Duurzaam
2018-11-27 11:58:16 UTC
De gemeente Amsterdan gaat een nieuwe wijk bouwen, of liever gezegd, wat
nu een bedrijventerrein is herbebouwen. Dat kan natuurlijk alleen maar
goed gaan als daar het etiket "duurzaam" op wordt geplakt:

"Duurzaam

De nieuwe wijk wordt klimaatbestendig en rainproof. Regenwater wordt
bijvoorbeeld zoveel mogelijk in de buurt opgeslagen door waterbergende
straten, geveltuinen, een groene middenberm en groene elementen langs de
kade, op daken en binnentuinen. De bouw van de wijk is circulair: dat
houdt in dat we producten en materialen hergebruiken. En we maken
gebruik van lokale materialen."

Toch wel handig dat de kretologie een beetje wordt uitgelegd. Rainproof
is dus niet bestand tegen regen, zoals ik zou denken, maar het opvangen
van de regen in opvangvaten oid. Doet mij denken aan de ouderwetse
regenton. Wat een innovatief idee :)

De lokale materialen ter plaatse kan ik ook niet plaatsen.
Waarschijnlijk aarde, dus gaat men lemen huisjes bouwen?
Izak van Langevelde
2018-11-27 12:21:47 UTC
[...]
[...]
De lokale materialen ter plaatse kan ik ook niet plaatsen.
Waarschijnlijk aarde, dus gaat men lemen huisjes bouwen?
Ht zijn materialen van de plaatselijke bouwmarkt...
2018-11-27 15:28:07 UTC
[...]
Waardoor het grondwaterpeil nog maar weer lager wordt. En half Amsterdam
is gebouwd op houten heipalen. Die lekker gaan rotten als ze niet meer
onder water staan. Gaat lekker zo.
Post by Maarten van Tilburg
De bouw van de wijk is circulair: dat
houdt in dat we producten en materialen hergebruiken.
Hier kan ik me totaal niets bij voorstellen.
Post by Maarten van Tilburg
En we maken
gebruik van lokale materialen."
En hierbij nog minder. Ach het doet er niks toe of ditenmedat nou goed
of slecht is voor t mejeu. Het gaat er om wie de domste teksten uit zijn
ramplank krijgt. Die krijgt het meest subsidie en aandacht.

Klein voorbeeldje, was enige maanden geleden op de VPRO-tv. In Amerika
mag je bos kappen zonder vergunning. Dat wordt dus enthousiast gedaan.
De stammen worden bekeken, nou ja, dat vergeet men gewoon, er wordt maar
aangenomen dat ze allemaal te krom en dus ongeschikt zijn voor de
meubelindustrie. Dus ze gaan dus in korrelvorm op de stookolieboot naar
Europa, waar ze als groene energiebron in de elektriciteitscentrales
verdwijnen, want het is immers bio-afval. En wij betalen hier een
toeslag op de energienota, wegens groene energie.
2018-11-27 15:34:17 UTC
Post by NNK
Klein voorbeeldje, was enige maanden geleden op de VPRO-tv.
Zembla:

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/bos-als-brandstof
Maarten van Tilburg
2018-11-27 17:22:01 UTC
Post by NNK
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Dat kan zijn, maar het gaat om een industrieterrein achter het
Amstelstation, waar vroeger Mashmeijer stond te stinken denk ik. Dat is
ver van het centrum en de houten heipalen.
Post by NNK
Post by Maarten van Tilburg
De bouw van de wijk is circulair: dat houdt in dat we producten en
materialen hergebruiken.
Hier kan ik me totaal niets bij voorstellen.
Ach, weet ook niet. Je breekt fabrieken en loodsen af en gaat de oude
stenen hergebruiken? Van mij mag je, ik heb het ooit eens moeten doen
toen ik mijn huis verbouwde: oude stenen van de werf gekocht en
schoongemaakt. En hels karwei.
Maar welke producten dan? Ik zou de grond ook maar even onderzoeken op
verontreiniging.
Post by NNK
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Als het nou een subsidieaanvraag was oid, maar het was gewoon een tekst
van de gemeente op facebook. En trots dat we zijn !

IAMSTERDAM, zou je bijna denken. Die tekst staat in levensgrote en
foeilelijke letters op het museumplein, het uitzicht op het pas
gerestaureerde en best mooie rijksmuseum te verpesten. En de mooie taal
te verneuken. De nieuwe burgemeester wilde dat ding daar weg hebben, en
dus barstten de rechtgeaarde Amsterdammers in woede uit. Het is nl 1)
een vrouw en 2) van Groen Links.

Daar is nu ook een (kunst)ijsbaan(tje) aangelegd. Dit oergezellige en
oerhollandse pretparkje moet uiteraard wel een beetje bekken, anders
zouden de toeristen het niet begrijpen. ICE-Amsterdam dus. Leuk he.
Ruud Harmsen
2018-11-27 19:51:53 UTC
Tue, 27 Nov 2018 15:22:01 -0200: Maarten van Tilburg
Post by Maarten van Tilburg
IAMSTERDAM, zou je bijna denken. Die tekst staat in levensgrote en
foeilelijke letters
Pas nou op, dat mag je niet zeggen! Straks beginnen ze een kilometers
lange draad over je.
Leuk! Krijg ik tenminste ook eens wat aandacht hier.
NNK
2018-11-27 21:29:33 UTC
Dat kan zijn, maar het gaat om een industrieterrein achter het
Amstelstation, waar vroeger Mashmeijer stond te stinken denk ik. Dat is
ver van het centrum en de houten heipalen.
Zou kunnen. Maar communicerende vaten?
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Kotsziek word je er van. Zandvoort heet tegenwoordig Emsterdem Beach of
zoiets. En het goede oude paleis het Loo, te Apeldoorn dus, heet straks,
als de verbouwing achter de rug is ... je wil het niet geloven ... echt
niet ...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..

Ben ik al buiten beeld?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ja?

Komttie:

Het Versailles van Amsterdam.

Echt waar.

The Emsterdem Fersajle dus in de volksmond

Spuug. Dikke spuug. We zijn met z'n allen compleet gek geworden.
2018-11-28 09:36:24 UTC
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Let's go to the Loo!
Met bijpassende roodwitte letters van TOEDELOE!
2018-11-28 11:54:54 UTC
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Helemaal isttie zo:

4 Engelsen bestellen buskaartjes.

To the loo? To the loo! Two to the loo. Two to the loo. Toedeloe! Two to
the loo too. Two to the loo too. Toedeloe too!

Oftewel:

Voorste: to the loo?
Buschauffeur: to the loo!
Voorste: two to the loo!
Buschauffuer: two to the loo.

En tegen de tweede die doorloopt: toedeloe!

Derde: two to the loo too
Buschauffeur: two to the loo too.

Tegen de vierde: toedeloe too!

Ik ken hem ook met de melkboer.

Morgen.
Morgen.

Morgen.

Morgen?

Morgen!

Morgen.
Morgen.
2018-11-28 12:06:11 UTC
Post by NNK
Post by Izak van Langevelde
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Een leraar Engels heeft dit 'ns uitgewerkt; bisschop Tutu deed ook mee...
2018-11-28 12:37:54 UTC
Een leraar Engels heeft dit 'ns uitgewerkt; bisschop Tutu deed ook mee...
Naar een gekostumeerd bal op het Loo zeker, als balletdanseresje?
2018-11-28 12:46:30 UTC
Post by NNK
Post by Izak van Langevelde
Een leraar Engels heeft dit 'ns uitgewerkt; bisschop Tutu deed ook mee...
Naar een gekostumeerd bal op het Loo zeker, als balletdanseresje?
Het is te lang geleden, ik meen nog wel dat een en ander zich om 13:58
afspeelde...
2018-11-28 11:28:57 UTC
Post by NNK
Post by Maarten van Tilburg
IAMSTERDAM, zou je bijna denken. Die tekst staat in levensgrote en
foeilelijke letters op het museumplein, het uitzicht op het pas
gerestaureerde en best mooie rijksmuseum te verpesten.
Nog wel: vóór 5 december zijn ze daar definitief weg. Halleluja.
Post by NNK
Post by Maarten van Tilburg
De nieuwe burgemeester wilde dat ding daar weg hebben, en dus barstten
de rechtgeaarde Amsterdammers in woede uit. Het is nl 1) een vrouw en
2) van Groen Links.
Ongenuanceerde en seksistische kulkoek. Typerend voor MvT, niet
voor Amsterdammers.
Post by NNK
Post by Maarten van Tilburg
[...]
"Amsterdam Loo" op zijn Engels vind ik wel wat hebben, vooral
voor mensen die kotsziek zijn.

2018-11-28 13:49:16 UTC
Post by NNK
Post by Maarten van Tilburg
De nieuwe burgemeester wilde dat ding daar weg hebben, en dus barstten
de rechtgeaarde Amsterdammers in woede uit. Het is nl 1) een vrouw en
2) van Groen Links.
Ongenuanceerde en seksistische kulkoek.
Inderdaad
Post by Pee Retinee
Typerend voor MvT, niet
voor Amsterdammers.
Nou, dan ben je niet erg bezig met de sociale media. Ik werd zelfs
toegevoegd geen "echte Amsterdammer" te zijn omdat ik toegaf niet plat
te praten. En natuurlijk omdat ik meende WEL een argument te hebben om
dat ding weg te halen, niet op basis van wat jij meent dat typerend voor
mij is.
Post by Pee Retinee
Post by NNK
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Ja? En WAT heeft dat dan? Waarom zou dat moeten, of is het normaal dat
alles tegenwoordig in steenkolen-Engels moet? Het muiderslot als
Emsterdem castel bijvoorbeeld. Waarom is dat nodig? Moeten de bewoners
(die er nog over zijn na BnB en Uber) binnenkort verplicht in
klederdracht om dat dagjesmensen te behagen? Zeg het maar hoor.
Pee Retinee
2018-11-27 21:27:40 UTC
Post by NNK
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Het grondwaterpeil wordt nog altijd geregeld met waterbeheer, en dat is
voor het overgrote deel *afvoeren* van water naar uiteindelijk de zee,
oftewel de productieve variant van "water naar de zee dragen".
Door opvangen van regenwater hoeft er minder zo afgevoerd te worden, en
dat spaart weer energie. Bij langdurige droogte wordt juist zoet water
ingelaten, om het grondwater op peil te houden en paalrot te voorkomen.
Overigens bestaat "het grondwaterpeil" niet: dat peil verschilt van
peilvak tot peilvak.
Verder hebben de 19e eeuwse Amsterdamse wijken veel last gehad van de
palenpest, een bacteriële aantasting van grenen heipalen, ook al stonden
die onder water.

2018-11-27 21:43:14 UTC
Post by NNK
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Paalrot door dalend grondwater komt wel degelijk veel voor.
Rudolpho
2018-11-28 20:09:22 UTC
De gemeente Amsterdan gaat een nieuwe wijk bouwen, of liever gezegd, wat
nu een bedrijventerrein is herbebouwen. Dat kan natuurlijk alleen maar
"Duurzaam
<KNIP>

Het beton van de gesloopte gebouwen wordt vermalen en vervolgens als
ondergrond van de te bouwen huizen, winkels, kantoren,....
--
Rudolpho
Carpe diem
Anonymous
2018-11-28 20:48:34 UTC
Post by Rudolpho
Post by Maarten van Tilburg
[...]
Dat gebeurt overal. Het spul gaat naar een vermaler en wordt als ondergrond
gebruikt voor wegen etc., net waar het nodig is. Dus wat er nou zo
bijzonder aan is ...
n nk
Rudolpho
2018-12-02 22:34:59 UTC
Post by Anonymous
Post by Rudolpho
Post by Maarten van Tilburg
[...]
In het mij bekende geval was het wel bijzonder.
een bejaardenhuis werd afgebroken en het beton daarvan ligt nu onder het
nieuw verpleeghuis.
--
Rudolpho
Carpe diem
[...]