waarde loos
2018-02-21 19:15:51 UTC
We wilden goud pakken maar we zijn geklopt op waarde. Gedver. Loos geklets.
Wat is dat trouwens, geklopt op waarde. Dat de ander beter was? Ja hehe.
N n k
iMark
2018-02-22 11:34:45 UTC
Post by Anonymous
We wilden goud pakken maar we zijn geklopt op waarde. Gedver. Loos geklets.
Wat is dat trouwens, geklopt op waarde. Dat de ander beter was? Ja hehe.
Zo'n 91.700 hits op Google. Er lijkt wel een verschuiving te zijn van
"Ik ben op mijn waarde geklopt" naar "Ik ben op waarde geklopt". Het
blijft een tamelijk kromme manier om te zeggen dat je verloren hebt van
een betere tegenstander.

Bij nadere beschouwing lijkt er toch iets meer aan de hand te zijn.
Zoals in dit artikel: http://www.wkcyclocross2018.nl/succesvol-ek

"Mathieu van der Poel was een tevreden man. "Ik plaats deze titel net
onder de wereldtitel, een hoofdprijs, waar een trui aan verbonden is. Al
verruil ik deze trui graag voor het regenboogtricot. Was ik ontgoocheld
geweest als ik geen Europees kampioen geworden was? Een beetje toch wel,
al kun je allemaal eens op waarde geklopt worden."

Van der Poel lijkt hier de extra betekenis mee te geven dat ook de
favoriet (in dit geval Van der Poel) wel eens kan verliezen. Dus wanneer
een favoriet verliest, is die op waarde geklopt.

Het omgekeerde hoor je overigens nooit. Sporter X heeft sporter Y op
waarde verslagen (wanneer sporter Y de gedoodverfde favoriet was).
Ruud Harmsen
2018-02-22 11:48:22 UTC
Post by iMark
Post by Anonymous
[...]
Na al deze uitleg begrijp ik nog steeds niet wat deze mij geheel
onbekende uitdrukking betekent. Vandaar mijn vraag -- u ziet hem
(haar!) al aankomen: wat betekent die uitdrukking?
VB
2018-02-22 18:36:56 UTC
Post by iMark
Post by Anonymous
[...]
Het betekent "hij was gewoon beter." Zoals "een beslissing nemen"
verandert in "ergens een klap op geven". Brr.
Anonymous
2018-02-22 14:36:38 UTC
Post by iMark
Post by Anonymous
[...]
Ja maar neemp u me niet fan kwalik, maar als je verliest dan is de ander
toch altijd beter? Want stel dat je valt. Dat is all in the game. Dat hoort
erbij. Dat gebeurt. Nou dan is de ander die niet is gevallen gewoon beter.
Dus je bent ook dan op waarde geklopt.

En dan heb je gewoon verloren. En verder niks. Want alleen de eerste plaats
telt. Dat gelul met zilver en brons, allemaal bull. In de oudheid bestond
dat niet. Ze kenden geen rangschikking. Je won of je won niet, klaar.
Duidelijk, helder, eerlijk.
N n k
joh
2018-02-24 22:27:49 UTC
Post by Anonymous
Post by iMark
Post by Anonymous
[...]
Daar is niets aan veranderd: je wint of je wint niet. Neemt niet weg dat je tweede of derde kan eindigen, of dat misschien die klapband je plannen in de war schopte.
Post by Anonymous
N n k
Pee Retinee