hoe veel pieten
2018-12-06 06:48:45 UTC
Het kan nog net op 6 december, daarna wil ik er niks meer over lezen.

Kop NRC: "Ouders bepalen hoe veel pieten roetvegen hebben".

Daar wringt iets.

Google:
"Bedoelde je: ouders bepalen hoeveel pieten roetvegen hebben"

Ja, dat werd bedoeld, maar in eerste instantie las ik het als 'hoe ze
aan die roetvegen gekomen zijn en dat ze daar de kinderen
gelijkluidende verklaringen voor moeten geven' of i.d. Of had er moeten
staan '/dat/ veel pieten.../of/ veel pieten roetvegen hebben'? Had ook
nog gekund. Tot ik door had dat er gewoon een spatie te veel stond.
Pffff..

.De inspraak van de ouders gaat gelukkig nog niet zover dat ouders
bepalen hoeveel roetvegen pieten hebben.

https://www.nrc.nl/.../ouders-bepalen-het-opruktempo-van-de-roetveegpieten-a3016703
Bakel
2018-12-06 07:36:30 UTC
Het kan nog net op 6 december, daarna wil ik er niks meer over lezen.
Kort draadje van maken dan maar, anders raken we de OP kwijt.
Post by ***@wig
[...]
Dat lijkt me een gevoelige zaak. Te weinig roetvegen en de kinderen
herkennen de roetpiet en te veel roetvegen en de roetpiet lijkt een
zwarte piet, waardoor de kinderen racistisch worden.

Hoeveel dus, in deze context. Ook hoelang, hoezeer, hoever. Maar niet
hoeduur, hoegroot, hoefijn, hoekort, hoeweinig. Ga er maar aan staan
als inburgerende piet.
Dirk T. Verbeek
2018-12-06 11:05:30 UTC
Post by Bakel
e weinig roetvegen en de kinderen
herkennen de roetpiet en te veel roetvegen en de roetpiet lijkt een
zwarte piet, waardoor de kinderen racistisch worden.
Racisten zijn mensen die iets tegen een zwarte als rechterhand van
Sinterklaas hebben.
Flibsy
2018-12-06 07:59:27 UTC
[...]
<https://www.nrc.nl/nieuws/2018/12/04/ouders-bepalen-het-opruktempo-van-de-roetveegpieten-a3016703>
zal beter lukken.

Opruktempo vind ik een wat twijfelachtig woord.
Bakel
Trek je het niet?
Izak van Langevelde
2018-12-06 10:45:33 UTC
Post by Flibsy
zal beter lukken.
Opruktempo vind ik een wat twijfelachtig woord.
Ik zou me meer zorgen maken over een afruktempo...
2018-12-06 11:57:11 UTC
Post by Flibsy
zal beter lukken.
Opruktempo vind ik een wat twijfelachtig woord.
Ik zou me meer zorgen maken over een afruktempo...
Net zo erg, op of af, het blijft eh ...
2018-12-06 13:36:46 UTC
Opruktempo vind ik een wat twijfelachtig woord.
Ik zou me meer zorgen maken over een afruktempo...
Net zo erg, op of af, het blijft eh ...
ruk.
2018-12-06 18:05:43 UTC
Post by Flibsy
zal beter lukken.
Opruktempo vind ik een wat twijfelachtig woord.
Ik zou me meer zorgen maken over een afruktempo...
Dat hoeft niet, hoor. Als jullie er beide maar plezier aan beleven.
2018-12-06 13:36:00 UTC
Het kan nog net op 6 december, daarna wil ik er niks meer over lezen.
Nog ff gauw dan: hoeveel (en hoezeer) is altijd aan elkaar. (opgezocht)
2018-12-06 14:02:11 UTC
Post by NNK
Post by ***@wig
Het kan nog net op 6 december, daarna wil ik er niks meer over lezen.
Nog ff gauw dan: hoeveel (en hoezeer) is altijd aan elkaar. (opgezocht)
Als je googelt zie je hoe veel mensen daar de mist mee ingaan. En hoe
zeer dat soms doet. Niet bij mij hoor, maar als voorbeeld.
Bart Dinnissen
2018-12-07 19:27:20 UTC
Post by NNK
Post by ***@wig
[...]
Beetje ver gezocht.
Bart Dinnissen
h@wig
2018-12-06 14:07:15 UTC
Post by NNK
Post by ***@wig
Het kan nog net op 6 december, daarna wil ik er niks meer over lezen.
Nog ff gauw dan: hoeveel (en hoezeer) is altijd aan elkaar. (opgezocht)
Er is betekenisverschil:

Kijk eens hoeveel pieten gewoon zwart zijn. (tel maar eens)
Kijk eens hoe veel pieten gewoon zwart zijn. (dat valt op)
NNK
2018-12-07 08:58:58 UTC
Post by NNK
Post by ***@wig
[...]