positief
Add Reply
Jep
2018-10-27 10:32:53 UTC
Op de klassieke zender kwam een taalonderwerp ter sprake, namelijk dat sommige
woorden betere, meer positieve tegenhangers hebben.

Eentje was me al bekend, het woord 'maar'. Alles dat voor dat woord komt wordt
ermee ongeldig.
'Mooi werk en ik ben er blij mee, maar te laat ingeleverd'

Beter is 'en'.
Mooi werk, en ik had het graag op tijd gehad.
Dat laat zich uitbreiden tot nog vriendelijker varianten.

Fijn gedaan, en kun je ervoor zorgen dat het beter op tijd is?

Het is de meer positieve benadering die 'en' suggereert.
--
groet! Jan

't Zal iets met geheugenplaatsen zijn. (c)hvl
Bakel
2018-10-27 10:41:20 UTC
Post by Jep
[...]
Het is geen tegenhanger. Het betekent iets anders. Kip is geen
tegenhanger van konijn.
h@wig
Mosterd-na-de-maaltijd-variant.
pe
2018-10-27 10:47:24 UTC
Post by Jep
[...]
Ik zie geen ongeldigheid.
2018-10-27 15:32:21 UTC
Post by Jep
[...]
Ik denk dat bedoeld wordt 'teniet gedaan'.

Ja, je kunt kritiek best positief verwoorden, maarmaarmaar 'maar' heeft
wel een funktie. Alles wat (in bovenstaande zin) erna komt geeft aan
dat je het net zo goed had kunnen laten want te laat ingeleverd telt
niet meer mee. Net als in:
'Knap hoor dokter, die nieuwe nier, maar de patiënt is tijdens de
operatie wel overleden'.

Er zijn wel zinnen denkbaar waar Jeps verhaal opgaat'.
'Prachtig getekend,hoor, maar heeft een olifant een paarse slurf?'
klinkt toch een beetje onnodig zeikerig.
pe
2018-10-27 17:10:34 UTC
Post by Jep
[...]
Ik zie ook geen tenietdoen.
2018-10-27 14:42:42 UTC
Post by Jep
[...]
'Mooi werk en ik ben er blij mee, en te laat ingeleverd'?
Post by Jep
Mooi werk, en ik had het graag op tijd gehad.
Ah, je hebt meer dan alleen 'maar' veranderd, zie ik. Ik dacht
dat het je om 'maar/en' ging.

Niettemin: dat 'en' slaat hier nergens op. Als je na iets
positiefs iets negatiefs hebt te melden, moet je niet eerst met
'en' suggereren dat er nóg een compliment volgt. Het heeft iets
vals', zeker wanneer die tweede mededeling inhoudt dat het te
laat ingeleverde werk om die reden niet meer meedingt.
Post by Jep
Dat laat zich uitbreiden tot nog vriendelijker varianten.
Fijn gedaan, en kun je ervoor zorgen dat het beter op tijd is?
Het is de meer positieve benadering die 'en' suggereert.
Geef mij maar maar.