tanken?
2018-10-27 11:09:53 UTC
https://nos.nl/artikel/2256480-nam-neemt-extra-veiligheidsmaatregelen-bij-tankenpark-na-lekkage.html
"tankenpark"?
In de eerste plaats is het meervoud "tanks".
In de tweede plaats zie ik hier geen reden voor een meervoud.
We hebben het toch ook niet over een "windmolenspark"?

|PR|
Luuk
2018-10-27 12:56:50 UTC
[...]
Die lokatie van de nam heet blijkbaar zo.

https://www.nam.nl/nieuws/2018/update-incident-tankenpark-delfzijl.html

Maar, voor de taal-nerds:
https://www.taaluilen.nl/tanks-of-tanken/

't is al eens eerder gevraagd, en uitgezocht ...
Pee Retinee
2018-10-27 14:07:44 UTC
Post by Luuk
Post by Pee Retinee
[...]
Dus gebrek aan gasbeheersing paren ze aan gebrek aan taalbeheersing.
Maar zelf schrijven ze het in elk geval consequent als eigennaam, dus
met een hoofdletter. Dat is de kopieerders dan duidelijk ontgaan.
Post by Luuk
https://www.taaluilen.nl/tanks-of-tanken/
Tip voor de NAM: stop een uil in je tank.
Post by Luuk
't is al eens eerder gevraagd, en uitgezocht ...
Alles is al eens eerder gevraagd. nl.taal, taaladviessites, en wat
dies meer zij kunnen dus wel worden opgeheven.

2018-10-27 14:32:29 UTC
Post by Luuk
't is al eens eerder gevraagd, en uitgezocht ...
Alles is al eens eerder gevraagd. nl.taal, taaladviessites, en wat
dies meer zij kunnen dus wel worden opgeheven.
Tankpark zou beter zijn, omdat het ook autopark is. Daarentegen is het
dan weer wel voertuigENpark. Of is een tankpark misschien een park
waar je kunt tanken? Het is ook goederENstation - busstation.
Dan zou je nog kunnen denken dat als een specifiek voertuig genoemd
wordt, je dan enkelvoud gebruikt. Maar waarom dan fazantENpark -
struisvogelpark? En krantENbedrijf - dagbladbedrijf?
Niet echt allemaal eenduidig. Ik vermoed dat er gekeken wordt wat het
beste bekt.
Pee Retinee
2018-10-27 17:31:01 UTC
[...]
Ik had nog gedacht aan verband met 's' dan wel 'en' als meervoudsvorm,
maar er zijn inderdaad nogal wat voorbeelden te bedenken waar ook dat
niet opgaat.

|PR|
Bakel
Maar wel over een koekjestrommel.
Anonymous
2018-10-27 18:58:53 UTC
Post by Bakel
Post by Pee Retinee
[...]
Een koekjestrommel is een trommel voor koekjes. Een koektrommel is een
trommel voor koek. En dat zijn twee verschillende dingen.
n nk
BugHunter
2018-10-27 19:06:26 UTC
Post by Anonymous
Post by Bakel
Post by Pee Retinee
[...]
Als je hard op die koektrommel slaat wordt het
vanzelf een koekjestrommel.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
/ \ Bye, BugHunter
Bakel
2018-10-27 19:26:19 UTC
Post by Anonymous
Post by Bakel
Post by Pee Retinee
[...]
En als er twee koeken in de koektrommel passen, is het een
koekentrommel.