Het kerende tij
Bart Dinnissen
2018-10-06 16:06:47 UTC
Bij het commentaar op een voetbalwedstrijd werd gesteld dat er een positieve verandering was (ik
meen bij FC Utrecht, en vastgesteld door Daniel de Ridder) en dat daarmee "het tij keerde".

Nu ken ik dat eigenlijk alleen in de passieve vorm: het tij werd gekeerd, of eventueel: iemand
keerde het tij. Maar dat het tij zichzelf keert had ik nog niet eerder gezien. Mooi wel :)
Bart Dinnissen
Izak van Langevelde
2018-10-06 16:38:56 UTC
Post by Bart Dinnissen
[...]
De enige die hier het tij keert is de maan.
U is niet de eerste die hierover nadenkt: http://taalisman.nl/42-het-tij-
keert/
J. J. Lodder
2018-10-06 20:16:22 UTC
Post by Bart Dinnissen
[...]
Heeft Oene Horletoet dan voor niets geploeterd?

Jan
Izak van Langevelde
2018-10-07 09:21:11 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Bart Dinnissen
[...]
Daar lijkt het wel op, jonge vriend...
J. J. Lodder
2018-10-07 10:34:02 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by Bart Dinnissen
[...]
Maar het eiland Raap is door de zee verzwolgen,
toen Oene Horletoet het tij niet langer tegenhield.

We zijn nog boven tij,
dus waarschijnlijk staat een collega van Horletoet
hier onbekend en onbemind ergens zijn goede werk te doen.

Als Heer zijnde voel je zoiets haarfijn aan...

Jan
Izak van Langevelde
2018-10-07 04:55:59 UTC
Post by Bart Dinnissen
[...]
Grappig, ik had dit blog nooit eerder gezien. Terwijl er toch veel
verwants in staat: http://rudhar.com/lingtics/spel_dt/neemt_u.htm .
Vergelijk (waarom geeft de schrijver zelf geen link?)
http://taalisman.nl/33-een-hulpmiddel-voor-u/ .

Antwoord op de retorische vraag: omdat hij misschien wel eerst op
papier of in Word schrijft? Vandaar ook de verkeerde afbreekfout in
"Staatssecretaris Wiebes had een belas-tingdeal met koffiereus
Starbucks gesloten"?

Dat is geen antwoord, dat is een wedervraag, ook rhethorhisch.
2018-10-07 08:47:55 UTC
Post by Bart Dinnissen
[...]
Dat is best nog wel even een ingewikkeld gebeuren. De zon doet ook een
portie mee, die is ook verantwoordelijk voor dood tij en springvloed.
Bart Dinnissen
2018-10-07 15:09:57 UTC
Post by Bart Dinnissen
[...]
Ah, leuk. Jammer dat de taal zo verloedert volgens deze heer :)

Trouwens ook een vreemde opvatting, dat taal zou kunnen verloederen. Taal is continue in beweging,
toch? Ik heb het gevoel dat mensen die over taalverloedering praten alleen maar willen vasthouden
aan de taal van hun eigen jeugd. Dat maakt de verloedering wel erg relatief.
Bart Dinnissen
Ruud Harmsen
2018-10-07 15:46:38 UTC
Post by Bart Dinnissen
Trouwens ook een vreemde opvatting, dat taal zou kunnen verloederen
Nog erger: het woord verloederen is zelf verloedering, want een
verfoeilijk germanisme. Las ik laatst ergens op Facebook.
Bakel
2018-10-07 20:10:36 UTC
Post by Bart Dinnissen
Post by Izak van Langevelde
Post by Bart Dinnissen
[...]
Ja, stel dat het onzijdig lidwoord verdwijnt. Het lijkt erop. Is dat
dan verloedering? Je kunt het verschraling van de taal noemen. Je kunt
het ook vooruitgang noemen. Er verdwijnt een complicatie die niets
toevoegt. Het Engels doet het ook prima zonder.
Flibsy
Bart Dinnissen
2018-10-08 18:56:40 UTC
Post by Bart Dinnissen
Taal is continue /
Continu
Ja, beter.
Bart Dinnissen
Ruud Harmsen
2018-10-07 04:48:25 UTC
Post by Bart Dinnissen
[...]
Voor mijn gevoel keert het tij altijd en alleen maar zelf: na vloed
wordt het weer eb.

Wat vindt het WNT?
Nieckq
2018-10-12 10:20:13 UTC
Post by Bart Dinnissen
[...]
Als het tijd keert, verzet men de bakens.

Nieckq

---
Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast antivirussoftware.