Het kan nog gekker: ideeëloos
Add Reply
J. J. Lodder
2018-10-22 13:26:06 UTC
Hetzelfde wiki artikel meldt dat het tegenwoordig ideeëloos moet zijn,
en dus dat ideeënloos fout is.

Argument: sluit aan bij gedachteloos.
Ik zie er daarginter wel een paar kandidaten voor,
hoewel 'Hersenloos' waarschijnlijk beter past,

Jan
Ruud Harmsen
2018-10-22 13:51:55 UTC
Post by J. J. Lodder
Hetzelfde wiki artikel meldt dat het tegenwoordig ideeëloos moet zijn,
en dus dat ideeënloos fout is.
Argument: sluit aan bij gedachteloos.
De Woordenlijst bevestigt tot mijn verbazing deze gekte. Verbaasd,
omdat de regel "het meervoud is alleen ideeën, niet idees" helemaal
niet geldt in dit geval, omdat -loos afleidingen vormt en geen
samenstellingen. O wacht, dat is juist het punt.
Post by J. J. Lodder
Ik zie er daarginter wel een paar kandidaten voor,
hoewel 'Hersenloos' waarschijnlijk beter past,
Ideeënloos is "zonder ideeën" en niet "zonder idee".. Alleen die
spelling ziet er goed uit en doet zinnig aan. Die tussen-n-gekte van
1995 is anno 2018 nog steeds een grote misser. Ze hadden dat vrij
moeten laten, net als de tussen-s.
2018-10-22 13:56:23 UTC
https://www.taaladvies.net/taal/advies/vraag/1289/
"We schrijven nooit -en als tussenklank in een afleiding, "
HET IS GEEN TUSSENKLANK!!! Het gaat hier om een meervoud.
In tegenstelling tot bij pannekoek. Daar is die e wel een tussenklank
en dat heeft met het meervoud 'pannen' niets van doen.
2015 is een wanspelling, puur door die enorme misser, de
tussen-n-beregeling.
https://www.taaladvies.net/taal/advies/vraag/614

2018-10-23 07:00:23 UTC
[...]
Kom ik toch weer even zeuren over die volwassen kerels van Edzjeks
Emsterdem die in een kort broekje over een grasveldje rennen om een
balletje in een netje te schoppen en daarom nog wel eens worden
uitgescholden voor godenzonen. Indien je in 1 god gelooft is het
godezonen, indien je in meerdere goden gelooft kan het godenzonen zijn.
Meervoud of tussenklank? Laat het gewoon vrij, schrijf een n naar gelang
je petje staat.
2018-10-23 14:31:42 UTC
Post by NNK
[...]
Om een bijbel te kunnen hebben moet er wel eerst iemand ooit een
Bijbelvertaling hebben gemaakt.

(Jawel, correct gespeld zo!)
2018-10-22 15:49:33 UTC
Post by J. J. Lodder
[...]
Zonder idee is ideeloos. Geen tussen-e nodig of gewenst. Maar t is best wel
ongebruikelijk, kwa woord betreft.
BugHunter
2018-10-22 15:55:56 UTC
Post by J. J. Lodder
[...]
Volgens mij is dat laatste 'wat woord betreft' of
'kwa woord' en dus 'kwa woord betreft' fout.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
pe
Dat is peaans. Zonder accent.
BugHunter
2018-10-22 16:12:45 UTC
[..]
Post by BugHunter
Post by pe
[...]
't Blijft lastig, die 17 miljoen manieren.
--
\ / http://nieuwsgroepen.tk
-------------///----------------------------------
/ \ Bye, BugHunter
pe
2018-10-22 21:59:42 UTC
Post by BugHunter
Post by ***@wig
[..]
Post by BugHunter
Post by pe
[...]
Behalve de mijne, die is makkelijk.
2018-10-22 18:24:09 UTC
Post by J. J. Lodder
[...]
Als het eerste lid in de beleving van de schrijver een meervoud is moet het
gewoon als meervoud worden geschreven. Is het enkelvoud, dan kan het
enkelvoud worden geschreven, met zonodig een verbindingssjwa en eventueel
een verbindings-n.
En als het discutabel is mag het allebei.

Oftewel, er is helemaal niks geen regel nodig, die hele n maakt voor het
juiste begrip vrijwel nooit iets uit.
Bakel
2018-10-22 18:45:30 UTC
Post by J. J. Lodder
[...]
Wil je dat principe ook algemener toepassen? D's, t's en dt's maken
voor het juiste begrip vrijwl nooit iets uit, dus er is helemaal niks
geen regel voor nodig. Vrijheit blijheit.
Flibsy
2018-10-22 19:26:11 UTC
Post by J. J. Lodder
[...]
Zie beginselen der Nederlandse spelling.
2018-10-23 06:52:57 UTC
http://woordenlijst.org/leidraad/1
2018-10-23 07:10:45 UTC
Post by Bakel
Post by Flibsy
[...]
Ik vond wel dat ik gister in het Mes op Tafel zag dat geen enkele
kandidaat, inclusief een ex-schoolmeester, wist hoe je gevlij schrijft.
Dat is een superbekend instinkwoord. Misschien ook maar vrijlaten,
iedereen schrijft het fout. Idem met advocado en rontonde. Tezamen is
ook allang goed omdat niemand meer te zamen los schreef.
Bakel
2018-10-23 07:28:49 UTC
Post by NNK
Post by Bakel
Post by Flibsy
[...]
Advocado en rontonde zou ik nooit schrijven, maar gevlij zou ik
verkeerd hebben gedaan.
Ruud Harmsen
2018-10-23 14:32:52 UTC
Post by Bakel
Post by NNK
Post by Bakel
Post by Flibsy
[...]
Ja, en die andere had een tekstbureau en vertaalde boeken naar het
Nederlands. Schande! En ik had het dus ook fout, zoals ik al meldde.
Bakel
2018-10-23 18:03:02 UTC
Post by Bakel
Post by NNK
Post by Bakel
Post by NNK
[...]
Rare kwoter dat je er bent.

Pee Retinee
2018-10-23 09:09:40 UTC
Tezamen is ook allang goed omdat niemand meer te zamen los schreef.
"allang" is een understatement: al zeker sinds 1685.

2018-10-23 12:15:21 UTC
Tezamen is ook allang goed omdat niemand meer te zamen los schreef.
"allang" is een understatement: al zeker sinds 1685.
|PR|
Nou da's wel heel veel.
n nk
Mac TheKnive
2018-10-22 15:34:53 UTC
Post by J. J. Lodder
[...]
Het is ook 'kosteloos', 'punteloos', 'wolkeloos'. Terwijl de
spellingen met '-n-' ook vaak voorkomen. Verschilletje tussen
afleidingen en samenstellingen, moeilijk voor de gemiddelde
Nederlandstalige leek. Dan is de tussen-s beter geregeld.
Niet, namelijk. Die vrijheid zorgt voor veel minder gezeur.

Ach, het is echt niet
zo dat de spellingpolitie je naar een opvoedingskamp sleurt als
je niet helemaal volgens de 'officiële' regeltjes spelt.

Vreemder vind ik dat volgens woordenlijst.org al die woorden
ook trappen van vergelijking hebben.
"Ik mag dan ideeêloos zijn, jij bent nog veel ideeëlozer en
je vrouw is het ideeëloost!"
"Deze hemel is wolkenloos, maar die van gisteren was wolkenlozer
en die van vorige week vrijdag het wolkenloost."
Bizar, toch?
J. J. Lodder
2018-10-22 17:10:51 UTC
Post by Mac TheKnive
Post by J. J. Lodder
[...]
Jammer nou dat we geen idioot dictee meer hebben,
voor de idioten die dit allemaal nog uit het hoofd willen leren,

Jan
Bakel
***@wig, hij zegt nitwit en onnozelaar!
h@wig
Huh? Wordt het niet eens tijd dat jij met de kippen op stok gaat?
Bakel
Duikeend :)
h@wig
Nee, hoor. Ik laat me niet op de kast jagen.
Bakel
Je bent liever zelf de jager.
h@wig
Aangeschoten wild moet je afknallen:)
Bakel
Of niet aanschieten.
Pee Retinee
2018-10-23 08:21:18 UTC
Huh? Wordt het niet eens tijd dat jij met de kippen op stok gaat?
Wil je dat die kippen aandoen? Dan krijg je zo de Dierenbescherming
en de Partij voor de Beestjes op je dak.

|PR|
Bakel
2018-10-23 08:24:47 UTC
Huh? Wordt het niet eens tijd dat jij met de kippen op stok gaat?
Wil je dat die kippen aandoen? Dan krijg je zo de Dierenbescherming
en de Partij voor de Beestjes op je dak.
Dat denk ik ook. Die stok kan nooit 88 kilo hebben.