Eis of ijs?
a***@gmail.com
2020-08-06 05:27:22 UTC
Er is ook een uitleg van de uitdrukking met 'eis', met zijn oorsprong in de rechtspraak: 'eis en wederhoor'. Kort gezegd 'eis en weder'. Dus pas nadat iedereen gehoord is kan het doorgaan.
h@wig
2020-08-06 06:29:36 UTC
Post by a***@gmail.com
Er is ook een uitleg van de uitdrukking met 'eis', met zijn oorsprong in de
rechtspraak: 'eis en wederhoor'. Kort gezegd 'eis en weder'. Dus pas nadat
iedereen gehoord is kan het doorgaan.
Vreemde volgorde. Het zou moeten zijn 'hoor en wederhoor' en dan pas
volgt de eis.
Zo kan vast wel iemand de uitdrukking "de rechter kwam beslagen ten
eis" verdedigen. Al zal 'beslagen' op zijn tong slaan want anders
wordt het helemaal een tang-varkenverhaal.

https://onzetaal.nl/taaladvies/ijs-eis-en-weder-dienende
joh
2020-08-06 07:20:09 UTC
Eis en wedereis komt wel voor, maar in dezen niet serieus te nemen.
Willem Steunkous
2020-08-06 12:18:43 UTC
Post by ***@wig
Post by a***@gmail.com
[...]
En mogelijk een tegeneis of wedereis.
Post by ***@wig
Zo kan vast wel iemand de uitdrukking "de rechter kwam beslagen ten
eis" verdedigen. Al zal 'beslagen' op zijn tong slaan
Of op zijn/haar bril, zeker als zhij een mondkapje op heeft.
Post by ***@wig
https://onzetaal.nl/taaladvies/ijs-eis-en-weder-dienende
Grappig dat het in 1823 "weer en ijs" was. Waarom is dat nu
andersom en plechtstatiger ('weder')?
Ook merkwaardig in dat citaat: "verëeren". Waarom dat trema?
In het WNT kom ik het bij het lemma "vereeren" ook voor, maar
exact één keer.

WS
h@wig
2020-08-06 13:29:51 UTC
Post by Willem Steunkous
Post by ***@wig
Post by a***@gmail.com
[...]
Als in poets wederpoets.
Post by ***@wig
https://onzetaal.nl/taaladvies/ijs-eis-en-weder-dienende
Grappig dat het in 1823 "weer en ijs" was. Waarom is dat nu
andersom en plechtstatiger ('weder')?
Waarom ze het omgedraaid hebben weet ik niet, maar 'ijs en weer
dienend' is verwarrend.
Post by Willem Steunkous
Ook merkwaardig in dat citaat: "verëeren". Waarom dat trema?
In het WNT kom ik het bij het lemma "vereeren" ook voor, maar
exact één keer.
Ik ken het tremabeleid uit zestien-zoveel niet, maar als er geëerd had
gestaan had ik het logisch gevonden.
En wat is verhardrijden. Rijden op verharde ondergrond, ver en hard
rijden? 'Consent' moest ik opzoeken. Wat nu een startkaart heet denk
ik.

En er werd onderscheid gemaakt tussen een prijs en een premie. Sowieso
een mooie tijd, waar de winnaar blij was met een gouden horlogie of een
zilveren mes en vork.
joh
2020-08-06 13:37:40 UTC
Post by ***@wig
Als in poets wederpoets.
Gepresenteerd door respectievelijk Fred Oster en Ralph Inbar.
Bakel
2020-08-06 19:29:38 UTC
Niet door Ralph Inbar.
joh
2020-08-06 21:09:56 UTC
Oh? Wie dan?
Bakel
Fred Oster.
joh
2020-08-06 22:56:41 UTC
Poets, ja. Wederpoets door Inbar.
Bakel
2020-08-06 23:33:08 UTC
Bananasplit, ja. En vergeet niet dat hij Patty Brard ge#metoot heeft.
joh
2020-08-06 23:46:00 UTC
Dat ga ik toch proberen.
Bakel
2020-08-07 00:34:24 UTC
:)
Izak van Langevelde
2020-08-06 14:41:16 UTC
Oud mopje alert:

Wie was de eerste kunstschaatser?

Oude spoiler space

En hier had uw reclameuiting kunnen staan!

Oud antwoord: David. Zie Psalm 138:1: Ik zal mij buigen, op Uw eis.
Grinnikend door het leven...
joh
2020-08-06 15:45:59 UTC
Oud antwoord: David. Zie Psalm 138:1: Ik zal mij buigen, op Uw eis.

Dat is meer iets voor een rayonhoofd.
Izak van Langevelde
2020-08-06 16:47:54 UTC
Post by Izak van Langevelde
Oud antwoord: David. Zie Psalm 138:1: Ik zal mij buigen, op Uw eis.
Dat is meer iets voor een rayonhoofd.
Ik voel me net Toetankhamen, die werd ook uit zijn verband gerukt...
Grinnikend door het leven...
joh
2020-08-06 17:01:49 UTC
Het doet even pijn, maar dan ben je ervan af.
Bart Dinnissen
2020-08-06 19:26:59 UTC
Post by Izak van Langevelde
Post by Izak van Langevelde
Oud antwoord: David. Zie Psalm 138:1: Ik zal mij buigen, op Uw eis.
Dat is meer iets voor een rayonhoofd.
Ik voel me net Toetankhamen, die werd ook uit zijn verband gerukt...
Het giet aan!
Bart Dinnissen
Willem Steunkous
2020-08-07 11:38:24 UTC
Post by Izak van Langevelde
Ik voel me net Toetankhamen, die werd ook uit zijn verband gerukt...
Wel ontmaskerd, maar nooit uit zijn verband gerukt. Dat kon
ook niet, met die volledig gecarboniseerde windsels.

WS

Ruud Harmsen
2020-08-06 17:49:22 UTC
Traumabeleid, ooghoeklas ik.
wugi
2020-08-07 10:37:29 UTC
Post by ***@wig
Post by Willem Steunkous
Post by ***@wig
Post by a***@gmail.com
[...]
Ken ik als Poets wederom poets.
Post by ***@wig
Post by ***@wig
[...]
Dat is zeker en vast (op zijn vl) meer of min (op zijn romaans) zo'n
gril van de geschiedenis.
Post by ***@wig
Post by Willem Steunkous
Ook merkwaardig in dat citaat: "verëeren". Waarom dat trema?
In het WNT kom ik het bij het lemma "vereeren" ook voor, maar
exact één keer.
Kan het dat in die tijd de ee nog als eeë klonk? Soms dan. Er waren twee
verschillende lange ee's en oo's: de lange en de gerekte. In dialecten
nog onderscheiden, Brussels bvb, en een hulp bij de spelling De Vries-Te
Winkel:

ee ~ "ie, ië" en "ei, èè"

liëren (leren, studeren) en leire(n) (lederen) : "leren" en "leeren"

liëg (leeg ~ laag), leig (leeg, lege)

Dus veriëre = vereëren

oo ~ "oeë, uë" en "au"

kuël, bloemkuël = bloemkool, kaule/stiënkaul = steenkool : "kolen" en
"koolen"

(h)uëpe geld = hopen geld, aupe = open

http://www.wugi.be/brusselsSpel.htm
Post by ***@wig
Ik ken het tremabeleid uit zestien-zoveel niet, maar als er  geëerd
had gestaan had ik het logisch gevonden.
--
guido wugi