Metaheerhuis?
2018-07-31 10:13:01 UTC
Ik heb een nieuw woordje geleerd: metaheerhuis. Wie van jullie had hier
al 'ns eerder van gehoord? Eerlijk, zonder zoeken in google of Van Dale?

Wat ik me vooral afvraag is de etymologie van dit woord. Iemand?
2018-07-31 11:37:18 UTC
Ik heb een nieuw woordje geleerd: metaheerhuis. Wie van jullie had hier
al 'ns eerder van gehoord? Eerlijk, zonder zoeken in google of Van Dale?
Makelaarsjargon: 1-persoonswoning, net aan de verkeerde kant van de
gracht, nog niet helemaal afgebouwd en slechts geschikt voor één
persoon, liefst van deftige komaf?

Het omstreden penthouse van Alexander Pechthold?

Bordeel waar voorname heren voor half geld mogen?

Uitgeleefde corpsballen-kiet?
Post by Izak van Langevelde
Wat ik me vooral afvraag is de etymologie van dit woord. Iemand?
Als ik daar naar zoek dan weet ik het, dus ik wacht even.
meta is een grieks voorzetsel en kan veel betekenen. o.a. 'half',
'met' 'over' maar ook 'aan de overzijde' als ik me goed herinner.
h@wig
2018-08-05 14:11:13 UTC
Ik heb een nieuw woordje geleerd: metaheerhuis. Wie van jullie had hier
al 'ns eerder van gehoord? Eerlijk, zonder zoeken in google of Van Dale?
Wat ik me vooral afvraag is de etymologie van dit woord. Iemand?
Niemand?
Ik dan maar:

"Ook bevindt zich bij de ingang van de begraafplaats een zogenaamd
metaheer-huisje. Dat is een gebouwtje waar voor de begrafenis de goede
daden van de overledene worden genoemd en waar wordt gebeden, het
zogenaamde kaddièsj-gebed, en de reinigingsrituelen worden uitgevoerd.
De stam van het woord metaheer is THR, uit te spreken als téhoor en dat
betekent rein"[...]

Bron:‘de synagoge van Alkmaar’.
http://www.kerkenisrael.nl/vrede-over-israel/voi51-4d.php?sw=1085&sh=608
Izak van Langevelde
2018-08-05 17:08:31 UTC
[...]
Dankuwelle! Alleen de etymologie is me nog niet helemaal helder. Elders
wordt volstaan met de opmerking dat het in 't Hebreeuws 'Bet Tohorah' is.
2018-08-05 17:56:01 UTC
[...]
Dankuwelle
U klinkt als een Zeeuws meisje? En Joods bedenk ik nu?
Post by Izak van Langevelde
Alleen de etymologie is me nog niet helemaal helder. Elders
wordt volstaan met de opmerking dat het in 't Hebreeuws 'Bet Tohorah' is.
Ja, zag ik. Ik geef maar weer wat VdS zegt en dat klinkt plausibel. En
mijn Hebreeuws is ook niet meer wat het nooit geweest is. Zijn daar
geen woordenboeken van?
Geen koosjere naam overigens, Van der Spek, meer een anti-nomen.
Izak van Langevelde
2018-08-05 18:28:47 UTC
[...]
Ik heb Zeeuwse ouders, uit Axel en Schouwen, respectievelijk, en hoewel
ik voluit Izaäk Abraham heet, stroomt er geen Joods bloed door mijn
aderen.
Huu!
2018-08-06 06:00:23 UTC
[...]
Nee, van het Hebreeuws bestaan geen woordenboeken. Het is een heilige
en daarmee geheime taal.
2018-08-05 17:10:13 UTC
[...]
Terzijde: het staat niet in de Van Dale...