Het is wat met die "nieuwe" privacywet AVG
2018-05-16 13:01:12 UTC
We zijn er maar druk mee. Ben al weken allerlei stukken aan 't
schrijven. En het schiet nog niet echt op.
Maar als ik eens zo hier en daar om me heen kijk, tsjonge, wat een warboel.

Je mot gewoon groene slotjes hebben, want straks gaat o.a. Firefox geen
sites meer doorgeven die zo'n ding niet hebben. En je zakt in Google. Al
is het, op een site waar geen formulier staat en niks wordt verstuurd
aan gevoelige info, gewoon onzin.

En bij de kantoorboekhandel, nou ja, zo noem ik ze nog, probeerden ze me
een papierversnipperaar aan te smeren. We hebben al zo'n ding, maar:
"die voldoet niet, want die versnippert in stroken en die zijn weer aan
elkaar te leggen ..." Tsja. Dan moeten ze die eerst uit de
papierophaalvuilniswagen zien te krijgen. En dan een miljoen strookjes
aan elkaar gaan passen. Een schier onmogelijke opgave lijkt me.

Niet meteen met deze wet, maar wel met zo veilig mogelijk proberen te
werken, meldt onze banksite:

Controleer of u een groen slotje ziet en of de naam begint met
https://xxxxxx

Tsja. Als het niet de echte site is, zou ik als crimineel deze
mededeling niet doen denk ik. Als bank zou je zeggen van wel, maar ja,
dan zit je dus op de goede site. Dus wat nou het nut is ...

En dan deze aansporing om Uw ABN-sitebeveiliging te updaten:
----------------------
Door dit bericht niet te beantwoorden, hoeft u niet te antwoorden.
Gebruik ons gedeelte 'Contact' op onze website.
oprecht
----------------------

Ik geloof nooit dat dit bericht van de ABN komt. Gek he. Maar ja, ze
noemden me vroeger ook Kleefgaren de Ongelovige.

Zo. En nou: hop, aan 't werk.
2018-05-16 13:12:09 UTC
Op 16-5-2018 om 15:01 schreef NNK:

teenentander
--------------------
Nog zo'n niet-nozel bericht. Komt van de belastingdienst. Staat helemaal
niks geheims in. Maar wel dit:

--------
De Belastingdienst stelt e-mail niet open voor aanvragen, aangiften,
bezwaarschriften, verzoeken, klachten, ingebrekestellingen en
soortgelijke formele berichten.
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht
kan vertrouwelijke informatie bevatten waarvoor de fiscale
geheimhoudingsplicht geldt. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen,
wordt u verzocht het te verwijderen en de afzender te informeren.
--------

En wie is de afzender? ***@belastingdienst.nl ...
2018-05-16 14:06:49 UTC
Post by NNK
Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen,
wordt u verzocht het te verwijderen en de afzender te informeren.
Wees blij dat je niet geadviseerd wordt het ding af te drukken en door de
versnipperaar te halen. Ik zag trouwens dat ze voor dit doel ook
voorgeperforeerd papier hebben...
2018-05-16 21:18:38 UTC
Post by NNK
teenentander
--------------------
[...]
Uiterst a-nozel inderdiet. Wedden dat ze die tekst ook nog een disk lemer
noemen?

Als er geheimhoudingsplicht geldt, moeten ze het trouwens niet via de mail
versturen.
2018-05-16 17:56:21 UTC
Post by NNK
Je mot gewoon groene slotjes hebben, want straks gaat o.a. Firefox geen
sites meer doorgeven die zo'n ding niet hebben. En je zakt in Google.
Drie misvattingen in één zin. Niks groen slotje: een slotje volstaat.
Ook hier voegt "groen" weinig toe en kost het alleen maar extra.
Post by NNK
Al is het, op een site waar geen formulier staat en niks wordt verstuurd
aan gevoelige info, gewoon onzin.
De vierde misvatting. Sites met onversleutelde communicatie zijn veel
vatbaarder voor hacking en man-in-the-middle attacks.
Post by NNK
Door dit bericht niet te beantwoorden, hoeft u niet te antwoorden.
Da's mooi, al plaats ik taalkundig vraagtekens bij oorzaak en gevolg.
Post by NNK
Gebruik ons gedeelte 'Contact' op onze website.
Op menige site zoek je je de pleuris naar "contact".

2018-05-16 18:53:47 UTC
Post by NNK
[...]
Nee meneer. U bent in de war met groene letters. Dat kost extra vergeleken
met groene slotjes. Ik weet dat die browsers van Microsoft niet aan
kleurtjes doen, maar die ellende gebruikt geen weldenkend mens. Groene
slotjes dus. En het kost ons niks extra, zit gewoon in het pakket. Groene
lettertjes kost wel extra.
Dat zeg ik toch?
--
🎵И⏪