Stroomgroep uitgeschakeld - toch spanning op draad
2018-11-04 10:31:28 UTC
Genoeg grappen hierover: iedereen weet dat je hiervoor Ductape
gebruikt...
Is dat Duc-tape of Duct-ape?
Ik heb het maar weer 'ns opgezocht, en het is Duct tape. Ik heb een
tijdlang Ducktape geschreven, maar daar kreeg ik klachten over...
J. J. Lodder
2018-11-04 11:48:33 UTC
[...]
Het is echt ducktape.
De etymologie is wat verrassend,
door het Amerikaans heen afkomstig van Nederlands 'doek'.
Wasdoek werd al heel lang gebruikt
om dingen watervrij te verpakken,

Jan
Izak van Langevelde
2018-11-04 12:08:03 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Daar verschillen de meningen over, om niet te zeggen dat eigenlijk
niemand het met je eens is...
2018-11-04 12:44:57 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Genoeg grappen hierover: iedereen weet dat je hiervoor Ductape
gebruikt...
Is dat Duc-tape of Duct-ape?
:)
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Daar ben /ik/ het dan weer niet mee eens.
Hier worden de verschillende theorieën verklaard:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ducttape

Er is veel te zeggen voor ducktape. Sterker, ik zou het ook zo
schrijven:)Ik zie de waterdruppels zo langs het verenpak glijden van
die eend. Maar aangezien de fabrikanten zelf 'duct tape' spellen, lijkt
het me handiger om dat ook te doen. Inclusief spatie.

Deze eet van twee walletjes:

https://target.scene7.com/is/image/Target/GUEST_38b79145-0350-4b32-8098-f55b6bc4b0fb?wid=488&hei=488&fmt=pjpeg
Ruud Harmsen
2018-11-04 13:47:57 UTC
Post by Izak van Langevelde
Die vermeldt niet https://en.wiktionary.org/wiki/duct_tape#English
Pee Retinee
2018-11-04 16:42:23 UTC
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ducttape
Er is veel te zeggen voor ducktape. Sterker, ik zou het ook zo
schrijven:)
Ik zie die betekenis als verouderd. Heden ten dage is er veel
meer te zeggen voor ducttape. Sterker nog, ik schrijf het zo.
Maar dan nog maakt het niks uit, want ik stotter niet, dus ik
spreek het uit als ducktape. Zijn we toch allemaal gelukkig. :-)

|PR|
BugHunter
2018-11-05 14:15:29 UTC
[...]
Ik spreek het uit als dukteep. En daar word ik dan
weer gelukkig van.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
J. J. Lodder
2018-11-05 17:48:20 UTC
Post by BugHunter
[...]
Zoals deze bijvoorbeeld?
<https://www.paperpads.nl/ducktape-roll-metallic-silver-48-mm-x-91-m-100
-37.html>
Compleet met een echte duck erop,
(klik plaatje)

Jan
Ruud Harmsen
2018-11-04 13:47:27 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Wiktionary weet alles en heeft altijd gelijk:
https://en.wiktionary.org/wiki/duct_tape#English
2018-11-04 14:12:36 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Het toppunt van alles dat internet tot weinig respectabel medium maakt:
een verzameling meningen...
Theo Therone
2018-11-04 15:11:15 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
[...]
Op de Engelstalige Wikipedia staat het heel wat nauwkeuriger uitgelegd:

https://en.wikipedia.org/wiki/Duct_tape

According to etymologist Jan Freeman, the story that duct tape was
originally called duck tape is "quack etymology" that has spread "due to
the reach of the Internet and the appeal of a good story" but "remains a
statement of faith, not fact." She notes that duct tape is not made from
duck cloth and there is no known primary-source evidence that it was
originally referred to as duck tape. Her research does not show any use
of the phrase "duck tape" in World War II, and indicates that the
earliest documented name for the adhesive product was "duct tape" in
1960. The phrase "duck tape" to refer to an adhesive product does not
appear until the 1970s and was not popularized until the 1980s, after the
Duck brand became successful and after the New York Times referred to and
defined the product under the name "duct tape" in 1973.[2][31]

De meeste Engelstalige etymologische woordenboeken zijn het daar trouwens
mee eens.
Pee Retinee
2018-11-04 16:58:55 UTC
Post by Theo Therone
https://en.wikipedia.org/wiki/Duct_tape
Her research does not show any use of the phrase "duck tape" in
World War II, and indicates that the earliest documented name for
the adhesive product was "duct tape" in 1960.
Hm, het was juist begin jaren 60 dat mechanische ventilatie van
woningen hier in zwang kwam, en de verbindingen tussen de delen
van de luchtkokers werden met wat toen al ducttape heette lekdicht
gemaakt. Of het in andere landen ook rond die tijd gebeurde weet
ik niet.

|PR|
Dirk T. Verbeek
2018-11-05 06:46:39 UTC
Post by Theo Therone
[...]
De Amerikanen gebruikten hetelucht verwarming (en koeling!) al voor de
tweede wereldoorlog. Het dichtmaken van de naden tussen de pijpen
(ducts) kwam in zwang met het duurder worden van brandstoffen en ook
door de wens om meer comfort.
Toen ik in de zeventiger jaren in Noord Amerika kwam was duct tape de
naam voor dit zilverkleurige plakband.
Zilverkleurig omdat dat samen met aluminium folie om het
isolatiemateriaal wat extra bescherming tegen temperatuurstralingslekken
gaf.

Om even op tape oftewel plakband terug te komen, ik heb een Amerikaans
auto van bouwjaar 1943 en daarbij zijn de kabelbomen al met een
kunststof tape omwikkeld terwijl we in Europa nog tot in de zestiger
jaren canvas tape gebruikten.
Pee Retinee
2018-11-05 11:23:14 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
[...]
Dat dat spul naar rookworst rook had daar misschien mee te maken. ;-)

2018-11-05 12:06:43 UTC
Mon, 5 Nov 2018 12:23:14 +0100: Pee Retinee
Post by Pee Retinee
naar rookworst rook
Yo!
Dirk T. Verbeek
BugHunter
2018-11-05 14:17:54 UTC
Post by Dirk T. Verbeek
Post by Pee Retinee
Post by Theo Therone
[...]
Ik kan me niets voorstellen bij heteluchtkoeling.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk