geboren?
2018-10-11 08:58:29 UTC
https://nos.nl/artikel/2254310-eerste-nederlandse-kiwi-ooit-geboren-dankbaar-dat-we-hem-hier-hebben.html
"geboren"/"geboorte" associeer ik met baren, een activiteit waar
vogels zich niet mee bezighouden. Een verzorger bij Avifauna zou
toch beter moeten weten, denk ik dan.

|PR|
Bakel
Spijkers op laag water.
Rein
2018-10-11 21:29:40 UTC
Post by Bakel
Post by Pee Retinee
[...]
"Als het je niet interessant lijkt, lees je het niet. Dat kan
met een krant ook, handig man." (VB)
2018-10-11 10:53:47 UTC
[...]
Bergen baren ook geen muizen vziw, maar misschien was de verzorger van
de leg.
Vogels leggen inderdaad. Is dit beter: 'eerste-nederlandse-kiwi-ooit
gelegd'? Maar als het ei in Australië gelegd is en in Nederland
uitgebroed, wat heel goed mogelijk is? 'Ter wereld gekomen' had gekund.
Met een Nederlands paspoort nog wel.

Je hebt wel gelijk, maar hoe had je het anders willen noemen?
Izak van Langevelde
2018-10-11 11:04:12 UTC
Bergen baren ook geen muizen vziw, maar misschien was de verzorger van
de leg.
Misschien bedoelde 'ie 'Belgen'?
2018-10-11 11:49:37 UTC
[...]
"uit het ei gekomen" en "uit het ei gekropen" zijn toch gangbare
Nederlandse uitdrukkingen. Bovendien laten die in het midden waar
het ei gelegd is.

Overigens lijkt men bij Avifauna echt niet te weten dat vogels
niet worden geboren:
https://www.avifauna.nl/park/activiteiten/lori-landing/
"pasgeboren kuikentje"
Misschien moet ik maar eens informeren wat de draagtijd is.

2018-10-11 12:18:45 UTC
[...]
Wat is je voorstel? Zojuist uit het ei gekropen kuikentjes? En hoe zit het
met mensenkinderen die per keizersnede op deze wereld worden gezet?
Pasgesneden? Sturen de ouders dan snijkaartjes rond of zo? Ben je bang dat
die mensen bij de burgerlijke stand worden weggezet als fraudeurs omdat
ze aangifte doen van de geboorte van hun laatste miskoop?
2018-10-11 21:43:01 UTC
[...]
Helemaal waar. 'Eerste kiwi uit het ei gekropen in Nederland' dan
maar.
Post by Pee Retinee
Overigens lijkt men bij Avifauna echt niet te weten dat vogels
https://www.avifauna.nl/park/activiteiten/lori-landing/
"pasgeboren kuikentje"
Misschien moet ik maar eens informeren wat de draagtijd is.
Het journaal heeft het ook al over de 'geboren' kiwi. Ze kregen in
Avifauna 'gevulde kiwi's' bij wijze van 'beschuit met muisjes'. Geen
gestampte kiwietjes gelukkig. Ik eet iedere dag een kiwi op mijn
nuchtere maag.
Bakel
2018-10-11 21:53:57 UTC
Post by Pee Retinee
[...]
Als ik moet kiezen tussen...

"Er is vandaag voor het eerst een kiwi geboren in Nederland."
en
"Er is vandaag voor het eerst een kiwi uit het ei gekropen in
Nederland."

...dan kies ik voor het eerste.
pe
2018-10-12 00:01:07 UTC
Post by Pee Retinee
[...]
dan kies je voor belachelijk onwetend.
Bakel
2018-10-12 00:13:32 UTC
Post by Pee Retinee
[...]
Als ik zou weten dat mijn toehoorders nerds en geeks waren, zou ik
iets met "uit het ei" zeggen om onrust onder de wijsneusjes te
voorkomen.
h@wig
2018-10-12 06:29:43 UTC
Bakel:
[..]
Post by Bakel
Als ik zou weten dat mijn toehoorders nerds en geeks waren, zou ik
iets met "uit het ei" zeggen om onrust onder de wijsneusjes te
voorkomen.
Oja. "Er is vandaag voor het eerst iets met uit het ei in Nederland"?
Een wijsneusje dat valt over 'een foute 's achter een naam' zal direkt
Rein erbij halen.. Ha!
Bakel
Het is "direct", maar dat wist je vast wel.
h@wig
2018-10-12 08:39:11 UTC
Post by Bakel
Post by ***@wig
[..]
Post by Bakel
[...]
Ja, hoor. Ik neem ook de vrijheid om 'buro' te schrijven en kado, en
'contekst' of soms zelfs 'kontekst'. Het 'ruggenmerk' zou ik ook
weigeren zo te spellen. Het is pas officieel 'fout' als je dat op
school in een dictee schrijft, of in een brief naar een instantie.
Zo gaat mijn voorkeur ook uit naar enkele aanhalingstekens bij jouw
"direct". De dubbele gebruik ik alleen bij citaten.
Dat dat allemaal kan in Nederland zonder als analfabeet weggezet te
worden!
Bakel
2018-10-12 08:56:57 UTC
Post by Bakel
[...]
Tuurlijk.
Post by ***@wig
Zo gaat mijn voorkeur ook uit naar enkele aanhalingstekens bij jouw
"direct". De dubbele gebruik ik alleen bij citaten.
Ja, vind ik eigenlijk ook.
Post by ***@wig
Dat dat allemaal kan in Nederland zonder als analfabeet weggezet te
worden!
Alles mag in taal. Soms krijg je alleen commentaar op je taal. Is dat
erg in nl.taal?
h@wig
2018-10-12 09:20:36 UTC
Bakel:
[..]
Post by Bakel
Alles mag in taal. Soms krijg je alleen commentaar op je taal. Is dat
erg in nl.taal?
Tuuk nie. Maar als iemand commentaar heeft op de taal van een
kiwifokker zou ik dat dan ook geen "spijkers op laagwater" noemen.

Zo. Die zit. En nou de eitjes onder je kippen vandaan halen!
Bakel
2018-10-12 10:10:03 UTC
[..]
Post by Bakel
[...]
Vogels worden gewoon geboren. Dat heeft niks met taal te maken. Dat ze
daar in nl.levendbarend over mieren, snap ik, maar met taal heeft het
weinig te maken.
Post by ***@wig
Zo. Die zit. En nou de eitjes onder je kippen vandaan halen!
Twee eitjes vandaag. De dames raken op leeftijd en de productie neemt
wat af, maar dat geeft niet.
Izak van Langevelde
2018-10-12 17:05:06 UTC
Post by Bakel
Post by ***@wig
[..]
Post by Bakel
[...]
Baarlijke nonsens en dat weet je. Alhoewel: tot mijn verbazing zie ik
dat robots ook kunnen baren.
https://www.scientias.nl/primeur-s-werelds-eerste-robot-baby-geboren-
amsterdam/

Robots kunnen andere robots in elkaar zetten, dat mag van mij geen
'baren' heten,,,
2018-10-12 16:53:51 UTC
Post by Bakel
Post by ***@wig
[..]

Post by Bakel
Post by ***@wig
Zo. Die zit. En nou de eitjes onder je kippen vandaan halen!
Twee eitjes vandaag. De dames raken op leeftijd en de productie neemt
wat af, maar dat geeft niet.
Misschien moet je het kippenhok kontroleren op bloedluis? Die luizen
baren eitjes bij de vleet en daar raken zelfs hun baasjes door van de
leg.
Overigens, kippen zijn gezellig. Mijn dochter heeft er zes en eentje
wil altijd bij mij op schoot.. Als ik haar aai zit ze tevreden te
tokkelen met de oogjes dicht. Verbazingwekkend hoe warm en licht ze
is. Een echte knuffelkip. Ik krijg haar alleen niet zo zindelijk.
Pee Retinee
2018-10-12 08:27:42 UTC
Het journaal heeft het ook al over de 'geboren' kiwi.
De NOS neemt wel vaker dingen klakkeloos over. En wie NOS.nl regelmatig
volgt komt de gekste dingen tegen, vooral in de weekeinden. Een recent
voorbeeld is het inkopen van x megaton elektriciteit.