De nieren proeven
2018-04-19 08:52:28 UTC
AD: "Nog lang geen nieuw bestuur in Voorst: GB proeft partijen eerst de
nieren."

Had ik nou nog nooit van gehoord: de nieren proeven. Het is iets
bijbels. U die hart en nieren doorgrondt [in oudere vertalingen: proeft]
/ bent een rechtvaardige God" en in Jeremia 17:10: "Ik, de HEER, ben het
die het hart doorgrondt, / die nieren toetst [in oudere vertalingen:
proeft], / die ieder naar zijn levenswandel beloont, / aan ieder geeft
wat hij verdient."
Tale Kanaäns. Eerder te verwachten in de Trouw dan het AD.
Jep
2018-04-19 17:15:45 UTC
Post by NNK
[...]
Fijne krant, het AD, maar bij mijn weten niet het GPV huisorgaan.
Zou deze reporter uit een zwartekousendorp komen?

Ik heb ook nooit gehoord van deze uitdrukking.
--
groet! Jan

't Zal iets met geheugenplaatsen zijn. (c)hvl
Maarten van Tilburg
2018-04-19 18:37:55 UTC
Post by Jep
Post by NNK
[...]
Ik wel, ik weet alleen niet meer waar en hoe. Vermoedelijk bij
vraaggesprekjes met politici, ik zou het zelf nooit gebruiken.
Ik ben namelijk allerminst bijbelvast.
Jep
2018-04-19 20:09:53 UTC
Post by Jep
Post by NNK
[...]
Dat zou voor mij geen reden zijn, ik vind het monty python beeldspraak maar
dan zonder grappig.

Nieren toetsen... proeven... ah, associatie.

Bonzo Dog Doo Dah Band - Canyons Of Your Mind tab

This song has me in stitches.
Especially the solo.

Bb Eb Bb

This is the B - Side of our platter sports fans
Bb Eb Bb
And I'm singing, just for you, covered in sequins.

Bb Eb Bb Bb Eb Bb
In the canyons of your mind
F7
I will wander through your brain
Cm F7
To the ventricles of your heart, my dear
Bb Eb Bb
I'm in love with you again
Eb
Across the mountains of your chest
(Bah Bah Bah Bah Bah Bah Bah Bah)
Bb
I will stick a Union Jack
C7 F7
To the forest of your cheek
Bb Eb Bb
Through the holes in your string vest

SOLO
E|-/8--6--------------------------\8--6-----------------------|
B|-------8-6----------------------------8-6-------------------|
G|-----------8-6-6b*-6b*-6b*----------------8-6-------------0-|
D|----------------------------------------------x-8-8-8-8-8-0-|
A|------------------------------------------------------------|
E|------------------------------------------------------------|
*Bend Inaccurately

E|-----------x-|
B|---------x---|
G|-------x-----|
D|-6-8-x-------|
A|-------------|
E|-------------|
- it doesn't really matter what you do after this,
it can't get any worse...

That's about it.

De gitaarsolo moet wel de meest kreupele ooit zijn.

Flibsy
2018-04-19 19:31:29 UTC
Post by Jep
Post by NNK
[...]
Je bent ook nog zo jong.
Jep
2018-04-19 19:53:04 UTC
Post by Jep
Post by NNK
[...]
Klopt, nooit zo jong geweest.
De jongste dag mag nog even wachten.

pe
2018-04-19 17:59:23 UTC
Post by NNK
[...]
De uitdr was een paar cyclussen geleden in de landelijk politieke mode.
Daarna gingen ze over hun schaduw springen, en dan kan je natuurlijk niet
goed meer proeven.