stokvis
2018-04-23 17:06:11 UTC
Ik kwam een artikeltje over koken tegen in de Volkskrant
(https://www.facebook.com/DeVolkskeuken/?hc_ref=ARRy3FF14aeFmuu_Sd0Jjv_E-6JAo-Pgoi0_KqY147MY6zXuXOGi1BDN_pvt4sxNMnE&fref=nf)

Het gaat over "Bolinhos de bacalhau" wat eigenlijk een soort viskoekjes
zijn, maar dan in de vorm van bitterballen. Het zijn dan ook hapjes,
voor bij het bier etc. Niet overmatig lekker, vind ik, maar ach, het is
weer eens wat anders.

Wat mij opvalt is dat bacalhao hier wordt vertaald als bakkeljauw. Dat
is de Surinaamse naam, maar in gewoon Nederlands is het stokvis. Toch?

Zou dat in Nederland totaal vergeten zijn, gedroogde kabeljauw? Zowel
het ding als de naam? Ik moet toegeven: ik zag het in Nederland niet bij
AH, wel bij de Surinaamse toko natuurlijk. Niet dat ik het kocht, het is
namelijk helemaal niet lekker. Of makkelijk, want om eetbaar te worden
moet je het een nacht laten weken en flink spoelen. Net als
gedroogd/gezouten vlees trouwens, een van de onmisbare (?) ingredienten
van de feijoada.

Bacalhao is nog steeds HET volksvoedsel in Portugal, waar die plakken
overal te koop liggen. En hier in de supermarkt dus ook, al is het
eigenlijk best prijzig voor volksvoedsel. Het schijnt vooral tegen
kerstmis massaal gegeten te worden, een traditie die wij dus ook al niet
kennen bij mijn weten. Ooit is mij verteld dat Portugal 365
verschillende recepten kent voor stokvis, voor elke dag één, maar dat is
volgens mij een sproookje. Ik heb het daar zelden gehad in mijn
herinnering.
VBakel
2018-04-23 18:20:38 UTC
[...]
Wat een rare bedrijfsvoering om dingen te verkopen die helemaal niet
lekker zijn.
Pee Retinee
2018-04-23 20:43:21 UTC
Wat mij opvalt is dat bacalhao hier wordt vertaald als bakkeljauw. Dat
is de Surinaamse naam, maar in gewoon Nederlands is het stokvis. Toch?
Gedroogd wel, ja.
Post by Maarten van Tilburg
Zou dat in Nederland totaal vergeten zijn, gedroogde kabeljauw?
Bepaald niet. Men kent hier zelfs een variant die wel gort- en
gortdroog moet zijn: "gedroogde stokvis":
https://www.eetvis.nl/stokvis-gedroogd-300-gram/

2018-04-23 22:15:13 UTC
Wat mij opvalt is dat bacalhao hier wordt vertaald als bakkeljauw. Dat
is de Surinaamse naam, maar in gewoon Nederlands is het stokvis. Toch?
Gedroogd wel, ja.
Bakeljauw is ook gedroogd.
Is er dan ook niet-gedroogde stokvis?
Maarten van Tilburg
2018-04-23 22:37:36 UTC
[...]
Ik zal mijn eigen vraag beantwoorden: ja, er is voorgeweekte stokvis,
die vervolgen wordt diepgevroren (tegen rot natuurlijk). Dit lost het
probleem op dat je een dag van tevoren aan je diner moet beginnen, maar
gaat natuurlijk wel voorbij aan het gegeven dat het drogen was bedoeld
voor de houdbaarheid.

Ik lees op een site van een vishandel dat stokvis NU weer verkrijgbaar
is, maar het was bijna geheel vergeten kennelijk. Ik ben al bijna 15
jaar niet meer in Nederland geweest, moet je rekenen.

Ik lees ook dat stokvis niet altijd van kabeljauw wordt gemaakt, dat
verklaart waarschijnlijk de prijsverschillen die ik hier in de
supermarkt zie. Echte kabeljauw is hier nauwelijks, al helemaal niet
vers. Jammer, want ik prefereer een lekkerbekje.
NNK
2018-04-24 10:38:51 UTC
[...]
Stokvis associeer ik met gedroogde kabeljauw uit Scandinavië. Ik heb
ooit eens wat cadeau gekregen (is niet makkelijk te krijgen in
Nederland, maar sommige vishandels kunnen het wel leveren.) En dan
bedoel ik niet die ingevroren of ingeblikte rommel. Het drogen in die
landen (droge koude lucht) geeft een speciale smaak aan de vis. Die je
wel goed moet behandelen (ontzouten). Je stinkt wel de tent uit, dat
moet je er voor overhebben. Ik heb het dus 1x klaargemaakt, puur uit
interesse. Het was wel lekker. Maar daar heb ik het verder bij gelaten,
tis een klerewerk en duur ook nog.
2018-04-24 14:08:39 UTC
Post by NNK
Stokvis associeer ik met gedroogde kabeljauw uit Scandinavië.
Daar wordt het in Nederland al sinds jaar en dag mee geassocieerd.
Post by NNK
Ik heb ooit eens wat cadeau gekregen (is niet makkelijk te krijgen
in Nederland, maar sommige vishandels kunnen het wel leveren.)
Er zijn ook zogeheten webwinkels en zoekmachines.
Post by NNK
Het drogen in die landen (droge koude lucht) geeft een speciale
smaak aan de vis. Die je wel goed moet behandelen (ontzouten).
Je stinkt wel de tent uit, dat moet je er voor overhebben.
Probeer eens surströmming, dan weet je pas echt wat stinken is.
Open het blik wel ver buiten het bereik van mensenneuzen, anders
loop je het risico van een aanklacht wegens een misdaad tegen de
menselijkheid. En, o ja, in Zweden is het niet ongebruikelijk om
een blik surströmming te openen met een schot hagel. Buiten.

2018-04-24 15:04:13 UTC
Post by NNK
Stokvis associeer ik met gedroogde kabeljauw uit Scandinavië.
Daar wordt het in Nederland al sinds jaar en dag mee geassocieerd.
TININ
Post by Pee Retinee
Post by NNK
Ik heb ooit eens wat cadeau gekregen (is niet makkelijk te krijgen
in Nederland, maar sommige vishandels kunnen het wel leveren.)
Er zijn ook zogeheten webwinkels en zoekmachines.
Je meent het! Dus het is te krijgen bij sommige vishandels, webwinkels
en zoekmachines! Geweldig toch hè, dat internet.
Reinier Post
2018-05-09 19:33:48 UTC
[...]
Ik heb het speciaal van vakantie uit Lissabon meegenomen. Daar lag
het gewoon in de supermarkt, in grote kartonnen dozen uit Ålesund.

Ze hadden trouwens twee soorten, met verschillende namen,
die ik vergeten ben, maar ik denk dat dat het verschil is tussen
klipvis en stokvis dat hier wordt bedoeld

https://www.nrc.nl/nieuws/2011/07/18/klipvis-en-stokvis-zijn-niet-gelijk-a1474679

(klipvis is gezouten, stokvis niet).
Reinier
Maarten van Tilburg
2018-05-09 20:29:43 UTC
Post by Reinier Post
Post by Maarten van Tilburg
[...]
het gewoon in de supermarkt, in grote kartonnen dozen uit Ã…lesund.
[...]
Ik had nog nooit van klipvis gehoord, eerlijk gezegd. Maar uit het
artikel blijkt dat wat ik stokvis noemde (de Portugese versie) dus
eigenlijk klipvis is.

Maar als de stokvis uit Lissabon eigenlijk uit Noorwegen kwam dan zal
het wel de ongezouten versie zijn. Lijkt me. Maar we wachten af tot je
het geproefd hebt :)

Die ongezouten versie kennen we in Brazilie niet bij mijn weten. Het is
nou eenmaal een Portugese kolonie. En aangezien er in Suriname heel veel
Brazilianen wonen zal bakkeljauw dus ook wel klipvis zijn.

Dus de naamgeving is inderdaad nogal verwarrend.