Schiphol heeft geen startbanen meer
J. J. Lodder
2018-04-05 20:52:59 UTC
Volkskrant foto onderschrift bij KLM in de lucht:
Vliegtuig dat vertrekt van een landingsbaan.
(bij stukje over over vliegtuigherrie)

Jan
Rein
2018-04-05 21:38:45 UTC
Post by J. J. Lodder
Vliegtuig dat vertrekt van een landingsbaan.
(bij stukje over over vliegtuigherrie)
Noemen ze dat geen doorstart maken?
J. J. Lodder
2018-04-06 20:34:23 UTC
Post by J. J. Lodder
Vliegtuig dat vertrekt van een landingsbaan.
(bij stukje over over vliegtuigherrie)
Noemen ze dat geen doorstart maken?
Dat doen ze allemaal op den duur.
Er staat geen vliegtuigsloperij op Schiphol,

Jan
Izak van Langevelde
2018-04-06 09:28:07 UTC
Post by J. J. Lodder
Vliegtuig dat vertrekt van een landingsbaan.
Als ze dan maar consequent zijn en ook landen op startbanen?
VB
2018-04-06 09:33:36 UTC
Ik zou dat wel duidelijk afspreken.
Izak van Langevelde
2018-04-06 09:36:10 UTC
Post by VB
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Vliegtuig dat vertrekt van een landingsbaan.
Als ze dan maar consequent zijn en ook landen op startbanen?
Ik zou dat wel duidelijk afspreken.
Och, als iedereen gewoon rechts houdt, dan kan we weinig misgaan...
2018-04-06 19:48:36 UTC
Post by VB
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Vliegtuig dat vertrekt van een landingsbaan.
Als ze dan maar consequent zijn en ook landen op startbanen?
Ik zou dat wel duidelijk afspreken.
Och, als iedereen gewoon rechts houdt, dan kan we weinig misgaan...
gaan starten en landen niet beide met de wind mee?
Peter Smulders
2018-04-06 20:06:06 UTC
Post by VB
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
[...]
Nee, tegen de wind in. Maar wel allebei op dezelfde baan. Of je dat nou
startbaan of landingsbaan noemt maakt niks uit.
pe
2018-04-07 08:06:39 UTC
Post by Peter Smulders
Post by pe
gaan starten en landen niet beide met de wind mee?
Nee, tegen de wind in. Maar wel allebei op dezelfde baan. Of je dat nou
startbaan of landingsbaan noemt maakt niks uit.
Aha. Dat weet ik dan ook weer. Je raakt nooit uitgeleerd!
In dezelfde richting starten en landen dus. Ik ga mijn wiskundegeniezoon
eens vragen of de botskans dan kleiner is dan bij tegengesteld landen en
opstijgen. (Waarom heet dat eigenlijk niet gewoon luchten?)

Dan komt hij met een Zegellakformule waarbij hij zegt dat het vereenvoudigd
is en alle anderen zeggen dat het niet te begrijpen is.

Waarna we een ontwerp gaan maken om de energie van het landende vliegtuig
over te dragen op een vertrekkend vliegtuig. Moet kunnen, scheelt een hoop
verspilling. Daarna kom ik met een idee, bijvoorbeeld om niet mensen en hun
spullen in en uit een vliegtuig te laden, maar op het vliegveld allemaal
vast in een grote losse cabine te laden waar je het vliegtuig (=tuig waar
je iets mee kan laten vliegen) omheen bevestigt. Denk Thunderbird 5.

Wat, dwaal ik af? Nou ja zeg....
2018-04-07 17:24:24 UTC
Post by Peter Smulders
Post by pe
[...]
Ik stel voor dat iedereen gewoon blijft waar die is. Breinen uploaden naar een wolk, en naar believen downloaden, en het heeft nauwelijks praktische bezwaren.
De katholieken zijn al weer duivelsuitdrijvers aan het opleiden, daar zit wel relevante expertise.

2018-04-07 19:26:31 UTC
Post by Peter Smulders
Post by pe
[...]
Heel interessant als je van vliegen houdt zijn de filmpjes op u-buis van
Premier 1 Driver. Dat is een voormalig F16 piloot van de Nationale Garde
van de US of A, die een Beechcraft heeft aangeschaft en daarmee vluchten
uitvoert over de halve wereld. Hij heeft een stuk of wat camera's in de
cabine hangen en filmt alles. Geweldig om te zien. Zoals toen hij 1x vergat
om zijn straalmotor af te dekken en er een bijenvolk in is gaan huisvesten.
Had hij niet door. Schade $450.000,-
🎵И⏪
Pee Retinee
2018-04-09 17:24:54 UTC
Post by Peter Smulders
Post by pe
gaan starten en landen niet beide met de wind mee?
Nee, tegen de wind in. Maar wel allebei op dezelfde baan.
Of je dat nou startbaan of landingsbaan noemt maakt niks uit.
Regelmatig ook doorstartbaan.

|PR|
J. J. Lodder
2018-04-06 20:34:23 UTC
Post by VB
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
[...]
Eh, nee, tegen de wind in, als het even kan.
Vraag het Charlie Brown maar:
onder de wind staan de kite-eating trees,

Jan
J. J. Lodder
2018-04-06 20:34:23 UTC
Post by VB
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
Vliegtuig dat vertrekt van een landingsbaan.
Als ze dan maar consequent zijn en ook landen op startbanen?
Ik zou dat wel duidelijk afspreken.
Och, als iedereen gewoon rechts houdt, dan kan we weinig misgaan...
Dat dacht die KLM captain op Tenerife zeker ook...

Jan
Izak van Langevelde
2018-04-07 07:07:08 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by VB
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
[...]
Dat was een bumperklever, en geen tegenligger.
J. J. Lodder
2018-04-07 09:53:45 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Izak van Langevelde
Post by VB
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
[...]
Nee hoor, het was echt een tegenligeer.
Hij was wel gauw de vluchtstrook opgedraaid,
maar dat hielp niet meer,

Jan
joh
Daar ga je al. Stuurboord.
J. J. Lodder
2018-04-06 21:44:28 UTC
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
Post by VB
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
[...]
Starboard, like they say on board,

Jan
--
"There's Klingons on the starboard bow, starboard bow, starboard bow;
there's Klingons on the starboard bow, starboard bow, Jim."
joh
It's right, Jim, but not as we know it.
Bart Dinnissen
2018-04-06 22:32:06 UTC
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
Post by VB
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
[...]
Stuurbaard Bakkebaard.
Bart Dinnissen
J. J. Lodder
2018-04-07 09:53:46 UTC
Post by Bart Dinnissen
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
Post by VB
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
[...]
Al die willen ter kape varen,
moeten mannen met baarden zijn.
Jan...
Anonymous
2018-04-07 19:12:32 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Bart Dinnissen
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
Post by VB
Post by Izak van Langevelde
Post by J. J. Lodder
[...]
In luchtvaarttermen heet dat ding runway. Al zit je er op te barbeknoeien.
Het getal geeft de richting aan van de kompasroos (minus de 0) en de letter
of het de linker- of rechterbaan in. 18L is dus zuid-noord links, andersom
36L.
🎵И⏪ (geen brevet, maar wel ooit lid van de KNVvL.)
Pakkie Boem Boem
2018-04-09 06:06:19 UTC
Post by Anonymous
[...]
Het is tegenwoordig niet altijd meer een issue, of er met tegenwind
wordt geland. De mejeupolitie eist soms dat er met een forse zijwind
wordt geland, vanwege bijvoorbeeld geluidshinder. Of wegens drukte, kan
ook. Dan zie je die machines tot op het laatst helemaal schuin t.o.v. de
baan in de wind hangen, en pas als het achterste landingsgestel de baan
raakt, trekken ze hem recht en laten de neus zakken.

Op:

Op 13.10 maakt de piloot er een issue van. Hij start van runway 18 en
dat is dus naar het noorden. Als hij de runway andersom had gebruikt,
naar het zuiden dus, had hij gestart van runway 36. Wat dus op zich
dezelfde runway is.

🎵И⏪
Ruud Harmsen
2018-04-09 06:17:39 UTC
Post by Pakkie Boem Boem
[...]
O ja, zonder de nul dus. Die kompasaanduiding 18 (= 180 graden) is dus
de staart van het vliegtuig, niet de neus? Raar.
2018-04-09 06:15:38 UTC
Post by Anonymous
[...]
342L dan toch?

Ik snap het niet echt, geloof ik.
Pakkie Boem Boem
2018-04-09 06:52:15 UTC
Post by Anonymous
[...]
De honderd- en tientallen worden gebruikt. Niet de eenheden. Dat L en R
wordt alleen gebruikt als er 2 parallelle banen zijn. Dus op een klein
vliegveld, waar je geen parallelle banen hebt, heet een runway 27 als
die van west naar oost loopt, en dezelfde runway heet 09 als die van
oost naar west gaat. Heb je oostenwind dan start je dus het liefst van
runway 27 en heb je westenwind dan start je van runway 09. Dat kan niet
altijd exact, met een vliegveld met maar 1 runway kan je alleen grofweg
kiezen. Soms moet je starten of landen met een zijwind. Liefst niet van
schuin achter, liever schuin voor. Maar starten en landen met wind pal
op de staart gebeurt eigenlijk nooit.
Rein
2018-04-08 09:56:46 UTC
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
Och, als iedereen gewoon rechts houdt, dan kan we weinig misgaan...
Daar ga je al. Stuurboord.
Stuurboord is rechts want er zit de r van rechts in stuur.
Steenbokskeerkring is de zuidelijke want die begint met de s van
suid.

Ben ik de enige die deze ezelsbruggetjes hanteert?
2018-04-08 11:48:15 UTC
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
[...]
Je vermoedt dat ik niet weet dat stuurboord rechts is? Onjuist.
2018-04-08 14:40:13 UTC
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
[...]
Hoe kom je daar nou bij. Het ging me om het verschil tussen weten
en te weten komen met een ezelsbruggetje, waarbij mijn interesse
vooral uitgaat naar de niet algemeen bekende.

Als kind was me verteld dat ik rechtshandig was. Maar wat nou
rechts of links was, daar kwam ik alleen achter door wat
bewegingen met de armen te maken: de arm waarbij die me het
gemakkelijkst af gingen was de rechter. Later veranderde dat in
weten.
2018-04-09 06:30:53 UTC
[...]
Pas nou op dat het niet te persoonlijk wordt! Straks vlieg je uit de
bocht!
2018-04-08 16:55:20 UTC
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
Och, als iedereen gewoon rechts houdt, dan kan we weinig misgaan...
Daar ga je al. Stuurboord.
Stuurboord is rechts want er zit de r van rechts in stuur.
Alleen in China is het links?
2018-04-09 06:34:33 UTC
Stuurboord is rechts want er zit de r van rechts in stuur.
Alleen in China is het links?
Trouwens, nu we het er toch: ik las laatst in de Wikipedia
(https://en.wikipedia.org/wiki/Yale_romanization_of_Cantonese enz.)
dat het Kantonees niet alleen, anders dan het Mandarijn, inderdaad
geen r heeft, alleen een l, maar dat veel sprekers tegenwoordig ook
nog eens het verschil niet snappen tussen een l en een n.
J. J. Lodder
2018-04-08 17:42:13 UTC
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
[...]
Nee hoor, stuurboord is rechts omdat de stuurriem
nu eenmal altijd aan de rechterkant gemonteerd zit.
Hoeveel simpeler wil je het hebben?

Jan
Rein
2018-04-08 21:44:15 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rein
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
[...]
Ik had het over ezelsbruggetjes; hoeveel simpeler wil jij het
hebben?
VB
2018-04-09 02:29:21 UTC
Post by J. J. Lodder
Post by Rein
Post by joh
Post by Izak van Langevelde
[...]
Hij bedoelt natuurlijk het ezelsbruggetje dat de stuurriem altijd
rechts zit omdat er twee erren in stuurriem zitten.
Rein
Pakkie Boem Boem
2018-04-09 05:49:56 UTC
Post by J. J. Lodder
Nee hoor, stuurboord is rechts omdat de stuurriem
nu eenmal altijd aan de rechterkant gemonteerd zit
En dan vraag ik me af: waarom zat (zit) dat ding altijd rechts? Wat zal
het een Viking in Zweden uitmaken of een gondelier in Venetië dat ding
links of rechts had? Misschien zit het wel anders in elkaar. In the old
days zat de riem willekeurig aan e1n kant, en de rug van de stuurman was
gekeerd naar de andere kant, die daarom bak genoemd werd. Stuurboord was
dus niet er definitie rechts en bakboord links, maar per schip bepaald.
Zou kunnen toch?
🎵И⏪
Bart Dinnissen
2018-04-09 16:48:17 UTC
Post by Pakkie Boem Boem
Post by J. J. Lodder
Nee hoor, stuurboord is rechts omdat de stuurriem
nu eenmal altijd aan de rechterkant gemonteerd zit
En dan vraag ik me af: waarom zat (zit) dat ding altijd rechts?
Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn, lijkt me.
't Zou kunnen ja.
Bart Dinnissen
Pakkie Boem Boem
2018-04-09 17:26:23 UTC
On Mon, 9 Apr 2018 07:49:56 +0200, in nl.taal Pakkie Boem Boem
Post by Pakkie Boem Boem
[...]
Daarom zit het stuur van een auto ook rechts...