?
Idealistisch. Jaja.
Dat is allemaal onzin, want MySQLis géén programmeertaal. Ha!
Een uitvraagtaal.
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
pe
2018-04-15 08:15:10 UTC
Post by Ruud Harmsen
Post by pe
Post by Jep
Misschien dat je nu dat gezever en gedraai van Mark Zuckerberg anders ziet?
Idealistisch. Jaja.
Dat is allemaal onzin, want MySQLis géén programmeertaal. Ha!
Een uitvraagtaal.
SQL is de uitvraagtaal. MySQL is een rdbms. Zoek het op.
pe
Ruud Harmsen
Hoef niet, weet ik uit me hoofd, maar vergiste me even.
Ruud Harmsen
2018-04-14 09:02:38 UTC
Post by Pee Retinee
[...]
Ja mooi hè? Dat merkte ik op Facebook ook al op.
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Jep
2018-04-13 01:08:54 UTC
Post by Ruud Harmsen
Post by joh
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
[...]
Dus de stokoudheid is na?ef genoeg om een Facebook inschrijving te hebben.
Ik moet lachen om de kronkels waarin Mark Zuckerberg zich wringen moet.
Want wat voor hem het probleem is, is dat Facebook niks idealistisch heeft
maar net zoals vrijwel het hele Web om drie dingen gaat.
Geld, geld en geld.

Dat bedrijf dat zoveel zogenaamd gelekt heeft, was 'business as usual'
voor Faecesboek. Dit is hoe het zo onmetelijk rijk heeft kunnen worden,
dit is het verdienmodel. Zonder dit surfersbedrog had het niet kunnen
gebeuren.
Facebook kan niet zonder Google, Google niet zonder de 'tracking' industrie,
de laatste niet zonder de 1e twee.
Ze zijn in innnig, maar stiekum verbond, *de* geld-industrie.

pe
2018-04-13 13:33:41 UTC
Post by Jep
Post by Ruud Harmsen
Post by joh
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
[...]
Het is me wat, he.
pe
Rein
2018-04-13 14:20:51 UTC
[knip]
Post by pe
Post by Jep
[...]
"Tizzamma waddhè?" (RH)
<
Ruud Harmsen
2018-04-14 09:06:04 UTC
Post by Rein
Post by pe
Het is me wat, he.
"Tizzamma waddhè?" (RH)
Wat is je bankrekening? Ik eis koninklijken!
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Jep
2018-04-13 15:04:56 UTC
Post by pe
Post by Jep
Post by Ruud Harmsen
Post by joh
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
[...]
Zeker, en aguttemetut. Dat zal aan jou liggen want Mark kan het niet helpen.

Jep
2018-04-13 00:58:50 UTC
Post by Ruud Harmsen
Post by Ruud Harmsen
[...]
Gelukkig klopt dat niet, ik heb het via (heerlijk) ouderwetse e-mail
toegestuurd gekregen.

Die vernieuwing klopt wel, ook dat is prettig want het was zeer noodzakelijk.
Flash was al heel lang, een ongewenste plugin voor Firefox want onveilig.

Ik zie het met lede ogen aan, hoezeer de 'sociale media' in combinatie met
Google en de 'tracking industry', ons leven zijn gaan bepalen.

Er is bijna geen ontkomen aan, op het web.

Hoe erg het geworden is, werd me pas duidelijk toen ik de add-on
Ghostery
ging gebruiken.

Vrijwel alle min of meer commerci�le sites gebruiken Google Analystics, hebben
Facebook en Twitter, en nog veel meer 'trackers',
het Web draait bijna uitsluitend nog om geld.
Een groot aantal websites heeft dus het Grote Advertentie Bedrog als
verdienmodel. Want het gebeurt voor onze ogen maar toch achter onze rug om.

Als je een domboosfoon, pardon, slimmofoon hebt ben je al bij voorbaat
slachtoffer van deze verborgen geldmakerij. Letterlijk, ben ik bang.

Wat op WWW gaat nog niet in de 1e plaats om geld ?

Ik weet daar een goed antwoord op, maar dat verklap ik nog niet.

NNK
2018-04-17 08:42:53 UTC
Post by Jep
Hoe erg het geworden is, werd me pas duidelijk toen ik de add-on
Ghostery
ging gebruiken.
Vrijwel alle min of meer commerciële sites gebruiken Google Analystics, hebben
[...]
Het is veel erger. Men houdt zich ook bezig met personen die niet op die
social media zitten. Interessante doelgroep. En hoe komt die Suikerberg
aan die gegevens? Nou, als iemand lid wordt van feestboek en jij staat
in hummie zijn adresboek, dan ben je al verkocht. Want feestboek is
eigenaar van alle foto's, persoonlijke data en verhalen die hummie daar
post. Ook jouw gegevens. Ik moet af en toe wel een beetje lachen hoe
naïef ik vroeger 1984 heb gelezen, van Orwell. Big Brother. Haha. Niks
Big Brother in 2018, we doen het gewoon allemaal zelf. Krijg je allemaal
rare telefoontjes uit Rusland of India. Hebben ze gegevens gekocht van
Suikerberg, of gehackt, kan ook. Gelukkig kan ik die telefoontjes prima
blacklisten in mijn router, want als je af en toe ziet wat daar
binnenkomt...
nnk
Pee Retinee
2018-04-17 09:26:42 UTC
Post by NNK
Post by Jep
Hoe erg het geworden is, werd me pas duidelijk toen ik de add-on
Ghostery ging gebruiken.
Toen pas? Met Adblock Plus of uBlock Origin had je die troep allang
kunnen blokkeren.
Post by NNK
Post by Jep
Vrijwel alle min of meer commerciële sites gebruiken Google Analystics,
hebben Facebook en Twitter, en nog veel meer 'trackers'
Allemaal te blokkeren met ABP of uBO. Je loopt alleen wel de kans
dat een bepaalde site niet meer goed werkt als die gebruik maakt
van stukken JavaScript die meekomen met Google Analytics.
Post by NNK
Post by Jep
[...]
Dat gebeurt ook via WhatsApp: al bij het eerste gebruik wordt je
complete contactenlijst naar WhatsApp geupload. En ja, WhatsApp
is van Faecesbook. En ja, officieel mag WA die gegevens niet met
FB delen, maar niemand maakt mij wijs dat dat niet gebeurt.
Post by NNK
Want feestboek is eigenaar van alle foto's, persoonlijke data en verhalen
die hummie daar post. Ook jouw gegevens.
Dan heb je het toch niet helemaal begrepen. FB eigent zich het
*gebruiks*recht (lees: exploitatierecht) toe van al je spullen,
niet het *eigendoms*recht.
Post by NNK
Ik moet af en toe wel een beetje lachen hoe naïef ik vroeger 1984 heb gelezen,
van Orwell. Big Brother. Haha. Niks Big Brother in 2018, we doen het gewoon
allemaal zelf.
Nee: je staat het toe. Onder sociale druk. Des te bezopener is
het dat ook overheden massaal FB en WA zijn gaan gebruiken.
Post by NNK
Krijg je allemaal rare telefoontjes uit Rusland of India. Hebben ze gegevens
gekocht van Suikerberg, of gehackt, kan ook. Gelukkig kan ik die telefoontjes
prima blacklisten in mijn router
Dan heb je het toch niet helemaal begrepen: dat tuig dat zegt
namens Microsoft te bellen gebruikt ook regelmatig bestaande
Nederlandse tel.nrs. van bestaande bedrijfjes.

|PR|
Anonymous
2018-04-17 12:04:23 UTC
Post by Pee Retinee
Post by NNK
[...]
Gut gut dat is wel een levensgroot verschil hoor. Not. Punt is dat
feestboek er gewoon achterbakse dingen meeuithaalt. Straks hebben ze mij de
Amerikaanse Nationaliteit gegeven en mij op Trump laten stemmen.
Post by Pee Retinee
Post by NNK
[...]
Slachtofferrol.
Post by NNK
[...]
Nee die russische enz. doen dat niet. Die bellen en als je opneemt zeggen
ze niks. En dan blijven ze aan de gang. Die zgn windowsbellers zijn meteen
herkenbaar ( netnummers waar jij niemand kent, de laatste tijd vaak Arnhem.
Of energiebedrijfes die maar blijven bellen. Nooit terugbellen, ff kijken
of ze op een lijst staan bij wiebeltme of zo, en indien ja: levenslange
blokkade. Tot de volgende zich aandient...
n n k
VBakel
2018-04-17 12:52:28 UTC
Post by Anonymous
Post by Pee Retinee
[...]
We nemen de telefoon alleen nog maar op als iemand een bericht begint
achter te laten. Scheelt veel ergernis.
Ruud Harmsen
2018-04-17 18:44:15 UTC
Post by Anonymous
Die zgn windowsbellers zijn meteen
herkenbaar ( netnummers waar jij niemand kent, de laatste tijd vaak Arnhem.
Arnhem WAS 085 (en daarvoor 08300), maar IS nu 026. 085 zijn gratis
informatienummers, die meestal juist zelf bellen.
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Jep
2018-04-17 10:51:42 UTC
Post by NNK
Post by Jep
[...]
na??ef ik vroeger 1984 heb gelezen, van Orwell. Big Brother. Haha. Niks
[...]
Het valt inderdaad zo te bekijken, dat we het allemaal over onszelf afroepen.
Maar wat mij er niet aan bevalt, is dat het allemaal maximaal stiekum gaat.
Alleen waar Google toe gedwongen wordt, doet het en dan het liefst enkel
schijnbaar. Ik ben daarom blij dat Google Books een fiasco is geworden.

Wie leest die onzinnige cookies mededelingen die het onmogelijk laten
ze niet te aksepteren. Op de npo website bijvoorbeeld.
Zonder cookies en javascript werkt er bijna niks meer.
Alle geldverdiensites leunen op geld binnenharken met mijn en jouw data.
Mijn privacy is hun geld.
Wat ik zeer verontrustend vindt: niemand kan dit iets schelen.
Lethargie alom, iedereen kan dit weten maar niemand wil het weten.

Als ik erbij stil sta, is de gigantische advertentiebusiness waar Google met
Facebook en de 'tracking business' een miljarden-industrie, in 15 jaar ontstaan,
een economische macht geworden die doodgriezelig is omdat ie zo verborgen is.

Die macht middels geld is vermengd met de macht die de NSA heeft om wat en wie het
maar wil, op de millimeter te kunnen volgen, afluisten en "afkijken" en
registreren.
Onze sleepwet is daartegen afgezet; kleuters met een zeefje in de zandbak.

De macht van Google over informatie, wat ze jou laten zien is ook doodgriezelig
want wat als Larry Page en hoeheettie het in de bol slaat en ze gaan zorgen dat
het allemaal naar hun zin gaat in de wereld?
Tot nu toe hebben ze hun macht enkel gebruikt om meer geld te genereren,
afgezien van dat ze *tot nu toe* OOK idealistische doelen nastreven.
De wereld is veranderd dankzij Google Earth, Streetview en Youtube. Onze kijk
op de werkelijkheid zal dankzij satelliet-techniek, GPS, telefonie nooit meer
hetzelfde zijn. Onze blik is verruimd, onze geest dus ook.
Is dat goed? Deels, zeker. En deels juist helemaal niet.

Gelijksoortig aan de waarde van de dollar, is al dat advertentiegeld op niets
tastbaars gebaseerd. Het is als je het zo bekijkt, verzonnen waarde.
Geld is iets virtueels, meer fantasie dan Bitcoin zelfs.
En ondertussen levert het dus miljarden op die ergens vandaan komen, namelijk het
geld dat ook geen enkele concrete waarde heeft anders dan wat beursjongens ermee
weten te goochelen.

Een kleinigheid zou ervoor kunnen zorgen dat alles met onvoorstelbare gevolgen
in elkaar klapt.
Er hoeft maar 1 enkele beurshandelaar heel erg te schrikken en bang worden om
alles en iedereen aan het bang worden te krijgen.
Zoiets kan ik me ook wel voorstellen op het internet.
Bijvoorbeeld, een fundamentele crack van een protocol waar alles van afhangt.
Die de ads industrie laat instorten.

Tja. Het is mooi weer, ik ga naar buiten iets leuks doen.
Als ik terug kom vanavond kan de wereld ge�mplodeerd zijn.
Misschien merk ik het wel onderweg.

Ruud Harmsen
2018-04-17 18:45:44 UTC
Post by Jep
[...]
Onzin. Lees mijn artikelen.
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Jep
2018-04-17 22:05:14 UTC
Post by Ruud Harmsen
Post by Jep
[...]
Vanwege mijn sterke meningen wilde ik daar even niet aan, toen je je twee
links postte. Andermans meningen zijn niet altijd behulpzaam voor me.
Soms ben ik simpelweg tevreden met mijn vooroordelen, daar hoef ik geen
andere voor in de plaats.
En dan heb ik ook nog een weerzin tegen; over geld en economie denken.
Economie lijkt me 84,23% meningen. Ruwe schatting.

Wat hoeveelheid mening betreft zijn we misschien aan elkaar gewaagd.
Wees maar blij dat ik niet zo'n site als jij onderhoudt, heb.

Kijk eens! een komma.
Nou maar hopen dat ie naar ieders zin is.

Ruud Harmsen
2018-04-18 06:11:35 UTC
Post by Jep
En dan heb ik ook nog een weerzin tegen; over geld en economie denken.
Economie lijkt me 84,23% meningen. Ruwe schatting.
Ik baseer alles puur op debet en credit, optellen en aftrekken, dus
meningen komen daar niet aan te pas.
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Maarten van Tilburg
2018-04-17 14:28:44 UTC
Post by NNK
Post by Jep
[...]
Van gratis diensten kan ik me dat nog wel voorstellen ook. Al die
computers en mensen die daar werken enz moeten uiteindelijk wel ergens
van betaald worden. Maar die grote paniek om wat persoonlijke gegeven
die mensen uiteindelijk ZELF op het net hebben gegooid begrijp ik niet
goed. Ik krijg ook geen telefoontjes uit Rusland of India, ik krijg wel
ladingen telefoontjes en SMSjes van mijn provider omdat ik een prepaid
card heb, die ga ik daarom afschaffen. Ik heb toch geen dekking bij mij
thuis.

Wat me meer zorgen baart is de beinvoeding van het democratische proces.
De verkiezing van Trump, de Brexit, het Ukrainereferendum, duidelijke
voorbeelden daarvan. En niet alleen op politiek vlak, denk aan de hausse
aan "voedingsspecialisten" die mensen angst aanjagen met onbewezen of
foute "feiten", de anti-GMO-ers en anti-VAXers, de propaganda voor
kleinschaligheid, de platte-aarde volgers, de creationisten, de
anti-wetenschappers en in het algemeen: de samenzweringstheorie gelovers.

Er is natuurlijk een verdediging tegen, als redelijkheid en kennis niet
meer helpen. Internet afschaffen, of in ieder geval er niet meer aan
meedoen. Ik ben daar nog lang niet aan toe.
VBakel
2018-04-17 18:50:56 UTC
Post by Maarten van Tilburg
Wat me meer zorgen baart is de beinvoeding van het democratische proces.
De verkiezing van Trump, de Brexit, het Ukrainereferendum, duidelijke
voorbeelden daarvan.
Jij bent tegen democratische processen die een uitkomst krijgen waar
jij het niet mee eens bent.
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Hoe je mensen die tegen genetisch gemanipuleerd voedsel en voor
kleinschaligheid zijn, in dat rijtje kunt plaatsen, begrijp ik niet.
Post by Maarten van Tilburg
Er is natuurlijk een verdediging tegen, als redelijkheid en kennis niet
meer helpen. Internet afschaffen, of in ieder geval er niet meer aan
meedoen. Ik ben daar nog lang niet aan toe.
Je kunt de mensen ook gewoon verbieden te denken wat ze denken.
Slogan: "Denkt wat Maarten denkt!"
Jep
2018-04-17 19:51:42 UTC
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Wat mensen verontrust aan dat bedrijf waaraan Facebook priv� data verkoopt,
lijkt me dat ze zich daardoor plots realiseren wat er ongezien gebeurt-
buiten hun wil om.
Er klinken nu geluiden dat dit 'niet moet mogen'.
Wat 'men' kennelijk over het hoofd ziet, is dat dit is wat het web draaiend
houdt. Dit is de industrie onder de oppervlakte.

Mensen zijn zich massaal aan het uitschrijven van Facebook.
Of althans, ze worden daartoe opgeroepen.
Maar Facebook is nu de zondebok terwijl het simpelweg doet wat alles binnen
die industrie doet. FB is maar 1 van de vele schakels.
Van 1 enkele klik die ik als gebruiker doe, kunnen meerdere bedrijven
een heel klein ietsiepietsie rijker worden. En al die ietsiepietsies bij
elkaar maken meer miljarden dan er misschien ooit bestaan hebben, aan geld.

En dat verandert niet, zo'n monsterlijk beest kan niet zomaar dood.
Al zou FB failliet gaan, wat op zichzelf al ondenkbaar is, gaat het grote
geldschuiven gewoon door alleen dan via andere sociale media, zoals
Whatsapp, Youtube, Instagram, webcamdiensten, muziek-diensten, er is teveel
om op te noemen dat allemaal op de verborgen advertentieindustrie draait.
Rechtstreeks betaalde diensten zoals iTunes zijn daarin een marginaal
verschijnsel, wat programmeurs verkopen middels Google PlayStore vermoed
ik, ook. Maar ik heb geen dombofoon en die gaat er ook niet komen,
dus ik weet er te weinig van.

Veel meer geldpotentieel zit 'm (misschien!) in een "hit" op Youtube zijn.
Google betaalt je succes. Grof geld, als je succes groot is.
Maar raad eens waar ze dat geld zelf aan verdienen.

Is dit allemaal een 'conspiracy theory'? Ik denk dat het een virtuele,
maar keiharde realiteit is. Het gaat om geld, zo echt als geld zijn kan.
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Ook mij baart de invloed van het geld op het internet zorgen, ook om de
invloed die Google cs nu al heeft. Niet eens in de 1e plaats om jouw
voorbeelden die gaan over hoe derden het internet ge/misbruiken.
Maar om de macht die die geldindustrie, hoe verborgen ook, nu al heeft.
Tot nu toe heeft Google die macht niet ernstig misbruikt. Tot nu toe lijkt
Google goede dingen te willen. Maar dat kan veranderen.
Het zijn slechts enkele mensen die zoveel geld, zoveel macht in handen
hebben.
Post by Maarten van Tilburg
Er is natuurlijk een verdediging tegen, als redelijkheid en kennis niet
meer helpen. Internet afschaffen, of in ieder geval er niet meer aan
meedoen. Ik ben daar nog lang niet aan toe.
Ik ook niet. Het zou niets veranderen als ik het plugje bij mij er uithaal.
En, ik zie ook het vele goeds dat Internet brengt.

De Wikipedia's bijvoorbeeld. Die zie ik als het meest positieve.
Vrijwilligers die zonder geldbelang een encyclopedie opgebouwd hebben
die z'n weerga niet kent, ondenkbaar in tastbare vorm.
Bibliotheken zouden uit hun voegen barsten.

Wikipedia is menselijke kennis die voor iedereen toegankelijk is en
even belangrijk: voor iedereen begrijpelijk.
Een virtuele intelligentie die menselijke intelligentie ontstijgt.

VBakel
2018-04-17 20:27:11 UTC
Jep <***@jep-z11.xs4all.nl> wrote:

<geld, privacy, internet>
Post by Jep
[...]
Ik weet niet of informatie hetzelfde is als intelligentie, maar ik
vind Wikipedia ook wel een hoogtepunt van het internet.

Wat ik raar vind is dat Nederlandse zorgverzekeraars en media meedoen
met de privacyroof. Als iemand bij een ziektenkostenverzekering
informatie over incontinentieluiers zoekt, krijgt zhij in Facebook
ineens advertenties voor die dingen voorgeschoteld. Zelfs
deugorganisaties als De Volkskrant, de VPRO en de NRC doen mee met die
pixel-ongein.
Jep
2018-04-17 21:30:17 UTC
Post by VBakel
<geld, privacy, internet>
Post by Jep
[...]
Zijn we het alweer eens!
De intelligentie zit 'm in hoe je Wp gebruikt.
Dankzij crosslinks tussen lemma's en de referenties is daarmee verband tussen
van alles te leggen, dit soort intelligentie is ingebouwd.
Een ander soort is de toegankelijkheid.
Welk trefwoord je ook neemt, je komt in 2 klikken bij precies de info
die je wilt. Onvervuild met reclame, er wordt je geen informatie onthouden,
zoals Google je dus juist w�l 'bubbelt' in wat voor hun centen goed is.
Je kunt in de zoekresultaten wel duidelijk 'sponsored links' zien, maar
ook de resultatenlijst zelf is 'aan jouw profiel aangepast'.
Dat vind ik verontrustend. Het stiekume, achter je rug om veranderen van
informatie.

Het 'bubbelen', is als je dat zo durft te zien: censuur. Google heeft
invloed op wat je te zien krijgt. Jij krijgt iets anders onder ogen dan ik,
gebaseerd op wat Google van je weet.
Dat is iets zeer verontrustends, vind ik.
Post by VBakel
[...]
Het heeft mij verbaasd dat de VPRO die als pionier het WWW ging gebruiken,
daarbij direkt al 'tracking' methodes afdwong.
Ze staan immers te boek als de progressieve, vrij denkende omroep.
Je kon de VPRO site niet gebruiken als je cookies weigerde, zoiets.

Het gaat dus al terug in de tijd tot voordat Google uitgevonden was, voor 2000.
Weetjenog oudje? De tijd van Altavista, Yahoo en Webcrawler, je werd blind
van de knipperende schreeuwende gifjes en er was NIETS vindbaar.
Wat je ook zocht, je vond het niet. Alleen spam, in overvloed. Van die
rondklik circusjes die allemaal naar elkaar 'linkten'.
Wat was Google een verademing... in het begin.
Aan de slimme algoritmes was te danken dat plotseling WWW effectief te
doorzoeken was. Niet voor niets werd 'googlen' zo snel een werkwoord en
'google it' de leus.
1 van de geniale nieuwigheden was dat Google 'rankte' naar hoe vaak er naar
een site gelinkt wordt. Niet naar hoe populair de site is.
Het is vrij makkelijk een populaire site te 'faken', maar niet om veel
neplinks te planten.
Dankzij dat schijnbaar simpele recept werd duidelijk waar de belangrijke
informatie te vinden was.
De slimme manier waarop Google de advertenties mengde in de zoekresultaten
deed de rest, dat maakte al snel dat een bedrijf via Google MOET adverteren
wil het kans hebben. En adverteren via Google MOET peper-peperduur zijn,
want pas dan werkt het.
Elk bedrijf voor welk het internet belangrijk is MOET investeren in Google
reclame, gedrukte reclame werd steeds minder belangrijk en dat is nog steeds
zo.
En dit is maar 1 van de vele slimme manieren waarop Google zo explosief
ultra-rijk werd.

Dit soort dingen is zo diepgeworteld dat het ondenkbaar is dat het internet
nog kan draaien zonder.
Dit maakt dat Google de grootste internationals zoals 'de' olie, naar de
kroon aan het steken is wat betreft hun macht over geld.

En bedenk dan dat het allemaal virtueel is. Het zijn allemaal stroompjes
door kabels. Pixels op beeldschermen, trillingen in de lucht.
Er komt geen olie of koffie of goud aan te pas. Geen boterham, geen
aardappeltje. Maar dat alles heeft er wel weer mee te maken.

Knipper nog eens met je ogen en je kunt nog steeds niet zien dat het
waar is.

VBakel
2018-04-17 21:47:32 UTC
Post by Jep
Post by VBakel
Post by Jep
[...]
zoals Google je dus juist wèl 'bubbelt' in wat voor hun centen goed is.
[...]
Duckduckgo zegt men dan, maar daar vind ik veel minder mee. Maar
Google vertrouw ik voor geen meter. Een Amerikaans bedrijf zal altijd
alles doen om ook de aller-, aller-, allerlaatste cent ergens uit te
persen. Ten koste van alles. Het is nooit genoeg.
Post by Jep
[...]
Ja dat hele Google = Big Brother = verontrustend. Ook alles met het
woord Chrome erin.
Post by Jep
Post by VBakel
[...]
Ik dacht dat Altavista en Hotbot indertijd wel goed werkten. Of
misschien verwachtte ik toen minder van een zoekmachine.

<knip meer over Google>
Jep
2018-04-17 22:56:28 UTC
Post by VBakel
[...]
Ik heb een hosts file waarin ik zoveel als mogelijk van Google opgenomen heb,
dat Youtube nog wel blijft werken. Muziek is belangrijk voor me.
Verder dus de Ghostery add-on, die vond ik toen nu.nl herkende dat ik AdBlock
gebruikte, Ghostery doet veel meer.
Ik maak geen gebruik van alles dat op sociale media lijkt, al is het maar
omdat ik me suf erger aan wat 'men' in Faecesboek uitpoept.
Duckduckgo werkt voor mij prima. En meestal zoek ik als eerste op de
Wikipedia's.
Post by VBakel
Ik dacht dat Altavista en Hotbot indertijd wel goed werkten. Of
misschien verwachtte ik toen minder van een zoekmachine.
<knip meer over Google>
Ik maakte een tijd lang gebruik van de computers in de atheneumbibliotheek.
De tijd dat Netscape nog om de drie klikken crashte en Windows er meestal
bij. Of Mosaic, dat kan ook.
Zelfs alleen maar laden van de Altavista pagina kreeg die computers soms
al onderuit.
En als het al lukte om 'zoek' af te wachten, kreeg ik dus die lange rijen
spam sites. Waarschijnlijk was ik te onervaren om de spam van de echte
resultaten te onderscheiden.

Enkele jaren later, toen ik een eigen Apple had werkte het internet beter
zoals bedoeld. Dat zal '98 geweest zijn.
Nog steeds produceerden zoekmachines prut. Netscape was nog steeds gammel
maar de Apple werkte wel. Dat had die slimme 'Find' waarmee je meerdere
zoekmachines tegelijkertijd kon gebruiken.

Naar die ouwe Apple heb ik nog steeds heimwee. Wat had ik een hekel aan mn
eerste Windows PC. Maar ik moest wel.

VBakel
2018-04-17 23:12:23 UTC
Post by Jep
[...]
Ik gebruik Pinterest zakelijk een beetje en privé zou ik moeilijk
zonder Facebook kunnen. FB Purity houdt de advertenties en zo weg.
Ghostery lijkt me interessant.

(...)