linguïstische relativiteit
2018-10-10 19:11:46 UTC
De taal die je kent bepaalt je waarneming (?)

https://www.ad.nl/nieuws/de-taal-die-je-gebruikt-bepaalt-hoe-je-de-wereld-ziet~a34e13b2/

Nou ik weet dat nog niet zo net.
2018-10-10 19:27:36 UTC
Post by Anonymous
Nou ik weet dat nog niet zo net.
Ik heb geen zin het hele verhaal te gaan lezen, maar volgens mij is er
een subtiele alsook complexe interactie tussen taal en waarneming. Wist U
dat Italianen wel honderd woorden hebben voor ijs?
2018-10-10 19:53:53 UTC
Post by Anonymous
[...]
En eskimo geen scheldwoord is?
n nk
joh
Alex Plantema
2018-10-10 19:52:42 UTC
Post by Anonymous
De taal die je kent bepaalt je waarneming (?)
https://www.ad.nl/nieuws/de-taal-die-je-gebruikt-bepaalt-hoe-je-de-wereld-ziet~a34e13b2/
Nou ik weet dat nog niet zo net.
Inderdaad een vreemd verhaal. Volgens mij is het precies andersom:
ze hebben geen woorden voor wat ze nog niet ontdekt hebben.
Alex.
Izak van Langevelde
2018-10-11 08:38:19 UTC
Post by Alex Plantema
Post by Anonymous
Nou ik weet dat nog niet zo net.
ze hebben geen woorden voor wat ze nog niet ontdekt hebben.
Onzin. Ik wacht al mijn hele leven op de ontdekking van de Znrokling...
2018-10-10 22:32:16 UTC
Post by Anonymous
De taal die je kent bepaalt je waarneming (?)
https://www.ad.nl/nieuws/de-taal-die-je-gebruikt-bepaalt-hoe-je-de-wereld-ziet~a34e13b2/
Nou ik weet dat nog niet zo net.
De taal 'beinvloedt' je waarneming. Dat is iets anders dan 'bepalen'.
De kop en de eindkonklusie van het krantenartikel zijn te kort door de
bocht.

Hier staat de theorie van Whorf.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sapir-Whorfhypothese

Ze hadden wel degelijk tijdsbesef maar gebruikten er andere woorden
voor. In hoeverre dat bepalend is voor hun wereldbeeld is nog steeds
onderwerp van diskussie en ik kan daar niet over oordelen.

Overigens hoorde ik net bij Twan Huys dat volkeren die niet rekenen en
geen cijfers en getallen kennen ook alternatieven gebruiken als ze een
maat moeten aangeven. 'Een elleboog lang' bv. Waar wij dan het woord
el weer van kennen. Dat zal dan ook invloed moeten hebben op de manier
waarop zij de wereld zien. Maar hoe?
En dat je besluit om geen negatieve woorden meer te gebruiken maar
positieve is een beetje kip-ei-verhaal, lijkt mij. Het heeft vast
invloed, maar het is ook een andere benadering waardoor je er
positiever tegenaan kijkt.
Izak van Langevelde
2018-10-11 08:37:10 UTC
Hier staat de theorie van Whorf.
Die heeft alleen betrekking op Klingon?
J. J. Lodder
2018-10-11 11:00:22 UTC
Post by ***@wig
Post by Anonymous
[...]
De spelling Sapir-Whorfhypothese is wel heel curieus.
Is dat inderdaad een correct gevolg van de laatste regeltjes?

Jan
Ruud Harmsen
2018-10-11 15:56:26 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by ***@wig
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sapir-Whorfhypothese
De spelling Sapir-Whorfhypothese is wel heel curieus.
Is dat inderdaad een correct gevolg van de laatste regeltjes?
Nee, altijd al zo geweest. Maar Sapir-Whorf-hypothese mag ook als je
dat duidelijk vind. Zo zou ik het in voorkomend geval wel schrijven.
2018-10-11 21:29:40 UTC
[> > verdwenen]
Post by Ruud Harmsen
Post by J. J. Lodder
Post by ***@wig
[...]
"Op blz. 10 staat een spelfout: Stichting Nederland Bekend Kleur.
Toch wel kwalijk vind ik, in zo'n stuk van mensen waarvan je enig
intellectueel niveau mag verwachten" (RH).
Bart Dinnissen
2018-10-11 20:41:59 UTC
Post by Anonymous
[...]
In de 18e eeuw werd een stuk land aangeduid als een mergen of morgen. En dat staat dan voor de
hoeveelheid land die een boer kan omploegen in, je raadt het al, een ochtend. Een dienstplichtig
militair had in die tijd bijvoorbeeld een lengte van een el, vijf palmen en twee duimen.

Hoe zagen zij de wereld? In meetbare eenheden, natuurlijk.
Bart Dinnissen
Ruud Harmsen
2018-10-11 21:16:33 UTC
Post by Bart Dinnissen
Een dienstplichtig
militair had in die tijd bijvoorbeeld een lengte van een el, vijf palmen en twee duimen.
Dat lijkt me niet. Dat is wel erg kort.
2018-10-11 21:33:10 UTC
Post by Bart Dinnissen
Post by ***@wig
Post by Anonymous
[...]
Is dat wezenlijk anders dan /wij/ de wereld zien met /onze/ woorden
voor tijd en maten? Ik bedoel: maakt het uit welke /woorden/ je tot je
beschikking hebt op welke manier je tegen de werkelijkheid aankijkt?
Dan vraag ik me af hoe het met kinderen zit die nog niet kunnen praten.
Vormen die zich pas een beeld van de werkelijkheid als ze woorden tot
hun beschikking hebben? Weten die pas wat /honger/ betekent als ze het
woord kennen?
Moeilijk te begrijpen.
J. J. Lodder
2018-10-13 10:04:54 UTC
Post by Bart Dinnissen
Post by Bart Dinnissen
Post by Bart Dinnissen
Hoe zagen zij de wereld? In meetbare eenheden, natuurlijk.
Er ligt ergens in de buurt van Rotterdam
een hondertien morgen polder.
De 'morgen' was niet erg constant.
Het was de hoeveelheid land die je in een morgen kom ploegen.
Op zware klei waren ze kleiner,

Jan
Izak van Langevelde
2018-10-13 10:37:21 UTC
Post by Anonymous
Post by Bart Dinnissen
Post by ***@wig
Post by Anonymous
De taal die je kent bepaalt je waarneming (?)
https://www.ad.nl/nieuws/de-taal-die-je-gebruikt-bepaalt-hoe-je-de-
wereld-z
Post by Anonymous
iet~a34e13b2/
Post by Bart Dinnissen
Post by Bart Dinnissen
[...]
Doet me denken aan de Japanse sandalen van rijststro, waraji, die werden
gebruikt om afstanden te meten, als het aantal sandalen dat je op die
afstand versleet, ook hier weer afhankelijk van de ondergrond.
2018-10-13 16:03:10 UTC
Post by Anonymous
Post by Anonymous
Post by Bart Dinnissen
Post by ***@wig
Post by Anonymous
De taal die je kent bepaalt je waarneming (?)
https://www.ad.nl/nieuws/de-taal-die-je-gebruikt-bepaalt-hoe-je-de-
wereld-z
Post by Anonymous
iet~a34e13b2/
Post by Bart Dinnissen
Post by Bart Dinnissen
[...]
Doet me denken aan de gras. Op 3 grazen grasland kun je 3 koeien levend houden (binnen het betamelijke natuurlijk).
J. J. Lodder
2018-10-13 19:29:22 UTC
Post by Anonymous
Post by Anonymous
Post by Bart Dinnissen
Post by ***@wig
Post by Anonymous
De taal die je kent bepaalt je waarneming (?)
https://www.ad.nl/nieuws/de-taal-die-je-gebruikt-bepaalt-hoe-je-de-
wereld-z
Post by Anonymous
iet~a34e13b2/
Post by Bart Dinnissen
Post by Bart Dinnissen
[...]
Ik heb wel eens een plaatje gezien van een heiligdom
waar het kennelijk gewoonte was dat de pelgrims
hun versleten sandalen achterlieten,

Jan
Izak van Langevelde
2018-10-13 19:46:27 UTC
Post by Anonymous
Post by Anonymous
Post by Bart Dinnissen
Post by ***@wig
Post by Anonymous
De taal die je kent bepaalt je waarneming (?)
https://www.ad.nl/nieuws/de-taal-die-je-gebruikt-bepaalt-hoe-je-
de-
Post by Anonymous
wereld-z
Post by Anonymous
iet~a34e13b2/
Post by Bart Dinnissen
Post by Bart Dinnissen
[...]
De Kringloop?
Bakel
Dat was een moskee, Jan. Na afloop namen ze hun sandalen weer mee.
J. J. Lodder
2018-10-15 20:55:34 UTC
Post by Bakel
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Zucht. Moet ik dan alles zelf opzoeken?
<https://en.wikipedia.org/wiki/Waraji#/media/File:Waraji_on_Hiei_Mountai
n,_next_to_Enryaku-ji_Ky%C5%8Din.jpg>

Wikipedia nog wel,

Jan
Bakel
Ok :)
NNK
2018-10-15 07:13:14 UTC
Doet me denken aan de Japanse sandalen van rijststro, waraji, die werden
gebruikt om afstanden te meten, als het aantal sandalen dat je op die
afstand versleet, ook hier weer afhankelijk van de ondergrond.
Leuk weetje, die kende ik niet. De Romeinen hadden ook een afstandsmeter
op hun karren. Zoekzoekzoek oja, een (H)odometer.
J. J. Lodder
2018-10-15 20:55:34 UTC
Post by NNK
Post by Izak van Langevelde
[...]
The standaardmaat was gewoon een marcherend legioen hoor.
Met een centurion die kon tellen.
Pas later, toen ze ietwat gebrek aan legioenen kregen
ontwikkelden ze een slap substituut,

Jan
Jan van den Broek
2018-10-16 07:17:22 UTC
On 2018-10-15, J. J. Lodder <***@de-ster.demon.nl> wrote:

[Schnipp]
Post by J. J. Lodder
The standaardmaat was gewoon een marcherend legioen hoor.
Met een centurion die kon tellen.
Pas later, toen ze ietwat gebrek aan legioenen kregen
ontwikkelden ze een slap substituut,
De hectometerpaaltjes.
--
Jan v/d Broek
***@dds.nl
J. J. Lodder
2018-10-16 09:17:35 UTC
Post by Jan van den Broek
[Schnipp]
Post by J. J. Lodder
[...]
En hun praatpalen zijn ook alweer gesloopt,

Jan
Izak van Langevelde
2018-10-16 09:43:40 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by NNK
Post by Izak van Langevelde
[...]
Tot honderd?
Post by J. J. Lodder
Pas later, toen ze ietwat gebrek aan legioenen kregen ontwikkelden ze
een slap substituut,
Het meetlint!
J. J. Lodder
2018-10-16 10:21:17 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by NNK
Post by Izak van Langevelde
[...]
Precies. Daarom had hij ook een decurion bij zich
die bijhield hoe vaak hij dat gedaan had.

Jan