Wat een bericht in de telegraaf
2018-10-15 07:46:27 UTC
Het vliegtuig van prins Harry en Meghan Markle is in september, terwijl
ze op weg waren naar Amsterdam, getroffen door de bliksem. De twee waren
op weg naar een feestje in de Soho House club terwijl het mis ging.

Tenminste dertig miljoen volt stroomde door de romp nadat de bout de
neuskegel trof, slechts enkele centimeters van de vitale
radarnavigatieapparatuur van het vliegtuig, zo weet Daily Mail.

Bronnen laten weten dat het vliegtuig, dat een waarde van veertig
miljoen heeft, negen dagen aan de grond gehouden is. Er zijn
verschillende reparaties uitgevoerd en bovendien zijn er
veiligheidschecks gedaan. Voor Harry en Meghan werd een vervangend
toestel geregeld dat hun terugbracht naar Engeland. Wat ze gemerkt
hebben van de gebeurtenis is onduidelijk.
--------------------------------

Wat is dit nu weer voor een bericht. Volt is een eenheid van spanning,
niet van stroom. Hoeveel ampère aan stroom er (voornamelijk) door de
huid van het vliegtuig stroomde, is niet te bepalen, dat is afhankelijk
van de weerstand. De spanning is wel in te schatten, men weet wel
ongeveer hoe hoog de spanning is van een bliksemontlading bij zus en zo
vochtigheid en ditenmedat afstand. Met andere woorden: juister was
geweest: het vliegtuig werd getroffen door een bliksemschicht van
geschat tussen de x en y volt, of van ongeveer hutsefluts volt. Maar
enige waarde heeft deze toevoeging niet, behalve sensatie.

Verder: Welke bout? Wat voor neuskegel? Vitale radarnavigatieapparatuur?
Valt wel mee. Die is meervoudig uitgevoerd en er zijn mogelijkheden zat
om ergens te landen zonder dit gebeuren. Radiocommunicatie is er ook
nog, en er zijn verschillende zenders aan boord. Het vliegtuig kan
gewoon binnengepraat worden door de verkeersleider. Dus vitaal, mwah.
Passagiers merken het vaak niet eens, of hooguit aan een flinke klap.
Klap lawaai dus, geen klap stroom. Kortom: een non-bericht.
2018-10-15 07:51:32 UTC
Post by NNK
-----------------------
[...]
Vergat ik nog: zelfs als er totaal geen (radio)communicatie meer is,
stijgen er automatisch straaljagers op die het vliegtuig naar binnen
geleiden.
2018-10-15 09:30:30 UTC
Vergat ik nog: zelfs als er totaal geen (radio)communicatie meer is,
stijgen er automatisch straaljagers op die het vliegtuig naar binnen
geleiden.
Gelukkig gaat dat niet automatisch, al was het maar omdat eerst de
piloot nog aan boord moet klimmen.

2018-10-15 09:33:52 UTC
[...]
|PR|
Wel automatisch. Indien geen radiocontact na x minuten of y oproepen,
automatisch alarmbel bij de luchtmacht. Geen uitzondering. Er wordt ook
wel geoefend met dit systeem. Testvliegtuig beantwoordt expres geen radio.
2018-10-15 11:59:41 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
Begrijpend lezen is overduidelijk niet je sterkste punt.

2018-10-15 12:56:11 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
Het proces opstijgen der straaljagers wordt automatisch ingeleid en
geregeld. Wat snap ik niet aan die zin?
2018-10-15 15:31:17 UTC
Post by NNK
Post by Pee Retinee
Post by NNK
Post by Pee Retinee
[...]
De rest. Maar dommel lekker verder.

2018-10-15 10:08:18 UTC
[...]
Ook dat gaat tegenwoordig automatisch...
2018-10-15 10:34:16 UTC
[...]
Maar dan krijg je dit soort kneusjes:

Ruud Harmsen
2018-10-15 11:12:05 UTC
Post by NNK
[...]
http://youtu.be/FAROv-V783s
Ja, grappig. Film indertijd ook gezien.

Now for the real thing ... kan precieze filmpje niet meer vinden,
waarin een vrouw met instructies een vliegtuig laat landen. Zelfs met
automatische piloot nog best ingewikkeld.
Ruud Harmsen

Alex Plantema
2018-10-16 19:36:42 UTC
[...]
Ik dacht dat ze iets anders bedoelden met automatische piloot...
Alex.
Izak van Langevelde
2018-10-16 19:47:09 UTC
Post by Alex Plantema
[...]
Nee hoor, die knullo's hebben een implantaat en een opwindsleutel in hun
rug...
2018-10-15 09:16:41 UTC
Volt is een eenheid van spanning, niet van stroom.
Welnee, dat toestel stond gewoon onder stroom...
2018-10-15 09:18:14 UTC
Post by NNK
-----------------------
[...]
In dit geval ging het natuurlijk om een sparkle van 30 Meghanvolt.
Post by NNK
Verder: Welke bout?
[ligthning] bolt
Post by NNK
Wat voor neuskegel?
Koepel- of kegelvormig deksel (radome) vooraan een vliegtuig dat de
achterliggende weer/dopplerradar beschermt:
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-0a60e053bd2a8c5665dd75fd6c8cb882-c
Post by NNK
Vitale radarnavigatieapparatuur?
Nogal, ja. Om gevaarlijk weer te ontdekken en er omheen te kunnen vliegen.
Al is dat strikt genomen geen radarnavigatie. Maar daarvoor wordt al sinds
jaar en dag inertienavigatie gebruikt.

Enige echte probleem in het verhaal is dat bliksem geleidende materialen
pleegt te treffen, terwijl de radomes van kunststof zijn dat bovendien
radar-transparant moet zijn, wat koolstofvezel uitsluit.

2018-10-15 09:40:43 UTC
In dit geval ging het natuurlijk om een sparkle van 30 Meghanvolt.
das een leuke grap.
Post by Pee Retinee
Post by NNK
Verder: Welke bout?
[ligthning] bolt
Post by NNK
Wat voor neuskegel?
Koepel- of kegelvormig deksel (radome) vooraan een vliegtuig dat de
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-0a60e053bd2a8c5665dd75fd6c8cb882-c
Dat staat nergens in het artikel. Misschien had de purser wel een slok
op en daardoor een enorme paarse gok. Kan toch ook?
Post by Pee Retinee
Post by NNK
Vitale radarnavigatieapparatuur?
Nogal, ja. Om gevaarlijk weer te ontdekken en er omheen te kunnen vliegen.
Als je al getroffen bent? Dan had je er al toch omheen gekund? Blijkbaar
vond de ploot het niet nodig. Dus niks vitaal. In ieder geval niet op
dit moment en in deze omstandigheden.
Post by Pee Retinee
[...]
Elk vliegtuig is voor het grootste deel bliksemproof.
2018-10-15 11:00:06 UTC
Neen.
Ruud Harmsen
2018-10-15 11:01:57 UTC
Post by NNK
[...]
En van de capaciteit, als de lucht verder rond het vliegtuig overal
isoleert want niet geïoniseerd is. Dus vrij weinig stroom, vermoed ik.
Maarten van Tilburg
2018-10-15 14:19:56 UTC
Post by NNK
[...]
Hola, elekto ingenieur, capacitaire "weerstand" !

Maar volgens mij heeft dat er weinig mee van doen. Als er een bliksem is
IS er al een kanaal naar bijvoorbeeld de aarde, dus geleiding, en dat
vliegtuig zit eigenlijk alleen maar in de weg. Gelukkig is de huis van
een vliegtuig geleidend, dus het werkt als kooi van Faraday. Ja, ook de
huidige "plastic" vliegtuigen, er wordt een goed geleidend metalen
rooster ingebakken.

Het schijnt vrij regelmatig voor te komen dat een vliegtuig door de
bliksem wordt getroffen. Dat leidt weleens tot uitwendige schade maar
bij mijn weten niet tot slachtoffers of tot onbestuurbare toestellen.

Een typich sensatiebericht zonder kennis dus. Zei iemand Daily Mail
toevallig?
Ruud Harmsen
2018-10-15 14:44:16 UTC
Mon, 15 Oct 2018 11:19:56 -0300: Maarten van Tilburg
Post by NNK
[...]
Bedoel je dat die niet bestaat? Of dat ik zou suggereren dat die
bestaat?

Ik bedoelde: als je een los in de lucht hangend, dus geïsoleerd
metalen voorwerp opeens op één punt in contact brengt met een heel
hoge spanning, dan zal dat voorwerp worden opgeladen tot het ook
overal die spanning heeft. Afhankelijk van de capaciteit wordt er dan
een zekere hoeveelheid verplaatst (hoe snel hangt weer van andere
dingen af), waarbij kortstondig de stroom aardig hoog kan oplopen.
Post by Maarten van Tilburg
Maar volgens mij heeft dat er weinig mee van doen. Als er een bliksem is
IS er al een kanaal naar bijvoorbeeld de aarde, dus geleiding,
Waarom? Volgens mij blijft het grote merendeel van de bliksemschichten
boven de aarde.
2018-10-15 14:53:21 UTC
Post by NNK
[...]
Ok, dat kan. Maar dat verklaart denk ik niet de schade (aan de
buitenkant) die je wel kan zien bij vliegtuigen.
[...]
Ja, van de ene wolk naar de andere. Ik schreef niet voor niets
BIJVOORBEELD de aarde, maar het is en blijft een ontlading.
toevallig?
Rein
2018-10-15 21:21:52 UTC
Post by NNK
[...]
Zou je die zin op begrijpelijke wijze willen herformuleren?
Alvast dank.
2018-10-15 22:26:02 UTC
Post by NNK
[...]
Zul je vooral geen (on)gelegenheid om te zeiken onbenut laten?
2018-10-16 21:39:15 UTC
Post by NNK
[...]
Onbeantwoordbare vraag omdat je bij elk antwoord zou meegaan in
een vage, subjectieve en suggestieve kwalificatie. Nepvraag, dus.
Toch merkwaardig voor iemand die 'open' en 'oprecht' is. Wacht
ff: hij bewéért dat ie dat is. Dat maakt 't al een stuk minder
merkwaardig.
Peter Smulders
2018-10-15 21:43:55 UTC
Post by NNK
[...]
Die bout is ongetwijfeld een vertaling van bolt. Dat naast de
thunderbolt de bliksem ook een bolt vertoont wist ik niet, maar het
staat gewoon in het woordenboek.