Hoe zwaar is een kilo?
Add Reply
BugHunter
2018-11-13 19:21:51 UTC
Dit wordt gesteld in het journaal. Ze hebben het
steevast over de kilo.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Ruud Harmsen
2018-11-13 20:17:01 UTC
Post by BugHunter
Dit wordt gesteld in het journaal. Ze hebben het
steevast over de kilo.
Ik ben mijn hele lleven al niet anders gewend dan dat dat normale
spreektaal is voor 'kilogram'. Dat is de technisch en natuurkundig
juiste aanduiding, maar in het dagelijks leven zegt niemand dat.
BugHunter
2018-11-13 22:32:21 UTC
Post by BugHunter
[...]
Zeg je ook mili als je miligram bedoelt?
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
pe
2018-11-13 23:31:13 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
Dat bedoel ik nooit.
2018-11-14 10:17:31 UTC
Ruud Harmsen, http://rudhar.com
Zeg je ook mili als je miligram bedoelt?
Dat bedoel ik nooit.
Bedoel je wel 'ns wat, zo in zijn algemeenheid?
2018-11-14 16:16:55 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
[...]
Ik bedoel dat ik nooit miligram bedoel. Mocht ik milligram bedoelen, dan
zeg ik iets tussen milligram en mieliegram in.
2018-11-14 17:33:00 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
[...]
Met een kneiterharde dubbelel, of iets dat meer richting j gaat?
2018-11-14 21:00:39 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
[...]
Gewoon zo’n vette randstad-el. Richting j, kan ik me niks bij voorstellen.
Dan is het geen l meer.

Zoals in vanille bedoel je? Fenieje?
2018-11-14 21:05:30 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
[...]
Dat kom ik nooit in het wild tegen.
2018-11-17 14:59:01 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
[...]
Dan ben je mijn oma nooit in het wild tegengekomen. Die zei altijd de
famielje.
pe
2018-11-17 15:46:52 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
[...]
IJs met famieljesmaak? Graag niet, als het mag.
2018-11-17 16:36:53 UTC
Post by BugHunter
Tue, 13 Nov 2018 20:21:51 +0100: BugHunter
[...]
Dan heeft U de familie Vandekasteele nog nooit over Uw tong laten
walsen...
2018-11-15 07:24:00 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
[...]
Ik schrijf milligram maar zeg mieliegram, ja. Ik dacht dat ik daar al
eens een stukje over geschreven had, maar ik vind het niet. Milliliter
/ mielieliter, is het betere voorbeeld, maar dat vindt Google ook niet
op zijn site.
[...]
Of een letter dubbel geschreven wordt, heeft in de Nederlandse
spelling geen invloed op de uitspraak van _die_ letter. Wel van de
letter ervoor en anders dan in talen als Fins, Arabisch, Italiaans en
Hongaars (en vroeger Hebreeuws).

Gemination, is de technische term.
n nk
Luuk
2018-11-17 15:34:03 UTC
Post by Anonymous
Post by Ruud Harmsen
[...]
Geminación (fonología)

Volgens mij, is het overigens niet 'Gemination', maar Geminatie.
( https://nl.wikipedia.org/wiki/Geminatie )

Er staat daar:
"Geminatie of verdubbeling is in de spraak het verschijnsel dat een
medeklinker hoorbaar langer wordt uitgesproken dan gewoonlijk"
Dus het heeft wel degelijk invloed op de uitspraak.
h@wig
2018-11-17 17:47:31 UTC
Post by Luuk
Post by Anonymous
Post by Ruud Harmsen
[...]
Dat niet alleen, ook de klank kan veranderen. De ll wordt in het Spaans
als j uitgesproken. Net dus als in het Nederlands vanille. En meer
leenwoorden uit het Frans, zoals bastille, pastille. Kamille dan weer
niet. Mille (1000) ook weer anders.
Ruud Harmsen
2018-11-17 19:31:53 UTC
Post by Luuk
Post by Anonymous
Post by Ruud Harmsen
[...]
Soms, ongeveer, hier en daar, het is veel ingewikkelder.
2018-11-17 22:27:04 UTC
[...] De ll wordt in het Spaans
als j uitgesproken.
Soms, ongeveer, hier en daar, het is veel ingewikkelder.
Ziet dát er even deskundig uit!
2018-11-18 12:18:34 UTC
Post by Luuk
Post by Anonymous
Post by Ruud Harmsen
[...]
Dat in het Catalaans de ll afzonderlijk wordt uitgesproken weet ik,
maar hoe kan het nog anders in het Castillaans?
En waar is dat 'hier en daar' dan, dat ik er eens op kan letten?
pe
2018-11-18 12:44:54 UTC
[...]
Ik voel een linkje aankomen...
2018-11-17 19:30:59 UTC
Post by Luuk
Post by Anonymous
Post by Ruud Harmsen
Gemination, is de technische term.
En t Spaans?
Geminación (fonología)
Volgens mij, is het overigens niet 'Gemination', maar Geminatie.
( https://nl.wikipedia.org/wiki/Geminatie )
Ik noemde de Engelse term, inderdaad.
00
Post by Luuk
"Geminatie of verdubbeling is in de spraak het verschijnsel dat een
medeklinker hoorbaar langer wordt uitgesproken dan gewoonlijk"
Dus het heeft wel degelijk invloed op de uitspraak.
In talen waarin dat een rol speelt ja. En Spaans zit daar niet bij.
2018-11-17 19:29:09 UTC
Post by Anonymous
Post by Ruud Harmsen
[...]
Qua spelling wel, qua uitspraak. r/rr en l/ll zijn aparte fonemen,
geen kwestie van geminatie.
Bakel
Ja kom op, zit je ons eerst helemaal lekker te maken...
Ruud Harmsen
geen kwestie van geminatie.
Ruud Harmsen
2018-11-15 07:25:45 UTC
[...]
Tussen klinkers, zeker als die /I/ of /i/ zijn, is de /l/ niet dik,
ook niet in de Randstad.

Of ja, ergens in de bollenstreek of bij Amsterdam misschien wel? Of
Zaandam? Maar verder niet. Friesland?
2018-11-15 10:32:07 UTC
[...]
Oké, verder niet. Duidelijk.
Post by Ruud Harmsen
/Friesland?
2018-11-15 12:26:43 UTC
[...]
Post by Ruud Harmsen
/Friesland?
Mag niet debken tijdens het tikken van Rein. Hinderlijk is dat.
Storedne factor.
2018-11-15 15:35:12 UTC
Post by Ruud Harmsen
/Friesland?
Mag niet debken tijdens het tikken van Rein. [...]
"Schreef ik dat? Waar lees je dat? Waar haal je dat? Vandaan?" (RH)
2018-11-14 08:03:58 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
Nee, dat niet. Taal is vaak inconsequent.

Wel zeiden wij als aankomend elektronici k tegen kilo-ohm,
bijvoorbeeld 4k7 was 4700 ohm of wel 4,7 kohm.
n nk
Anonymous
2018-11-14 09:49:19 UTC
Post by Anonymous
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
Aankomend timmerlui. Aankomend slagers. Aankomend professoren. Neuh.
n nk
Izak van Langevelde
2018-11-14 10:16:58 UTC
Post by Anonymous
Post by Anonymous
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
[...]
Kwestie van meer bewegen en minder eten...
2018-11-14 10:51:58 UTC
Post by Anonymous
Post by Anonymous
Post by Ruud Harmsen
Wel zeiden wij als aankomend elektronici k tegen kilo-ohm,
bijvoorbeeld 4k7 was 4700 ohm of wel 4,7 kohm.
Wij 4k7.
Aankomend timmerlui. Aankomend slagers. Aankomend professoren. Neuh.
Ik heb zelf het vak nooit professioneel uitgeoefend, dus voor mij
aankomend. http://rudhar.com/about/jammerlk.htm
2018-11-14 10:53:57 UTC
Post by Anonymous
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
Of 2k2, of 6k8, of 2n7. Maar dat zei je niet als twee-en-zeven, toch?
2,7 nano(farad). En 2200 µF werd nooit 2,2 mF, hoewel het dat wel is.

Van die dingen dus.
2018-11-14 11:07:23 UTC
Post by Anonymous
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
Nee, in formules niet, maar als we onderdelen gingen scoren bij een van de
vier electronicazaken die mijn stad toen rijk was, wel. Dat taaltje van de
verkopers neem je gauw over. 4 k 7, 22 mu, 68 puf, torretjes.
n nk
Ruud Harmsen
2018-11-14 11:46:56 UTC
Post by Anonymous
Nee, in formules niet, maar als we onderdelen gingen scoren bij een van de
vier electronicazaken die mijn stad toen rijk was, wel. Dat taaltje van de
verkopers neem je gauw over. 4 k 7, 22 mu, 68 puf, torretjes.
Ja, dat wel inderdaad, heel herkenbaar, die laatste drie ook.

Radio Piet in de Klarestraat (die straatnaam moest in opzoeken, maar
ik zou er wel zo blind naartoe kunnen lopen).

Zit er nog steeds, zie ik. Ongelofelijk.
2018-11-14 18:21:31 UTC
Post by Anonymous
[...]
Verrek ja! Kocht r mijn eerste boxjes. Dattie nog bestaat zeg.
n nk
Ruud Harmsen
2018-11-15 07:27:46 UTC
Post by Anonymous
Post by Ruud Harmsen
Post by Anonymous
[...]
We hebben het toch, althans in mijn geval, over een dikke 40 jaar
geleden.
2018-11-15 11:17:03 UTC
We hebben het toch, althans in mijn geval, over een dikke 40 jaar
geleden.
En Bergmann, in de Koningsstraat is al weer 5 jaar failliet. Eeuwig
jammer. Dat pand had rijksmonument moeten worden, waarom niet. Want hier
stal John Lennon een mondharmonica, op weg naar Hamburg. Toen is ook de
beroemde foto gemaakt op het oorlogskerkhof, their name liveth for
evermore staat er op het monument. Schijnt iets uit de bijbel te zijn.
Typisch: for evermore. Je zou denken: for ever more of forever more. En
na Hamburg begon de victorie. Het verhaal gaat dat diezelfde
mondharmonica gebruikt is op Love me Do. Maar ik geloof dat laatste
niet. Dr zit 2 jaar tussen.

<https://www.nrc.nl/nieuws/2010/08/16/john-lennon-is-hier-geweest-11931999-a1101080>
2018-11-15 12:25:23 UTC
Post by NNK
Post by Ruud Harmsen
We hebben het toch, althans in mijn geval, over een dikke 40 jaar
geleden.
En Bergmann, in de Koningsstraat is al weer 5 jaar failliet. Eeuwig
jammer.
Ja, weet ik, vond ik ook een paar jaar terug. 5 jaar pas? Nog een tijd
als webwinkel. Niet meer?
BugHunter
2018-11-14 12:32:18 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
Ik heb ook electronica gedaan en 4k7 is een vaste
standaarduitdrukking, doch alleen van toepassing
op in dit geval weerstand.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Maarten van Tilburg
2018-11-14 13:22:29 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
Waarschijnlijk ken je dus ook het blad Elektuur (toen al met een k) of
Radio Electronica (met een c denk ik) en daar was de standaard echt wel
4k7 enzovoorts voor weerstanden, dus ook zo gesproken door iedereen in
die wereld. Condensatoren werden gegeven in mu (microfarad) of pf
(picofarad), ik geloof eigenlijk dat grotere (milli) en zelf hele farads
toen nog niet bestonden. Nu dus wel, zag ik pas geleden (ik zit al een
jaar of 30 niet echt meer in die wereld).
Mijn herinnering is vervaagd wat betreft spoelen.

Er waren verschillende winkels in Amsterdam waar je die spullen kon
kopen, en waar ik in mijn experimentele tijd ook regelmatig kwam. Aurora
in de Vijzelstraat was een van de bekendste, maar ik kwam daar niet
graag omdat ze een beetje vreemd systeem hadden. Erg ingewikkeld. Eerst
moest je bij de toonbankbediende je bestelling doen, niet zelden na in
de rij te hebben gestaan, die bediende maakte dan een bonnetje die je
bij de kassa aan de ingang moest betalen, niet zelden na in de rij te
hebben gestaan, en dan terug naar de bediende aan de toonbank om je
inmiddels ingepakte bestelling op te halen, niet altijd zonder WEER in
de rij te hebben gestaan.
Deze arbeidintensieve organisatie zag ik terug in Brazilie.
Werkverschaffing.
BugHunter
2018-11-14 14:28:18 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
En wie kent/kende niet Radio Ster in de
Herderinnestraat in Den Haag? Ik weet niet of die
er nog is.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Izak van Langevelde
2018-11-14 14:58:26 UTC
[...]
Je weet dus niet dat die Elektuur van je al meer dan 10 jaar niet meer
bestaat?
Je zag niet dat in in de verleden tijd praatte?
Izak van Langevelde
2018-11-14 17:31:46 UTC
[...]
Dat doe je eigenlijk altijd, dus, nee, het viel niet op...
2018-11-14 18:08:32 UTC
[...]
Niet altijd, zo erg is het vast niet. Maar als het over Nederland gaat
moet dat haast wel, want dat heb ik bijna 15 jaar geleden verlaten.
Izak van Langevelde
2018-11-14 18:25:00 UTC
[...]
Heel verstandig, dat hadden meer mensen moeten doen...
2018-11-14 18:21:33 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
Heel herkenbaar. Aurora was heel goed ook in TL's en gloeilampen; de meest
vreemde vormen, fittingen en uitvoeringen hadden ze. Toevallig een paar
weken geleden daar nog langsgelopen, blik naar binnen geworpen, leek niet
veel veranderd.
n nk
Maarten van Tilburg
2018-11-14 19:44:18 UTC
Post by Anonymous
Post by Maarten van Tilburg
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
En dat terwijl de gloeilampen eigenlijk verdwenen moeten zijn. O je,
geen slapende honden wakker maken hoor.

Dat woord werkverschaffing doet me denken aan iets anders. In de
facebookgroep over Amsterdam komt vaak iets voor over het Amsterdamse
Bos, maar heel vaak wordt dat gepost door oudere of ex-Amsterdammers die
het steevast "bosplan" noemen, waarop dan uitgelegd moet worden dat het
hetzelfde bos is.
Het werd aangelegd in de jaren 30, tijdens de crisis dus, als
werkverschaffingsproject. In die tijd had je ook "Het Plan van de
Arbeid" dus toen werd het waarschijnlijk bosplan. Tot even na de oorlog
was dat ook de officiele naam geloof ik.

Misschien dat Aurora zou oud is, het kan.
Alex Plantema
2018-11-14 20:03:17 UTC
Post by Anonymous
[...]
Al verkopen ze geen onderdelen meer.
Alex.
Arie de Muynck
2018-11-14 09:49:53 UTC
Post by BugHunter
Zeg je ook mili als je miligram bedoelt?
Nee, dan zeggen we milligram.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SI-voorvoegsel

Arie
Rein
2018-11-14 15:12:43 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
Nou je 't zegt: er gaat geen keer voorbij als ik langs de
groente-enfruitkraam op de mert loop dat ik niet hoor vragen:
"Kilo? Wat bedoel je?"
BugHunter
2018-11-14 16:51:02 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
Link hoor, voor hetzelfde geld (nou...) krijgt-ie
een kiloton aardappels.

Ik zal wel weer ouderwets zijn, maar kilo is fout.
En helemaal in het journaal.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
joh
Dat komt de ambachtelijke groenteboer denkt nog altijd in ponden.
BugHunter
2018-11-14 19:03:56 UTC
Post by joh
Post by Rein
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
Het is iets meer, mag dat?
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Ruud Harmsen
2018-11-15 07:31:13 UTC
Post by BugHunter
Post by joh
Dat komt de ambachtelijke groenteboer denkt nog altijd in ponden.
Het is iets meer, mag dat?
30 newton? Of 50? Oké, als het niks meer kost.
2018-11-15 07:30:28 UTC
Nou je 't zegt: er gaat geen keer voorbij als ik langs de
"Kilo? Wat bedoel je?"
Doe mij maar een zakkie met om en nabij de 29,43 newton aardappelen.
2018-11-15 08:51:41 UTC
Nou je 't zegt: er gaat geen keer voorbij als ik langs de
"Kilo? Wat bedoel je?"
Doe mij maar een zakkie met om en nabij de 29,43 newton aardappelen.
Aardappelen gingen vroeger per mud (100 liter) en dat is een
inhoudsmaat. Het was niet praktisch om dat per gewicht te doen, een
emmer van 10 liter had iedereen wel, maar een weegschaal is vaak
problematischer. Nou ze in de fabriek worden afgevuld geldt dat niet
meer. Alhoewel, kom te denken van het, de groenteman woog wel de
aardappels af op zo'n hangende weegschaal.
2018-11-15 13:44:17 UTC
Post by NNK
Aardappelen gingen vroeger per mud (100 liter) en dat is een
inhoudsmaat.
Bij particulieren - althans in de stad - gebeurde dat alleen als
ze over een geschikte kelder of zolder beschikten. Anders kochten
ze per kilo bij de de aardappel- of groentewinkel.
Kolen werden ook bij particulieren in zakken van 1 mud geleverd.
Post by NNK
Het was niet praktisch om dat per gewicht te doen, een emmer
van 10 liter had iedereen wel, maar een weegschaal is vaak
problematischer.
Dus kocht je ze niet per mud - altijd nog zo'n 60-70 kg - maar
per kilo.
Post by NNK
Nou ze in de fabriek worden afgevuld geldt dat niet meer.
Alhoewel, kom te denken van het, de groenteman woog wel de
aardappels af op zo'n hangende weegschaal.
Uiteraard.

2018-11-16 08:05:33 UTC
Kolen werden ook bij particulieren in zakken van 1 mud geleverd.
Bij ons ook, we hadden een kolenhok. Pas in 1969 hadden we cv op gas.
2018-11-16 08:15:24 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
Kolen werden ook bij particulieren in zakken van 1 mud geleverd.
Bij ons ook, we hadden een kolenhok.
Wij ook. Op de veranda, 3 hoog. En die mannen maar sjouwen met
die mudzakken kolen, 3 trappen op. Dat deden de melkboer en de
bakker in die tijd trouwens ook nog. Alleen niet met kolen. ;-)

2018-11-16 09:30:55 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
En ook niet met mudzakken, tenzij je uit een groot gezin komt...
2018-11-16 10:17:37 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
Wij hadden een kolenkelder die vanaf de straat via een stortkoker gevuld
kon worden, zo uit de vrachtwagen. Geen gesjouw, voor hun dan. Wijzelf
moesten het portie voor portie uit de kelder halen in de kolenkit.

Daarna olie, die werd in gietkannen aangeleverd, dus wel alles sjouwen. Met
de kannen vulden we dan het veel te kleine tankje bij de oliekachel, het
hele huis stonk er vaak naar. Maar ja, toen moest je wel want we hadden nog
serieuze winters.

Waar ging tokalwerover? O ja, kilo. Nou, ik ben kilo’s afgevallen van het
sjouwen.
2018-11-16 10:28:00 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
Mijn vader ging 'ns een kit kolen halen, terwijl 'ie vreselijk nodig naar
de wc moest. Toen heeft 'ie dus de kolenkit leeggestort in het toilet,
tot groot verdriet van mijn moeder...
2018-11-16 11:23:30 UTC
Post by Izak van Langevelde
Mijn vader ging 'ns een kit kolen halen, terwijl 'ie vreselijk nodig naar
de wc moest. Toen heeft 'ie dus de kolenkit leeggestort in het toilet,
tot groot verdriet van mijn moeder...
Ik snap het niet. Als je nodig moet, waarom gooi je dan kolen in het toilet?
Nnk
pe
2018-11-16 11:38:08 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Pissen in t kolenhok ligt dan meer voor de hand. Heeft ook niemand last
van.
2018-11-16 11:46:39 UTC
Post by Izak van Langevelde
[...]
Een van de leden van de Zwarte Hand, ik meen Engeltje of Sproet werd als
straf steevast in het kolenhok opgesloten. *)

*) Pietje Bell, Chr. v. Abkoude (over wie in 2017 een mooie biografie is
verschenen)
2018-11-16 11:22:06 UTC
[...]
En toch was het zo gek nog niet. Moet je eens kijken wat je later aan
sportscholen uitgeeft en zinloos tijdverknoeien met rondjes in de wijk
te gaan joggen.
2018-11-16 14:04:31 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
Huh? Daarin kan ik ons niet herkennen.
Post by pe
[...]
Dat dan weer wel, denk ik.
2018-11-16 15:22:39 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
Dat komt door een dikke laag kolengruis...
2018-11-16 15:28:28 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
Gaan we hier een zwartepediskussie over beginnen? Want dan ben je nog niet
van pe af!
BugHunter
2018-11-16 15:40:39 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
Ik ben voor paarse Pieten. En vrouwelijk.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Bakel
Ik ben voor golliwogs.
BugHunter
2018-11-16 21:53:15 UTC
Post by Bakel
Post by BugHunter
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
Ik weet niet wat dat zijn maar 't lijkt me eng.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
Rudolpho
2018-11-18 15:11:56 UTC
Post by BugHunter
Post by Bakel
Post by BugHunter
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
Niet in Nederland mee lopen. Ze zijn ook zwart.
Krijgen we een golliwog discussie :-(
https://en.wikipedia.org/wiki/Golliwog
--
Rudolpho
Carpe diem
Izak van Langevelde
2018-11-16 15:55:29 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
Okee, doen we stroopwafelgruis...
Bakel
Dat was te verwachten.
Izak van Langevelde
2018-11-16 09:30:05 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
Kolen werden ook bij particulieren in zakken van 1 mud geleverd.
Bij ons ook, we hadden een kolenhok. Pas in 1969 hadden we cv op gas.
Ik kan het me niet meer herinneren, maar het zal iets eerder geweest zijn
dat ons kolenhok tot kelder werd gepromoveerd, en dat er een olietank in
de tuin kwam...
2018-11-15 10:32:07 UTC
Nou je 't zegt: er gaat geen keer voorbij als ik langs de
"Kilo? Wat bedoel je?"
Dat schreef joh niet.
Wat zit je nou weer te klooien?

"Ik probeer orde te schapen in de chaos die andere
nalaten, ja." (RH)
Alex Plantema
2018-11-14 20:01:58 UTC
Post by BugHunter
Zeg je ook mili als je miligram bedoelt?
Er wordt vaak calorie gezegd als kilocalorie wordt bedoeld.
We zeggen toch ook geen meter als we kilometer bedoelen...
Alex.
BugHunter
2018-11-14 20:31:46 UTC
Post by Alex Plantema
Post by BugHunter
Zeg je ook mili als je miligram bedoelt?
Er wordt vaak calorie gezegd als kilocalorie wordt bedoeld.
We zeggen toch ook geen meter als we kilometer bedoelen...
Jij dacht dat je dieetarts stotterde....
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
h@wig
2018-11-17 14:56:25 UTC
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
Post by BugHunter
[...]
En dan gaat het ook nog over een fysiek voorwerp. Een platina-nog wat
dingetje. Cylinder, of zo. Le grand K. 'De kilo die daar staat' ligt
dan meer voor de hand, als het toch allebei correct is.
Post by BugHunter
Post by Ruud Harmsen
maar in het dagelijks leven zegt niemand dat.
Peren doen ook 3 euro de kilo. Daar hoor ik niemand over.

https://onzetaal.nl/taaladvies/de-het-algemene-regels/

Kilo is een verkorting van kilogram. Bij Taaladvies staat hij in de
lijst met ‘kan allebei zonder betekenisverschil’.
Post by BugHunter
Zeg je ook mili als je miligram bedoelt?
Nee, het gaat alleen op voor kilo/gram/.
Soms /kan/ een verkorting, zoals mini. Of maxi. En de combi Mini&Maxi.
En soms kan het niet. Als er mum achterkomt bv. Of ster natuurlijk.
Izak van Langevelde
2018-11-17 16:35:28 UTC
Peren doen ook 3 euro de kilo. Daar hoor ik niemand over.
3 euro voor duizend peren, waar vind je die?
2018-11-17 17:49:45 UTC
Als ik jou een paar muilperen mag verkopen krijg je geld toe:)
Izak van Langevelde
2018-11-17 18:01:07 UTC
Peren doen ook 3 euro de kilo. Daar hoor ik niemand over.
3 euro voor duizend peren, waar vind je die?
Als ik jou een paar muilperen mag verkopen krijg je geld toe:)
Noem 'ns een bedrag?
Dat worden Spaanse matten.
Izak van Langevelde
Dos duros!
Izak van Langevelde
2018-11-17 20:40:21 UTC
[...]
Ze zijn niet eens rijp?
2018-11-17 18:51:33 UTC
Peren doen ook 3 euro de kilo. Daar hoor ik niemand over.
3 euro voor duizend peren, waar vind je die?
Als ik jou een paar muilperen mag verkopen krijg je geld toe:)
Zet je de voorstelling even op Youtube?

2018-11-17 20:38:45 UTC
Met ***@wig als uitbaatster van een fruitkraampje!
2018-11-18 11:33:42 UTC
Peren doen ook 3 euro de kilo. Daar hoor ik niemand over.
3 euro voor duizend peren, waar vind je die?
Als ik jou een paar muilperen mag verkopen krijg je geld toe:)
De zweep! De zweep!
2018-11-18 11:51:59 UTC
Post by NNK
Peren doen ook 3 euro de kilo. Daar hoor ik niemand over.
3 euro voor duizend peren, waar vind je die?
Als ik jou een paar muilperen mag verkopen krijg je geld toe:)
De zweep! De zweep!
Okee, buigt U maar even diep voorover...
Rudolpho
2018-11-18 15:03:42 UTC
Post by NNK
Peren doen ook 3 euro de kilo. Daar hoor ik niemand over.
3 euro voor duizend peren, waar vind je die?
Als ik jou een paar muilperen mag verkopen krijg je geld toe:)
De zweep! De zweep!
Bron: Asterix en de Helvetiërs :-)
--
Rudolpho
Carpe diem
Ruud Harmsen
2018-11-13 20:19:55 UTC
Post by BugHunter
Dit wordt gesteld in het journaal. Ze hebben het
steevast over de kilo.
O wacht, je doelt op gewicht versus massa? Ja, gewicht hoort officieel
in Newton. Maar dat doet in het gewone leven niemand.
2018-11-13 21:43:38 UTC
Post by BugHunter
Dit wordt gesteld in het journaal. Ze hebben het
steevast over de kilo.
M'n ouwe Verschueren: o. en m. (dat bestond toen nog nl.)
Bakel
2018-11-13 23:44:22 UTC
Post by wugi
Post by BugHunter
Dit wordt gesteld in het journaal. Ze hebben het
steevast over de kilo.
M'n ouwe Verschueren: o. en m. (dat bestond toen nog nl.)
Mijn Van Dale ook:

"het, de kilo (mannelijk)"

Maar ik zou toch raar opkijken van 'het kilo'.
Ruud Harmsen
2018-11-14 08:04:47 UTC
Post by Bakel
Post by wugi
Post by BugHunter
[...]
Het kilo klinkt raar, het kilogram minder. Hoewel ...